Har ni också obalanserad hörsel (i hörlurar)?

Permalänk

Har ni också obalanserad hörsel (i hörlurar)?

Jag har ett par Sennheiser HD650 och en ODAC Objective2 som jag i grund och botten är mycket nöjd med, men titt som tätt retar jag mig på att ljudet ofta känns något "starkare" på vänster sida. Tycker mig kunna konstatera att det inte riktigt är själva ljudvolymen, utan snarare känns det som om ljudet trycker mer på vänster sida. Jag har så klart testat att vända på lurarna, och jo, det känns fortfarande något starkare på vänster sida, men det är lite på gränsen att det fortfarande är inom felmarginalen (psykologiskt etc).

Idag hittade jag dock det perfekta testet, nämligen balanstestljudet i volymkontrollen. Öppna Ljud, markera rätt enhet och klicka sedan på knappen Konfigurera. Se till att Stereo är markerat och klicka på Testa. Det spelas då upp vänsterljudet "dä-di-då" och det omvända högerljudet "då-di-dä". När jag har på mig lurarna som vanligt och hör vänsterljudet på vänster sida så skär det mer i detta öra än vad högerljudet gör i högerörat. Om jag däremot vänder på lurarna så är det istället högerljudet, som nu spelas på vänster sida, som skär mest.

Upplever ni samma sak, eller är det bara jag som har obalanserade öron? Av OCD-skäl kan jag inte förmå mig att ändra balansinställningarna, men funderar på om kanske en öronvaxrensning skulle hjälpa?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem

Analoga volymkontroller brukar ge högre ljud i vänstra kanalen på väldigt låga ljudnivåer. Om man höjer lite så borde det vara jämnt hela vägen upp efter det

Permalänk
Medlem

Testa att köra en kur revaxör och sedan spola ur öronen så kan det ju bli bättre, mer skit i ena örat än andra gör stor skillnad.

Sannolikheten att man hör exakt lika på båda öronen är ju lika med noll egentligen. Lika lite som om alla processorer skulle kunna överklockas till exakt samma frekvens med samma volt och temperatur om man använde samma kylare.

Själv har jag obalanserad färgtemperatur/balans på mina ögon men det har kanske inte med saken att göra, men störigt är det...

Permalänk
Medlem

Finns många felkällor som kan ge imbalans. Har du gjort något hörseltest nyligen? Har vart sugen själv dock vet jag inte var jag ska vända mig. Känns onödigt belasta vården

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Själv har jag obalanserad färgtemperatur/balans på mina ögon men det har kanske inte med saken att göra, men störigt är det...

Är det inte så att ena hjärnhalvan är mer konstnärligt vägd och den andra går mer åt det logiska hållet?

Därför betraktar dina ögon verkligheten på olika sätt.

Borde inte Hörseln kunna påverkas liknande?

Jag har olika hörsel på öronen då jag skadat hörseln i olika grad, kan säkert ha o göra med hur man står om man är högerhänt och hur man utsätts för ljudet.. Man tenderar kanske att ha en viss arbetsställning.

Att min hörsel skiljer har jag fått genom diagrammen som skapas på hälsokontroller med hörseltest.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Haha efter att ha last påminns jag när jag hörde dåligt på vänster (inte pga ljudet utan en stor vaxpropp, stor som vet inte vad)

Jävlar vad man hörde sedan detaljer med vänstra, var nästan som att örat hade ökats i volymjustering för vänstra.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@Karaff: Tror inte det har med hjärnhalvorna att göra, är nog något mer konkret fel i ögat som ger det, och det blir värre i starkt ljus.
Enklast att förklara hur det upplevs är att det jag tittar på upplevs att vara belyst med varmvitt ljus med ena ögat och kallvitt ljus med andra ögat, det vill säga att vitt tenderar mer åt gräddvitt med ena ögat och andra mer åt snö.

Visst enda sättet och se om det är problem med öronen är ju att gå och göra ett hörseltest, speciellt om det är ett varaktigt problem. Men det är fortfarande värt att börja mer en revaxör-kur.

Permalänk
Medlem

@loefet:

Jag har kallare färger på vänstra ögat.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff: Samma här.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hybinette:

Jag har ett par Sennheiser HD650 och en ODAC Objective2 som jag i grund och botten är mycket nöjd med, men titt som tätt retar jag mig på att ljudet ofta känns något "starkare" på vänster sida. Tycker mig kunna konstatera att det inte riktigt är själva ljudvolymen, utan snarare känns det som om ljudet trycker mer på vänster sida. Jag har så klart testat att vända på lurarna, och jo, det känns fortfarande något starkare på vänster sida, men det är lite på gränsen att det fortfarande är inom felmarginalen (psykologiskt etc).

Idag hittade jag dock det perfekta testet, nämligen balanstestljudet i volymkontrollen. Öppna Ljud, markera rätt enhet och klicka sedan på knappen Konfigurera. Se till att Stereo är markerat och klicka på Testa. Det spelas då upp vänsterljudet "dä-di-då" och det omvända högerljudet "då-di-dä". När jag har på mig lurarna som vanligt och hör vänsterljudet på vänster sida så skär det mer i detta öra än vad högerljudet gör i högerörat. Om jag däremot vänder på lurarna så är det istället högerljudet, som nu spelas på vänster sida, som skär mest.

Upplever ni samma sak, eller är det bara jag som har obalanserade öron? Av OCD-skäl kan jag inte förmå mig att ändra balansinställningarna, men funderar på om kanske en öronvaxrensning skulle hjälpa?

Du menar alltså att skillnaderna inte beror på uppspelningsutrustningen utan att du har olika känslig hörsel på H & V sida ?
Då bör du kontakta vårdcentralen så de först kan kolla och åtgärda om du har en vaxpropp/ öroninflammation eller liknade och om det inte är så borde du be om en remiss till en Audiolog som gör en ordentlig kontroll av din hörsel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.