Port forwarding - Olika program säger olika

Permalänk
Medlem

Port forwarding - Olika program säger olika

Jag håller på och försöker öppna lite portar i min router för att få bättre NAT-status i bl.a Call of duty WW2. När jag testar om portarna är öppna så visar PFPortchecker från portfoward.com att de portarna jag lagt till i routern är öppna men ALLA andra visar att de fortfarande är stängda, t.ex ett program som heter Simple Port Tester som man laddar ner och installerar samt även port testare direkt i webbläsaren typ https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ och https://portchecker.co/check Någon som vet varför det är så och vilket man kan lita på?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

@Flowjah: Gissningsvis så kan det vara så att du har någon brandvägg/annat skit på datorn som blockar portar. Dvs, din router kan släppa igenom trafiken i fråga, men datorn kan inte. Detta kanske är anledningen till de olika resultaten?

Permalänk
Medlem

Jämför WAN (internet) IP i din router med vad du ser på mittip.se

Du är troligen bakom CGN. Mao du delar "internet ip" med hundratals andra folk.

Om du har det, så måste du ringa din internetleverantör och be dom ge dig ett publikt IP

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Jämför WAN (internet) IP i din router med vad du ser på mittip.se

Du är troligen bakom CGN. Mao du delar "internet ip" med hundratals andra folk.

Om du har det, så måste du ringa din internetleverantör och be dom ge dig ett publikt IP

om de har några att ge ut, dvs

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

@Flowjah: Gissningsvis så kan det vara så att du har någon brandvägg/annat skit på datorn som blockar portar. Dvs, din router kan släppa igenom trafiken i fråga, men datorn kan inte. Detta kanske är anledningen till de olika resultaten?

Skrivet av boibo:

Jämför WAN (internet) IP i din router med vad du ser på mittip.se

Du är troligen bakom CGN. Mao du delar "internet ip" med hundratals andra folk.

Om du har det, så måste du ringa din internetleverantör och be dom ge dig ett publikt IP

De tre första raderna av ip-adressen är samma men inte den sista.

Okej, men på Wiki står det så här:

"Carrier-grade NAT usually prevents the ISP customers from using port forwarding, because the network address translation (NAT) is usually implemented by mapping ports of the NAT devices in the network to other ports in the external interface. This is done so the router will be able to map the responses to the correct device; in carrier-grade NAT networks, even though the router at the consumer end might be configured for port forwarding, the "master router" of the ISP, which runs the CGN, will block this port forwarding because the actual port would not be the port configured by the consumer.[6] In order to overcome the former disadvantage, the Port Control Protocol (PCP) has been standardized in the RFC 6887
"
Vet inte riktigt vad det menas med men fattar det som att det inte skall vara något problem med det längre?

Tror mer på det Overwatch sa nu när jag tänker efter för det kom upp en pop up från windows brandväggen för PfPortchecker där jag fick tillåta det men det har det inte gjort för de andra programmen/tjänsterna och PfPortchecker är ju den enda som visar att portarna är öppna.

Finns det några andra fördelar med att ha en Publik IP?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowjah:

Finns det några andra fördelar med att ha en Publik IP?

Andra fördelar, eller inte. Har du inte publik IP, kommer inte port forwarding att fungera. Det finns andra tekniker, andra kommunikationssätt som kan gå runt det, men är du i behov av att öppna portar, är det publik IP som gäller.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Jämför WAN (internet) IP i din router med vad du ser på mittip.se

Du är troligen bakom CGN. Mao du delar "internet ip" med hundratals andra folk.

Om du har det, så måste du ringa din internetleverantör och be dom ge dig ett publikt IP

Skrivet av Mr_Lazy:

om de har några att ge ut, dvs

Skrivet av -=Mr_B=-:

Andra fördelar, eller inte. Har du inte publik IP, kommer inte port forwarding att fungera. Det finns andra tekniker, andra kommunikationssätt som kan gå runt det, men är du i behov av att öppna portar, är det publik IP som gäller.

Ringde min ISP (Bredband2) och de säger att de inte använder CG-NAT på stadsnät fiber och att jag redan har en publik IP-adress.

Så antagligen Windows brandväggen som blockerar de andra så som Overwatch trodde men så länge spelen är tillagda som "allowed" i brandväggen så lär det funka med portarna nu då antar jag? Svårt o veta exakt för även innan jag öppnade portarna i routern så kunde NAT-status ändras med tiden under spelets gång på bl.a Cod ww2 så inte säkert de stämmer om jag bara går in och kollar det första jag gör när jag startar spelet.

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Jämför WAN (internet) IP i din router med vad du ser på mittip.se

Skrivet av Flowjah:

De tre första raderna av ip-adressen är samma men inte den sista.

Om jag kollar på WAN - WAN Info - Interface - eth4.1 - IPv4 Address i routern så är IP-adressen samma som jag får på http://mittip.se/ kollade på startsidan på device info innan på Default Gateway IP och den är ju inte samma så blev lite fel där.

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowjah:

Så antagligen Windows brandväggen som blockerar de andra så som Overwatch trodde men så länge spelen är tillagda som "allowed" i brandväggen så lär det funka med portarna nu då antar jag?

Det borde det göra.

Skrivet av Flowjah:

Svårt o veta exakt för även innan jag öppnade portarna i routern så kunde NAT-status ändras med tiden under spelets gång på bl.a Cod ww2 så inte säkert de stämmer om jag bara går in och kollar det första jag gör när jag startar spelet.

Antingen är spelmotorns kod för att kolla / rapportera status buggig, eller så har du något som spökat där. uPnP kan öppna och stänga portar, men spelmotorn borde veta om den har öppnat, och i så fall hålla dem öppna, osv.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det borde det göra.

Antingen är spelmotorns kod för att kolla / rapportera status buggig, eller så har du något som spökat där. uPnP kan öppna och stänga portar, men spelmotorn borde veta om den har öppnat, och i så fall hålla dem öppna, osv.

Windowsbrandväggen är känd för att kunna blocka även fast det ser rätt ut. Att använda Wireshark för att se vad som egentligen händer kan vara ett alternativ ibland. Kräver dock viss kunskap för att kunna söka ut och tyda det man är intresserad av.

Skickades från m.sweclockers.com