Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Beställde 10 SSD:er för 99:- styck, hur körd är man ifall företaget (som verkar halv-oseriöst) vägrar att leverera?

Permalänk

Beställde 10 SSD:er för 99:- styck, hur körd är man ifall företaget (som verkar halv-oseriöst) vägrar att leverera?

Dum som man är så slog jag till på Datagrottan.se ssd:er för 96 kr styck, köpte 10 stycken för dryga tusenlappen.
Allting hittills gott, sökte sedan på företaget och läste en del dåliga recensioner om att dom ej levererat varor och så.
Hur körd är man ifall dom ej levererar?

Permalänk
Medlem

Kontakta din bank och berätta att du handlat på "scam" sida. Jag hade dock gått all in och spärrat kortet.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Kontakta din bank och berätta att du handlat på "scam" sida. Jag hade dock gått all in och spärrat kortet.

Kan man avbryta köpet på något sätt?
Pengarna är reserverade på kortet

Spärra kortet hjälper väl inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelarn1995:

Kan man avbryta köpet på något sätt?
Pengarna är reserverade på kortet

Spärra kortet hjälper väl inte?

Många falska eshops sparar dina kreditkortuppgifter och tömmer ditt konto i efterhand
Prova ring https://www.datagrottan.se/contactform/cc_sek och fråga

edit:
syftade såklart på att fråga om sin beställning, ingenting med kortbedrägeri.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Många falska eshops sparar dina kreditkortuppgifter och tömmer ditt konto i efterhand
Prova ring https://www.datagrottan.se/contactform/cc_sek och fråga

Eftersom de använder DIBS får väl inte butiken åtkomst till kortuppgifter?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av Niivpzi:

Många falska eshops sparar dina kreditkortuppgifter och tömmer ditt konto i efterhand
Prova ring https://www.datagrottan.se/contactform/cc_sek och fråga

DIBS användes vid betalningen så då får väl inte e-butiken reda på mina kortuppgifter?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det är någon bluff, möjligen fel pris eller överbelastad liten firma. <---utifrån vad jag sett på prisjakt.nu så är det inte jättemycket dåliga omdömen. Eller är jag för snäll?
https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=620

*Edit* Det är klart att du skall vara varsam och vaksam, så en spärr kanske är på sin plats.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Priserna verkar alldeles för bra för att vara sant.
Tänkte lägga en order, men ångrade mig. 500 kr för nvme m2 disk som igentligen kostar nästan 2500kr. Nått är knas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är det gamla vanliga där små butiker automatiskt uppdaterar sina prislistor utifrån leverantörens prislistor. Någon skriver in fel och vips så är det ett antal små butiker som har orimligt låga priser på vissa varor. Det har hänt förr och kommer att hända igen. Skulle tro att du kommer att få ett mail om att ordern är annullerad och pengarna kommer att släppas om en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelarn1995:

Dum som man är så slog jag till på Datagrottan.se ssd:er för 96 kr styck, köpte 10 stycken för dryga tusenlappen.
Allting hittills gott, sökte sedan på företaget och läste en del dåliga recensioner om att dom ej levererat varor och så.
Hur körd är man ifall dom ej levererar?

Handla på faktura eller använd ett kreditkort i framtiden så är du skyddad via konsumentkreditlagen. Här finns en bra artikel som tar upp det.

Finns många kreditkort som är gratis så är ju en smidig lösning för att få ett bättre skydd, själv har jag ett Norwegian-kort och är nöjd med det. Det har även blivit utsett till bästa kreditkort på sina håll. Annars brukar även bankerna ibland erbjuda gratis kreditkort, men villkoren kan variera så krävs att man kollar upp lite.

Konsumentkreditlagen gäller oavsett vilket kreditkort du har eller om du handlar på faktura (dvs på kredit).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det är det gamla vanliga där små butiker automatiskt uppdaterar sina prislistor utifrån leverantörens prislistor. Någon skriver in fel och vips så är det ett antal små butiker som har orimligt låga priser på vissa varor. Det har hänt förr och kommer att hända igen. Skulle tro att du kommer att få ett mail om att ordern är annullerad och pengarna kommer att släppas om en vecka.

Jag har noterat detta flera gånger med, men tror inte det handlar om någon som skriver fel. Utan hela flödet är nog automatiskt, men i samband med att t.ex. prisfiler blir inlästa från leverantör så kanske något värde är korrupt och då spårar det ur då vettiga automatiska kontroller saknas och priserna därmed blir tokiga.

Men som du skriver så lär det inte hända speciellt mycket mer än att butiken hävdar att priset är fel och annullerar ordrarna.

Permalänk
Hedersmedlem

@spelarn1995 *Rubrik förtydligad*

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Även jag lade en order på några diskar. Förväntar mig annulering men om icke skrattar jag lycklig till banken

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

@moonblase: De är van vid att folk betalar. För exakt så jävla korkad är ni. Man hade ju skrattat om det inte vore sant.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Klart att dom annullerar...
Finns ingen butik som säljer med förlust.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

@moonblase: De är van vid att folk betalar. För exakt så jävla korkad är ni. Man hade ju skrattat om det inte vore sant.

ta det igen tack, på svenska som man förstår.. "De är van vid att folk betalar." vad menar du här?

Dessutom vad vet du om att jag gjort en beställning? gick in kollade betalningsalternativ och lite annat på sidan, pratade även med en bekant som bor i Stockholm som sa att det är en trevlig butik som ligger i där den ska ligga. De flesta omdömena på prisjakt är från 2014m så det ska man ta med en nypa salt.

Det är samma problem som Asedo hade idag. Liknande pris på iallafall en av diskarna.

Ringde en stor varningsklocka när jag såg länken till DIBS där man skulle sätta in sina uppgifter, vet inte hur många som noterade det, men den var "https://payment.architrade.com/paymentweb/start.action", googlade och verkade vara DIBS egna sida ändå.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Nu är priser fixade. Det var fel på hemsidan.
Kan någon som beställt återkomma om dom
Annullerat ordrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackal:

Nu är priser fixade. Det var fel på hemsidan.
Kan någon som beställt återkomma om dom
Annullerat ordrar.

Skickades från m.sweclockers.com

På min order står det fortfarande "Väntar på behandling", dvs ingen förändring.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Skrivet av Casper:

På min order står det fortfarande "Väntar på behandling", dvs ingen förändring.

Står samma på min

Permalänk
Medlem

Dom har sannolikt en otrolig mängd ordrar att dra tillbaka, kommer nog ta en stund

Permalänk

Ok. Naivitet har väl kostat oss flesta Tusen :- ok. Det var en liten peng för & lära sig & va vaken nästa gång. Du, lär dig. Ha det gött O-O

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kenneth61:

Ok. Naivitet har väl kostat oss flesta Tusen :- ok. Det var en liten peng för & lära sig & va vaken nästa gång. Du, lär dig. Ha det gött O-O

Sannolikheten att man inte får tillbaka sina pengar om ens order blir annullerad är extremt liten så det blir med största sannolikhet ingen peng alls. Däremot lär man få ligga ute med pengarna i några veckor tills de kommer tillbaka.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vara körd, du beställde 10 st produkter som hade solklart prisfel, dom kommer annulera ordern och pengarna kommer tas bort från reserverade som alltid.

Är man så girig att man vill slösa tid för andra och samtidigt orolig så beställ mot faktura.
Hoppas det tar tid innan dina pengar går tillbaka

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casper:

Även jag lade en order på några diskar. Förväntar mig annulering men om icke skrattar jag lycklig till banken

Bestäm dig! Endera så säger du "skatta mig lycklig" eller "skrattar hela vägen till banken". Att blanda dessa gör ingen glad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenneth61:

Ok. Naivitet har väl kostat oss flesta Tusen :- ok. Det var en liten peng för & lära sig & va vaken nästa gång. Du, lär dig. Ha det gött O-O

Tror knappast någon blir av med pengar, med tanke på att butiken använder ett (någorlunda) säkert betalningssystem, och verkar vara en riktig butik, om än med dåliga recensioner.

Permalänk

Jag beställde också ett antal diskar, ordern ligger under behandling. Vägrar de betala tillbaka kontaktar jag banken för återbetalning. Svårare än så bör det ej vara. Banken kan väl alltid dra tillbaka betalningen mot bevis aka chargeback?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Klart att dom annullerar...
Finns ingen butik som säljer med förlust.

Jo. Butiker med god service gör det! Pappa hade beställt en NAS-grej på Webhallen för 7499 kronor, något som visade sig kosta egentligen knappt 12k när han var på plats för att hämta varan. Han fick köpa för det felaktiga priset 7499 kronor.

Men i detta fall kommer ordern att annulleras, såklart.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Under denna "rea" beställde 6 diskar för ett totalt värde för ca 4000 kr. Men det igenom Ecster, så har inte betalat något alls ännu, kommer kontakta Ecster och meddela att jag inte fått någon produkt ännu. Ordern står som "Behandlad"
Liksom, 2 TB SSD för 890 kr / st istället för 5000 kr / st.

MEN jag misstänker att folk köpte skiten ur företaget då dem NU har gått under jorden och svarar ingen. Antingen så kommer de försöka fly eller så kanske de ansöker om konkurs.
Jag var där igår för att över bänk fråga status, men;

Stackare på DG måste har råkat tabbat sig och nu konkar hela skiten

lade till order status
Permalänk
Medlem

beställde 40 diskar totaltav 2tb modellen, via ecster.
så man är ju skyddad. drömmde om en 80tb ssd Nas ett tag där.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

beställde 40 diskar totaltav 2tb modellen, via ecster.
så man är ju skyddad. drömmde om en 80tb ssd Nas ett tag där.

hahaha, 40 disk? XD