Battlefield 1 lägre fps? Efter creators uppdatering?

Permalänk
Medlem

Battlefield 1 lägre fps? Efter creators uppdatering?

Hej!

Jag har spelat BF1 sedan det släpptes, har dock haft ett uppehåll nu på ca 6 månader och började spela igen för några dagar sedan. Dock så är det inte lika kul att spela längre då jag får ganska grova fps drops som inte har funnits tidigare. Förut har jag legat på 60+ fps på medium inställningar med min i5 6600k och GTX 970.

Nu går fpsen ofta ner på 40-50 fps och det förstör hela upplevelsen. Någon annan som upplever samma sak? Jag har läst en hel del på nätet och många har problem med detta efter den nya Windows uppdateringen creators uppdatering.

Någon som vet hur man löser problemen? Har provat en hel del grejer som att ominstallera grafikdrivrutiner. Provat massa inställningar i Windows, stängt av alla nya spel inställningar som finns i Windows men ingenting hjälper.

Någon som har några tips?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej!

Jag har spelat BF1 sedan det släpptes, har dock haft ett uppehåll nu på ca 6 månader och började spela igen för några dagar sedan. Dock så är det inte lika kul att spela längre då jag får ganska grova fps drops som inte har funnits tidigare. Förut har jag legat på 60+ fps på medium inställningar med min i5 6600k och GTX 970.

Nu går fpsen ofta ner på 40-50 fps och det förstör hela upplevelsen. Någon annan som upplever samma sak? Jag har läst en hel del på nätet och många har problem med detta efter den nya Windows uppdateringen creators uppdatering.

Någon som vet hur man löser problemen? Har provat en hel del grejer som att ominstallera grafikdrivrutiner. Provat massa inställningar i Windows, stängt av alla nya spel inställningar som finns i Windows men ingenting hjälper.

Någon som har några tips?

Jag skulle PRECIS starta en egen tråd om PRECIS detta!
Efter en paus från Battlefield 1 så kom jag tillbaka idag och fps dippar ner och varierar hela tiden mellan 60 - 20 fps det gör det hela omöjligt att spela! Har testat det mesta och vad jag läst så är det många som har problem efter windows uppdatering!
Efter jag uppdaterade mitt windows fick jag problem med ljudkorts drivrutiner, geforce experience och avast virus skydd men det är nu fixat.

När kag nämner att jag har testat det mesta så har jag testat det mesta! Har säkert gjort upp till 20 olika saker på min dator som har hjälpt andra men inte mig och jag är så frutkansvärt less!
Alla andra spl fungera, även andra spel på origins, steam och Uplay men just Battlefield 1 fungerar inte som det ska!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Jag hade problem tidigare med att jag fick fryslagg eller motsvarande, har dock inte testat det sedan senaste uppdateringen. Jag tror jag gjorde allt, utan att märka någon skillnad. Till slut tog jag bort spelet och laddade ned det igen, efter det så fungerade det klockrent.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Tjenare! Tack för svar, tyvärr så är detta en utav de saker jag redan har provat och det hjälper inte mig tyvärr

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D-ryd:

Tack Ska testa har samma problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Jag skulle PRECIS starta en egen tråd om PRECIS detta!
Efter en paus från Battlefield 1 så kom jag tillbaka idag och fps dippar ner och varierar hela tiden mellan 60 - 20 fps det gör det hela omöjligt att spela! Har testat det mesta och vad jag läst så är det många som har problem efter windows uppdatering!
Efter jag uppdaterade mitt windows fick jag problem med ljudkorts drivrutiner, geforce experience och avast virus skydd men det är nu fixat.

När kag nämner att jag har testat det mesta så har jag testat det mesta! Har säkert gjort upp till 20 olika saker på min dator som har hjälpt andra men inte mig och jag är så frutkansvärt less!
Alla andra spl fungera, även andra spel på origins, steam och Uplay men just Battlefield 1 fungerar inte som det ska!

Skrivet av Kalksten:

Tack Ska testa har samma problem

Har precis provat en sak som jag tycker funkar. Har spelat en speciell bana på ett specifikt ställe och mätt FPS under några dagar med olika inställningar och inget har fungerat, men nu lyckas jag hålla mig över 60 fps på det stället så något har blivit bättre.

Följ stegen nedan:

1. Ladda ner driver booster 5 (gratis) https://www.iobit.com/sv/driver-booster.php
2. Scanna datorn och låt programmet uppdatera alla drivrutiner som är föråldrade (jag hade 15st som jag inte ens visste)
3. Klart, prova spela och se om det blev bättre.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

Detta är ganska stort inom LoL och även halkat in på Pubg numera. Det är en grej i windows brandvägg som kan spöka och många upplever förbättringar om man klickar bort Control Flow Guard.

Windows Defender Säkerhetscenter -> App & Webbläsarkontroll -> Sårbarhetsskydd -> Control flow guard - stänga av.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Detta är ganska stort inom LoL och även halkat in på Pubg numera. Det är en grej i windows brandvägg som kan spöka och många upplever förbättringar om man klickar bort Control Flow Guard.

Windows Defender Säkerhetscenter -> App & Webbläsarkontroll -> Sårbarhetsskydd -> Control flow guard - stänga av.

Man behöver dock inte stänga av det för hela systemet, kan vara bra att ha påslaget.
Bättre att stänga av det för just det spel du har problem med.

Samma sökväg men gå in på programinställningar och "lägg till program att anpassa", sen väljer man .exe filen för det spel man vill anpassa.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Detta är ganska stort inom LoL och även halkat in på Pubg numera. Det är en grej i windows brandvägg som kan spöka och många upplever förbättringar om man klickar bort Control Flow Guard.

Windows Defender Säkerhetscenter -> App & Webbläsarkontroll -> Sårbarhetsskydd -> Control flow guard - stänga av.

Otroligt nog blev det en stor förbättring!
Nu ligger jag på 60 men dippar ner som jag kommer ihåg ibland till 57-58 fps ibland. Testade även köra operations och det flöt på bra, typ samma som när jag spelar conquest, men tidigare gick det inte alls!

Skrivet av D-ryd:

Man behöver dock inte stänga av det för hela systemet, kan vara bra att ha påslaget.
Bättre att stänga av det för just det spel du har problem med.

Samma sökväg men gå in på programinställningar och "lägg till program att anpassa", sen väljer man .exe filen för det spel man vill anpassa.

Jag har det avstängt nu, eller stängde av "Control flow guard" Är det viktigt att ha på det?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

@pecesithon: Tyvärr ingen förbättring för mig.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Inaktiv

@SwedZi Jag spelar inte Battlefield 1, men däremot har jag upplevt extrema FPS drops i Prepar3D efter Windows uppdateringen. Innan denvar det mjukt som smör att flyga- i alla olika väderförhållanden, men nu ligger jag runt 10 FPS om jag befinner mig i molnig miljö. Fick helt enkelt sänka hur många "lager" med moln som skulle visas och FPS:en ökade till en stabil nivå igen... suck. Att behöva sänka upplevelsen bara på grund av att Microsoft klantar till det med uppdateringen suger.
Hursomhelst hoppas jag verkligen att de kommer med en bra lösning till detta!

/M18

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Otroligt nog fungerar spelet inte som det ska ännu...
Visst att stänga av "Control flow guard" i Windows defender gjorde mycket, men såfort jag kommer in i action typ där det är mycket spelare så dippar min fps ner rejält...

Har kollat min cpu och den ligger på 100% när jag kör Battlefield 1, och har testat diverse guider men inget har fungerat.
Någon som har tips på hur jag får ner prcessorn lite?
Använder en Intelcore i5 7400 Kabylake

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

@Whaea: Jag har i princip löst mina problem. Det jag har gjort är detta:

1. I Nvidia kontrollpanelen tryck "hantera 3d inställningar" ändra Maximalt för -renderade bildrutor till 1. (om du nu har Nvidia vill säga)
2. Överklockat min cpu (i5 6600k) till 4.5ghz
3. Överklockat ram till 2166 mhz
4. I MSI afterburner så tryckte jag på lilla pilen vid "Power limit" och ändra temp limpit till 91 grader istället för 81.

Allt detta har hjälpt mycket.

Det som jag tror hjälpte mest var att slå på V-sync i battlefields inställningar. Jag har alltid kört med det av för att jag inte gillar att det blir sämre input för musen, men detta blir inte någon skillnad i BF1. Slå på v-sync och starta om spelet. Ändra även "fps limit" i BF1 till samma värde som din skärm har HZ. Min skärm har 144hz och jag ändrade fps cappen till 122 fps som var närmast skärmens värde.

I BIOS så stängde jag av "Intel speedstep" och "c-state" i processor inställningar.

Sedan så använde jag "driver booster 5" för att uppdatera alla drivrutiner i datorn till senaste versionerna.

Har inga problem längre med fpsen, kan spela på high och droppar inte under 60 fps, bara EXTREMT Sällan, och då till ca 57-59 fps.

Prova allt detta och se om det funkar för dig. Du kanske inte har möjlighet att överklocka cpu:n men i så fall kan du prova allt det andra och se om det hjälper för dig.

Tror det som gjorde störts skillnad var att ändra i Nvidia kontrollpanel samt slå på v-sync och ändra fps limit, samt överklocka cpu.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Whaea: Jag har i princip löst mina problem. Det jag har gjort är detta:

1. I Nvidia kontrollpanelen tryck "hantera 3d inställningar" ändra Maximalt för -renderade bildrutor till 1. (om du nu har Nvidia vill säga)
2. Överklockat min cpu (i5 6600k) till 4.5ghz
3. Överklockat ram till 2166 mhz
4. I MSI afterburner så tryckte jag på lilla pilen vid "Power limit" och ändra temp limpit till 91 grader istället för 81.

Allt detta har hjälpt mycket.

Det som jag tror hjälpte mest var att slå på V-sync i battlefields inställningar. Jag har alltid kört med det av för att jag inte gillar att det blir sämre input för musen, men detta blir inte någon skillnad i BF1. Slå på v-sync och starta om spelet. Ändra även "fps limit" i BF1 till samma värde som din skärm har HZ. Min skärm har 144hz och jag ändrade fps cappen till 122 fps som var närmast skärmens värde.

I BIOS så stängde jag av "Intel speedstep" och "c-state" i processor inställningar.

Sedan så använde jag "driver booster 5" för att uppdatera alla drivrutiner i datorn till senaste versionerna.

Har inga problem längre med fpsen, kan spela på high och droppar inte under 60 fps, bara EXTREMT Sällan, och då till ca 57-59 fps.

Prova allt detta och se om det funkar för dig. Du kanske inte har möjlighet att överklocka cpu:n men i så fall kan du prova allt det andra och se om det hjälper för dig.

Tror det som gjorde störts skillnad var att ändra i Nvidia kontrollpanel samt slå på v-sync och ändra fps limit, samt överklocka cpu.

"hantera 3d inställningar ändra Maximalt för -renderade bildrutor till 1" har jag gjort, och även låst fps till 60.
V-syncen har jag alltid på i spel annars får jag rejäl screen tearing....

Otroligt, har kunnat spela detta spel på High/ultra även kört operations utan några problem, eller haft fps drop till och från men nu är dom extrema, typ från 60 ner till 38 fps och då jag är bland mycket spelare så kommer jag inte ens upp till 50 fps. Är jag själv inne på en server fungerar det eller med lite spelare.

Visa signatur

Punch a fish make a wish