Emil packar väskan för semestern – här är prylarna som får följa med

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Alotiat:

Rätta till slipsen och stoppa in skjortan för tusan! Vi befinner oss trots allt i Sveriges största teknik-sida. Man vet aldrig när en polis släntrar förbi dessa trådar nu för tiden.

Du, jag datar på min data. Det är sedan gammalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mocka:

Totalt värde på innehållet i väskan 42390 SEK så tappa för bövelen inte bort den

Nypris över typ fem år kanske, nu lagom inslitet utförande..? Mja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Brukar resa med lätt packning (endast handbagage) och måste ibland vara utan eluttag ett par dagar..

Moto G2 med fyllt minneskort (har datatrafik avstängt för att spara batteri så jag laddar ner kartor, ljudböcker, ordböcker och sånt i förväg elller över wifi)
In-ear hörlurar, annars over-ear om jag har plats för det
Powerbank
Kindle
Casio G-shock GD-350-1B

Förut brukade jag dra med mig en DSLR med objektiv, filter och tripod. Jag saknar hur kreativ man kunde vara med fotograferandet då men man har väl blivit latare med åren och känner inte för att släpa på så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Du, jag datar på min data. Det är sedan gammalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Men ”är vid data” låter som det kan vara vilken data som helst utan att det är någon specifik data. Antar att du menar en specifik data – kanske den som är i din dator?

Äh, förlåt…
Ha en fin semester!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Trodde det stod "semester", med de i väskan å inga öl så är väl semester uteblivet

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Jag nöjer mej med mobilen, Marshall Monitor hörlurar, en powerbank och en solcellsladdare eftersom jag sannolikt skulle dra norrut till "The land of the midnight sun, Lapland Finland".

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, men är riktig sugen på att köpa min första systemkamera. Är Sony A7 + FE 28-70/3.5-5.6 OSS för 9990 kr bra pris? Hur är den kameran?

Permalänk
Medlem

@emilakered varit sugen på den där väskan ett tag, men XPS 15 är för stor för den nätta modellen. Skulle ju kunna gå upp till originalstorleken, men den känns ganska otymplig.

Permalänk
Avstängd

Jag ser fortfarande inget pris på vad den svarta klockan längst åt vänster på bilden kostar? Jag tror nämligen det är en "fake-cheap" klocka som är dyrare än vad den ser ut att vara!

Vettetusan hur det där kan klassas som "semester" i den bemärkelse att utrustningen ser ut som om du skall iväg på något IT-evenemang med SweC&Co?

Vart är serietidningarna, kortleken, ölen, och papper & penna för att spela plump mitt på natten inne i hotellrumet eller i mysstugan?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Kom precis hem från några veckor i Thailand och har skalat ner elektronikbehovet mer och mer per resa.

packlista den här resan:
Onda W10 Kina platta
Semester telefon med lokalt SIM-kort för kartor, ljudböcker, line och liknande.
Jobb telefon inlåst i kassaskåpet på hotellet ifall något händer hemma
Pocketkamera för turist attraktionerna. Låg mest på hotellrummet.
Kindle, aldrig använd den här resan. Får stanna hemma nästa resa.
Koss spark för flygresan
ica 49:- lurar för ljudböcker på plats.
2 USB laddare för telefon och platta.

Inför nästa resa:
Lämna kindle hemma, går att lösa med telefon eller platta om jag vill läsa.
Uppgrader semestertelefonen till något med bättre kamera.
Lämna pocketkameran hemma.

Saker som har blivit bortrensade tidigare:
Systemkamera. För jobbig att ta med ut. Vill uppleva resan IRL istället för genom en sökare.
Bärbar dator. Gör stor och tung. Går att lösa med plattan och några usb adaptrar.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Urioz:

Lite offtopic, men är riktig sugen på att köpa min första systemkamera. Är Sony A7 + FE 28-70/3.5-5.6 OSS för 9990 kr bra pris? Hur är den kameran?

Spontant är det ingen nybörjarkamera. Visst är den inte "sämre" där än andra, men ska du köpa din första systemkamera och inte riktigt vet om det ens är något för dig tycker jag fullformat är fel väg. Dyrare objektiv, tillbehör och inte nödvändigtvis bättre bilder.

Föreslår du gör en tråd i foto-forumet!
https://www.sweclockers.com/forum/103-foto-och-video

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av serdyllon:

@emilakered varit sugen på den där väskan ett tag, men XPS 15 är för stor för den nätta modellen. Skulle ju kunna gå upp till originalstorleken, men den känns ganska otymplig.

Det är en grym väska! Är väldigt nöjd med min, släpat den många mil vid det här laget. Även ryggsäcken är riktigt bra, halva kontoret köpte sådana i våras. @Kenneth, @JonasT, och @Paradis-Jakob vet jag, kanske @loevet med?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av AplAy:

Jag ser fortfarande inget pris på vad den svarta klockan längst åt vänster på bilden kostar? Jag tror nämligen det är en "fake-cheap" klocka som är dyrare än vad den ser ut att vara!

Vettetusan hur det där kan klassas som "semester" i den bemärkelse att utrustningen ser ut som om du skall iväg på något IT-evenemang med SweC&Co?

Vart är serietidningarna, kortleken, ölen, och papper & penna för att spela plump mitt på natten inne i hotellrumet eller i mysstugan?

Klockan finns med i tabellen, du får leta lite mer noga..

Alltså, om hela vinkeln är "vad tar Emil med sig för teknikprylar" är det ju dumt att visa kortlekarna? Och vem fan tar med ölen på semestern, den köper du väl på plats sedan?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av emilakered:

Det är en grym väska! Är väldigt nöjd med min, släpat den många mil vid det här laget. Även ryggsäcken är riktigt bra, halva kontoret köpte sådana i våras. @Kenneth, @JonasT, och @Paradis-Jakob vet jag, kanske @loevet med?

Inte än, men jag är bra sugen! Har kikat på Jonas och herr Nilssons ryggor och de ser riktigt fina ut, kanske köper den inför Japan-resan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Söder om söder-hipster

@emilakered Jag tycker det är roligt att du tror min packning bestod av "hela min elektronikpool". Du har uppenbarligen inte varit hemma hos mig på ett tag

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Medlem

Standardpackningen i elektronikväg består väl av följande:

Targus Citygear 17,3" ryggsäck
Macbook Pro 15" 2014 följer med vid behov/övernattning. Klarar mig annars med bara min iPhone 7+.
Panasonic G80 + 12-60/3.5-5.6 OIS
Insatts till väskan för kameran
Sony WH-H900N lurar med BT och NC
Sen en minneskortsväska full med diverse minneskort och usb-minnen.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Jävlar vad ambitiöst. Jag tar bara med mig mobilen, hörlurarna och laddare i elektronikväg när jag har semester. Maps, webbläsaren och musikspelaren är allt jag använder.

Permalänk
Medlem

Mobilen, Lumix gh4r ( eller gx80) ,gpd win och cards against humanity.
Objektiv, Panasonic 50mm och 14-140mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Datanisse:

Ska du ha semester bör du lämna allt det där hemma!

Inget fel ta med ex bärbar speldator på semestern. Spenderar stora delar av dagen på stranden (som just nu) och utflykter, givetvis utan speldator. Men när jag kommer hem är det roligt att spela, ger extra avkoppling.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är just nu på resande fot och passade på att ta en bild av vad jag har i väskan. Väldigt snarlikt vad Emil har. (Fun fact: Det var Emil som sålde in mig i Microsoft Surface-kulten )

Pryl

Kommentar

Pris

Surface Pro 4 + Type Cover

Även på resande fot behöver jag arbeta. Har därför alltid med min smidiga Surface! i5 Skylake/8GB/256GB SSD +256GB MicroSD

14000?

Surface Pro 3 + Type Cover

Har ett rätt så annorlunda arbetsflöde där jag behöver läsa och rita på samma gång - Därav den andra surfacen. i5 Haswell/8GB/256GB

10000?

Bowers & Wilkins PX

Reser mycket och älskar musik. B&W PX anser jag vara den bästa balansen mellan design, funktionalitet (ANC&22h batteritid, 35h med ANC av) och ljudkvalitet.

4000

Trekstor Pyrus läsplatta

e-Ink goodness.

1000

Anker Soundbuds Sport

Aldrig i livet att jag har på mig mig over-ear-hörlurar i 35-gradigt klimat som jag ibland handskas med. Därför har jag med dessa!

300

Moto 360

Behöver en klocka. Alltid kul att ha notiser på armen då det blir svårt att missa samtal och viktiga e-postmeddelanden.

1500

Samsung Gear 360

360-graders kamera. Ett måste om man har ett VR-headset, helst datoranslutet. Helt otroligt häftigt.

2000

Nikon D5500 med 10-20mm, 18-55mm samt 35mm f/1.8-objektiv

Har ett jättestort intresse för fotografi, så min kameragear åker med mig oavsett destination! Har även en GPS-addon.

15000

Nintendo Switch + spel

Hur kan man inte ta med switchen när man reser?

5500

Powerbank med QC3.0

Ett måste för resor. Quickcharge för att kunna ladda snabbt när det behövs!

200

Galaxy S8

Inte med på bild eftersom jag behövde ta bilden med något 400GB MicroSD isatt fulladdat med färska memes och TV-serier.

7000

Urbanista Melbourne

Inte med på bild. Liten högtalare med extremt bra ljud. Brukade kånka runt min Bose SoundLink Mini II på resor innan jag fann denna kärlek.

700

Andra grejer som saknas på bild

Aukey 7-in-1-laddare med Quick Charge 3.0 så att ALLT kan laddas via ett vägguttag. Qi-laddare för Moto 360 smartwatch. Kamerabatteriladdare. En Surface Pro-laddare för båda Surfaces. En drös av USB-C samt en enstaka Micro-USB-kabel. Slimmad mDP-HDMI-kabel för att koppla surface till hotell-TV.

?

Yikes. Reseförsäkringen är nog värd varenda peng.

Totalt: 61200

Allt ligger i en Samsonite Xenon-väska, med en kamerainsats från Golla som rymmer kameran, objektiven samt 360-kameran så allt hålls organiserat och skyddat inuti.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Kameran, lite gluggar, Powerbank och mobilen är de ända teknikprylarna jag tar med, gps om det är semester på två hjul! Vafan mer behöver man inte ;p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜

@XFTality: Haha, jaaa, du köpte båda vill jag minnas? Min frus Surface Pro 2 och min Surface 3. Ersatte förövrigt dessa med två Surface Pro 4, är de vi kör fortfarande. Känns poänglöst att byta till (i sammanhanget) marginellt bättre Surface Pro.. Hoppas Microsoft uppgraderar på riktigt nästa gång.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

@XFTality: Haha, jaaa, du köpte båda vill jag minnas? Min frus Surface Pro 2 och min Surface 3. Ersatte förövrigt dessa med två Surface Pro 4, är de vi kör fortfarande. Känns poänglöst att byta till (i sammanhanget) marginellt bättre Surface Pro.. Hoppas Microsoft uppgraderar på riktigt nästa gång.

Yes. Behöll SP2an ett tag, men eftersom formfaktorn var klumpig och lapability var rätt så usel så kändes Surface Pro 3 med precis samma specs som en värdig uppgradering. Numera pillar jag runt med program som kräver lite kraftigare grafik, därav SP4-köpet. Din Surface 3:a donerades till familjen, kändes lite väl klen för mig

Instämmer, hoppas att det i alla fall blir 8:e generationens Intel-processorer med 4 kärnor för en rejäl prestandaskjuts. Designen känns redan väldigt finslipad, men... En till USB, kanske?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

more stuff more problems

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Klockan finns med i tabellen, du får leta lite mer noga..

Alltså, om hela vinkeln är "vad tar Emil med sig för teknikprylar" är det ju dumt att visa kortlekarna? Och vem fan tar med ölen på semestern, den köper du väl på plats sedan?

Säg det till svenska semesterfirande fans i Ryssland.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/qndR4z/svens...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av kronwalled:

Säg det till svenska semesterfirande fans i Ryssland.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/qndR4z/svens...

Haha, ska nog lyckas hålla volymerna rimliga.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S