Importera listor i Excel och
Hej Swec,
Jag försöker klura ut en lösning på ett problem vi har på jobbet då leverantören av tjänsten tyvärr inte kan ge det i programmet.
Bakgrund:
I vårt DMS har vi en modul som visar vår inneliggande orderlista, dvs ej fakturerade order som ligger som vår VD ofta tittar in på.
Ofta är listan lång och ordervärdet högt vilket gör att VD ligger på att det ska faktureras, ibland kan många order faktureras och ibland inte då finns det orsaker till varför den ligger kvar i listan.
En order kan ha värdet 1-9, har ordern värdet 1-8 så kommer den ligga i inneliggande orderlistan och har den värde 9 så betyder den att den är fakturerad och klar och kommer inte visas i listan.
Problematik:
I modulen så kan man ej se exempelvis kommentarer om varför ordern ligger kvar i listan, dvs bakomliggande orsaker.
Man kan ladda hem listan till en excel där man manuellt kan lägga in en kommentar om varför ordern ligger kvar, men så fort du har plockat ut den är den "utdaterad" då någon kanske har fakturerat eller det har tillkommit orders.
Därför skulle jag behöva hjälp att fixa till ett excel där man kan importera listan flera gånger och excel själv känner av om någon order har försvunnit (dvs blivit fakturerad) och automatiskt plockar bort den raden samtidigt som den behåller alla andra rader med dom tillagda kommenterarena.
Tacksam för hjälp om hur jag tänkas kunna göra det själv eller få lite hjälp