Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sonys ingenjörer arbetar på optimeringar för Zen-arkitekturen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Varför Linux? Det är gratis och ett överlägset operativsystem. Hade använt det till allt om det inte vore för att spel inte finns i samma utsträckning till det. Jag nästan njuter av att måsta jobba för då använder jag Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Linux är långt ifrån ett överlägset operativsystem eftersom Windows fortfarande är bättre än Linux på vissa saker som användarvänlighet och att drivrutiner kodas mot Windows.

Skrivet av dagas:

En sak jag tänkt på gällande PS5 är att minnet kommer bli historiskt lite uppgraderat. PS1 till PS2 ökade 16x från 2MB till 32MB. PS2 till PS3 16x från 32MB till 512MB (Om man lägger ihop med VRAM) PS3 till PS4 16x från 512MB till 8GB. Men att PS5 skulle få 128GB RAM känns extremt osannolikt. Även 64GB känns osannolikt. 16-32GB lär det snarare bli. En ökning på mellan 2-4x.

Detta följer antagligen utvecklingen. Idag kan man tycka att över 16GB är smått överdrivet.

Skrivet av aholman:

Dom kan inte sälja konsoler med 32gb ram. Inte med dessa priser. Sen får man fråga sig varför dom ens skulle behöva det. Kan man ens multitaska? Om det blir någon typ av dedikerat grafikminne lär de stanna kvar på 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska man köra med integrerad GPU så kommer det krävas mer än 8GB eftersom Ramet delas mellan GPU och CPU.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Linux är långt ifrån ett överlägset operativsystem eftersom Windows fortfarande är bättre än Linux på vissa saker som användarvänlighet och att drivrutiner kodas mot Windows.

Användarvänlighet? Enligt vem då? Folk är van windows och därmed ovan andra operativsystem. Linux Mint ser mer eller mindre exakt likadant som Windows egna layout. Folk har fått för sig att du måste vara något datasnille för att navigera i Linuxmiljöer, vilket är totalt felaktigt.

Vilka drivrutiner pratar vi om? Finns drivrutiner som är långt mer utvecklade på Linuxkärnan än Windows och vice versa. Men jag antar att du pratar om drivrutiner för spel, väldigt litet område i helhet. Men jag nämde även att spel inte alls stöds i samma omfattning på Linux, av uppenbara anlendingar, och därmed så kommer ju optimeringar i drivrutiner inte skapas för oexisterande spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Linux är långt ifrån ett överlägset operativsystem eftersom Windows fortfarande är bättre än Linux på vissa saker som användarvänlighet och att drivrutiner kodas mot Windows.

Det är en del saker som är långt ifrån användarvänligt i Windows, men de flesta har växt upp och lärt sig leva med vissa imperfektioner, ibland medvetet, ibland helt undermedvetet. Det finns saker som är mer användarvänliga i Windows, men jag skulle vilja säga att det finns minst lika många saker som är mer användarvänliga i andra OS.

Angående drivrutiner så vet jag inte riktigt vad du pratar om. Grafikdrivrutiner? Nvidia's proprietära drivrutin är multi-platform och är ungefär samma på Linux som i Windows. AMD och Intel har nästan övergett proprietära drivrutiner på Linux och satsar på öppen kod vilket medför att det är olika drivrutiner på Windows och Linux, men de öppna drivrutinerna på Linux har kommit en väldigt lång väg de senaste åren och i många fall presterar de bättre än de proprietära drivrutinerna i Windows.

Skrivet av Jackbob:

Vilka drivrutiner pratar vi om? Finns drivrutiner som är långt mer utvecklade på Linuxkärnan än Windows och vice versa. Men jag antar att du pratar om drivrutiner för spel, väldigt litet område i helhet. Men jag nämde även att spel inte alls stöds i samma omfattning på Linux, av uppenbara anlendingar, och därmed så kommer ju optimeringar i drivrutiner inte skapas för oexisterande spel.

Problemet med spel på Linux ligger inte längre i drivrutiner. Som sagt så har dessa kommit en lång väg de senaste åren. Problemet ligger i att en del av de större utgivarna helt enkelt ignorerar Linux eftersom det är en liten nischad marknad, iallafall än så länge.

Om man tittar på de som faktiskt bryr sig och portar sina spel så är tyvärr spelen ofta portade som en eftertanke och ofta använder de Windows-kod som kör igenom diverse abstraktionslager, nästan som när man kör spel i Wine. Detta medför ofta prestandaproblem som inte hade existerat om spelen hade varit gjorda med multi-platform i åtanke redan i början av utvecklingsfasen.

Det finns exempel på spel som kör mer eller mindre native i Linux. Kolla på Metro-serien till exempel som oftast har nära identisk prestanda oavsett operativsystem. Kollar man på en del FOSS-spel som Xonotic med flera så är det inte ovanligt att de presterar rejält mycket bättre på Linux, ibland så mycket som dubbla frame-raten jämfört med Windows.

Å andra sidan finns det lite mer tragiska exempel, som DE:MD som kör DX11 på Linux med ett översättningslager som omvandlar instruktionerna till OpenGL. Inte ovanligt att man ser ungefär halva prestandan på Linux i detta spel. RotTR som nyligen portades till Linux och översätter till Vulkan var betydligt mer uppmuntrande. Själv fick jag något lägre genomsnittlig FPS men betydligt högre lägsta-FPS jämfört med Windows, så spelet upplevdes som att det hade väldigt jämnt och fint flyt på Linux.

Permalänk
Datavetare

Angående Windows vs Linux, vad är skillnaden mellan dessa (samma test, men kolla in skillnaden i prestanda för Optane 800p!!!)

Här har man alltså kör samma test på samma maskinvara, skillnaden är att man använder Windows 10 i första fallet och Linux i andra.

Optane är i de flesta fall rätt värdelöst i Windows för man når helt enkelt ett IOPS tryck som leder till att något som borde vara I/O-bundet blir väldigt CPU-bundet!

Det förklarar också något PC Perspektiv såg, upp till 16 % högre diskprestanda (NVMe disk i detta fall) med i7-7700K jämfört med samma disk, samma programvara fast en R5-2600X.

Har stoppat i en 120 GB Optane 800p som systemdisk i mitt Ryzen-baserade Linux-system, det gör absolut skillnad jämfört med att köra "vanlig" SSD. Däremot helt övertygad att det varit totalt pengarna i sjön om datorn kört Windows.

Använder ändå Windows dagligen, tycker det är ett bättre desktop OS jämfört med Linux (och behöver tyvärr MS Office, inte för egen del men andra förväntar sig att man har tillgång till det...). Men där räcker vilken laptop som helst (har en 2C/4T i7-baserad Surface Pro 4 och den räcker mer än väl). Allt tungt arbete kör jag via SSH på lämplig Linux-burk. Programmen är skrivna så det är lättare att effektivt dra nytta av flera kärnor, Linux-kärnan är bättre trimmad för att hantera fler kärnor.

Har så många "tunga" fall där byte från Windows till Linux ger långt mer än uppgradering av HW. Åter igen kolla in AnandTechs test. En sak där prestanda intuitivt borde vara oberoende CPU (med en modern snabb CPU) så är ändå Linux mer än 3,5 gånger snabbare. Tittar man på nätverksprestanda, då extrema fall där CPU blir flaskhals, är det runt en tiopotens fördel för Linux!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Användarvänlighet? Enligt vem då? Folk är van windows och därmed ovan andra operativsystem. Linux Mint ser mer eller mindre exakt likadant som Windows egna layout. Folk har fått för sig att du måste vara något datasnille för att navigera i Linuxmiljöer, vilket är totalt felaktigt.

Vilka drivrutiner pratar vi om? Finns drivrutiner som är långt mer utvecklade på Linuxkärnan än Windows och vice versa. Men jag antar att du pratar om drivrutiner för spel, väldigt litet område i helhet. Men jag nämde även att spel inte alls stöds i samma omfattning på Linux, av uppenbara anlendingar, och därmed så kommer ju optimeringar i drivrutiner inte skapas för oexisterande spel.

Har jag påstått något sådant? Bara det faktum att man inte kan öppna .exe filer utan att ta till diverse emulatorer (som Wine) är ett exempel. Börjar ana att du använt Linux nog mycket för att få det att flyta på däremot gäller detta inte alla. Dessutom det faktum att man det finns hundratals olika distar av Linux (varav Mint bara är en i mängden) medan Windows finns i få urval är även det ett exempel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Har jag påstått något sådant? Bara det faktum att man inte kan öppna .exe filer utan att ta till diverse emulatorer (som Wine) är ett exempel. Börjar ana att du använt Linux nog mycket för att få det att flyta på däremot gäller detta inte alla. Dessutom det faktum att man det finns hundratals olika distar av Linux (varav Mint bara är en i mängden) medan Windows finns i få urval är även det ett exempel.

Haha, du vet att .exe är filändelsen för körbara program kompilerade för Windows va? Vad tror du händer om du försöker göra det motsatta, alltså att köra ett *nix-program på Windows?

Wine är förresten inte en emulator. Det är ett kompatibilitetslager. Bokstäverna i "Wine" står förövrigt för "Wine is not an emulator".

Får en känsla av att du ser det stora urvalet av Linuxdistributioner som en nackdel? Varför? Det är en del i friheten som medföljer FOSS. Hur mycket valfrihet, transparens och öppenhet får du som Windows-användare egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Haha, du vet att .exe är filändelsen för körbara program kompilerade för Windows va? Vad tror du händer om du försöker göra det motsatta, alltså att köra ett *nix-program på Windows?

Wine är förresten inte en emulator. Det är ett kompatibilitetslager. Bokstäverna i "Wine" står förövrigt för "Wine is not an emulator".

Får en känsla av att du ser det stora urvalet av Linuxdistributioner som en nackdel? Varför? Det är en del i friheten som medföljer FOSS. Hur mycket valfrihet, transparens och öppenhet får du som Windows-användare egentligen?

Inte mycket transparens. Däremot var det inte diskussionen.. eller vad som händer om man försöker öppna ett nix-program i Windows. Windows har varit en del av folks liv sedan mitten av 90-talet. Folk och företag är vana vid att vissa standarder följs. Linux är inte i närheten av Windows styrkor. Däremot är Linux bättre på en rad andra saker. Så att säga att Linux är överlägset (i försök att få det till något objektivt) går inte utan det beror på vad man vill göra med operativsystemet.

Man ska aldrig underskatta vad som händer om folk måste ändra på sina vanor. Bara det faktum att gå ifrån .exe filer till nix-filer skulle vara enorma problem för den stora massan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Har jag påstått något sådant? Bara det faktum att man inte kan öppna .exe filer utan att ta till diverse emulatorer (som Wine) är ett exempel. Börjar ana att du använt Linux nog mycket för att få det att flyta på däremot gäller detta inte alla. Dessutom det faktum att man det finns hundratals olika distar av Linux (varav Mint bara är en i mängden) medan Windows finns i få urval är även det ett exempel.

Bara det faktumet att du pratar om att öppna en .exe i Linux säger ju en del. Du är medveten om att .exe är kod kompilerad för Windows och deras runtime? Faktumet att du faktiskt KAN öppna majoriteten av .exe filer i Linux genom program som Wine talar för Linux, och inte tvärtom. Ganska konstigt argument för eller emot ett operativsystem. Windows kan inte installera .deb paket, fyfan vad dålig användarvänlighet Windows har!

Att det finns hundratals olika distributioner som gör att användaren får välja exakt den användarupplevelsen som passar bäst är alltså ett argument mot användarvänlighet? Vägled mig gärna igenom det resonemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Problemet med spel på Linux ligger inte längre i drivrutiner. Som sagt så har dessa kommit en lång väg de senaste åren. Problemet ligger i att en del av de större utgivarna helt enkelt ignorerar Linux eftersom det är en liten nischad marknad, iallafall än så länge.

Jo, exakt. Därför jag även påpekade att det var bristen på spel till Linux som tvingade mig kvar på Windows. Problemet ligger ju i att DirectX är branschstandard för spelutveckling, och inte Vulkan eller OpenGL. Fast som tur är annonserade ju Bethesda att ALLA deras kommande spel ska släppas på Vulkan! Det är ett steg i rätt riktning kan jag tycka!