Beigea datorer och lavalampor när Dreamhack-besökare reser tillbaka i tiden

Permalänk
Melding Plague

Beigea datorer och lavalampor när Dreamhack-besökare reser tillbaka i tiden

Bland de spelsugna besökarna på Dreamhack Summer 2018 träffar SweClockers en trio besökare med skärmar, datorer och kläder hämtade direkt från 90-talet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Underbara människor! Starkt jobbat att kånka dessa dit med buss!

Permalänk
Medlem

Känns sjukt att min gymnasietid klassas som retro! Men ser riktigt grymt ut. Mer sånt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Livsnjutare 😎

Sköna nördar

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Alright, nu är jag sur att jag missa denna sommars DH! XD Fantastisk idé och genomförande att ta dit de där gamla klenoderna och temat!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Diablo 2! woo

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Vadå, är lavalampan ute nu eller? Vad ska man då ställa på diskettstationen?

Permalänk
Hedersmedlem

Lan som på den gamla goda tiden

Minns när 386an med 14"crt fick hänga med på lanparty hos kompisarna och när vi lyckades klämma in 5 personer med datorer i ett rum stort som en garderob

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jäklar vad Sims 1 på CRT såg mysigt ut

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag satt och lirade Unreal Tournament i 320x240 på lägsta grafik för att få lite flyt med något dito av integrerat S3. -_-
Lite avundsjuk på dom som hade grafikkort med stöd för 3D.
Att linka Duke Nukem 3D var riktigt roligt. Den seriella kommunikationen var dock inte helt stabil.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Fyfasiken vad skoj grej! Detta borde man testa!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Ahh, denna era av fantastiskt designade datorer och tillbehör. 🙄
Men kul med tillbakablick.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Winamp med ett obskyrt skin. Vilken nostalgitripp!

Permalänk
Medlem

Så jävla underbart. Skulle egentligen vilja ha en riktig setup från 1995-2000 med kulmus och allt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk klarar av att spela med så lite utrymme för tangentbord och mus

Permalänk

Nu blev man sugen på ett fullspäckat nostalgi LAN.

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem

5/5 toasters!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk

OMG vilken nostalgitripp jag fick kunde nästan även känna den välbekanta elektronik doften av äldre datorer. Blev så sugen att försöka bygga ihop ngt gammalt och se om man får det att fungera. Synd bara att jag gav bort alla gamla 19" skärmar när jag flyttade.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

Så härligt! Vilken nostalgitripp det här bjöd på. haha :D.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Rejäl nostalgitripp man fick. Riktigt kul idé. Nog första gången på många år man blev sugen på DH.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mistybisty:

Nu blev man sugen på ett fullspäckat nostalgi LAN.

Du får komma på nästa Braindrain Lan i Halmstad helt enkelt.
https://www.sweclockers.com/galleri/14396-the-return-to-brain...

Blev helt paff att några andra hann före med att ta med tjockskärmarna till DH.
Har seriösa planer på att göra just detta.

Permalänk
Medlem

Underbart att se! Känns som att detta bara är början! <3

Permalänk

Riktigt härliga människor.
Här är förresten Dreamhack 1999 videon de refererar till: https://www.youtube.com/watch?v=SAwoXrQPsT8

Underbart

Visa signatur

i7-920 D0 @ 4.2GHz | MSI GTX 970 |

Permalänk
Avstängd

1999 var första gången jag var på Dreamhack och hade precis köpt ett nytt grafikkort på vägen till DH. Nämligen ett Matrox Millennium G400 MAX 32mb. När jag väl kom dit så starta inte datorn. Jag skruvade isär allt och satte ihop allt säkert 5 gånger och jag var helt säker på att det var kört. Sen hoppade det bara igång helt plötsligt. Jag minns att det var jäkligt trångt på DH förr i tiden då alla hade CRT.

Det vore schysst om Dreamhack fixade en sal enbart för retro pc / amiga osv. Då hade jag dykt upp med min Amiga 1200 och pc för gamla lir.

Pentium II - 350mhz
128mb ram
Sounblaster AWE 32 med 8mb minne om jag minns rätt nu
Orchid Righteous 3dfx Voodoo
DOS
Windows 98 Second Edition

Här har jag nästan alla spel som jag och polare spelade mycket back in the day.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakanman:

1999 var första gången jag var på Dreamhack och hade precis köpt ett nytt grafikkort på vägen till DH. Nämligen ett Matrox Millennium G400 MAX 32mb. När jag väl kom dit så starta inte datorn. Jag skruvade isär allt och satte ihop allt säkert 5 gånger och jag var helt säker på att det var kört. Sen hoppade det bara igång helt plötsligt. Jag minns att det var jäkligt trångt på DH förr i tiden då alla hade CRT.

Det vore schysst om Dreamhack fixade en sal enbart för retro pc / amiga osv. Då hade jag dykt upp med min Amiga 1200 och pc för gamla lir.

Pentium II - 350mhz
128mb ram
Sounblaster AWE 32 med 8mb minne om jag minns rätt nu
Orchid Righteous 3dfx Voodoo
DOS
Windows 98 Second Edition

https://i.imgur.com/pqgrZYm.jpg

https://i.imgur.com/rp1KoAv.jpg

Här har jag nästan alla spel som jag och polare spelade mycket back in the day.

https://i.imgur.com/vqtMiBe.jpg

Ha! Vad kul, jag hade en likadan. Har för mig att det var en hem-PC från landstinget. I min satt det dock ett Turtle Beach ljudkort och jag tror den levererades med ett ATI Rage Pro (som jag sen bytte till ett Voodoo 3). Tror dock jag bara hade 64MB RAM..

Permalänk

Minns det med fasa. Damm i musen och tunga skärmarna *brrr*

Permalänk
Medlem

Tyckte dom klaga på att en dator krångla men förr var det alltid så att någon fick sitta hela lanet och fixa sin dator, härligt att dom fick till det också!

Permalänk
Medlem

Vilka minnen som väcks i en när man ser det där

offtopic.

Simons Keps! DEFQON 1. är han en sann HardStyler?

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"

Permalänk
Medlem

Nice! mer Retro LAN!

Visa signatur

HP Elitebook 2570p Windows XP
HP Elitebook 2560p Windows vista
HP Elitebook 820 G3 Windows 7 - I5 Skylake