"Take my money" 2008 system.

Permalänk
Medlem

"Take my money" 2008 system.

Eller "En galning spenderar pengar på extremt dyra komponenter i hopp om att få den värsta datorn 2008".

Disclaimer: SLI vore en möjlighet, och jag har komponenter för det.
Men 2008 fanns det inga Intel SLI moderkort (kom med X58) och SLI via nVidias kort är allt annat än trevligt att hålla på med, om du trodde att microstutter var illa nu så testa första generationens SLI =).
Och det finns ju absolut ett bättre CPU val om man skall överklocka.
Men nu är det ju en "idiot" som spenderar pengar 2008

Mer om speccsen efter lite bilder.
Första chassi försöket:

Ett orange be quiet! Pure Base 600.
Men det visade sig snabbt att det var omöjligt att hålla temperaturerna i schack.
Alla fläktar inställda på "styv kuling" men både CPU och GPU temp skenade iväg.

Så tillbaka till ritbordet.
Chassi nummer två:

Fractal Design Meshify C, Vit såklart och med fingeravtrycks display (aka fönstersida).
Radiator fläktarna har bytts till Nuctuas nya NF-A12x25 (original CM fläktar lät som växellådan i en gammal skolbuss).
Kompletteras med 2 st. NF-A14, en som insug och en utblås.
Den medföljande FD fläkten får ta 120mm platsen baktill.
En heeeelt annan historia att kyla med.
Mer än 10 grader svalare på både CPU och GPU.
Och som bonus kan mindre husdjur och småbarn sugas fast i fronten !

Komponenterna då ?
Skarpsynta har ju redan sett att moderkortet är stiliga "ASUS Maximus II Formula".
Vilket ger oss ett Socket 775 system med DDR2 minne, spännande !
Minnena är 4 st. 2GB "Corsair Dominator XMS2" 1066MHz, snabba minnen med tighta timings.

Och som grädde på moset en moddad Xeon X5492 S771 CPU (i runda slängar $1500 som ny!).
771 till 775 moddning är inte något nytt här på forumet, men jag slänger in några bilder ändå:

Mod för att passa i sockeln, ett tag pillrade man gärna bort styrpinnarna i sockeln istället.
Men jag kan absolut inte rekommendera detta då risken är stor att man böjer pinnar och potentiellt förstör moderkortet.
Så CPU mod med rundfil är att rekommendera istället, noll risk om man inte är extremt disträ och filar flera mm för mycket.

Den så viktiga klisterlappen som byter plats på 2 pinnar.
Mikroskop, pincett och tålamod rekas för att få det bra !

Bara en bild på CPU'n.

Kombinera detta med en nervös BIOS moddning så att moderkortet känner igen CPU'n och aktiverar alla funktioner.

Resultatet av allt detta moddande ?:

Mediokra 3.84GHz =/, endast en 12.5% overklockning.
Dock så är det lite svårt att se var en X5492 bör hamna då enbart en galning kör den istället för 1333MHz varianterna (333MHz FSB).
Noterat den låga CPU spänningen ?, 1.30v är faktiskt nerskruvat från auto.
Detta är p.g.a. CPU'n inte sätter gränsen utan det är helt enkelt nånting annat som stoppar vid 450MHz FSB.
Inte så konstigt kanske då 450MHz var ganska så högt uppskruvat.

Prestanda då ?:

Inte så illa för 10 år gammal hårdvara !

Men vi fortsätter med den roliga delen av bygget, grafikkortet !
Nämligen nVidias makalöst dyra Quadro FX 5800 för det nätta priset av $3500 (2008!, fås numera för en spottstyver).
Motsvarande konsumentversion var GTX 285, men Quadro kortet utrustades med hela 4GB ECC minne (mot 285 1GB).
Och den roliga biten ?`
Satan i gatan vilka överklockare dessa kort är !
Det som begränsar är temperaturen med originalkylaren:

750MHz GPU och 1000MHz minne är en 22 rep. 25% ökning (!).
Mitt Quadro kör 612/800 som standard vs. 650/1242 med GTX285.
Men 285 var ingen lysande överklockare, normalt var ungefär 700 MHz och 750MHz var det få som nådde.
Medans FX5800 maxar Afterburners stapel (770MHz) och enbart hålls tillbaka av temperaturen !
Över 75 grader så börjar man få lite FPS drops och vid 80-82 grader så krashar det =/

Ytterligare en udda sak med FX5800 är strömtillförseln.
Kortet har 1x8pin+1x6pin, men 6pin är optional och täcks av en klisterlapp som varnar för att köra kortet från olika ström rails.
Den riktigt udda saken är dock att kortet fungerar precis lika bra med enbart 6pin anslutet som med 8+6 eller bara 8

En rolig jämförelse, oöverklockat vs överklockat:

En 29% prestandaökning, knappast nånting som händer numera med top of the line komponenter !

Långt inlägg, mycket text och bilder.
Hoppas ni orkade ända hit

Stavning
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Svensktiger: Skoj inlägg!
Tveksamt om man kan klassa detta för retro än?

Jag har motsvarande grejer fast 1366. Än dock ej Xeon utan en i7-980 (klockar grymt). Ska bara få tag på ett HD 6990, eller två!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Oförskämt roligt att läsa om! Jag vill se en heroisk moddning av gpu-kylaren för ännu mer OC! Är det nån form av blower-variant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Svensktiger: Skoj inlägg!
Tveksamt om man kan klassa detta för retro än?

Jag har motsvarande grejer fast 1366. Än dock ej Xeon utan en i7-980 (klockar grymt). Ska bara få tag på ett HD 6990, eller två!

10 år gammal hårdvara borde ju vara OK att kalla "retro" tycker jag !

Skrivet av Panzerfister:

Oförskämt roligt att läsa om! Jag vill se en heroisk moddning av gpu-kylaren för ännu mer OC! Är det nån form av blower-variant?

Har funderar på det, en AIO lösning i så fall då jag har haft bra resultat med det tidigare.
Tyvärr så verkar den enklaste lösningen som passar på 200 korten (NZXT kraken G10) ha slutat säljas.
Och ett så fint kort förtjänar IMO inte en ghetto mod

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Jag håller med en AIO vattenkylning på GPUn.

En G10 måste ju gå å få tag på. Lägg upp en köpesannons här på Swec kanske? Vore jättekul att se om den går att pressa mer.

Tumme upp. Kul grej helt klart!

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har motsvarande grejer fast 1366. Än dock ej Xeon utan en i7-980 (klockar grymt). Ska bara få tag på ett HD 6990, eller två!

Bara jag som fortfarande kör s1366 som min main dator ? Också en i7 980. Fungerar riktigt bra även med nyare spel (GTX980)

Det var kul att läsa om sockelmoddningen, aldrig sett förut!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Svensktiger:

10 år gammal hårdvara borde ju vara OK att kalla "retro" tycker jag !

Jag är nog kluven, men det är inte långt bort om inte annat!

Citat:

Har funderar på det, en AIO lösning i så fall då jag har haft bra resultat med det tidigare.
Tyvärr så verkar den enklaste lösningen som passar på 200 korten (NZXT kraken G10) ha slutat säljas.
Och ett så fint kort förtjänar IMO inte en ghetto mod

Ett par zip-ties och du är hemma! Glöm inte strömförsörjningen. Troligen är VRAM ok.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Körde med en i7 975 tills för en månad sedan, tillsammans med ett 1080 Ti... hade inga nämnvärda prestandaproblem i några spel trots det xD moore's law is dead

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Bara jag som fortfarande kör s1366 som min main dator ? Också en i7 980. Fungerar riktigt bra även med nyare spel (GTX980)

Det var kul att läsa om sockelmoddningen, aldrig sett förut!

Finns ytterligare en "rolig" S775 mod som "tyvärr" inte behövs i mitt system.
Nämligen BSEL FSB modden som lurar moderkortet att tro att det är en 400MHz cpu som sitter där och därmed tillåter överklockning på "alla" moderkort (inklusive servrar!).
Även på entusiast moderkort som stöder 400MHz FSB så anses BSEL modden göra systemet stabilare (med 333MHz CPUer då).
Istället för att bara ratta upp FSB manuellt i BIOS.
Kanske ändras vissa chipset timings eller nåt när en "äkta" 400MHz CPU hittas.

BTW, nån som sitter på en gammal Kraken G10 ? (helst vit!)
Eller kanske en X5470/60 ?
Ebay dräller ju av 70/60 varianter och de flesta redan moddade.
Men tyvärr är de med någorlunda vettigt pris från kina, och vem vet var pengarna hamnar då.

Permalänk

Snyggt Bygge!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Svensktiger:

Finns ytterligare en "rolig" S775 mod som "tyvärr" inte behövs i mitt system.
Nämligen BSEL FSB modden som lurar moderkortet att tro att det är en 400MHz cpu som sitter där och därmed tillåter överklockning på "alla" moderkort (inklusive servrar!).
Även på entusiast moderkort som stöder 400MHz FSB så anses BSEL modden göra systemet stabilare (med 333MHz CPUer då).
Istället för att bara ratta upp FSB manuellt i BIOS.
Kanske ändras vissa chipset timings eller nåt när en "äkta" 400MHz CPU hittas.

Det är den när man tejpar över ett par pads på en av sidorna va?
Har klassikerna E8400 och Q6600 till mitt P5Q-Deluxe här hemma!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är den när man tejpar över ett par pads på en av sidorna va?
Har klassikerna E8400 och Q6600 till mitt P5Q-Deluxe här hemma!

Stämmer bra det
Har också en radda 775 prollar av varierande exklusivitet.
Nu när jag har en rigg med bra komponenter och redig kylkapacitet kanske det är dags att testa gränserna på nån stackars duo eller quad

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Svensktiger:

Stämmer bra det
Har också en radda 775 prollar av varierande exklusivitet.
Nu när jag har en rigg med bra komponenter och redig kylkapacitet kanske det är dags att testa gränserna på nån stackars duo eller quad

Det gör du rätt i!
Mina går inte så pass bra, beror nog främst på minnet men når typ 400 MHz i FSB. Har varit lite mesig på Vcore dock så vågar inte uttala mig vart det säger stopp.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Svensktiger:

10 år gammal hårdvara borde ju vara OK att kalla "retro" tycker jag !

90-tal är retro i min bok, då början utav 1990 och fram till mitten, alltså 90-94 + allting innan.
2000+ är inte retro...

Bara lite äldre

Men kul att läsa ändå!
Nördhjärtat slår några extra slag 😘👌🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

@Svensktiger: Det där med överclockningen kommer inte som en så stor överraskning med en 771 quad tyvärr. Om jag får gissa så tror jag du kommer nå samma max fsb även om du sänker multin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

@Svensktiger: Det där med överclockningen kommer inte som en så stor överraskning med en 771 quad tyvärr. Om jag får gissa så tror jag du kommer nå samma max fsb även om du sänker multin?

Japp, CPU'n är definitivt inte vad som sätter stopp.
Med 1.30v och runt 60 grader som mest är det en bit från vad den borde klara.
Det kan vara minnena som behöver slappare timings för att gå över de 1080 MHz de körs i nu.
Minnesmultipeln kan inte sänkas mer tyvärr.
Men det tråkiga med det är att systemet tappar massor av prestanda med långsammare minne.
Och visst är det ju prestandan som är det viktigaste ?

Permalänk
Medlem

Lägger till lite Quadro FX 4800 resultat.
FX 4800 är lillesyrran till FX 5800 och motsvarar ungefär ett GTX 260 men med 1.5GB minne och tillverkad på 55nm processen.
Exakt samma kylare men kortet drar väsentligt mindre ström (1x6pin).
Standard klocka är 602MHz core och 800MHz minne.
Körs på ett annat system, P5N-E SLI och en Q9300 (2.5GHz).

Maxade sliders i Afterburner, 785 core och 1040 mem.
Temperaturer under kontroll utan att maxa fläkten.
Unigine Heaven ville inte vara med på ett screenshot men ser bra ut på skärmen:

3DMark Vantage Extreme med standard frekvenser:

Och överklockat.
Notera att kortet är väldigt nära o-överklockade FX5800 resultatet ovan
CPU resultatet är dock ljusår ifrån.

Har märkt att Aida64's GPGPU test är bra för att fånga upp minnesfel.
Igen standard frekvenser först sedan överklockat.

Det kanske går att läsa mellan raderna, men jag gillar Quadro korten skarpt
Inte nog med att kvalitén är betydligt bättre än vanliga konsument kort.
D.v.s. dom bara fungerar, och inga trasiga caps att ta reda på.
Dessutom är det solklart att GPU'erna är riktiga guld exemplar.
Trots hårda liv (får man anta) i någon workstation eller server så är korten redo för ännu mera smisk !

Faktiskt så har jag inte ett enda Quadro kort som är trasigt.
Trots att flera av dom var rent ut sagt äckliga när jag fick dom.
En rengöring och dom är som nya igen !

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det fanns en mod till afterburner, så man "längre" (morgon hjärnan kom inte på ett bättre ord) sliders.
Ska ta och googla runt lite

edit: jo då, minnet är inte helt borta än

Citat:

It's easier my way.
On your MSI AB shortcut, add -xcl to the end of it. So it should say "C:\Program Files (x86)\MSI Afterburner\MSIAfterburner.exe" -xcl
Open it up. It'll then say clock limits have been extended, please restart. Restart, remove the xcl. Startup MSI AB. Enjoy.

Dock så kan man behöva en äldre version av afterburner, men det kör du kanske redan?
Han nämner version 2.2.1
http://www.overclock.net/forum/70-ati-drivers-overclocking-so...

Sedan hittade jag denna guide också, men det surras om att bilden blinkar och har sig efter den så jag vet inte jag
https://forums.guru3d.com/threads/enable-higher-clock-limits-...

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Föredetting
Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

När ni pratar om GPU överklockningen, det är inte så att du kan flasha custom bios? alternativt använda t.ex. nvidia inspector för att öka det mer än afterburner

På tal om "Vad som är nostalgi" så är det allt som är byggt för DDR2 eller äldre för min del.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Japp, CPU'n är definitivt inte vad som sätter stopp.
Med 1.30v och runt 60 grader som mest är det en bit från vad den borde klara.
Det kan vara minnena som behöver slappare timings för att gå över de 1080 MHz de körs i nu.
Minnesmultipeln kan inte sänkas mer tyvärr.
Men det tråkiga med det är att systemet tappar massor av prestanda med långsammare minne.
Och visst är det ju prestandan som är det viktigaste ?

Jag är 100% säker på att minnes dividern kan sänkas ner till 1:1 på det moderkortet så om det är minnena som begränsar så bara sänk och testar för du lär garanterat få bättre prestanda vid 500fsb och 1000mhz Minnesfrekvens än vad du får nu.
Moderkortet bör klara 500fsb, frågan är vad CPUn tycker om det då många Harpertown är lite tjuriga mot hög fsb och når fsbwall istället för att de når frekvenstaket.
Så ner med minnesdividern och multin på CPUn så ser du vilken högsta fsb du kan leka med.

Permalänk
Medlem

Kul läsning, även om min huvuddator, en 1156-burk väl bara är (typ) 1 generation nyare och alls inte känns retro för mig Det kan vara roligt att köpa riktig high-end-hårdvara billigt på ebay/tradera, sådant man aldrig kunde drömma om att köpa då men nu kostar några hundralappar. Vissa saker har ju helt tappat eventuella wow-egenskaper under årens lopp, en värsting-SSD från 2010 känns rätt tråkig idag, men gamla maxade gpu-kort, processorer, moderkort, och annat kan vara kul att mixtra med.

Rätt ok att trimma gamla burkar, jag bytte min ursprungliga i5 mot en Traderainköpt billig i7 870 och skaffade ett 7750 för ett par hundra, har inget behov av bättre burk då jag inte spelar. SSD har jag haft sen 2010. Visst är nya datorer snabbare, men min räcker för mig. Tråkigt nog kan jag inte hotta upp den mycket mer även om jag gissar att en 880 eller Xeon går att trycka i och få den lite roligare. (behöver som sagt inte bättre GPU just nu och även om bättre går att få billigt vill jag ju ha en utan fläktar som dessutom funkar med OSX - kanske kan GTX750 vara något; 1050 är ju fortfarande dyrt)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag är 100% säker på att minnes dividern kan sänkas ner till 1:1 på det moderkortet så om det är minnena som begränsar så bara sänk och testar för du lär garanterat få bättre prestanda vid 500fsb och 1000mhz Minnesfrekvens än vad du får nu.
Moderkortet bör klara 500fsb, frågan är vad CPUn tycker om det då många Harpertown är lite tjuriga mot hög fsb och når fsbwall istället för att de når frekvenstaket.
Så ner med minnesdividern och multin på CPUn så ser du vilken högsta fsb du kan leka med.

Du har så rätt kunde sänka minnet ytterligare, 1:2 är det långsammaste som finns.
460 FSB/920 mem/3.93GHz/1.32v fungerar bra, 470 FSB/940 mem/4.01GHz blir inte stabilt hur mycket spänning jag än rattar på.
Den lilla klockfrekvens bumpen kan dock inte kompensera för tappad minnesprestanda.
Cinebench blir ungefär lika medans speltest är sämre.

450FSB/3.83GHz och 1080 mem (5-5-5-15) verkar vara sweetspot

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Vill minnas att det fanns en mod till afterburner, så man "längre" (morgon hjärnan kom inte på ett bättre ord) sliders.
Ska ta och googla runt lite

edit: jo då, minnet är inte helt borta än

Dock så kan man behöva en äldre version av afterburner, men det kör du kanske redan?
Han nämner version 2.2.1
http://www.overclock.net/forum/70-ati-drivers-overclocking-so...

Sedan hittade jag denna guide också, men det surras om att bilden blinkar och har sig efter den så jag vet inte jag
https://forums.guru3d.com/threads/enable-higher-clock-limits-...

Lyckades inte flytta några gränser i Afterburner.
Testade med ASUS GPU Tweak istället (som har rent ut sagt vansinniga gränser på sina staplar).
800MHz på GPU och 1100MHz mem verkar vara gränsen, kan ju inte justera spänningarna.
FX 4800 alltså

Permalänk
Avstängd

Är nästan där med min 0kr burk jag samlat delar till för skoj skull dock är den ett år nyare eller så:P

750w agg 1366 med 6gb ram och i7 960@3800mhz i ett urgammalt server chassie med 7diskar runt 2.5TB och 1 ssd 120gb även aio kylning det är win 10 och har 2 x 2gb minnen liggande så skulle haft ett till för 12gb ram och nån gpu som är vassare och har ev ett 5770 på gång som var osäker funktion på för det legat i en låda länge sen en LG 720p skärm och dell 5.1 100w med sub

Hoppas på gpu då finns det power nog att spela gta-v vilket är lite coolt för en gratis dator

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Du har så rätt kunde sänka minnet ytterligare, 1:2 är det långsammaste som finns.
460 FSB/920 mem/3.93GHz/1.32v fungerar bra, 470 FSB/940 mem/4.01GHz blir inte stabilt hur mycket spänning jag än rattar på.
Den lilla klockfrekvens bumpen kan dock inte kompensera för tappad minnesprestanda.
Cinebench blir ungefär lika medans speltest är sämre.

450FSB/3.83GHz och 1080 mem (5-5-5-15) verkar vara sweetspot

Mest troligt betyder det att du nått en fsb vägg om det inte spelar någon roll med vilken spänning men testa följande om du verkligen vill maxa.
Om du sänker cpu multin till 8x lite och kör det hela i ~490fsb med 980MHz mem då? Eller kanske till och med till 7,5x för 525fsb / 1050MHz mem.
Ett annat allternativ kan vara att köra minnena i CL4 i 920 MHz om de klarar det?

Permalänk

Trevligt tråd.
Jag har någon gammalt 775-system som ligger i garderoben, en X5460 som jag körde i 3,9 utan problem.
Vid 4,1 och över blev det blåskärm. Kan ha varit minnena som inte orkade.
Jag hade dock inte lika bra kylning som du har så efter ett tag så var processorn upp i 80C. Min CPU var moddad så jag slapp förstöra sockeln på moderkortet(P5P43TD PRO)

Permalänk
Medlem

Nu med "Världsrekord" !

"Idioten" (mitt alter ego) är en svag person.
Sagt och gjort, 2 st. X5460 införskaffades från Italien för den nätta summan av 300 svenska pesetas inklusive frakt.

En snabb moddning medelst fil och klisterlappar och bytet från X5492 är ett faktum.
FSB rattades prompt tillbaka till 450MHz med en resulterande CPU frekvens på 4.27GHz.
Windows bootar som om ingenting har hänt, men Cinebench R15 krashar.
Spänningen bumpas en aning till 1.35 och allt är perfekt !

(bilder kommer senare på lite CPU benches)

Resultatet ?
2 st.rank 1 på HWbot !
http://hwbot.org/benchmark/3dmark06/rankings?hardwareTypeId=v...
http://hwbot.org/benchmark/3dmark_vantage_-_performance/ranki...

Och det har såklart ingenting att göra med att Quadro FX 5800 verkar vara ett sällsynt kort som inge brytt sig i att bencha tidigare !

Permalänk
Permalänk

@Svensktiger: jag har en kraken G10 hemma som inte används längre

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti