Permalänk
Medlem

Mus & tangentbord med LÅNG räckvidd?

Tjena,

Kör en liten speciell setup på min TV där jag har en 15m lång HDMI-kabel som går från min desktop i rummet bredvid. Det innebär att jag behöver rätt lång räckvidd på mus och tangentbord för att kunna köra trådlöst.
Körde denna innan: https://www.netonnet.se/art/dator/datortillbehor/tangentbord/...
Och märkte att den ej klarade mer än ca 5m (det är en vägg mellan) trots att det står att den ska klara 10m.

Tips på mus&tangenbord som faktiskt kan klara 10m med bra styrka? I stort sätt alla har ju 2.4ghz, men kan kvaliteten skilja sig?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns appar för mobiltelefoner som gör att man kan fjärrstyra en dators tangentbord/mus via WiFi. Har ingen särskild som jag kan rekommendera.

Kanske något att fundera på? Då kan du fjärrstyra din dator sålänge det finns WiFi i rummet.

Permalänk
Medlem

Det bästa tror jag vore att dra en USB-förlängningskabel i HDMI-kabelns kabelkanal så att du kan ha Bluetooth/radio-dongeln i samma rum som mus och tangentbord.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv

@Thorvald:
Jag ser inte riktigt igenom hur, och till vad, du använder din TV/HDMI-setup.

Men beroende på vad du använder TVn till kanske en annan lösning är att köra med Chromecast eller Steamlink (eller någon fruktvariant alt. Inbyggd DLNA i TVn?).

VNC (eller annan form av fjärrskrivbord/app) skulle kanske också funka, beroende på användningsområdet såklart?

Permalänk
Medlem

@anon257891:

Använder den för att kolla på film, främst. Tanken var att för att kunna spela 4K-filmer så drog jag en lång HDMI-kabel. Problemet som återstod då var väl egentligen att jag ville kunna köra trådlöst tangetbord/mus, men att datorn ligger i rummet bredvid.