Visar att disken är full

Permalänk
Medlem

Visar att disken är full

Hallå forumet.

Är det någon här som kan förklara varför det är såhär?

Jag försöker frigöra diskutrymme på C:/ men sett till alla filer utgör det 40gb. Däremot på diskens egenskaper är 84gb använt.

Extra förtydligande.

På andra diskar ser det normalt ut.

Visa signatur

CPU: Intel i7 4770K || KYLARE: Corsair H100i || MOBO: Asus Z87-PRO || GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X || RAM: Kingston HyperX 32GB 2400MHZ Savage XMP || PSU: Corsair 850W

Permalänk
Medlem

Töm papperskorgen? Alternativ två är väl att köra "diskrensning", (systemverktyg, medföljer Windows, tryck Win+S och börja skriv i sökfältet, så bör den dyka upp.) och låta den titta igenom Windows återställningsmappar, papperskorgar osv.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Töm papperskorgen? Alternativ två är väl att köra "diskrensning", (systemverktyg, medföljer Windows, tryck Win+S och börja skriv i sökfältet, så bör den dyka upp.) och låta den titta igenom Windows återställningsmappar, papperskorgar osv.

Tack för svar, men har både tömt papperskorgen och kört en diskrensning. Det frigjorde ca 5gb innan jag tog bilden..

Visa signatur

CPU: Intel i7 4770K || KYLARE: Corsair H100i || MOBO: Asus Z87-PRO || GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X || RAM: Kingston HyperX 32GB 2400MHZ Savage XMP || PSU: Corsair 850W

Permalänk
Medlem

@deadwood: Problemet är att det ligger en hel del i gömda mappar, och eftersom du har utforskaren inställt på att inte visa dem så räknas de inte med när du markerar sådär.

Du slår på att visa gömda filer i "Visa" menyn längst upp, sen kan du göra om din markering och välja egenskaper så får du nog ett bättre värde.

Som exempel så skiljde det över 10 GB för mig om jag visar och inte visar dolda filer när jag kollade utrymmet som dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Problemet är att det ligger en hel del i gömda mappar, och eftersom du har utforskaren inställt på att inte visa dem så räknas de inte med när du markerar sådär.

Du slår på att visa gömda filer i "Visa" menyn längst upp, sen kan du göra om din markering och välja egenskaper så får du nog ett bättre värde.

Som exempel så skiljde det över 10 GB för mig om jag visar och inte visar dolda filer när jag kollade utrymmet som dig.

Den dolda mappen ProgramData innehöll 25GB. Det fattas fortfarande 20gb, men känns som att man är på spåret nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadwood:

Tack för svar, men har både tömt papperskorgen och kört en diskrensning.

Även rensat systemfiler ?

Du kan ju även ta en titt med t.ex. Treesize och se om nånting gömmer sig.

Permalänk
Medlem

@deadwood: Du får ju markera allt då det ligger dolda mappar lite här och där, i din Usermapp så har du ju även en "Appdata" som kan växa till sig rätt så stor (cacheminnen till program och annat).

Testa att göra en rensning med CCleaner, då brukar du kunna tömma cacheminne för t.ex webbläsare, Google Earth och andra program du har som kanske inte Windows egna diskrensare klarar.

Permalänk
Medlem

Att tänka på hur du klickar i attributen (du har inte klickat i 'hidden') - troligen ser du inte alla dolda filer och filer som ligger under /users/användarnamn/Appdata (som är dold directory)

under "Appdata" så samlas alla tempfiler, skräpfiler - ja gud vet vad i en enda sophög av filer som lata programmerare för olika appar inte orka städa efter sig, och med tiden blir större och större och större och... det finns heller ingen samordnad syn på var slängbara filer skall placeras - förvisso använder några pliktskyldigt de olika temp-areorna som redan finns och är tänkt att kunna raderas när som - men långt ifrån alla gör det utan många har sin egna lilla hemligställe där de lägger 'kanske i framtiden bra och ha filer' men inte speciellt nödvändiga ändå...

Det är heller inte att bara göra delete på dessa filer rätt av då några av dem är verkligen viktiga och program går trasiga om man tar bort dessa - problemet är att du vet inte vilka som är viktiga och vilka som inte är det.

Därför använder man program som bleachbit (opensource) och ccleaner (från pirisoft) då de har stora databaser för olika program för filer man vet kan ta bort utan att ställa till med elände för datoranvändande senare.

har du aldrig kört dito program tidigare så kommer du upptäcka att det ligger mycket dynga som tar massor av plats under 'appdata' när du gör det första gången.

jo en sak till - det kan ligga lika mycket dynga för varje användares 'appdata' och det är ingen samordning eller att samma filer används på flera användare utan det är multipla kopior som kan finnas på många ställen.

Är det en familjedator kan det innebär att du måste gå igenom samtliga användare och rensa då ccleaner och bleachbit bara går igenom den inloggande användares appdata, inte de andra som kan finnas undre andra användarkonton

Permalänk
Medlem

Eftersom jag kör diskrensning emellanåt, och även nu så var %appdata% 36kb.

Och med alla filer synliga så är nyttjande just nu 48GB. Men Bara 39gb ledigt. Fattas i min värld iallafall 33gb då den är på 120gb. Men eftersom det brukar vara glädjemätare så borde ändå 15 gb till vara tillgängligt.

Skrivet av xxargs:

Är det en familjedator kan det innebär att du måste gå igenom samtliga användare och rensa då ccleaner och bleachbit bara går igenom den inloggande användares appdata, inte de andra som kan finnas undre andra användarkonton

Nej det är min.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

om du har en mapp som heter windows.old så kan du ta bort den.

Permalänk
Medlem

@deadwood: Testa WizTree. Det programmet kan visa exakt vilka foldrar som tar upp utrymme osv

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Sötast

Ladda ner Windirstat det visar exakt vilka filer som tar upp ditt utrymme

Översikten ger trädvy + "färger" som visar hur stora filerna är i jämförelse. Busenkelt att hitta vad som ställer till det och radera ^^

Permalänk
Medlem

spacesniffer är också ett bra grafiskt alternativ på hur filerna tar plats på disken

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadwood:

Hallå forumet.

Är det någon här som kan förklara varför det är såhär?

Jag försöker frigöra diskutrymme på C:/ men sett till alla filer utgör det 40gb. Däremot på diskens egenskaper är 84gb använt.

https://i.imgur.com/b3yCQm4.png

Extra förtydligande.
https://i.imgur.com/2b6MrTs.png

På andra diskar ser det normalt ut.

ett tips på om du vill veta vart allt utrymme tagit vägen är att ladda ner spacesniffer, starta som admin och sen scanna så kommer du se direkt exakt allt på disken i ett smidigt gränssnitt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadwood:

Eftersom jag kör diskrensning emellanåt, och även nu så var %appdata% 36kb.

Och med alla filer synliga så är nyttjande just nu 48GB. Men Bara 39gb ledigt. Fattas i min värld iallafall 33gb då den är på 120gb. Men eftersom det brukar vara glädjemätare så borde ändå 15 gb till vara tillgängligt.

Nej det är min.

omöjligt att /Users/användare/AppData är bara på 36 kb - du ser inte filerna för att dom troligen är 'hidden' och då räknas inte storleken in med de programmen du kollar med.

använder du spotify ?

då bör du hitta lokala cachade krypterade filer under /Users/användare/AppData/Local/Spotify/Data (alt. Storage) och är den inte nytömd kan väl vara 5 GB stor.

Permalänk
Medlem

@deadwood:
Även om det har nämnts gömda filer, har ingen nämnt denna mapp System Volume Information vilket är en gömd system mapp, som kan bli flera GB beroende på hur stor partition/disk är man har Windows installerat på, och eftersom bara "System" har läs/skriv rättigheter till den mappen, så kan man troligtvis inte se storleken på den utan att ge sitt användare konto full rättighet till den.

När diskrensning har skannat färdigt kan du under "More Options" tabben välja att rensa den (iaf. delvis), i Win 10 krävs dock antingen att diskrensning körs som Administatör från början, eller att man bockar i "Include System Files", för att se den tabben.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.