Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

HDMI splitter eller switch, eller annat alternativ?

Permalänk

HDMI splitter eller switch, eller annat alternativ?

Hej,

Förmodar att detta ämne eventuellt har diskuterats eller tagits upp tidigare, men skulle verkligen behöva hjälp med detta.

Mitt problem: Har en laptop med en HDMI- ingång som jag vill kunna ansluta till 2X skärmar som vardera har en HDMI-ingång.
Har för närvarande en skärm ansluten till min laptop, som utökat skrivbord, men skulle vilja kunna ha två skärmar anslutna och därmed få ännu mer skärm att arbeta med.

Mitt sökande: Har kollat runt på både HDMI-splitter och HDMI-switch, men har dribblat bort mig bland de två och vet inte riktigt om någon av dem skulle funka till mitt problem eller om jag ska eventuellt ska kolla efter en annan lösning?

Hjälp till detta problem skulle verkligen uppskattas,
om lösningen redan tagits upp i tidigare trådar blir jag gärna skickad dit.

Mvh

Permalänk
Medlem

@kanielotis:
Det är en HDMI splitter du ska ha, närmare bestämt en som har funktionen 1 In 2 Out.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: okej, tack för snabbt svar! Någon rekommendation?

Permalänk
Medlem

En splitter kommer ge dig samma bild på två skärmar, och en switch låter dig växla mellan olika källenheter vars bild ska visas på en och samma skärm. Det låter som du snarare vill ha utökad arbetsyta? Om du vill ansluta fler skärmar utan att det finns anslutningsmöjgliheter för dessa kommer du nog behöva någon slags extern grafiklösning, eller åtminstone någon slags adapter. Sök efter "USB till HDMI" förslagsvis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

@kanielotis: eller skaffa en hdmi matrix med splitter ser likadant ut men ger dig fler möjligheter med fler ingångar om du i framtiden vill koppla in fler källor. sett enheter med 2 x 2 upp till 8 x 4, använder en av dessa i bilen, med 4 in och två ut

//bara en tanke

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

@L'ombra: Precis, tack, det är exakt det problemet jag har.
"En splitter kommer ge dig samma bild på två skärmar, och en switch låter dig växla mellan olika källenheter vars bild ska visas på en och samma skärm." - är här jag har fastnat.
Det jag är ute efter är, som du nämner, utökad arbetsyta.

Tack för förslaget, ska kolla upp det. Men i sådana fall HDMI-HDMI till en skärm och LaptopUSB- Adapter-SkärmHDMI till den andra skärmen?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk

@aragon: nice förslag, ska kika på det!

Permalänk

@Citrona: verkar perfekt, tack! förmodligen det @L'ombra hintade om

Permalänk
Medlem

@kanielotis: Har ingen aning vad det finns för produkter av denna typ, men ja det ser ut som det jag hade föreställt mig. Notera dock:

Citat:

Det går att använda upp till sex adaptrar samtidigt i samma dator med maxupplösingen 2048x1152 i 60Hz på varje skärm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

du har ingen displayport eller mini displayport?
isf kan du köra en skärm där men adapter också.

https://www.inet.se/kategori/607/displayport-hdmi

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte en splitter som behövs om du vill ha olika bild på skärmarna (som du verkar vilja ha) Grafikdelen i datorn kombinerat med utgången stödjer en maximal upplösning och det är det maximala antalet pixlar du kan använda.
Vill du ha högre pixelantal än det behöver du ett grafikkort till vilket blir jobbigt internt i en laptop, det finns däremot en del "kontorsskärmar" som ansluts via usb och de funkar för nyttosysslor men inte om man vill ha höga uppdateringsfrekvenser.
Jag kör själv med en sån lösning på jobblaptopen där jag har 2 externa monitorer inkopplade en via dp och en via usb.
Fundera på om du vill ha samma eller olika bilder på respektive skärm för en splitter ger samma bild på alla utgångar. en dp hub kan däremot oftast dela upp den maximala dp upplösningen datorn kan mata ut på det antal utgångar den har, tex 1 st 4k utgång kan bli 4 st 1920x1080

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.