Gaming dator till bonus sonen - tips önskas

Permalänk
Medlem

Gaming dator till bonus sonen - tips önskas

Hej,

Bonussonen behöver en ny dator. Den han sitter på nu är i slöaste laget tyvärr.

Födelsedag är inkommande och försöker se ifall vi kan få ihop något som faktiskt funkar ok. Vill gärna hålla oss i de lägre regionerna prismässigt men vill inte vara dumsnåla, så antar att vi behöver upp mot 10k iallafall, kanske över?

Han har all kringutrustning så det är enbart själva datorn han behöver inhandla.
Har en ny skärm med freesynk, men känner spontant att Raedon ligger för långt efter rent prestanda mässigt i GPU att det är värt det?

I dagsläget spelar han Fortnite som en galning, har även kört pubG som laggar och CS som inte kräver något direkt. Han gör mycket musik och redigerar enklare videos till sin youtube kanal. Tänker att utifrån det behöver han ingen monster, men vill gärna att den skall hålla ett gäng år.

hur många gb ram är lämpligt nu för tiden?
Vilket grafikkort bör man sikta på? räcker 1060 eller kommer det vara för klent inom kort?
Kör själv på en Ryzen kärna, 1600 om jag minns rätt, är det vettigt val? Antar att det håller ner priset i jämförelse med Intel.

tips uppskattas. Har inget emot att bygga ihop burken själv om det skulle behövas. Eg vill han säkerligen ha en ascool burk med div ljus och bling men även det kostar så tror vi skall försöka hålla det rätt så rent.

Alla tips är välkomna, utifrån det kommer jag sätta ihop en potentiell dator från inet eller webhallen och tweka tills vi hittar den perfekta mellanvägen

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Hutter
Skulle välja något sånt här, GTX 1060 3GB får räcka med dagens grafikkorts priser. Då han håller på med musik och Youtube så rekommenderar jag AMD i denna prisklass särskild med deras nya Ryzen. Och definitivt 16GB RAM.
https://www.inet.se/produkt/b1007104/hutter

+ OS från t.ex. prisjakt för 300 kr.

Permalänk

@Hutter: Har inte tid just nu att skapa någon korg, men det finns med säkerhet någon annan som har. Men kan svara på lite av de frågor du ställer. När det gäller grafikkortsbiten så presterar AMD rx 580 snarlikt med gtx 1060. Så prestandamässigt är det främst i entusiast klasserna som Nvidia dominerar just nu. Rx 580 är dock lite dyrare, men med tanke på att det finns en ny freesync skärm skulle jag personligen gå för AMD. Ett alternativ är dock att hålla koll på
Nvidia för att se om de får in någon mer founder edition av gtx 1070 som då kommer till samma kostnad som gtx 1060 och rx 580.

En ny serie av ryzen processorer har precis släppts, om det är värt ett lite dyrare pris för ca 10 % prestanda skillnad är upp till dig. Fördelen är att de nyare har mindre problem med snabba ramminnen. Dock skulle jag rekommendera ryzen för att mindre prestandan i spel tas igen av flera kärnor i video redigeringen.

När det gäller ramminnen minumum 8. Pref skulle jag säga 16.

Permalänk

"Han har all kringutrustning så det är enbart själva datorn han behöver inhandla.
Har en ny skärm med freesynk, men känner spontant att Raedon ligger för långt efter rent prestanda mässigt i GPU att det är värt det?"

Det är egentligen bara GTX 1080 TI och upp AMD inte har något kort som kan tävla. Men GTX 1080 och ner är det inga problem att köpa AMD kort som presterar likvärdigt. Funderar du på ett GTX 1060 så är RX 580/Rx 570 bra alternativ speciellt om de ska köras med en freesync skärm.

Ryzen 5 2600/2600x 8GB ram och RX 580 borde bli bra till att börja med mer ram är enkelt att köpa i framtiden om det finns behov förhoppningsvis har de gått ner i pris.

Kan ni återanvända Chassi, nätdel och lagring finns det pengar att spara.

Ryzen 2000 serien och moderkort med 300 seriens chipset fungerar endast ihop om ni uppdaterar bios om de inte är gjort från fabrik och då behövs en Athlon eller Ryzen ur 1000 serien vara monterad vid uppdateringen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tack för svar (och tips på korg)! Skall kika på detta och se vad vi landar i

ytterligare tankar mottages tacksamt.

Kan tyvärr inte återanvända chassi och nätdel - är någon form av microxabinet. Lagring kan återanvändas såklart, men vill få in en SSD som primär.

Så TI 1600 är rimlig nivå att lägga sig för att ha ok grafik för ett tag framöver?

gällade freesynk skärm - är det vettigt att gå på ett RX 570/580 just för freesynk delen? är det värt det?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XripperX

Permalänk
Skrivet av Hutter:

Så TI 1600 är rimlig nivå att lägga sig för att ha ok grafik för ett tag framöver?

Antar du menar GTX 1060? I så fall ja det är fortfarande kraftfullt nog ett tag framöver i alla fall för 1920x1080 men man ska inte förvänta sig mer prestanda än man brukar få i mellansegmentet det är som alltid en okej kompromiss mellan pris och prestanda.

Citat:

gällade freesynk skärm - är det vettigt att gå på ett RX 570/580 just för freesynk delen? är det värt det?

Ja det är vettigt att välja ett RX580/570 580 presterar som ett GTX 1060 6GB medan 570 presterar som ett 1060 3GB varierar lite med spel i vissa spel vinner Nvidia kortet i andra AMD kortet. Om du ska köra med en skärm som inte har freesync är det upp till om man föredrar AMD eller Nvidia men ska du köra en freesyncskärm tycker jag det är dumt att välja ett Nvidia kort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hej igen,

nu har frågan aktualiserats igen och sitter och kikar runt. Min tolkning är att det inte är värt att bygga eget då man hamnar på ungefär samma priser som om man köper färdigt?

Hittade några på netonnet som ser väldigt intressanta ut. Vad säger expertisen?
Då det råder begränsad budget så vill vi så klart komma undan så billigt som möjligt, men vill inte vara dumsnåla

Kikat på följande

Mycket ram, extra hårddisk (som eg inte behövs) samt bra processor, dock bara 3 gb gpu - 9999 sek
https://new.webhallen.com/se/product/284801-HP-Pavilion-580-1...

Svag processor? Bra AMD grafikkort (bonussonen har freesynk skärm) "bara 8 gb ram", sjukt bra pris.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Svag processor? "bara 8 gb ram" samt 1070 grafikkort(lockar som fan!) - 10990 sek
https://www.netonnet.se/art/dator/stationara-datorer/asus-rog...

bra processor, "bara 8 gb ram", 1060 6gb grafikkort - 10499 sek
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Är alla dessa datorer enkla att uppgradera framöver? Är det något jag missar? datorn med raedon kortet lockar mycket pga pris samt även koppling till freesynk skärmen.
åt andra sidan lockar även datorn med 1070 grafikkort med tanke på framtidssäkering, men håller processorn ok, och priset springer ju iväg.

vad säger ni? känns som att plocka ihop själv går på ungefär samma pengar, om inte mer i dagsläget. Värt att också få en kompatibel och ihopplockad dator.

Hur bör vi tänka? vilken dator är bäst nu och för framtiden? Är priskkilnaden upp till 1070 kortet motiverat, från säg Raedon kort datorn?

Permalänk

Intel

@Hutter:

Alltid bäst att köpa en märkesdator för de har full koll på vilka komponenter som passar. Dessutom öppet köp 30 dagar eller mer. Då kan man prova om den är något att ha.

Jag hade inte kört med AMD i något eftersom de blir tröga med tiden och passar inte alla spel etc.

Just HP stationär gaming datorer får bäst i test. Med Intel. Eller en Lenovo.

1070 eller 1080 grafikkort. 1060 klarar sig inte riktigt.

Intel i7 är att föredra. Men i5 duger.

Permalänk

Gaming Dator

@Hutter:

https://www.komplett.se/product/1011746/datorutrustning/pc-ko...

Mycket bra pris! Denna dator håller i flera år fram.

Intel i7! GTX 1080 grafikkort!

1 st Intel Core i7-8700 Prosessor

1 st Corsair TX550M PSU

1 st Cooler Master Hyper TX3i Komplett Ed.

1 st ASUS LGA1151 ROG STRIX B360-F GAMING

1 st Ballistix Sport LT DDR4 16GB

1 st Phanteks E P400 BLK/MID/ATX/WIN/2

1 st Samsung PM961 SSD 256GB PCIe M.2

1 st Seagate Barracuda 1TB SATA3.0

1 st ASUS GeForce GTX1080 8GB ROG Strix

15.399:-

Permalänk
Medlem

Kan den här vara ett alternativ?
Asus ROG GR8 II-T074Z 10990:-
I7 7700, 16GB RAM, GTX1060 6GB, 256GB SSD + 1TB HDD
Bra allround, ingen direkt svag punkt förutom att det är just en märkesdator. De snålas ofta med det som inte syns, så som nätagg, moderkort, hastighet på RAM och typ av SSD (ofta det billigaste av sin klass).
Annars får du ihop ett bra paket för 10,5k om du bygger själv:

Lista hos Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 1600X (1 790 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: SAPPHIRE RADEON RX 580 4GB PULSE (3 199 kr hos Inet)
Chassi: Fractal Design Meshify C -TG (Ej PSU) (749 kr hos Webhallen)
Moderkort: ASUS Prime B350-PLUS (749 kr hos Webhallen)
RAM: Ballistix Elite DDR4 16GB (1 890 kr hos NetOnNet)
SSD: Samsung SSD 860 EVO SSD 250GB (MZ-76E250B/EU) (890 kr hos Webhallen)
PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W (899 kr hos Elgiganten)
CPU-kylare: be quiet! Pure Rock CPU Kylare (349 kr hos Inet)
Summa: 10 515 kr

Permalänk
Medlem

Hej Ice,

Tack för ditt inlägg!

båda förslagen är intressanta. även den man plockar ihop. Av ren nyfikenhet, hur kommer det sig att du valde ett RX580 i ihopplock listan? För att jag nämt freesynk innan?

Skall undersöka detta närmare.

Om man köper en licens för win10 på kinguin, får man koden skickad till sig per omgående då eller är det ledtider?

Permalänk
Medlem

Halloj,

tillbaka med två byggen som jag funderar på.

Dels https://komponentkoll.se/bygg/meuko
16 gb ram 3200 Mhz och 1060 6gb kort -
10466 sek (plus windows)

Eller hardcore gaming dator
https://komponentkoll.se/bygg/IeJmg
"bara" 8 gb ram 2666 Mhz men med ett 1080 KFA2 kort.
12134 sek ( plus window)

Vi har tight budget, så den billigare lockar från det perspektivet (samt bra med 16 gb minne).
Men 1080 kortet är ju extremt mycket bättre och håller längre.

Hur bör vi tänka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Halloj,

tillbaka med två byggen som jag funderar på.

Dels https://komponentkoll.se/bygg/meuko
16 gb ram 3200 Mhz och 1060 6gb kort -
10466 sek (plus windows)

Eller hardcore gaming dator
https://komponentkoll.se/bygg/IeJmg
"bara" 8 gb ram 2666 Mhz men med ett 1080 KFA2 kort.
12134 sek ( plus window)

Vi har tight budget, så den billigare lockar från det perspektivet (samt bra med 16 gb minne).
Men 1080 kortet är ju extremt mycket bättre och håller längre.

Hur bör vi tänka?

Personligen hade jag kört på första setupen, gpu'er är extremt dyrt just nu, men många förväntar sig att de ska droppa när mining crazen har sjunkit lite. Räkna med att det kommer vända OM bitcoins skulle återhämta sig och fortsätta stiga.

1060 klarar ändå alla spel idag och kommer med största sannolikhet vara motsvarande 2050 i kommande generation. Så den klarar sig åtminstone 2 år.

Han kommer få en bättre upplevelse med 16 gb ram än med 8 gb ram.
Även om ram också är pissdyrt just nu, så finns det inte direkt något som pekar på att det ska bli billigare. Det finns några undersökningar om minnestillverkarna håller på med kartellbildning, så i bästa fall kan priserna droppa där också om x månader.
Dock så handlar det om ca 1000kr för 8 GB skulle jag gissa, där priserna låg som lägst. På 1080 kommer det nog gå ner närmare 1.5k tror jag iaf.
När jag skriver det här och tänker efter så skulle jag nog säga, vad tror du är rimligast? Att bitcoin fortsätter vara "lågt" eller att minnestillverkarna åker dit för kartellbildning och tvingas sänka priserna?
Personligen hade jag kört första setupen, ev med ett 1070, så hamnar ni ju på ungefär samma pris.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Köp ett chassie med fönster så kan han ju sätta dit nån form av RGB-belysning senare om han vill. Fönsterchassina är inte så mycket dyrare än vanliga idag.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Ryzen 1600, GTX 1060 6GB
9 259 Kr (med väl tilltagen SSD hårddisk)

Trådstartare, försök att välja ett GTX 1060 med mer än 6 GB grafikminne. Ej 3 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Halloj,

tillbaka med två byggen som jag funderar på.

Dels https://komponentkoll.se/bygg/meuko
16 gb ram 3200 Mhz och 1060 6gb kort -
10466 sek (plus windows)

Eller hardcore gaming dator
https://komponentkoll.se/bygg/IeJmg
"bara" 8 gb ram 2666 Mhz men med ett 1080 KFA2 kort.
12134 sek ( plus window)

Vi har tight budget, så den billigare lockar från det perspektivet (samt bra med 16 gb minne).
Men 1080 kortet är ju extremt mycket bättre och håller längre.

Hur bör vi tänka?

Jag tycker ditt första alternativ är det bästa hittills. Men lägg till en kylare så att ni kan klocka cpun. Om ni inte överklockar så är i5 8400 med billiga 2666mhz minnen och b360 moderkort ett bättre och billigare alternativ.
Jag hade också bytt ut focus g chassit mot meshify c GT som finns hos webhallen nu. Sen snålat in och köpt ett billigare nätagg på 600w från evga. Finns för 499:- hos netonet nu.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kan ju vara värt att kolla på begagnade Grafikkort då de kan fortfarande vara i fint skick, är förstås lite extra krångel men du kan få ett mycket bättre pris. Jag köpte en 1070 för 3800 kr på tradera för inte så länge sedan, fungerade utmärkt.

OBS! se till om du köper på tradera att det är med klarna eller paypal, för då har du skydd om du skulle bli scamad

Visa signatur

Asus Prime Z370-P | Intel Core i5-8600K - 6 trådar / 3.6GHz | Be-Quiet Pure Rock | ASUS TUF GeForce RTX 3080 V2 10GB Gaming |
HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Halloj,

tillbaka med två byggen som jag funderar på.

Dels https://komponentkoll.se/bygg/meuko
16 gb ram 3200 Mhz och 1060 6gb kort -
10466 sek (plus windows)

Eller hardcore gaming dator
https://komponentkoll.se/bygg/IeJmg
"bara" 8 gb ram 2666 Mhz men med ett 1080 KFA2 kort.
12134 sek ( plus window)

Vi har tight budget, så den billigare lockar från det perspektivet (samt bra med 16 gb minne).
Men 1080 kortet är ju extremt mycket bättre och håller längre.

Hur bör vi tänka?

Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker ditt första alternativ är det bästa hittills. Men lägg till en kylare så att ni kan klocka cpun. Om ni inte överklockar så är i5 8400 med billiga 2666mhz minnen och b360 moderkort ett bättre och billigare alternativ.
Jag hade också bytt ut focus g chassit mot meshify c GT som finns hos webhallen nu. Sen snålat in och köpt ett billigare nätagg på 600w från evga. Finns för 499:- hos netonet nu.

Första alternativet tycker jag också är bäst. En annan kylare är dock ingenting som krävs då den som kommer med senaste Ryzen redan är rätt bra. Eventuellt kan man gå upp till 2600X som har lite högre frekvenser - och alternativt som redan sagts byta till i5-8400 som presterar något bättre i dagsläget (men Ryzen är nog ett säkrare kort för framtiden).
Webhallen har mycket riktigt Meshify (med härdat glas) på rea för endast 749kr, annars kan man titta på Phanteks P300 som är ett riktigt schysst chassi när man är på budget. 1060 6GB duger rätt väl för dagens spel, men annars kan man titta på GTX 1070 som är ännu snabbare och dessutom på bra pris. Då hamnar du ungefär på 12 000kr.

Nätagget hade jag behållit, då dessa ofta ska hänga med länge så bör man inte snåla alltför mycket. Nätaggregatet är viktigare än man tror - även om det kanske inte är så "roligt" att lägga pengar på!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Hutter:
Jag byggde nyligen en dator till grabben som spelar fortnite och cs.
Köpte vissa delar begagnat..
Om det är ett alternativ sikta på:
I7 4790 med moderkort och ram
Köp sedan ssd och nätdel nytt.
För grafikkort så kolla begagnat, gtx 970 eller ett AMD 580 för freesync.

Du få där en bättre dator än en Ryzen 5a, fast dock begagnat.

Tips:
undvik 1060 3gb (driver fortnite och cs utan problem men inte pubg)
Köp os på ebay för 50kr, du får nyckeln på mail oftast inom 24h.
Har funkat bra för mig 3ggr.
Se till att googla inställningar för spelen och ställ in den åt honom.

Permalänk
Medlem

Halloj, stort tack för många svar och bra utlägg!

Gällande grafikkortet - 1070 kostar nästan som det 1080 kortet jag länkade till. ev några hundra billigare. Så ser eg ingen anledning att köpa ett 1070. de billigare 1070 som ligger på nätet finns inte i laget tyvärr. Ligger en tusenlapp upp från "lägsta pris" på prisjakt.

Chassit har fönster, skall dock kolla upp mechify chassit!

Har svårt för begagnad elektronik, så det är inte ett alternativ

Klockning är inget vi kommer hålla på med på datorn i dagsläget. Vill han göra det när han blir äldre så får han köpa nya delar

hmm, låter som att 16 gb ram och 1060 är they way to go då.

Han har freesynk skärm, skulle det vara värt att byta mor RX 580 kort för att nyttja freesynken? bli ungefär samma pris som 1060 kortet. Dock gillar jag tanken på 1060 kort mer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hutter:

Han har freesynk skärm, skulle det vara värt att byta mor RX 580 kort för att nyttja freesynken? bli ungefär samma pris som 1060 kortet. Dock gillar jag tanken på 1060 kort mer.

RX580 om det är samma pris som ett 1060 och du har FreeSync-skärm.

Varför "gillar" du tanken på ett 1060 kort mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

RX580 om det är samma pris som ett 1060 och du har FreeSync-skärm.

Varför "gillar" du tanken på ett 1060 kort mer?

Bra fråga eg, känns mer.... stabilt. AMD kämpar i motvind från och till. Åt andra sidan har jag ingen annan anledning än just "känslan".

noterat att RX finns i 4 eller 8 gb ram. Spelar det någon roll ?

Kollar man 1060 så bör det ju vara 6gb då 3 inte räcker till riktigt. Är det samma tänk runt RX580 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrexTrias:

@TrexTrias:

Alltid bäst att köpa en märkesdator för de har full koll på vilka komponenter som passar. Dessutom öppet köp 30 dagar eller mer. Då kan man prova om den är något att ha.

Jag hade inte kört med AMD i något eftersom de blir tröga med tiden och passar inte alla spel etc.

Just HP stationär gaming datorer får bäst i test. Med Intel. Eller en Lenovo.

1070 eller 1080 grafikkort. 1060 klarar sig inte riktigt.

Intel i7 är att föredra. Men i5 duger.

Jag hoppas innerligt att syftet med denna post var att trolla och att du inte är seriös.

Köper du komponenter så är det knappast svårt att hitta något som "passar" det är snarare så att köper man färdigbyggt så brukar dem snåla på ramminnen och moderkortet. Ofta är det riktigt slöa ramminnen i en färdigköpt burk vilket påverkar prestandan och de billigaste moderkorten du hittar på marknaden inget annat.

ang "Jag hade inte kört med AMD i något eftersom de blir tröga med tiden och passar inte alla spel etc."

Har du något som helst belägg för att en AMD tappar beräkningskraft över tid?
Du får gärna skriva en vetenskaplig rapport i ämnet. För då har du upptäckt något som ingen annan har upptäckt och skriver du en rapport lär du bli kändis och kanske rik.
Annars om det är något du har drömt så tycker jag innerligt att du ska behålla denna information just i din dröm och inte sprida falsk information på forum som är till för att hjälpa konsumenter.

Och visst är det så att en AMD är sämre i vissa spel men de är även bättre i andra så detta argument faller bort eftersom fördelningen ligger på ungefär 50/50. Däremot så är intels dyrare alternativ bättre i spel men prestanda per krona som eftersöks i denna tråd är AMD svåra att slå.

Skrivet av Hutter:

Bra fråga eg, känns mer.... stabilt. AMD kämpar i motvind från och till. Åt andra sidan har jag ingen annan anledning än just "känslan".

noterat att RX finns i 4 eller 8 gb ram. Spelar det någon roll ?

Kollar man 1060 så bör det ju vara 6gb då 3 inte räcker till riktigt. Är det samma tänk runt RX580 ?

Om du ska köpa 1060 så bör man köa ett 6gb för 3gb varianten har färre Cuda kärnor så det är inte enbart mängden minne som skiljer.

Ang RX så tror jag bara att det faktiskt är mängden minne som skiljer och idag funkar ju 4gb bra. Frågan är om ett 580 klarar att dra runt 4k när 8gb börjar bli mera aktuellt.

Se mig inte som ett AMD fan för det är jag verkligen inte men troll som TrexTrias klarar sig forum utan.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

skillnaden mellan 4 och 8 gb på RX580 är ca 500 sek. Kanske värt att lägga den extra 5hundringen för att "framtidssäkra" lite längre ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hutter:

Bra fråga eg, känns mer.... stabilt. AMD kämpar i motvind från och till. Åt andra sidan har jag ingen annan anledning än just "känslan".

noterat att RX finns i 4 eller 8 gb ram. Spelar det någon roll ?

Kollar man 1060 så bör det ju vara 6gb då 3 inte räcker till riktigt. Är det samma tänk runt RX580 ?

En skillnad är att 1060 3GB faktiskt har mindre beräkningskapacitet än 1060 6GB. Detta beror på att namngivningen är lite vilseledenade.

Hur det är på RX580 ska jag vara osagt, men om du har 16 GB minne i själva datorn kommer det till en viss del att väga upp att det finns mindre grafikminne i grafikkortet.

AMD har kämpat i motvind en del de senaste åren. Det är sant. De har haft svårt att lyckats ta marknadsandelar även när de haft produkter som faktiskt varit bättre än vad konkurrenterna levererar. Det har egentligen inget att göra med hur deras produkter ser ut idag. Att R9 290 t.ex. var ett kort som var alldeles för varmt jämfört med konkurrensen, eller att AMD FX-serien av processorerna var en flopp har inget att göra med hur ett RX580-kort står sig jämfört med ett GTX 1060. Om man vill se det så, så kan man också säga att RX580, som är AMD:s toppkort i Polaris-serien (som dessutom är äldre än Vega som är det nyaste) kan mätas med GTX 1060 som är att se som ett mellansegmentskort från Nvidia. På det sättet kan man också resonera att Polaris är "sämre" än Pascal (Nvidia:s motsvarande arkitektur.)

Inget av detta spelar någon roll, när du jämför just ett RX580 med ett GTX 1060. I det här fallet så får RX580 samma prestanda som eller ibland bättre prestanda än ett GTX 1060. Att det inte finns ett Polaris-kort som slår ett GTX 1070 har inget med frågan att göra.

Nu är det så, att dom du inte hade haft en FreeSync-skärm så hade jag sagt att det var skitsamma, kör på det som du "känner" bättre för. Men nu när du har FreeSync så har faktiskt RX 580 en funktion som GTX 1060 inte har, vilket kommer eliminera tearing på din sons bildskärm.

Läs på lite om vad FreeSync är, och försök själv att väga upp vad som är viktigare för dig - adaptiv synkteknik eller din "känsla".

Permalänk

Mitt råd gällande ram är att inte dumsnåla. Många av dagens spel med "öppen" värld vinner väldigt mycket på snabbare ram.

Titta på Ryzen testerna som gjordes av SweC och minnesskalningen. Dumsnålt att gå för 2400mhz och ett 1080 gtx.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

pv2b - tack för bra och tydligt inlägg. Du har såklart helt rätt i allt du säger

kör själv ett 1080 TI med g-synk skärm - är det bra? absolut - värt pengarna....låter jag vara osagt

lutar helt klart åt RX 580 efter ditt inlägg just för freesynk funktionen. dumt att inte aktivera den om han har det i skärmen såklart. måste bara landa i 4 eller 8 gb. Spontant så bör väl 8 gb vara mer framtidsäkert.

8 gb kan man få för ca 3700 medan 4 kan man få för 3200.

1060 kan man få för ca 3400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Första alternativet tycker jag också är bäst. En annan kylare är dock ingenting som krävs då den som kommer med senaste Ryzen redan är rätt bra. Eventuellt kan man gå upp till 2600X som har lite högre frekvenser - och alternativt som redan sagts byta till i5-8400 som presterar något bättre i dagsläget (men Ryzen är nog ett säkrare kort för framtiden).
Webhallen har mycket riktigt Meshify (med härdat glas) på rea för endast 749kr, annars kan man titta på Phanteks P300 som är ett riktigt schysst chassi när man är på budget. 1060 6GB duger rätt väl för dagens spel, men annars kan man titta på GTX 1070 som är ännu snabbare och dessutom på bra pris. Då hamnar du ungefär på 12 000kr.

Nätagget hade jag behållit, då dessa ofta ska hänga med länge så bör man inte snåla alltför mycket. Nätaggregatet är viktigare än man tror - även om det kanske inte är så "roligt" att lägga pengar på!

Jag tänkte faktiskt också tipsat om meshify c GT eller vad det nu hette som webhallen hade. Phanteks P300 däremot är ett jävligt överhypeat chassi. Fattar inte att det är så populärt. Tunn plåt som på ett riktigt lågbudget chassi i jämförelse med fractal designs define serie. Gällande Ryzen 5 2600 får du en betydligt sämre kylare än den som kommer med Ryzen 5 1600 eller 2600X. Så jag skulle undvika den. Gällande grafikkort så skulle jag föredra billigaste GTX 1060 3GB. Good enough om man kan tänka sig tweaka lite inställningar och inte snordyrt nu precis innan lansering av nästa gen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tänkte faktiskt också tipsat om meshify c GT eller vad det nu hette som webhallen hade. Phanteks P300 däremot är ett jävligt överhypeat chassi. Fattar inte att det är så populärt. Tunn plåt som på ett riktigt lågbudget chassi i jämförelse med fractal designs define serie. Gällande Ryzen 5 2600 får du en betydligt sämre kylare än den som kommer med Ryzen 5 1600 eller 2600X. Så jag skulle undvika den. Gällande grafikkort så skulle jag föredra billigaste GTX 1060 3GB. Good enough om man kan tänka sig tweaka lite inställningar och inte snordyrt nu precis innan lansering av nästa gen.

Missledande produkter som 1060 med 3gb skall man undvika och även grafikkort med under 4GB Vram. bättre att köpa ett RX 570 med 4 eller 8GB vram över 1060. hade själv tagit ett RX 560 med 4Gb vram över 1060 3GB. Visst grafikkort med lägre Vram klarar av att köra modernare spel, men när dem får Slut på Vram så dumpar dem över det till system minnet vilket även kan leda till att texturer inte laddas in fullt ut även om FPS ser okej ut. Har för mig att digitalfoundary gjorde ett test med äldre kort som GTX 680 2gb o jämförde den emot 7970 ifrån samma år och Nvidia kort har en tendens att skippa att rendera fullt ut för att hålla en högre FPS när dem får slut på Vram.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.