Permalänk
Medlem

ISA grafikkort?

Efter mycket letande så kan jag inte hitta något alls i Sverige. Har någon tips på var man kan hitta ett inte alltför dyrt kort med 1-2 mb minne?

Permalänk
Medlem

För att hitta en så relik så kulle jag titta på ebay^^

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad->Retro*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Finns inte överdrivet mycket, men kolla retrogrupperna på Facebook, sen Tradera och Blocket. Det kan finnas på diverse skrot- och datorloppisar. Det är nog enklare att få tag i en komplett t.ex. 486:a än ett grafikkort specifikt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Finns inte överdrivet mycket, men kolla retrogrupperna på Facebook, sen Tradera och Blocket. Det kan finnas på diverse skrot- och datorloppisar. Det är nog enklare att få tag i en komplett t.ex. 486:a än ett grafikkort specifikt.

Kan du länka till dessa grupper?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vet jag haft ett hemma i en hög med gammal elektronik men var det finns nu är en annan femma. hehe. Det kan hamnat på elektronikskroten. Tror du det är nåt du vill ha ifall jag lyckas hitta det? Kan leta lite ikväll isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Jag vet jag haft ett hemma i en hög med gammal elektronik men var det finns nu är en annan femma. hehe. Det kan hamnat på elektronikskroten. Tror du det är nåt du vill ha ifall jag lyckas hitta det? Kan leta lite ikväll isåfall.

Ja tack, gärna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@your_azz:

Retrodatorer och delar....
https://www.facebook.com/groups/2015570088690127/?ref=br_rs

Retrodatorer köpes/säljes/bytes (C64, ZX, Amiga, Atari, MSX, MS-DOS mfl)
https://www.facebook.com/groups/retrodatorer/?fref=nf

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Entusiast

Sök på nätet efter något av dessa vanliga modeller:

Tseng Labs ET4000
Cirrus Logic CL-GD5429
Trident Tvga8900c

Borde kunna hitta något för runt några hundralappar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av your_azz:

Ja tack, gärna.

Skickades från m.sweclockers.com

Oups sorry jag hade visst fel. Jag hittade påsen med kretskorten men grafikkortet var visst ett PCI-kort.
Det var ett ATi Rage XL (Sånt här: http://www.vgamuseum.info/images/zaatharen/ati/rageXL_v3_fhq.... )

ISA-kortet i påsen är ett supergammalt nätverkskort. Jag har nog förväxlat coaxial-kontakten med en videoutgång. hehe.

Permalänk
Medlem

Ett sånt här kort ska du leta efter

http://www.vgamuseum.info/index.php/component/k2/item/83-ati-...

Jag har ett sådant ej till salu. vissa varianter går att expandera upp till 4 mb

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

ATI kortet är ett AGP kort!
ISA kort fanns som 8,16 och 32 bitars, VESA local buss fanns ett tag och IBM körde med micro channel. Sedan kom AGP i cirka fem versioner (1, 2, 3, pro och universal) och nu är det PCI-Express som gäller!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

Det gemensamma för ISA-kort är väl att de är sjukt slöa p g a den långsamma ISA-bussen..

Det var välkommet med snabbare bussar när de kom!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas1966:

ATI kortet är ett AGP kort!
ISA kort fanns som 8,16 och 32 bitars, VESA local buss fanns ett tag och IBM körde med micro channel. Sedan kom AGP i cirka fem versioner (1, 2, 3, pro och universal) och nu är det PCI-Express som gäller!

ISA kort kan aldrig bli mer än 16 bitar då det inte finns fler stift i kontakten.

32 bits korten är av EISA typ (en standard utvecklad från ISA och bakåtkompatibel)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

@stoffe_83: Finns även Mach64 isa har ett sådant. Bra ös kan man säga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Ett sånt här kort ska du leta efter

http://www.vgamuseum.info/index.php/component/k2/item/83-ati-...

Jag har ett sådant ej till salu. vissa varianter går att expandera upp till 4 mb

Exakt detta men lite dyrt fick ju mitt gratis
https://www.ebay.com/itm/KLA-TENCOR-1021935210-109-19301-10-ISA-MACH64-BOARD-EXCELLENT-WORKING-FREE-SHIP/281068078053?hash=item4170f683e5:g:i3QAAMXQfFJRJYRE

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

ISA kort kan aldrig bli mer än 16 bitar då det inte finns fler stift i kontakten.

32 bits korten är av EISA typ (en standard utvecklad från ISA och bakåtkompatibel)

Min första PC var en 486. Den hade ISA + VESA Local Bus.
Grafikkortet var ett sånt VESA Local Bus kort.
Då var det en lång svart 16 Bit ISA slot längst bak och framför den en VESA Local Bus slot som är kortare än ISA slotten.

Jag tror att VESA korten räknades som 32 bitars kort. Om det var 16 bitar via ISA och ytterligare 16 bitar via VLB. Eller om VLB i sig var 32 bitar?

Då är det inte enbart ISA utan även VESA Local Bus. Men det verkar som VLB var ganska vanligt på 486.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GuessWho:

Min första PC var en 486. Den hade ISA + VESA Local Bus.
Grafikkortet var ett sånt VESA Local Bus kort.
Då var det en lång svart 16 Bit ISA slot längst bak och framför den en VESA Local Bus slot som är kortare än ISA slotten.

Jag tror att VESA korten räknades som 32 bitars kort. Om det var 16 bitar via ISA och ytterligare 16 bitar via VLB. Eller om VLB i sig var 32 bitar?

Då är det inte enbart ISA utan även VESA Local Bus. Men det verkar som VLB var ganska vanligt på 486.

VLB är sin helt egna buss på 32 bitar, och ISA-platsen nyttjades ofta för ström, adress och IRQ.
Vissa ISA/VLB kort kunde nyttja båda databussarna, och blev då två kort inbakade i ett.
T.ex I/O kort, där IDE och SCSI-interfacen låg på VLB-bussen, medans de övriga I/O portarna låg kvar på ISA-bussen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av your_azz:

Efter mycket letande så kan jag inte hitta något alls i Sverige. Har någon tips på var man kan hitta ett inte alltför dyrt kort med 1-2 mb minne?

Jag har ett ISA-grafikkort liggandes, men vad är du egentligen ute efter? Vill du köra retro, så hade jag hellre kört på ett VESA Local Bus.

Enda skälet till att jag skaffade ett ISA-grafikkort, är det det är/var enda sättet (tillsammans med en IDE-floppy) att boota upp en dator utan fungerande BIOS.

Vill du bygga retro, så tycker jag att en gammal IBM PS/2 med MCA-bus är roligare Har två PS/2:or stående, en med 286:a och en 386:a. Uråldrigt moderna är nog bästa sättet att beskriva de datorerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag har ett ISA-grafikkort liggandes, men vad är du egentligen ute efter? Vill du köra retro, så hade jag hellre kört på ett VESA Local Bus.

Enda skälet till att jag skaffade ett ISA-grafikkort, är det det är/var enda sättet (tillsammans med en IDE-floppy) att boota upp en dator utan fungerande BIOS.

Vill du bygga retro, så tycker jag att en gammal IBM PS/2 med MCA-bus är roligare Har två PS/2:or stående, en med 286:a och en 386:a. Uråldrigt moderna är nog bästa sättet att beskriva de datorerna

För att det är det jag har hemma 😂! Har ett socket 7 mobo som legat på Postnord i en månad nu, det har pci slottar och allt, men vill ha något att leka med nu

Skickades från m.sweclockers.com