Skrivet av Poptart:
Halloj,
Jag är ute på jakt efter en smartklocka, finns mycket fränt men också väldigt mycket. Jag är på jakt efter en smartklocka (inte nödvändigtvis för träning) som passar mina ganska smala handleder. "Dumklockan" som jag har till vardags har en boett på 4cm, så är på jakt efter något i den storleken, har kikat på Samsung Gear Fit 2/Pro, men verkar vara lite spridda recensioner, vet inte heller rätt sökterm för att hitta liknande "avlånga" klockor. Har ingen specfik preferens på formfaktor, Apples fyrkantiga smartklockor är najs i storleken men jag kör Android tyvärr. Fitbit Versa ser dock ut som ett ganska möjligt alternativ till Apple Watch men är rädd att det är för stor fokus på träningen med den?
Har ni några rekomendationer på smartklockor för en med smala handleder?
Vill du lägga lite mer pengar och få en bra klocka som håller länge så sikta in dig på antingen Fitbit Versa eller Garmin Vivoactive 3.
Har själv gjort några veckors research o bestämde mig till sist för vivoactive, fick hem den i förrgår och är helnöjd.
Båda funkar för smala handleder, har själv typ 17cm omkrets och fungerar hur bra som helst med vivoactive. Känns inte ens att jag har klockan på mig, otroligt lätt och smidig.
+/-
Vivoactive
+Inbyggd GPS
+Batteritiden är ruskigt bra
+Displayen är always on, syns jättebra i ljus
- Displayen är inte alls lika skarp och kontrasten är riktigt dålig
- Dyrare än versa
- Tar typ 2 sekunder från att samtal ringer tills klockan vaknar till liv (har bara testat en telefon, kan ha med bluetooth/telefonen att göra, upplevde dock inte samma sak med gamla pebble)
- Har problem att hitta ett riktigt snyggt watchface då displayen inte är speciellt "snygg", vilket gör att man oftast väljer efter funktion istället för utseende.
= Vivoactive 3 känns ändå som bästa smartklockan på markanden idag, Apple watch 3 är en utmanare men saknar vissa grundläggande funktioner som batteritid, always on och CUSTOM WATCH FACE (!!).
Versa
+Billigare än vivoactive
+Pebble-utvecklarna som utvecklar appar osv, vilket leder till snygga watch faces osv
+Bra display, högre DPi och bättre kontrast och skärpa än vivoactive
+Du kan spara musik på klockan och spela upp över bluetooth (typ hörlurar, dvs slippa ta med telefonen på löprunda? Men den saknar GPS, så moo point imo.)
- Displayen är inte always on, du måste aktivt väcka den för att se vad klockan är
- Sämre batteritid (mer i linje med apple watch 3, 3-4 dagar som max)
-/+ Fyrkantig ?
- Ingen GPS
- (ännu) inte riktigt bra smart-funktioner, ligger lite efter vivoactive (tror dock detta är mer mjukvarurelaterat)
Känner mig iaf väldigt nöjd med köpet av vivoactive, den är sjukt snygg, superlätt och sitter kanonbra. Får sjukt mycket intressant info, den räknar steg, trappor, puls, stressnivå, sömncykler 24/7. Allt kan enkelt hittas både i klockan och i appen på telefonen.
Min röst går på vivoactive, men fitbit versa är en bra utmanare!
Edit: Blir det en versa så var noga med att köpa SE/Special edition, vanliga har EJ NFC (dvs inget fitbit pay). Lätt värt 100kr för NFC och kunna betala med klockan!
Edit2: Jag har gjort all min research på grundläggande fakta, det ska vara vettig batteritid på klockan. ALLA android gear /wear OS går rakt ut genom fönstret, då alla har marknades sämsta batteritid (däribland ticwatch)