Permalänk
Medlem

mixa ihop några låtar

Har en fest för fruga om någon månad och jag håller på med ett litet ljudkollage jag tänkte sätta ihop.
Har spelat in samtlig musik med Audacity jag vill ha och har de just nu i wav format men vill nu mixa ihop dessa och korta ner dem till en fil. Undrar därför om ni vet något program som är gratis att använda eller inte kostar några större summor som kan tänkas vara enkelt men väl uttänkt för detta ändamålet?

Jag vill alltså inte skapa någon egen musik.
Just Audacity upplever jag inte som nåot värst program att trimma ihop musiken med utan tycker mer den duger för att klippa till de enskilda spåren för sig.

Permalänk
Medlem

Varför vill du sätta ihop dom till en fil? ÄR det inte enklare att göra en spellista?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Lite mer information skulle behövas. Vill du att de ska mixas samman utan avbrott, så som en DJ skulle gjort det, eller vill du mest att de ska vara i samma fil?

Om det sistnämnda; Audacity är nog så enkelt det blir, skulle jag tippa.
Om det förstnämnda; det finns appar på telefonen som gör detta, med varierat resultat. Exempelvis Pyro och Pacemaker. Om det inte är House riskerar det dock bli en enkel "fade:ning".

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Man kan mixa två stereospår i audacity, men jag håller med om att det finns bättre alternativ.

Som swehunter nämner, en spellista med fading aktiverat funkar rätt bra. Ska du applicera lite effekter osv i övergångarna så är nog en vettig DAW att föredra, Cockos Reaper är rätt billigt, Presonus Studio One 3 Prime är gratis samt både Ableton Live och Cubase finns i nedskalade budgetvarianter.
Testa Studio One Prime och se om det är tillräckligt för dina behov.

Permalänk
Medlem

Fick förlsaget att prova Dj your way som finns pa www.mixxx.org men har inte hunnit med det ännu.

Det jag vill göra är att sätta ihop 6-7 låtar som jag kortar ner till ungefär 30sec som rullar i varandra och de som inte har samma bpm slänger jag in en ljudeffekt mellan bytet för att få till.
Sedan slår jag ihop allt till en fil så vi kan köra den vid det specefika tillfället.