Värt att köpa 1080 idag?

Permalänk
Medlem

Värt att köpa 1080 idag?

Hej! Jag sitter på GTX 980 på min nuvarande dator. Har alltid tänkt att jag köper varannan generation då det i regel förr kom ut en ny varje år, och då har man klarat sig ganska bra. Men den stagnerande marknaden har lett till att 1080 fortfarande är det nyaste kortet. Den generation som jag tänkt hoppa över. Nu börjar det svida när jag spelar spel, inte så kul att köra på medium/low på Far Cry 5 för att uppnå acceptabel FPS. 1180 har alltså varit det kort jag tänkt köpa länge, men när det verkar dröja evigheter tills det kommer så jag har allt mer börjat fundera på att köpa ett 1080.

Det är ju lite priset också som spelar in. Kortet är inte nytt men 6000 för ett två år gammalt kort är svårt att motivera samtidigt som jag gärna vill ha ett nytt.

Vad hade ni gjort? Värt att köpa ett nytt idag? Hur länge klarar jag mig med 1080?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Köp ett begagnat 1080?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Är det din dator i signaturen? I så fall skulle jag rekommendera dig att ha ditt 980 åtminstone tills du köper en ny dator. En gammal i5 processor skulle inte göra ett 1080 rättvisa (alltså processorn skulle flaska mycket och ofta).

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Beror på priset.

Permalänk
Medlem

https://www.proshop.se/Grafikkort/ZOTAC-GeForce-GTX-1080-Blow...

demo och tyvärr "lövblåsarkylning", men ganska bra pris.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Är det din dator i signaturen? I så fall skulle jag rekommendera dig att ha ditt 980 åtminstone tills du köper en ny dator. En gammal i5 processor skulle inte göra ett 1080 rättvisa (alltså processorn skulle flaska mycket och ofta).

Ja det kanske behövs ny processor också. Har funderat lite på det.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Ja det kanske behövs ny processor också. Har funderat lite på det.

Om du köper en ny processor så måste du även köpa ett nytt moderkort och nya minnen (om du inte förslagsvis köper en begagnad 4790K eller 4770K).

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Om senaste nyheterna stämmer och det är så att tillverkarna sitter med ett överskott av Pascal-grafikkretsar till följd av minskad marknad för mining kommer priserna snart sjunka rejält. Kan vara värt att vänta ett par veckor och se vad som händer om du ska köpa nytt, begagnat kan det nog finnas bra tillgång på annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Skrivet av XripperX:

https://www.proshop.se/Grafikkort/ZOTAC-GeForce-GTX-1080-Blow...

demo och tyvärr "lövblåsarkylning", men ganska bra pris.

Då kan han lika gärna köpa ett 1070ti FE från Nvidias egna "store" för 4800kr.
https://www.nvidia.se/graphics-cards/geforce/pascal/buy/?nvid...

Permalänk

Ett 1070ti går att överklocka till 1080-prestanda, men det kommer låta en del då.

Permalänk
Medlem

Beror på priset. Men är priset rätt>uppdatera

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Hej! Jag sitter på GTX 980 på min nuvarande dator. Har alltid tänkt att jag köper varannan generation då det i regel förr kom ut en ny varje år, och då har man klarat sig ganska bra. Men den stagnerande marknaden har lett till att 1080 fortfarande är det nyaste kortet. Den generation som jag tänkt hoppa över. Nu börjar det svida när jag spelar spel, inte så kul att köra på medium/low på Far Cry 5 för att uppnå acceptabel FPS. 1180 har alltså varit det kort jag tänkt köpa länge, men när det verkar dröja evigheter tills det kommer så jag har allt mer börjat fundera på att köpa ett 1080.

Det är ju lite priset också som spelar in. Kortet är inte nytt men 6000 för ett två år gammalt kort är svårt att motivera samtidigt som jag gärna vill ha ett nytt.

Vad hade ni gjort? Värt att köpa ett nytt idag? Hur länge klarar jag mig med 1080?

För varje dag nu över sommaren så kommer priserna på GPU's att bli lägre.
Miners dumpar sina riggar så snabbt dom bara kan, marknaderna svämmar över av optimistiskt prissatta gamla mining kort.
Snart kommer paniken när folk inser att de 10 kort dom sitter på måste säljas med en skaplig förlust eller förbli osålda.
Plus att nVidias gigantiska överskott av GPU'er kommer att resultera i antingen ett par nya modeller eller rediga reor ganska så snart.
Och som inte det vore nog så närmar vi oss en nylansering, inga datum satta än men Q3 skvallras det om.

Får jag sia så kommer det GDDR6 modeller av Pascal för att mjölka arkitekturen lite mer.
Kanske 1085Ti ?

Så ha lite is i magen och sitt på ditt utmärkta 980 ett tag till.

Permalänk
Administrativ avgift

@lolflakes: Du sitter på ett 980 vilket du bör klara av alla dagens spel på så svar NEJ det är inte värt för dig att uppgradera, håll hårt i pengarna och gå ut i solen

ett 1080TI i dagens läge är ej värt det dels pga priserna och dels så sitter du på ett OK grafikkort

sidonotering: Far Cry 5 är ett skit dåligt optimerat spel så ja......

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Nytt är det inte värt att köpa ett just nu iafä1

Permalänk
Medlem

Vänta du klara dig bra med grafikkortet

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tja, du är på en GTX 980 just nu, jag ser verkligen inte någon anledning för dig att få 1080, eftersom 11XX-serien är upp så antar jag att du ska vänta tills något nytt släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Är det din dator i signaturen? I så fall skulle jag rekommendera dig att ha ditt 980 åtminstone tills du köper en ny dator. En gammal i5 processor skulle inte göra ett 1080 rättvisa (alltså processorn skulle flaska mycket och ofta).

Nej CPUn flaskar inte mycket och ofta, majoriteten av spel är fortfarande inte trådade nog för att det ska vara någon stor skillnad. Om du drar ner grafiken så ja då kan det flaska men då är ju ett grafikkort inte direkt lönt, det är inget spel där min CPU varit en märkbar flaskhals och i de flesta spel ligger CPUn långt under sin kapacitet.

Däremot är jag osäker på om 980 ->1080 är värt det idag om det inte finns något väldigt specifikt man är ute efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Visst ska man uppgradera om man behöver men just nu är det sämsta möjliga tillfälle att uppgradera grafikkort.

Som andra sagt så kommer kryptobrytare dumpa sina kort i massor väldigt snart. När sen Butikerna rear ut sina lager så sjunker priserna förhoppningsvis ner till nypris som korten hade när de var nya (jag vet...)

Till sist så släpper Ngreedia 11x0 serien o då måste antingen priset på 10x0 serien ner rejält eller så höjer Ngreedia nypriset på nya serien.

TL:DR: Sitt still I båten o vänta lite.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

https://www.komplett.se/product/896011/demovaror/datorutrustn...

ok priser? (obs detta är ett tips/fråga till lolflakes, jag behöver inget nytt kort.)

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Är man beredd på fyndvaror och i behov av ett nytt kort så säger jag 1070Ti i det läget.

Citat:

Fyndvaror erbjuder vi till nedsatt pris och de säljs med samma garanti- och ångerrättsvillkor som alla andra varor.

Kolla upp lite recensioner på just det kortet först.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag satt på ett 970 med en i5 3500-nånting, har nu uppgraderat till en begagnad 1080. Grymt nöjd med kortet, men som många sagt gör inte en gammal processor en sån bra GPU rättvisa. Slå till om du hittar en bra deal och uppgradera sen din processor vid tillfälle.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skulle inte priserna på kort sänkas nu under juli månad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk

Om man nu vill slå till på ett 1080 är det ett kort på 11gb man ska sikta in sig på? Vad är skillnaden i prestanda på ett med 8gb minne vs 11gb minne? tittar man lite på klock och turbofrekvens så är den ju högre på 8gb kortet än 11gb kortet hur ska man tänka där?
Mvh Peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Om man nu vill slå till på ett 1080 är det ett kort på 11gb man ska sikta in sig på? Vad är skillnaden i prestanda på ett med 8gb minne vs 11gb minne? tittar man lite på klock och turbofrekvens så är den ju högre på 8gb kortet än 11gb kortet hur ska man tänka där?
Mvh Peter

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det 1080 med 11 GB minne? Du tänker nog på 1080Ti, annars har jag missat något. I så fall är skillnaden i prestanda är rätt stor mellan 1080Ti och 1080.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du skulle bli besviken om du inte väntar på nästa generation skillnaden är för liten.

ultra 1080ti för 7500kr
high/medium det du har idag skillnaden är minimal

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Skulle inte priserna på kort sänkas nu under juli månad?

Skickades från m.sweclockers.com

Folk trodde det - men var ju endast spekulationer.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Sitter också på ett GTX 980 och spelar i 1440p, och jag skulle säga att jag klarar mig på det just nu fast man är sugen på ett nytt grafikkort men det får vänta tills nya släpps, blir roligare då också. Jag har dock klockad både CPU och grafikkortet lite och det ger ju lite extra prestanada det med (4790k)

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980