Rykte: Intel avtäcker grafikkort på CES 2019

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Intel avtäcker grafikkort på CES 2019

Intels kliv in på grafikkortsmarknaden kan komma mycket tidigare än förutspått. Nu rapporteras att bolaget tillkännager något redan till slutet av året, tätt följt av en skarp lansering på CES 2019.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppsan undra hur dom står sig mot Nvidias och AMD grafikkort ...
Har inte stora förhoppningar.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det är ett konsumentinrikat kort, och jag hoppas att det kan ge Nvidia på tafsen, för det behövs.

Edit: Morgntrött.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Wow! har inga stora förhoppningar på spelprestanda men de kanske ser att CPUn blir svårare och svårare att utveckla så det går över mot GPU ?

Permalänk
Medlem

Gissar på att det inte handlar om konsumentkort. Känns inte som intel kan trycka ut de mängderna som Nvidia och AMD kan nu i början och därför skulle priserna bli astronomiska

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Gissar på att det inte handlar om konsumentkort. Känns inte som intel kan trycka ut de mängderna som Nvidia och AMD kan nu i början och därför skulle priserna bli astronomiska

Intel har väl råd att gå med förlust i några år? Tror inte de räknar med vinst på kort sikt i alla fall.

Permalänk
Medlem

Det behöver väl inte slå AMD och Nvidia bara vara hyfsat nära eller prisvärt. HP dell osv lär ju uppskatta att kunna köpa så mycket som möjligt från samma leverantör. Nu har ju intel redan tillverkning av CPU, Moderkort och SSD enheter.

Vet att en av familjedatorerna vi hade mot slutet av 90 talet hade intel 740 grafik men har ingen aning om det var bra klarade GTA 1 och planet blupi som jag spelade på den tiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Känns väl ändå som att Intel har in-house kompetensen för att göra ett grafikkort eller parallellt beräkningskort.
Xeon Phi är ju snarlikt ett grafikkort. Dock är Phi-kärnorna lite mer övergödda än Nvidias cluster (SMP/SMM/SMX) och AMDs Compute Units (CUs).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Följer med intresse.
Undrar hur nära lansering vi får höra från folk att Intel inte alls ska släppa grafikkort.

Permalänk
Inaktiv

Intressant på flera sätt, undra hur Intel kommer börja. Blir det som optane en produkt endast för de som har gott om pengar och nischad åt något håll eller blir det en prispressare?

Jag har svårt att se att Intel skulle klara av att lansera en 1080Ti killer i deras första version.

Permalänk
Inaktiv

Väldigt intressant att se vad som blir av faktiskt. Intel Rajadeon tycker jag fortfarande hade varit kul om de skulle använda.

Intrycket jag fick när planerna utannonserades för någon månad sedan var att Intel skulle satsa på grafikkretsar för alla marknader. Så jag hoppas lite extra på att det är konsumentkort som dyker upp först även om det nog är något avsett för Enterprise. Sedan är väl frågan om det inte är ett rebrandat Radeon, alldeles för tidigt för att ha en egen seriös produkt. Sånt här tar tid, flera år.

Mycket spännande utveckling!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

har inga stora förhoppningar på spelprestanda men de kanske ser att CPUn blir svårare och svårare att utveckla så det går över mot GPU ?

Deep learning och liknande går ju alltmer över till användning av grafikenheter. Där finns det mycket pengar att förlora på CPU-sidan och mycket pengar att tjäna på GPU-sidan.

Skulle bli förvånad om de släppte någon produkt alls inom ett år dock.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Gissar på att det inte handlar om konsumentkort. Känns inte som intel kan trycka ut de mängderna som Nvidia och AMD kan nu i början och därför skulle priserna bli astronomiska

Om man som ny aktör ska ge sig in i ett segment med redan befintliga produkter lär man inte räkna med vinst i första taget iaf. Trots allt ska konsumenterna övertygas om att överge sitt brand och det är inte något som sker över en natt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Detta ska bli intressant att följa, Intel har ju ofta varit duktiga med tidig support för nya tekniker, dock har aldrig prestandan från ett diskret grafikkort funnits där.
Lyckas Intel väl med sin grafikkortssatsning denna gång, kommer de troligtvis bli vad AMD hade varit om de bara hade haft ekonomin på sin sida.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Om man som ny aktör ska ge sig in i ett segment med redan befintliga produkter lär man inte räkna med vinst i första taget iaf. Trots allt ska konsumenterna övertygas om att överge sitt brand och det är inte något som sker över en natt.

Känns ju dock som intel har mycket mer att hämta i företagsmarknaden? Där dominerar väl intel kanske ännu mer och kan sälja färdiga serverpaket med sina kort i?

Permalänk
Avstängd

Hoppas på att Intel kan göra lite motstånd på grafikkortsmarknaden mot Nvidia. Hoppas de inte kommer att köra med samma taskiga TIM-lösning på deras grafikkort som deras processorer

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Med inbyggda säkerhetshål som dom mörkar i 20 år. Njae, tror jag avstår men alltid bra med fler aktörer på marknaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det behöver väl inte slå AMD och Nvidia bara vara hyfsat nära eller prisvärt. HP dell osv lär ju uppskatta att kunna köpa så mycket som möjligt från samma leverantör. Nu har ju intel redan tillverkning av CPU, Moderkort och SSD enheter.

Jag skruvar en del i DELL-laptops, och de har sällan delar från samma leverantör. Den jag har framför mig nu har Intel CPU, Samsung SSD, Nanya RAM och eget moderkort. I den skalan är priset långt viktigare än att hålla ner antalet leverantörer.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Wow!
Detta är bra.
Nvidia har precis misslyckats med sin rövare med att prostituera tillverkare.
Nu har vi tre spelare i GPU-marknaden, Intel ligger för tillfället hopplöst efter men har egna tillverkningsfabriker, ekonomiska muskler och visat att de minsann kan lägga manken till när det behövs. Räkna med turbulens under de kommande åren!

En intressant observation:
Både Intel och AMD tillverkar nu både CPUer och GPUer.
Den "yngsta" datorbussen, PCIe är 14(!!!) år gammal.
Är det kanske dags för AMD och Intel att ta fram en ny buss optimerad för CPU och GPU?
Nu med "ihoplimmade" kretsar, interposers, ser jag en öppning att vi kanske får en GPU-sockel till moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Jag skruvar en del i DELL-laptops, och de har sällan delar från samma leverantör. Den jag har framför mig nu har Intel CPU, Samsung SSD, Nanya RAM och eget moderkort. I den skalan är priset långt viktigare än att hålla ner antalet leverantörer.

Jo kanske men se på konsolerna Sony och Microsoft valde ju att köra enbart and istället för IBM och Amd och Nintendo enbart Nvidia istället för IBM och Amd Där kanske Intel har en liten chans att vara med och tävla inför nästa konsol gen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Äntligen Larabee,, eller?
När den var på tapeten så sades det att dom var 10 år från att släppa ett konkurrenskraftigt kort, tja det är ung 10 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Wow!
Detta är bra.
Nvidia har precis misslyckats med sin rövare med att prostituera tillverkare.
Nu har vi tre spelare i GPU-marknaden, Intel ligger för tillfället hopplöst efter men har egna tillverkningsfabriker, ekonomiska muskler och visat att de minsann kan lägga manken till när det behövs. Räkna med turbulens under de kommande åren!

En intressant observation:
Både Intel och AMD tillverkar nu både CPUer och GPUer.
Den "yngsta" datorbussen, PCIe är 14(!!!) år gammal.
Är det kanske dags för AMD och Intel att ta fram en ny buss optimerad för CPU och GPU?
Nu med "ihoplimmade" kretsar, interposers, ser jag en öppning att vi kanske får en GPU-sockel till moderkortet?

Frågan är om Intel är så hopplöst efter. Eftersom GPU:er är så skalbara så är det främst prestanda/mm2 och prestanda/watt som avgör vilken förmåga man har. Det och förmågan att skala upp kretsen och fortfarande hålla berkningsenheter matade. Vilket lär kunna vara en av Intels paradgrenar om man ser till deras processorer. De är dessutom ledande på tillverkningsprocess som är viktigt när det kommer till GPU:er då det är direkt avgörande för hur avancerade kretsar man kan bygga.
Ser man till deras integrerade grafik så verkar den ha rätt grym prestanda/watt. Även fast det är svårt att avgöra hur det ser ut i detalj.

Med det sagt så tror jag inte att de bara skalat upp lite integrerad grafik. De gör nog ingen halvmesyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Äntligen Larabee,, eller?
När den var på tapeten så sades det att dom var 10 år från att släppa ett konkurrenskraftigt kort, tja det är ung 10 år sen.

Tänkte precis samma sak. Larabee var ju bra teknologi som bara låg helt fel i tiden. Med all cryptomining och flytt från generella till dedikerade beräkningsenheter så förstår jag varför Intel ser marknadsmöjligheter.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

De har redan försökt slå sig in i toppen direkt med kraftfull grafik för inte så länge sedan och där det gick i graven. Jag tror detta är på lite lägre nivå vilket är rätt ände att börja i så man är ändå hoppfull. Ett bra grafikkort kan göra att det med tiden letar sig in en tredje fullfjädrad aktör. Det vore skoj

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Frågan är om Intel är så hopplöst efter. Eftersom GPU:er är så skalbara så är det främst prestanda/mm2 och prestanda/watt som avgör vilken förmåga man har. Det och förmågan att skala upp kretsen och fortfarande hålla berkningsenheter matade. Vilket lär kunna vara en av Intels paradgrenar om man ser till deras processorer. De är dessutom ledande på tillverkningsprocess som är viktigt när det kommer till GPU:er då det är direkt avgörande för hur avancerade kretsar man kan bygga.
Ser man till deras integrerade grafik så verkar den ha rätt grym prestanda/watt. Även fast det är svårt att avgöra hur det ser ut i detalj.

Med det sagt så tror jag inte att de bara skalat upp lite integrerad grafik. De gör nog ingen halvmesyr.

Ett stort problem som Intel har, är att AMD och Nvidia har tagit massor av patent kring GPUer. Det gör det svårt för nya spelare som vill in i hög prestanda segmentet. Om Intel vill släppa allmänna GPUer med klena prestanda så är det bara att använda allmänt känd kunskap, men för att klämma ut de sista optimeringarna, så behövs det... optimeringar - och optimeringar bygger ofta på en smart ide. Och smarta ideer går ofta att patentera.

Så vi får se hur bra Intel lyckas att navigera bland minfältet av patent. Men jag själv tror inte att Intel är något hot mot högprestanda GPUer på bra många generationer. Snarare kommer då Intel släppa låg-medium segmentet GPUer.

Tror jag.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Spänd förväntan

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Äntligen Larabee,, eller?
När den var på tapeten så sades det att dom var 10 år från att släppa ett konkurrenskraftigt kort, tja det är ung 10 år sen.

Skrivet av Bacon:

Tänkte precis samma sak. Larabee var ju bra teknologi som bara låg helt fel i tiden. Med all cryptomining och flytt från generella till dedikerade beräkningsenheter så förstår jag varför Intel ser marknadsmöjligheter.

Tror också larabee

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Äntligen Larabee,, eller?
När den var på tapeten så sades det att dom var 10 år från att släppa ett konkurrenskraftigt kort, tja det är ung 10 år sen.

Skrivet av Bacon:

Tänkte precis samma sak. Larabee var ju bra teknologi som bara låg helt fel i tiden. Med all cryptomining och flytt från generella till dedikerade beräkningsenheter så förstår jag varför Intel ser marknadsmöjligheter.

Skrivet av mikgus:

Tror också larabee

Ni vet att Larabee redan finns i produkter och har gjort väldigt länge?

https://en.wikipedia.org/wiki/Xeon_Phi

Det är klart att den här GPUn kanske också är baserat på det iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag hoppas att det är ett konsumentinrikat kort, och jag hoppas att det kan ge Intel på tafsen, för det behövs.

Ska Intel ge sig själva på tafsen? Eller har jag gravt missuppfattat nyheten?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet