Ryzen 2700x på ASUS Prime x470-Pro - temps?

Permalänk
Medlem

Ryzen 2700x på ASUS Prime x470-Pro - temps?

Hej Sweclockers!

Jag har precis gått över till det röda laget med en 2700x, men jag är lite lätt förvirrad efter att ha kommit från intel. Vilka temp readings är facit när man tittar på en Ryzen 2700x? Jag tycker att jag får lite olika siffror i olika program och jag kan framför allt inte se temp per kärna. Har uppdaterat till moderkortets nyaste bios och slängt in alla chipsetdrivers jag kan hitta. Det enda jag har gjort i BIOS är att aktivera D.O.C.P så att minnena körs i 3200 mhz med tighta timings.

1. Vilken CPU-temp är facit? Se inringat i bild nedan

2. Enligt Ryzen Master kan CPU voltage hoppa upp till 1.5 vid belastning. Är det här normalt?

Stort tack på förhand!

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Avstängd

XFR2 en ryzen funktion gör att volt skalar efter mhz samt kylning med turbo boost dvs beroende på belastning spel etc..så går en/två kärnor upp till 4400mhz på en 2700x.

Ryzen har också offset temp som kan visa 10c för mycket.

Hur XFR2 samt PB2 funkar

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

@Luap: Tdie är det korrekta värdet. Folk har även haft problem med Corsairs programvara, där det i vissa fall har fått datorn att krascha, rekommendationen var att avinstallera tills uppdatering finns.

Permalänk
Medlem

@jmeistr: Ryzen Master visar +10C, HWmonitor visar det korrekta temperaturvärdet. Men i vilket fall är det en varm CPU, även i stock pga xfr2. Rekommenderar starkt en bra kylare så xfr2 nyttjas fullt ut!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

XFR2 en ryzen funktion gör att volt skalar efter mhz samt kylning med turbo boost dvs beroende på belastning spel etc..så går en/två kärnor upp till 4400mhz på en 2700x.

Ryzen har också offset temp som kan visa 10c för mycket.

Hur XFR2 samt PB2 funkar

https://www.youtube.com/watch?v=426hLGoXDbM

Tack så mycket! Fräsig funktion faktiskt.

Skrivet av jmeistr:

@Luap: Tdie är det korrekta värdet. Folk har även haft problem med Corsairs programvara, där det i vissa fall har fått datorn att krascha, rekommendationen var att avinstallera tills uppdatering finns.

Tack! Isf är det inget att oroa sig över då min H100 håller den runt 65 grader c vid syntetiska belastningar.

Skrivet av HerrGw:

@jmeistr: Ryzen Master visar +10C, HWmonitor visar det korrekta temperaturvärdet. Men i vilket fall är det en varm CPU, även i stock pga xfr2. Rekommenderar starkt en bra kylare så xfr2 nyttjas fullt ut!

Tack! Kör med en H100 som verkar göra jobbet fine just nu, så jag tror att det är lugnt.

Sist men inte minst, det fungerar fint att köra allt på default i BIOS va? Utöver att sätta på D.O.C.P (XMP) på minnet så att det körs i sin speccade hastighet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Luap: Jag har kört så i 2 veckor nu utan problem!

Blev också lite förvånad över temp i idle, min i5 6600k ligger på typ 30 grader och ryzen 5 2600X på 46 grader. I load går Ryzen upp till 60, så antar att allting fungerar som tänkt.

Permalänk
Medlem

@evirob:

Tack för svar!

Visa signatur