Permalänk
Medlem

Snabbt webbhotell/server

Kan någon tips om det snabbaste webbhotellet. Snabb server kanske är det korrekta. Jag ska byta från en jag har i texas usa hit till hemmaplan. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Tycker nog du ska vara lite mer specifik, snabb på vilket sätt?

* Pratar du faktiskt om ett webbhotell eller VPS?
* Vad har du för krav?
* Snabb hur? Hästkrafter? Respons tid?

Permalänk

Vad får det kosta? Vad hostas?
Det är ju inte så ofta som själva servrarna är långsamma så dom inte hinner med sajter.
Men vill du vara säker så köper du ju en VPS någonstans.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Vad är du ute efter, som de andra frågar? Ett webbhotell, eller typ en VPS?

Anyhow;

Webhotell: jag har Inleed åt min mor som jag tycker fungerar helt okej, och väldigt bra med hänsyn till priset.

VPSer:
Själv har jag 4 VPSer hos Linode (tre i frankfurt, en i London) och 2 VPSer hos Digital Ocean (en i Amsterdam och en i London) och har inte upplevt några issues värda att nämnda med någondera ännu (haft maskinerna där i cirkus två år).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Det är en sida med mycket bilder. Ca 0,8 mb stor sammanlagt. Sambon säljer exklusiva tårtor. 99% av hennes besökare kommer från mobilen. Jag vill öka snabbheten för svarstider. Att servern ligger i texas kan väl vara en flaskhals som heter duga? När jag testar snabbheten får den svarstider i usa på ca 0,7 sec och här i sverige tar det flera sekunder.
Är väl ute efter svensk webbhotell med snabb server eller vad är bästa lösningen. Kunder är krävande och lämnar lätt vid lång svarstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicexx:

Det är en sida med mycket bilder. Ca 0,8 mb stor sammanlagt. Sambon säljer exklusiva tårtor. 99% av hennes besökare kommer från mobilen. Jag vill öka snabbheten för svarstider. Att servern ligger i texas kan väl vara en flaskhals som heter duga? När jag testar snabbheten får den svarstider i usa på ca 0,7 sec och här i sverige tar det flera sekunder.
Är väl ute efter svensk webbhotell med snabb server eller vad är bästa lösningen. Kunder är krävande och lämnar lätt vid lång svarstid.

Ett webbhotell i Sverige är väll att rekommendera om kunderna är till majoritet boende i Sverige, annars kan man ju alltid titta på t.ex. CloudFlare?

https://www.cloudflare.com/performance/accelerate-internet-ap...

Permalänk
Medlem

AWS och CloudFront så är du hemma

Permalänk
Medlem

Kundbasen finns i Östergötland

AWS och Cloudfront låter som hebreiska för mig men jag får väl läsa på

Permalänk
Medlem

Har använt crystone förut och de har varit goda mot mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicexx:

Kundbasen finns i Östergötland

AWS och Cloudfront låter som hebreiska för mig men jag får väl läsa på

AWS är Amazon's Cloud lösning - https://aws.amazon.com/ (ungefär som Google Cloud Platform.)
Om du inte vet vad det är så är det kortfattat snäppet "högre" upp än "vanliga" VPSer som digitalocean/linode/etc erbjuder.
Cloudfront är Amazons CDN - https://aws.amazon.com/cloudfront/

Vilket fall som helst är det helt överkurs för ditt behov. Det låter snarare som att en ett vanligt webbhotell skulle passa dig.
Personligen har jag flertalet servrar och erbjuder liknande tjänster, men då SweC inte är till för reklam etc så kan jag tipsa om exempelvis https://www.cloudways.com/en/.

Väljer du en server i exempelvis Amsterdam kommer det inte göra vidare märkbar skillnad mot att ha den i Sverige. Kostnadsmässigt är det nästan alltid billigare med serverkapacitet i övriga EU än i Sverige.

Kan även rekommendera att koppla domännamnet till Cloudflare (gratis tjänst) https://www.cloudflare.com/

Permalänk
Medlem

@MrShizzle:

Har du en mejladress så kan jag kontakta dig?

Jag var inne på cloudways och prisalternativen säger ju mig inte så mycket. Hur mycket ram jag ska satsa på. Det skiljer ju en del i pris.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Space2u.se snabbt, bra service och support

Permalänk
Medlem

@Quart: Jag kollade in dem och instegsläget tycker jag ligger lite väl saftigt i pris för en mindre enkild firma.

Permalänk
Medlem

Hyra VPS server?

Jag har nu kollat runt hos olika webbhotell och jag får inte riktigt svar på om prestandan och hastigheten kommer förbättras om jag flyttar över hemsidan. Jag har då forskat vidare att istället hyra en VPS server. Jag kan dock ingenting om Linux/Ubunto. Finns lite guider men jag vågar inte utföra detta själv. Finns det kunniga man kan anlita för att få hjälp med installation och flytt?

Mvh Jimmy

Permalänk
Medlem

Har du inte kunskaper om Linux så kanske det blir svårt att hålla servern uppdaterad/patchad.
Är det mest statiska sidor så kör med ett webbhotell och så sätter du gratisvarianten av cloudflare framför. Bilder är statiska och kan cachas så då funkar cloudflare eller annat CDN bra.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicexx:

Jag har nu kollat runt hos olika webbhotell och jag får inte riktigt svar på om prestandan och hastigheten kommer förbättras om jag flyttar över hemsidan. Jag har då forskat vidare att istället hyra en VPS server. Jag kan dock ingenting om Linux/Ubunto. Finns lite guider men jag vågar inte utföra detta själv. Finns det kunniga man kan anlita för att få hjälp med installation och flytt?

Mvh Jimmy

Självklart kommer du få mycket bättre hastighet om du flyttar till ett svenskt webbhotell med servrarna i Sverige om besökarna också finns där. Känns som du gör detta på tok för komplicerat genom att blanda in VPSer och annat (förutsätter då att siten är en statisk sådan). Sen kanske det kan vara läge att fundera på om bilderna i sig kan optimeras

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Har du inte kunskaper om Linux så kanske det blir svårt att hålla servern uppdaterad/patchad.
Är det mest statiska sidor så kör med ett webbhotell och så sätter du gratisvarianten av cloudflare framför. Bilder är statiska och kan cachas så då funkar cloudflare eller annat CDN bra.

Om nu inte köparna är professionella inköpare som spenderar hela dagarna på dessa sidor (och då skulle bilderna förmodligen vara cachade lokalt) så har jag väldigt svårt att se att det skulle behövas något annat än ett helt vanligt svenskt webbhotell för detta. Min erfarenhet är att i många fall är problemet att bilderna är dåligt optimerade, i synnerhet om man jobbar med fina reklambyråer som inte ser något problem i att skicka över några JPEG på typ 3 MB styck för förstasidan på webben.

Edit:
Därmed inte sagt att det skulle vara något dåligt med CloudFlare men det låter som TS är något av en novis på detta och då är det nog ingen nackdel att hålla det så enkelt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om nu inte köparna är professionella inköpare som spenderar hela dagarna på dessa sidor (och då skulle bilderna förmodligen vara cachade lokalt) så har jag väldigt svårt att se att det skulle behövas något annat än ett helt vanligt svenskt webbhotell för detta. Min erfarenhet är att i många fall är problemet att bilderna är dåligt optimerade, i synnerhet om man jobbar med fina reklambyråer som inte ser något problem i att skicka över några JPEG på typ 3 MB styck för förstasidan på webben.

Edit:
Därmed inte sagt att det skulle vara något dåligt med CloudFlare men det låter som TS är något av en novis på detta och då är det nog ingen nackdel att hålla det så enkelt som möjligt.

Jag vill bara förtydliga att bilderna är optimerade och rejält nerskalade eftersom 99,5% av besökarna kommer från mobilen. Cloudflare är inte främmande för mig då jag testat det men upplevde ingen skillnad i snabbhet.
Jag kommer testa en lokal aktör här i Norrköping som har server i Gbg och se om det kommer bli någon skillnad. Tydligen samma serverhall som loopia bland annat. Jag får bara 28/100 på pagespeed test på mobilsidan idag. Det måste upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicexx:

Jag vill bara förtydliga att bilderna är optimerade och rejält nerskalade eftersom 99,5% av besökarna kommer från mobilen. Cloudflare är inte främmande för mig då jag testat det men upplevde ingen skillnad i snabbhet.
Jag kommer testa en lokal aktör här i Norrköping som har server i Gbg och se om det kommer bli någon skillnad. Tydligen samma serverhall som loopia bland annat. Jag får bara 28/100 på pagespeed test på mobilsidan idag. Det måste upp!

Och sett till att PageSpeed vad jag vet brukar testa så att nätverkskapaciteten inte är problemet, vad är det du får anmärkningar på för att få ett så pass lågt betyg? Gissar kanske dålig mobilanpassning?