Permalänk
Medlem

Portabel AC

På grund av att det är väldigt varmt hade jag tänkt att skaffa en portabel ac. Jag har en google home och vill gärna kunna styra den med den. Skulle någon kunna rekommendera en ac som har den funktionerna under 2500kr?

Om den budgeten är för lite så har jag kollar på denna: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/smarta-hem/hemautomat...

Funkar den att sätta på och av och ändra temperaturen med hjälp av den, google home och en vanlig ac?
Isåfall, kan ni rekommendera en tyst portable ac som jag kan ha i ett litet rum?

Tack!

Permalänk
Medlem

Alla riktiga AC har timer som man kan ställa både start och stop.
Jobbar jag ställer jag in den på att starta 1 timme innan jag är hemma så är det svalt o fint när man kommer hem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Vet inga enklare AC du kan styra på detta sätt, inte ens med prylen i din länk, du måste fortfarande starta den manuellt, alt använda AC inbyggda timer vilket de brukar ha.
2500:- är i minsta laget för en ok AC runt 3500+ brukar de kosta, kanske om man hittar någon på REA eller demo ex blir det billigare skulle jag tro.

Dock AC för dessa pengar med nån form av smart styrning, nej inte vad jag vet..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vi köpte en https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/portabel-ac-centurion-ac11... vrider reglaget till AC, har strömsladden inkopplad i en telldus-styrd kontakt. Sedan säger jag ”Hey google, turn on AC”. Då har jag länkat google assistant till telldus via www.ifttt.com så att google kan styra mina telldus-kontakter. Det låter nog krångligare än vad det är, å funkar gör det!

Tillägg: att det blev just den ACn berodde just på att den hade ett vred man kunde ställa i ON. De som kräver klick på en panel för att starta går bort med denna startmetod

Permalänk
Medlem

Såg denna som faktiskt verkar ha styrning via app https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/v%C3%A4rme-och-kyla/fl%C3%...

Lite över budget men man verkar slippa ytterligare pryttlar då, samt är nog lite tystare och med högre kyleffekt.
Men man får nog betona att alla portabla AC lever om ganska ordentligt, vill man ha tyst så behöver man AC/luftkonditionering med separata ute och inne delar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Såg denna som faktiskt verkar ha styrning via app https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/v%C3%A4rme-och-kyla/fl%C3%...

Lite över budget men man verkar slippa ytterligare pryttlar då, samt är nog lite tystare och med högre kyleffekt.
Men man får nog betona att alla portabla AC lever om ganska ordentligt, vill man ha tyst så behöver man AC/luftkonditionering med separata ute och inne delar.

Är den så tyst så man skulle kunna ha den på natten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattnos:

Är den så tyst så man skulle kunna ha den på natten?

Jag vet ingen portabel AC som är så tyst. Vår låter som ett jetplan så den är igång timmarna innan vi ska sova. En riktig AC däremot är tysta å fina

Permalänk
Medlem

@addek83: På den här sidan: http://www.qlima.com/product-media/9451/Product%20Sheet/Qlima...
står det att det följer med Window slider kit och exhaust hose.

Problemet är att mitt fönster ser ut så här: http://xn--kpafnster-07ad.se/wp-content/uploads/2012/04/%C3%B6verkantsh%C3%A4ngda-f%C3%B6nster.jpg

I guider så har det ett fönster som man öppnar rakt upp, hur kan jag installera denna på mitt sorts fönster?

Permalänk
Medlem

@Kattnos: Det är väl bara att lägga remsan i glipan och rikta röret?

*edit* Vad har du för storlek på rummet och budget?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattnos:

@addek83: På den här sidan: http://www.qlima.com/product-media/9451/Product%20Sheet/Qlima...
står det att det följer med Window slider kit och exhaust hose.

Problemet är att mitt fönster ser ut så här: http://xn--kpafnster-07ad.se/wp-content/uploads/2012/04/%C3%B6verkantsh%C3%A4ngda-f%C3%B6nster.jpg

I guider så har det ett fönster som man öppnar rakt upp, hur kan jag installera denna på mitt sorts fönster?

Jag har samma bekymmer. Mitt fönsterkit passar inte. Just nu är fönstret stängt så mycket det går med slangen ute. Har planer på att bygga till något eget. Men det är onekligen svagheten i konstruktionen för mig. Har man en stor rund ventil för frånluft funkar det fint att koppla på den men det har inte jag i sovrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@Kattnos: Det är väl bara att lägga remsan i glipan och rikta röret?

*edit* Vad har du för storlek på rummet och budget?

3500kr och 8 m2.

Permalänk
Medlem

@Kattnos: Ok, då funkar nog det du har kikat på. När det gäller fönsterkits så är det inte alltid de passar så bra. Jag har haft ett antal portabla AC och till slut så borrade jag upp ett hål för slangen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@Kattnos: Ok, då funkar nog det du har kikat på. När det gäller fönsterkits så är det inte alltid de passar så bra. Jag har haft ett antal portabla AC och till slut så borrade jag upp ett hål för slangen.

Men jag kan väl fortfarande inte använda fönsterkittet?

Permalänk
Medlem

@Kattnos: borde inte vara så svårt att lösa med en billig ir blaster som fungerer mot google home,

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Det finns fortfarande tid att köpa en Whirlpool portabel AC från clasohlson.se med 25% rabatt. Endast idag!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Det finns fortfarande tid att köpa en Whirlpool portabel AC från clasohlson.se med 25% rabatt. Endast idag!!!

Dock är den fortfarande 1500kr över min budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattnos:

Men jag kan väl fortfarande inte använda fönsterkittet?

Silvertejp är bra till mycket...jag kör dock maskeringstejp, och tejpar fast listen som följde med, täcker då det mesta av öppningen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Silvertejp är bra till mycket...jag kör dock maskeringstejp, och tejpar fast listen som följde med, täcker då det mesta av öppningen.

Hur blir det på vintern då? Blir det inte kallt när lite av öppningen inte är täckt?

Permalänk
Medlem

@Kattnos: Fönsterkit har enligt min erfarenhet ofta varit av någon slags skumgummi/liggunderlag. De passar inte problemfritt även om man har ett fönster enligt guider. Mitt tips är att antingen borra upp hå¨l för slangen, eller åka till en brädgård med mått på skivor som täcker ditt fönster enligt önskemål.
Ser att du skriver om vinter, då tar du bort allt och har fönstret stängt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattnos:

Hur blir det på vintern då? Blir det inte kallt när lite av öppningen inte är täckt?

Behöver du AC på vintern då?

Tar 10 minuter o sätta upp, och 10 minuter att montera bort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Såg denna som faktiskt verkar ha styrning via app https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/v%C3%A4rme-och-kyla/fl%C3%...

Lite över budget men man verkar slippa ytterligare pryttlar då, samt är nog lite tystare och med högre kyleffekt.
Men man får nog betona att alla portabla AC lever om ganska ordentligt, vill man ha tyst så behöver man AC/luftkonditionering med separata ute och inne delar.

Jag hittar inga rescensioner och dem ända butikerna som jag hittar som säljer den är den du länkade och cdon, hittar den inte ens på amazon. Är det en bra AC eller borde jag kolla på något annat?

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en andersson arc 1.2 och monterade ett eluttag ihop med en 3,5mm hona brevid varandra i både sovrum och kontor, där jag enbart tänkt använda den. Då får jag både el och styrning till mitt styrsystem hemma. Jag har monterat ett IR-öga på sensorn på enheten, och dragit både el och styrkabel i en snygg kabelstrumpa.

Jag vill ha den på 20 grader varje gång den startar, men efter den blivit strömlös startar den alltid på 25 grader. Det har jag löst genom att skicka ett macro som efter att den skickat on-kommando så skickar den temp - ungefär 10 gånger tills den är nere på minimum grader vilket är 16, sen temp + 4 gånger så hamnar den alltid på 20 grader oavsett.

Ett annat problem är att nästan inga ac-produkter har diskreta på och av IR-koder. Det är alltså samma knapp och kod man använder för att toggla på/av, vilket kan ställa till stora problem med synkningen av på/av när det blandas manuellt handhavande och automatiskt. Det har jag löst med hjälp av en variabel som agerar på/av status.

Jag har också en variabel som går sann om 25 grader uppnåts under dagens. Är tempen 22 grader eller högre går ac igång automstiskt kl 21.30 och stängs av kl 00, eller om man gör det manuellt innan.

- Linus

Skickades från m.sweclockers.com