Webbläsartillägget Stylish samlar in data om användare i smyg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Men däremot så tycker jag ni kan skippa aktivt support för Edge, om ni kör google analytics eller något annat liknande så bör det visa att max 1% av Sweclockers användare använder Edge.

Internet Explorer är till och med vanligare än Edge hur hemskt det än låter. Troligtvis p.g.a. alla som prokrastinerar på jobbet...

Rätt intressant läsning och kul att se hur det har utvecklats över tid.
Webbläsarstatistik på Sweclockers 2007/2009/2018: #17440033

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd

Jag som använder den för att ta bort reklam här och på gp.

Men kommer Stylus funka lika bra eller bättre än Stylish?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ågren:

Tack så mycket för ett utförligt svar. Jag ber om ursäkt om du uppfattade mitt inlägg som kritiskt mot just dig, det var mer av en allmän frågeställning baserad på min mycket begränsade erfarenhet av custom stylesheets som var och varannan person skapar. Att jag taggade dig och Jacob var för att ni verkar vara de enda som aktivt besvarar frågor och funderingar i forumet.

Jag tolkar ditt svar som att ett mörkt tema aldrig kommer att bli aktuell så vi får förlita oss på de glada amatörer som gör ett försök.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppfattades inte kritiskt, mitt inlägg var inte heller meningen eller tänkt att låta bittert, utan bara göra lite mer förklarande om hur det tar (eller kanske hur mycket) tid som behövs.

Skrivet av Ortovox:

Först vill jag säga att jag förstår din situation då mitt team på jobbet just jobbar med webutveckling av företagets webbaserade interface. Mångas uppfattning är att webutveckling är något vem som helst enkelt och snabbt bara kan hacka ihop vilket ofta tyvärr är långt ifrån sanning.

Men däremot så tycker jag ni kan skippa aktivt support för Edge, om ni kör google analytics eller något annat liknande så bör det visa att max 1% av Sweclockers användare använder Edge.

Mvh Jonas

Precis så är det, lägg då på väldigt begränsade resurser så.. ja.
Gällande din browser support så är det ~6% på edge senaste 30 dagarna. ~8% på IE men det känns lite väl gammalmodigt att aktivt supporta (men p.g.a. den höga siffran vill jag ha bättre koll på den läsaren)

Skrivet av GarfieldPower:

Köper det till viss del men har du prövat Better Swec?
Det mörka temat funkar perfekt och har gjort det sedan start, har kört med det sedan det släpptes.
Annonserna och liknande ser lika bra ut som det vita temat.

Så nja köper inte detta helt om jag ska vara ärlig.

Inte provat då jag själv inte är intresserad av något mörkt tema
Om det fungerar för dig så tror jag bara jag får gratulera? Då finns det ju ett tema som fungerar och jag inte behöver lägga tid på att utveckla ett.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

"There are no such thing as a Free lunch".

Att folk 2018 blundar för att "gratis" produkter finansieras på annat sätt, ofta genom att vi/du är produkten. Det är för mig en gåta

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Tur att man kört med stylus hela tiden

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

@Nautilus011: Du har rätt i princip (håller med), fast tekniskt sett så finns fria luncher.

Helt enkelt open-source. Det finansieras av donationer (i tid) tack vare att allmänna välståndet idag är tillräckligt för att folk ska donera sin tid utan att få någon monetär ersättning, mest personlig tillfredsställelse (och bra meriter).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

"There are no such thing as a Free lunch".

Att folk 2018 blundar för att "gratis" produkter finansieras på annat sätt, ofta genom att vi/du är produkten. Det är för mig en gåta

Nja, det finns ju ideella projekt som förvisso finansieras av betalande kunder men det betyder inte att de utnyttjar dig som användare. RHEL/Fedora är ett av många exempel på det där Fedora ges ut fritt och utvecklas av ett community (där även RH-anställda ingår) samtidigt som man säljer 'samma' distribution med tillhörande teknisk support.

Det är ett slags givande och tagande, Red Hat är med och sponsrar/finansierar utvecklingen mot att de i gengäld får använda koden i den egna kommersiella produkten RHEL.

Ett annat exempel är Mozilla som finansieras av donationer men även samarbeten med bl.a. Google. Bortsett från att man t.ex. har en sökruta kopplad till Google påverkas du inte som vanlig användare. Det kan dessutom argumenteras för att t.ex. Googlekopplingen även är av intresse för användarna och anses av många vara ett nyttigt tillägg.

Men ja, överlag så är det så klart så att man betalar för tjänster och produkter på ett eller annat sätt vare sig det handlar om monetära medel, användardata eller vad det nu rör sig om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

"There are no such thing as a Free lunch".

Att folk 2018 blundar för att "gratis" produkter finansieras på annat sätt, ofta genom att vi/du är produkten. Det är för mig en gåta

Inte bara gratisprodukter. Även produkter som kostar. Exempel Windows 10...

Permalänk
Medlem

Har varit för lat för att byta tidigare men nu var det tusingen dags att få tummen ur...

<shameless self-plug>
Både min style för att styla om själva pluginets manage-sida / meny (här) och min style för ett halvmörkt SweC - för dem som inte gillar helsvart - fungerar båda felfritt efter migreringen (se min signatur). Skönt när saker bara funkar, oroade mig för krångel i onödan.
</shameless self-plug>

Hej då Stylish! See you never.

Sidan uppdaterad med en screenshot på hur det ser ut i Stylus.
Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

@Flowjah: Verkar som att de inte går att hitta i chrome web store heller (jag kan inte se det i alla fall)

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

"There are no such thing as a Free lunch".

Att folk 2018 blundar för att "gratis" produkter finansieras på annat sätt, ofta genom att vi/du är produkten. Det är för mig en gåta

Dock var ju detta tillägget helt fritt från början men såldes vidare. Finns många tillägg och även appar där detta händer hela tiden.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ågren:

Tack så mycket för ett utförligt svar. Jag ber om ursäkt om du uppfattade mitt inlägg som kritiskt mot just dig, det var mer av en allmän frågeställning baserad på min mycket begränsade erfarenhet av custom stylesheets som var och varannan person skapar. Att jag taggade dig och Jacob var för att ni verkar vara de enda som aktivt besvarar frågor och funderingar i forumet.

Jag tolkar ditt svar som att ett mörkt tema aldrig kommer att bli aktuell så vi får förlita oss på de glada amatörer som gör ett försök.

Skickades från m.sweclockers.com

Med risk för att väcka Kodfejs (@Klorixx) vrede, skulle jag som ordspråket säger "aldrig säga aldrig". Det här är en fråga som även dyker upp internt, men rent krasst har vi mer brännande frågor och listan fylls på löpande. När och framförallt om (det är ett väldigt stort om) det blir ett mörkt tema är väl i samband med att vi gör en ordentlig översyn av designen, vilket blir öh ... nån gång i framtiden.

Anton gav ett utförligt svar om utmaningarna med ett mörkt tema och han har bättre koll än en simpel redaktör. Bara delen om att det blir mycket extra arbete löpande är så klart en viktig del; ska vi erbjuda ett mörkt tema på bekostnad av att lägga tid på andra funktioner och att utveckla SweClockers? (retorisk fråga) Hade det varit så "enkelt" som att ta fram ett mörkt tema and then be done with it forever hade det varit en annan sak.

Det här önskemålet är definitivt noterat och med det menar jag inte "noterat och kastat i papperskorgen för dåliga förslag", utan något vi vet att väldigt många efterfrågar och i en perfekt värld gärna skulle vilja erbjuda. Avslutningsvis; som du säger har vi glada entusiaster som brinner för SweClockers och för deras insats ska de ha en eloge!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

https://omni.se/webblasartillagg-dras-in-loggade-surfhistorik...

Kanske sist på bollen men postar detta ändå.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag som använder den för att ta bort reklam här och på gp.

Men kommer Stylus funka lika bra eller bättre än Stylish?

För diverse reklamproblem kan jag starkt rekommendera uBlock Origin istället.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wenro:

För diverse reklamproblem kan jag starkt rekommendera uBlock Origin istället.

Jag använder annans Adblock plus men då försvinner min hjärta som jag har vid mitt namn därför jag använder Stylish och sen så passar jag även på att höja upp sidan lite med istället för reklam där.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag använder annans Adblock plus men då försvinner min hjärta som jag har vid mitt namn därför jag använder Stylish och sen så passar jag även på att höja upp sidan lite med istället för reklam där.

Jag tror uBlock Origin använder mindre (kanske mycket mindre) resurser än AB/ABP. Sen ryktades det ett tag sedan om att dem skulle ha samarbetat med vissa företag och tagit emot pengar för att vitlistas i deras filter. Kan varken bekräfta eller dementera, men har gått off topic lite för mycket nu.

Ber om ursäkt!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wenro:

Jag tror uBlock Origin använder mindre (kanske mycket mindre) resurser än AB/ABP. Sen ryktades det ett tag sedan om att dem skulle ha samarbetat med vissa företag och tagit emot pengar för att vitlistas i deras filter. Kan varken bekräfta eller dementera, men har gått off topic lite för mycket nu.

Ber om ursäkt!

Ah, om den dra mycket mindre minne så får jag testa den med mina 80 flikar så måste jag tjäna en hel del på det tack för rådet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

"heaton rekommenderar" say wut? varför ska vi ta rekommendationer från nån counterstrike nisse som inte är kvalificerad att rekommendera? jag rekommenderar att ni undviker tillägg för så vitt jag vet så kan stylus också samla in uppgifter.

edit: såg nu att det var researchern som hette heaton, vad otroligt roligt detta blev, trodde seriöst ni quotade nån cs nisse vad han tyckte och tänkte om detta, nevermind haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag använder annans Adblock plus men då försvinner min hjärta som jag har vid mitt namn därför jag använder Stylish och sen så passar jag även på att höja upp sidan lite med istället för reklam där.

Du kan även använda uBlock Origin som en ersättare till Stylish. Men man måste skriva lite annorlunda. (Stödjer heller inte url(). )

Exempel:

sweclockers.com##body a:style(color: purple !important;) sweclockers.com##body:style(background-color: pink !important;)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av lassekongo83:

Du kan även använda uBlock Origin som en ersättare till Stylish. Men man måste skriva lite annorlunda. (Stödjer heller inte url(). )

Exempel:

sweclockers.com##body a:style(color: purple !important;) sweclockers.com##body:style(background-color: pink !important;)

Får testa det och se hur det funkar. Tack

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666