Tipsa mig om klassiska böcker :)

Permalänk
Avstängd

Tipsa mig om klassiska böcker :)

Lite bakgrund: Jag har inte läst en bok på typ 10 år kan helt enkelt inte koncentrera mig länge nog för att läsa böcker på vanligt vis, testade om ljudböcker kanske kunde varit något för mig.
Har sedan i fredag läst: The animal farm, 1984, En världsomsegling under havet och Resan till jordens mittpunkt. Det här mediet fungerar bra för mig känns det som.
Idag började jag att läsa Jorden runt på 80 dagar

Önskemål: Alla dessa tre böcker som nämns över är sagor jag hört talas om under hela mitt liv men aldrig tagit del av tidigare. Finns det fler klassiska böcker som jag borde ångra att jag inte läst redan?

Jag är öppen för alla tänkbara förslag men poängen ska vara att det bör vara böcker som jag redan borde ha läst:
Så Vilka är dina favoriter bland klassikerna som du tycker att alla människor borde läsa innan man får för många barn och inte hinner njuta längre ;)?

Permalänk
Medlem

Processen är en bok som kan vara värd att lyssna/läsa sig igenom, däremot så är den inte så lätt att ta sig igenom.

Annars tycker ju fantasy nörden i mig att alla borde ha läst Bilbo.

Permalänk
Medlem

Gillar du dem så fortsätt med Jules Verne.
Den hemlighetsfulla ön gillade jag skarpt.
På temat kan du ta Robinson Crusoe med

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Metro är en bra bok (första iaf).
Robinson Crusoe kanske? Stämmer in på temat du angivit ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

En liftares guide till galaxen kan jag varmt rekommendera.

Andra kända och vanligen citerade böcker:
Kafka - Processen
Du sköna nya värld (brave new world) - civilization 5 har en expansion med detta namn taget från boken
Neuromancer - har lagt grunden för cyberpunk

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

När jag såg titeln så tänkte jag först på Djurfarmen och 1984 , två nyttiga böcker att läsa men dom har du redan klarat av så jag byter riktning lite och pekar på Illiaden och Odysseen , två tegelstenar från gamla grekland.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

1. Kolla in Dostovjevski, börja med Brott och Straff. Gillar du honom kan du sedan kolla in Bröderna Karamazov.
2. Tycker också Daniel Defoes klassiker Robinson Crusoe.
3. Alla bör känna till något ur Bibeln, skulle rekommendera Första Mosebok (de flesta gamla berättelserna om arken, skapelsen, Abraham och så vidare finns där), Markusevangeliet och Matteusevangeliet, kanske Johannesevangeliet.
4. LOTR & Hobbit.
5. Kanske inte är din grej, men gillar du fantasy så kolla upp Horus Heresy-serien. Min favorit än så länge är Descent of Angels, finns otroligt bra inspelningar av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Lite bakgrund: Jag har inte läst en bok på typ 10 år kan helt enkelt inte koncentrera mig länge nog för att läsa böcker på vanligt vis, testade om ljudböcker kanske kunde varit något för mig.
Har sedan i fredag läst: The animal farm, 1984, En världsomsegling under havet och Resan till jordens mittpunkt. Det här mediet fungerar bra för mig känns det som.
Idag började jag att läsa Jorden runt på 80 dagar

Önskemål: Alla dessa tre böcker som nämns över är sagor jag hört talas om under hela mitt liv men aldrig tagit del av tidigare. Finns det fler klassiska böcker som jag borde ångra att jag inte läst redan?

Jag är öppen för alla tänkbara förslag men poängen ska vara att det bör vara böcker som jag redan borde ha läst:
Så Vilka är dina favoriter bland klassikerna som du tycker att alla människor borde läsa innan man får för många barn och inte hinner njuta längre ;)?

Om du är klar med en världens omsegling under havet, så titta på https://www.goodreads.com/book/show/32831.The_Mysterious_Isla...
Grym historia, och avslutar historien ovan på ett vis.

Om du gillar lite action och sci fi, så kan jag rekommendera ATLAS https://www.goodreads.com/book/show/18714917-atlas , finns 3 böcker.

Sen fortsätter du med captains crucible http://isaachooke.com/my-books/flagship/ finns 5 styck i serien

Old mans war kan jag rekommendera också.

Sen går du över till The wheel of time. Lord of the rings. Herregud, skulle önska jag kunde bara blanka min hjärna och läsa allt om igen

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Lite bakgrund: Jag har inte läst en bok på typ 10 år kan helt enkelt inte koncentrera mig länge nog för att läsa böcker på vanligt vis, testade om ljudböcker kanske kunde varit något för mig.
Har sedan i fredag läst: The animal farm, 1984, En världsomsegling under havet och Resan till jordens mittpunkt. Det här mediet fungerar bra för mig känns det som.
Idag började jag att läsa Jorden runt på 80 dagar

Önskemål: Alla dessa tre böcker som nämns över är sagor jag hört talas om under hela mitt liv men aldrig tagit del av tidigare. Finns det fler klassiska böcker som jag borde ångra att jag inte läst redan?

Jag är öppen för alla tänkbara förslag men poängen ska vara att det bör vara böcker som jag redan borde ha läst:
Så Vilka är dina favoriter bland klassikerna som du tycker att alla människor borde läsa innan man får för många barn och inte hinner njuta längre ;)?

några böcker som jag uppskattat mycket är metro 2033 och alla dan Browns böcker som är väldigt spännande

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har ett par i denna kategori som väntar själv

Brave New World - Aldous Huxley
The man and the sea - Hemmingway
Sherlock Holmes - Sir Arthur Conan Doyle

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

När jag såg titeln så tänkte jag först på Djurfarmen och 1984 , två nyttiga böcker att läsa men dom har du redan klarat av så jag byter riktning lite och pekar på Illiaden och Odysseen , två tegelstenar från gamla grekland.

Tack, dom två skulle vi läst i högstadiet men jag fick frisedel då eftersom jag inte kunde läsa mer än en sida per dag utan att få min damp

Permalänk
Medlem

Kung Solomons gruvor av H.R. Haggard

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Roligt tema.
Har spenderat så oerhört många timmar läsande och lyssnade på klassisk litteratur både hemma och i skolan (, pluggade engelsk litteraturhistoria och lingvistik på universitetet i 3år).

Jag skulle inte rekommendera några av de ryska klassiska författarna för snabbt inpå din nystart av lösning, samma gäller nog Dickens faktiskt. De är ofta väldigt komplicerade relationsdrama som bygger oerhört kompletta världar av människor, världar och intriger. Men på bekostnad av tempo. De är ofta dåtidens motsvarighet till kostymdrama-tvserier och man behöver lägga en hel del energi bara på att hålla isär personer och relationer. I fysiska böckerna kommer det ofta med släktträd så man kan återkomma till för att bilda sig en bättre uppfattning av skvallret som sker. Krig och Fred är en sådan bok till exempel som har så många personer att man förstår inte vem som är syster/bror/fabror till vem om man inte gör det.

Böcker jag däremot rekommenderar som återkommande dyker upp i mina reflektioner är:
På västfronten intet nytt av Erich Maria Remarque
Okänd soldat av Väinö Linna
Foundation / Stiftelsen av Isaac Asimov

Författare som är riktigt klassiska och skriver bra samt korta böcker:
J.D. Salinger och Mark Twain.

Sedan är samlingsböckerna med Sherlock Holmes bra. Även några noveller är bra med undantag för den första.
Så kanske The Adventures of Sherlock Holmes är en bra start.

Permalänk
Medlem

Det finns så många klassiker att välja mellan. Sen tycker jag att tendensen är att ju äldre böcker desto tristare språk, om än att det också är en vanesak. Eftersom tycks gilla Jules Verne och George Orwell tror jag att det inte ska vara några problem.

Här kommer ett axplock ur olika epoker:

Jonathan Swift - Gullivers resor

Voltaire - Candide eller optimismen

E.T.A. Hoffmann - Sandmannen

Mary Shelly - Frankenstein: eller den moderne Prometeus

Edgar Allan Poe
Korpen (The Raven) - En känd klassisk skräckis med poetiskt språk som gör sig bäst på originalspråk.
Huset Ushers fall (The Fall Of the House Of Usher) - En riktigt bra metafor för adelns nedgång under 1800-talet.

Morden på Rue Morgue (The Murders In the Rue Morgue) - Av många sedd som den första moderna deckaren.

Selma Lagerlöf - Gösta Berlings saga

Vladimir Nabokov - Lolita

Klas Östergren - Gentlemen och Gangsters

Det finns många fler men det här räcker väl till en början.

Småfix.
Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

The time machine?

scifi från 1800talet

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag vill bara ge en extra knuff för Asimov/Stiftelsen (Foundation). De första tre böckerna är korta och är avslutande även om han har skrivit fler men du bör få reda på om det passar dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Strindberg - Röda Rummet

Miguel de Cervantes - Don Quijote

Permalänk
Medlem

Var i liknande situation för ett tag sedan, fast då med en e-boksläsare för att läsa på väg till jobbet. Började ta mig igenom en massa klassiker som man redan borde ha läst.

Joseph Heller - Catch-22 (riktigt bra, välskriven och rolig satir.)
J.D. Salinger - The Catcher in the Rye
Franz Kafka - Metamorphosis
Bram Stoker - Dracula
Ray Bradbury - Fahrenheit 451

Permalänk
Medlem

Mordet på Orientexpressen av Agatha Christie kan säkert passa bland alla rekommendationer.

Men som tidigare skribent så kan jag varmt rekommendera Okänd soldat av Väinö Linna

Permalänk
Medlem

Är själv en stor läsare, läst all möjlig typ av litteratur hela livet.
Ett par favoriter, vissa har redan listats:

Brave New World - Aldous Huxley
Brott och Straff - Dostoyevskij (Min personliga favorit)
Kallocain - Karin Boye
Atlas Shrugged - Ayn Rand (Tung att komma in, tog mig nästan 400 sidor innan jag fastnade, därefter mycket intressant)
Processen - Franz Kafka
A Farewell to Arms - Ernest Hemingway
Äcklet - Jean Paul Sartre
Catch 22 - Joseph Heller
Generation Kill - Evan Wright (Kanske inte en klassiker per se, men mycket läsvärd dokumentär)

Ifall du har ork/möjlighet så är min rekommendation att läsa på engelska. Språket är så mycket mer nyanserat än svenska.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Tärningsspelaren, riktigt underhållande!
Ondskan är väl också något av en klassiker, som bok lätt att tycka om.

Permalänk
Medlem

Lite halvt OT, men vill bara rekommendera Project Gutenberg, Project Runeberg, och LibriVox för att lagligt ladda ner klassiker som numera får fritt användas då upphovsrätten har utgått. Från Projekt Gutenberg och Project Runeberg kan man ladda ner text/böcker (Project Runeberg fokuserar på nordiska böcker), medans LibriVox har ljudböcker.

Permalänk
Medlem

Greven av Monte Cristo
De tre musketörerna

Klassiker!

Permalänk
Medlem

1. A Song of Ice and Fire med R. R Martin. På engelska då, Roy Dotrice gör ett underbart jobb.
2. Dan Browns böcker
3. Bilbo och Sagan om ringen.
4. Wheel of time med Robert Jordan/ Brandon Sanderson. Antingen hatar man den serien eller så är den heeelt makalöst bra. Ca 15000 sidor att plöja igenom OBS engelska versionen, bäst narrators.
5. Way of Kings/ Mistborn med Brandon Sanderson. Väldigt bra.
6. Milleniumserien med Stieg Larsson. Böckerna är mycket bättre än filmerna.
7. Arn med Guillou. Böckerna är väldigt bra (till skillnad mot filmerna).

Jag älskar böcker med fantasy och/eller lite onaturligt. Inte överdrivet mycket utan bara så det "killar" lite

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Mästaren och Margarita
av Michail Afanasevic Bulgakov

Det är 1930-tal i Moskva när en mystisk främling dyker upp. I hans sällskap finns en naken kvinna, en man i jockeymössa och en cigarrökande jättelik svart katt. Märkliga saker börjar hända. Det är som om djävulen själv kommit till Moskva för att skapa oro och panik bland litteratörer, pampar och svartabörshajar. Saken blir ännu mer intrikat när främlingen börjar berätta om ett möte mellan romaren Pontius Pilatus och en ung upprorsman som gripits i Jerusalem och som översteprästerna vill se avrättad.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Shit blev väl mycket tung läs här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

1. A Song of Ice and Fire med R. R Martin. På engelska då, Roy Dotrice gör ett underbart jobb.
2. Dan Browns böcker
3. Bilbo och Sagan om ringen.
4. Wheel of time med Robert Jordan/ Brandon Sanderson. Antingen hatar man den serien eller så är den heeelt makalöst bra. Ca 15000 sidor att plöja igenom OBS engelska versionen, bäst narrators.
5. Way of Kings/ Mistborn med Brandon Sanderson. Väldigt bra.
6. Milleniumserien med Stieg Larsson. Böckerna är mycket bättre än filmerna.
7. Arn med Guillou. Böckerna är väldigt bra (till skillnad mot filmerna).

Jag älskar böcker med fantasy och/eller lite onaturligt. Inte överdrivet mycket utan bara så det "killar" lite

Eftersom du gillar fantasy tänkte jag vara lite snäll och tipsa om att inte läsa Malazan-böckerna. Allt annat bleknar och blir ganska dåligt i jämförelse

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag läser inte böcker men i gymnasiet minns jag att jag en gång läste "Möss och människor" av John Steinbeck. Kan rekommenderas.

EDIT: Verkar vara en till viss del kontroversiell klassiker.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Shit blev väl mycket tung läs här

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju klassiker! (Men seriöst har många klassiker fått oförtjänt rykte om att vara "tunga").

Kurt Vonnegut - Slakthus 5 En bok som bearbetar Vonneguts egna upplevelser av att vara krigsfånge i Dresden samtidigt som de allierade bombade sönder staden. Trots det tunga temat romanen en rolig sci-fi som lyfter fram krigets absurditet.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Fear and Loathing in Las Vegas: A Savage Journey to the Heart of the American Dream
Hell's Angels: The Strange and Terrible Saga of the Outlaw Motorcycle Gangs

Båda av Hunter S Thompson

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA