Permalänk
Medlem

Bahnhofs vlan id ?

Någon som vet Bahnhofs vlan id för iptv och voip? För inställningar i en egen router, för att slippa använda Tilgin.
Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Vet ej själv, men är väl bara att ringa deras kundtjänst?
http://www.knoppen15.se/menu-fastigheten/menu-tv-internet-och... denna brf kör iptv via vlan 22 iaf.

Permalänk
Medlem

Kan man inte WireSharka sånna saker?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

För TV vet jag ej men deras IP-telefoni kan man placera bakom en router med vidarebefodring av ett antal portar:
https://www.bahnhof.se/support/category/telefoni/assistance

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Deras kundtjänst vill ej uppge uppge det, de hänvisar att man ska använda deras Tilgin till det. Har kollat lite på Wireshark, då jag inte kan så mycket om nätverk så verkar det svårt att filtrera all information och hitta det som jag ska använda mig av. Jag tittade även på Brf Knoppens information, men rätta mig om jag har fel, men jag tror att en Brf kan skapa sina egna vlan id och det är förmodligen inte den vlan id som jag kan använda för mina inställningar.

Permalänk
Avstängd

Det är möjligt, men har själv jobbat hos en annan ISP och vi körde samma VLAN för iptv/telefoni till alla brfer och privatakunder för att helt enkelt underlätta för oss själva, bara företag som kunde välja specifika vlan för sina egna tjänster.

Permalänk
Medlem

Tack, det känns som det är värt att testa det.

Permalänk
Medlem

Bahnhofs vlan id

Efter att ha använt wireshark kan jag bekräfta att vlan id är 21. Det fungerar för mig.

Permalänk
Medlem

En annan intressant fråga är om du sitter på ett stadsnät, det kan också innebära att det är ett annat VLAN än deras egna nät.

Men skönt att du fick det löst!

Permalänk
Skrivet av gonace:

En annan intressant fråga är om du sitter på ett stadsnät, det kan också innebära att det är ett annat VLAN än deras egna nät.

Men skönt att du fick det löst!

Nej det är VLAN 21 även via stadsnät.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av timmelstad:

Nej det är VLAN 21 även via stadsnät.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du ju omöjligt veta att det alltid är, kanske är så i det stadsnät du har vetksap om men det innebär inte att det alltid är så i de olika stadsnät som finns i Sverige.

Många aktörer som driver så kallade stadsnät

Permalänk
Skrivet av gonace:

Kan du ju omöjligt veta att det alltid är, kanske är så i det stadsnät du har vetksap om men det innebär inte att det alltid är så i de olika stadsnät som finns i Sverige.

Många aktörer som driver så kallade stadsnät

Bahnhof själva säger att de alltid har VLAN 21 som default VLAN för IPTV.

Men visst. Det tillför ju massor att säga att det *kan* vara något annat. 🙄

Skickades från m.sweclockers.com