Permalänk
Medlem

XB271HU Backlight Bleeding?

Köpte en ny XB271HU, kört igenom ett flertal typer av tester för att isolera IPS backlight bleed på panelen.

Dessvärre har min skärm konstant Back light bleeding på paneln i nedre vänster hörn, pytte lite i hörnet över på vänster även.

• Har varit i kontakt med företaget som jag köpte skärmen hos, enligt bilderna borde det gå på garantin och jag ska kunna få en utbytesenhet. Dock kan dom inte garantera att skärmen jag får hem inte har problem som den förra.

Har inte observerat några döda pixlar än, vet att olika monitors har olika pixel policys. I detta fall Acer.

Acer - Beroende på placering tillåter Acer maximalt fyra defekta pixlar per miljon pixlar på skärmen.

Om jag byter ut kanske andra problem dyker upp. Är det värt att köra med den backlight bleedingen jag har - eller borde jag försöka med en ny variant? Hur mycket BLB kan man förvänta sig? Så klart vill man ha en helt perfekt monitor, men det är svårt med IPS. Men just på grund av prisklassen på denna skärm vill jag ju gärna ha den bästa möjliga upplevelsen.

Tack för era tankar!

Video av BLB, först 0 brightness, sen 100 brightness, sist 80 brightness
Youtube Klipp

Utan Ljus i Rummet

Ljus i Rummet

Kamera - Med Blixt

Kamera - Utan Blixt

Permalänk
Medlem

I ett kolsvart rum, uppdragen bakbelysning och lång exponeringstid så kommer du inte hitta nån (IPS) skärm som inte har BLB.
Vissa stänger iofs av sin belysning för att fuska till bättre kontrast värden.
Och då kommer man såklart inte få BLB med en kolsvart skärm.

Men det hänger ju på hur du själv upplever det när du använder skärmen.
Sitter du i ett kolsvart rum och tittar på mörka bilder hela tiden så är det ju relevant.
Men då kanske en VA panel vore ett bättre val

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Tack för inputten! Var främst bara osäker på denna prisklass av IPS, vad är acceptabelt och inte?

Har nog fått lite mer klarhet nu. Ska göra lite mer tester ikväll för att känna av.

Hittade även den tråd på imgur
- https://imgur.com/a/jWO59
- visar 20 olika displays av samma märke med IPS Glow & Backlight bleeding, så det verkar ju mer eller mindre finnas på alla IPS paneler

Hörde med @laktos som har en också, han sa följande
Hm måste säga att det faktiskt ser ut att vara mer än acceptabelt, du bör kunna byta den hos återförsäljaren, eller lämna in på öppet köp och testa en till. Jag gjorde inte riktigt något test med olika ljusstyrkor, men fick en uppfattning om BLB på skärmen ändå, i högra hörnet fanns lite BLB eller glow, var inte så kraftigt dock, märktes bara vid helsvarta bilder.

Läste även denna tråd
- Där @SpeedRebirth skrivit följande
Kan det vara bättre? Ja
Kan det vara sämre? Absolut!

Det är större chans att få en skärm med BLB än en helt utan. Jag har också lite på min i nedre mitt och vänstra hörn. Men ärligt talat så stör jag mig mer på IPS Glow. Sen skulle jag nog säga att BLB försvinner lite med tiden. Jag kollade på en svart bild nu när det är dagsljus och kunde inte se nån BLB alls, självklart skulle det synas mer på natten men jag tycker generellt sett att det har försvunnit lite sedan jag köpte den förra hösten.

Sen är det ju så att kameror visar MYCKET mer än vad man själv ser IRL. Så folk inte tror at skärmen ser ut exakt som dina bilder

Jag tror chansen att få en sämre är 50/50. Chansen att få en helt utan BLB är säkert under 20%

Permalänk
Avstängd

Första bilden ser helt godkänd ut, bortsett från Glowet.

Går man efter dina andra så ar du typ 5 blödningar.

Det du bör fråga dig själv är: märker jag av det när jag spelar något mörkt spel (då mörkt spel inte typ battlefield blå) på kvällen med låg belysning?

Att få en skärm utan BLB är ju något som inte kommer ske, om du nu inte har ett stort företag och kan få någon riktigt bra kvalitetskontroll typ A+ samples eller något sådant.

Har själv en PG279Q. Har haft den i snart 2 år. Min har väldigt minimalt med blödning i alla hörn förutom just vid knapparna, i nedre högra hörn, stort silvrigt sken i mörka scener. Hade bytt ut den om Asus support kunde garantera en bra panel, vilket de inte kan då de ger ut refurbs, som i 9/10 fall (av att dömma från nätet) är sämre än den som skickas in.

Permalänk
Medlem

Min ser bättre ut än sådär.
Försökte ta bild för att visa dig, men på bilden så ser det riktigt kass ut. Mycket bättre irl. Så jag antar att det kanske är så för dig också. I så fall ser din OK ut.
Chansen att du får en bättre är minimal.
Jag valde att använda min skärm i 7 dagar innan jag bestämde mig för att behålla. Märker bara BLB/Glow i spel där det nästan är helt svart bild, vilket är extremt sällan och jag får nästan tvinga fram det (tex. Dying Light på natten). Om jag spelar så märker jag det inte alls, bara om jag kollar på det.
Min skärm har Glow i storlek som en hand i nedre högra hörnet. Väldigt lite i övre högra hörnet. Och väldigt lite BLB i vänstra nedre hörnet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Här är exempel av backlight bleeding i spel

Metro 2033, syns nere i vänster hörn
https://www.youtube.com/watch?v=XryY5nfnbjY

Left 4 Dead 2, syns nere i vänster hörn
https://www.youtube.com/watch?v=RaAhvBge7ck

Permalänk
Medlem

Vad har skärmen för brightness i spelfilmerna och bilderna? I första becksvarta filmen med 0-100-80 så börjar hörnen synas runt 60? Vi har ju alla olika preferenser här, men i så mörkt rum som bilderna och filmerna är tagna bör brightness kunna vara ett stycke under 20.

Visa signatur

|| Ryzen 7800X3D || Sapphire RX 7900XT Pulse Gaming OC || Gigabyte B650M Gaming X AX || 2x16 GB Corsair Vengeance RGB EXPO DDR5 6000MHz CL30 || Goodram PX600 2TB || WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM850x || Corsair iCUE H100i Elite LCD XT || Lian Li O11D EVO RGB || 2x Samsung Odyssey OLED G6 G60SD 27" ||

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså detta eviga ämne.

Det är omöjligt att säga om din skärm är bra eller ej från dina bilder utan att veta vilka inställningar du kör. Det varierar också med hur ljusstark skärmen faktiskt är i högsta läget. Så att bara visa med en svart bild ger inte heller all info.

Börja med att ställa in bilden så att den blir vilsam att titta på i de ljusförhållanden du använder. Sedan kan du börja leta efter BLB.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inzomniac:

Vad har skärmen för brightness i spelfilmerna och bilderna? I första becksvarta filmen med 0-100-80 så börjar hörnen synas runt 60? Vi har ju alla olika preferenser här, men i så mörkt rum som bilderna och filmerna är tagna bör brightness kunna vara ett stycke under 20.

Skrivet av giplet:

Alltså detta eviga ämne.

Det är omöjligt att säga om din skärm är bra eller ej från dina bilder utan att veta vilka inställningar du kör. Det varierar också med hur ljusstark skärmen faktiskt är i högsta läget. Så att bara visa med en svart bild ger inte heller all info.

Börja med att ställa in bilden så att den blir vilsam att titta på i de ljusförhållanden du använder. Sedan kan du börja leta efter BLB.

Jag har prövat allt ifrån 0-100 brightness, från 20 märker jag en nyans, sen efter det allt mer, nere i vänster hörn, även i spel när jag är i mer mörka områden. Då tex skärmen ligger på ett område med skuggor eller mörka toner så ser jag det klart och tydligt. Se mina exempel ovanför med Left 4 Dead då hade jag 80 brightness.

Mot svart bakgrund är det synligt hela tiden, när jag ökar/sänker brightness.

Har även kalibrerat skärmen enligt olika tutorials ute på nätet ser även hinten av det då, men får helt enkelt experimentera vidare för att se om det finns någon kombination av settings som gör det mindre synligt.

Tacksam för feedback!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shogou:

Jag har prövat allt ifrån 0-100 brightness, från 20 märker jag en nyans, sen efter det allt mer, nere i vänster hörn, även i spel när jag är i mer mörka områden. Då tex skärmen ligger på ett område med skuggor eller mörka toner så ser jag det klart och tydligt. Se mina exempel ovanför med Left 4 Dead då hade jag 80 brightness.

Har även kalibrerat skärmen enligt olika tutorials ute på nätet ser även hinten av det då, men får helt enkelt experimentera vidare för att se om det finns någon kombination av settings som gör det mindre synligt.

Tacksam för feedback!

Vid 20 brightness har du 120cd/m2.

I ett svart rum bör du ha lägre än så, typ 10 brightness, ~90 cd/m2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shogou:

Tacksam för feedback!

Det är precis detta jag menar. Att du testar i Left 4 Dead med 80 i brightness i ett mörkt rum är helt meningslöst. Orkar du ens sitta en minut framför den ljusstyrkan i det mörkar rummet? Du kommer alltid att hitta detta fenomen på IPS-skärmar om du sitter och letar. Märker du som du själv uttrycker det "en nyans" på brightness 20 i ett mörkt rum och helt svart bakgrund så skulle jag säga att det är otroligt bra. I trådarna du länkade ovan där responsen var att det kunde vara bättre så såg man ljusa fält över hela skärmen vid samma inställning.

Enligt mig är det ett misstag att ens skruva upp brightness och sitta och leta. Jag tror att du får svårt att byta skärm och hitta en bättre. Nu kommer du att se detta hela tiden även om din skärm egentligen är bra bara för att du vet att det finns där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är precis detta jag menar. Att du testar i Left 4 Dead med 80 i brightness i ett mörkt rum är helt meningslöst. Orkar du ens sitta en minut framför den ljusstyrkan i det mörkar rummet? Du kommer alltid att hitta detta fenomen på IPS-skärmar om du sitter och letar. Märker du som du själv uttrycker det "en nyans" på brightness 20 i ett mörkt rum och helt svart bakgrund så skulle jag säga att det är otroligt bra. I trådarna du länkade ovan där responsen var att det kunde vara bättre så såg man ljusa fält över hela skärmen vid samma inställning.

Enligt mig är det ett misstag att ens skruva upp brightness och sitta och leta. Jag tror att du får svårt att byta skärm och hitta en bättre. Nu kommer du att se detta hela tiden även om din skärm egentligen är bra bara för att du vet att det finns där.

Tack för feedback @giplet

Ska testa att tweaka brightnessen senare ikväll för att se om jag får bättre resultat och förminska den synliga backlight bleedingen

Hittade den här videon & bra artikel på Sweclockers vilket gav en väldigt bra sammanfatting av vad du pratar om
- https://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljussty...
- Som han pratar om vid runt 0:35N
- Nya skärmarna jämfört med de äldre lyser på 3, 4x gånger starkare än äldre skärmar i förhållande till rummet (min kom ut ur lådan med 80 brightness som default)

Permalänk
Medlem

Jag kör min på 20 Brightness

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag försökte ta en bild på min skärm som visar hur jag upplever den IRL. Alltså inte en överexponerad bild som överdriver all form av glow/blb.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ronz: Tack för referensen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shogou:

Tack för feedback @giplet

Ska testa att tweaka brightnessen senare ikväll för att se om jag får bättre resultat och förminska den synliga backlight bleedingen

Hittade den här videon & bra artikel på Sweclockers vilket gav en väldigt bra sammanfatting av vad du pratar om
- https://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljussty...
- Som han pratar om vid runt 0:35N
- Nya skärmarna jämfört med de äldre lyser på 3, 4x gånger starkare än äldre skärmar i förhållande till rummet (min kom ut ur lådan med 80 brightness som default)

Ja, inställningarna ur lådan brukar vara för butiksmiljö, dvs väldigt ljus miljö där skärmen ska synas på lite håll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte samma skärm förra sommaren. Fick först ett ex. som var tillverkat i Juli 2017 som hade förjävlig blb, bytte då en gång och fick en som var tillverkad December 2016 som var bättre, inte perfekt, men bättre.

Behöll den och nu tänker jag inte på det längre.

Kör du IPS måste du acceptera viss BLB.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

@isbjoern: Tack för din input! Bra att veta!

Vad för typ av blb fick du på din första? Flera hörn, eller mycket i ett?

Och din nya skärm i dagsläget hur mycket blb har den?

Permalänk
Medlem

@shogou: Tjena!

Sorry för sent svar.

Min första hade ENORM blb i högra hörnet, som sträckte sig upp mot mitten av skärmen, så hela högre nedra fjärdedelen av skärmen blödde igenom. Den hade dock inte så mycket i övriga hörn.

Den jag har nu har fortfarande blb dels på högra sidan, men betydligt mindre. Gjorde snabbt i paint:
https://i.imgur.com/0gLjC3h.png

Värt att notera här är att strömförsörjningen till panelen sitter i den högra delen av skärmen, därav blöder det igenom, spelar ingen roll hur många ex du provar så kommer du alltid ha blb i högra hörnet. Har du den överklockad till 165Hz så tar den mer ström och blb ökar. (Har provat detta själv efter att jag läste det på toms hardware, tyckte det lät som skitsnack först men det stämmer). Så jag kör min på 144hz nu, märker knappast skillnad på 144hz - 165hz ändå, tar då hellre någon cm mindre blb.

Tänk också på att om du inte har IPS panel innan så tar det ett tag innan du vänjer dig vid panelen och hur den reagerar på olika betrakningsvinklar, tillslut så "ser du inte" blödningen längre utan hjärnan plockar bort detta. Låter lurigt, men tog någon månad eller två innan jag slutade se molnen som skapades i hörnen.

Edit; Ska kolla mina inställningar ikväll och skicka till dig, tror jag hittat en perfekt kombination av ljusstyrka och minimal blb.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

@shogou: Hur ser det ut vid vanlig användning?
För vem sitter med svart skärm och max brightness i ett mörkt rum hela dagarna....

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

@shogou: Tjena!

Sorry för sent svar.

Min första hade ENORM blb i högra hörnet, som sträckte sig upp mot mitten av skärmen, så hela högre nedra fjärdedelen av skärmen blödde igenom. Den hade dock inte så mycket i övriga hörn.

Den jag har nu har fortfarande blb dels på högra sidan, men betydligt mindre. Gjorde snabbt i paint:
https://i.imgur.com/0gLjC3h.png

Värt att notera här är att strömförsörjningen till panelen sitter i den högra delen av skärmen, därav blöder det igenom, spelar ingen roll hur många ex du provar så kommer du alltid ha blb i högra hörnet. Har du den överklockad till 165Hz så tar den mer ström och blb ökar. (Har provat detta själv efter att jag läste det på toms hardware, tyckte det lät som skitsnack först men det stämmer). Så jag kör min på 144hz nu, märker knappast skillnad på 144hz - 165hz ändå, tar då hellre någon cm mindre blb.

Tänk också på att om du inte har IPS panel innan så tar det ett tag innan du vänjer dig vid panelen och hur den reagerar på olika betrakningsvinklar, tillslut så "ser du inte" blödningen längre utan hjärnan plockar bort detta. Låter lurigt, men tog någon månad eller två innan jag slutade se molnen som skapades i hörnen.

Edit; Ska kolla mina inställningar ikväll och skicka till dig, tror jag hittat en perfekt kombination av ljusstyrka och minimal blb.

Tusen tack för den grymma sammanfatting, vore jätte uppskattat om du kunde dela med dig dina iställningar så jag har något att utgå ifrån.

Min skärm är just nu överklockad till 165 hz, men i PUBG kommer jag knappast upp i det med ett 1070, ska testa sänka det ner till 144hz igen för att se om det hjälper

@_niko_ Testat lite olika inställningarna nu personligen, landat på 30 brightness, men ser fortfarande BLB i hörnet under sommar eftermiddag (så typ dagsljus?), kan ju dock vara att jag fixerar mig på det nu när jag vet att det är en blödning i hörnet som ett par andra nämnet tidigare i tråden. Men ska forsätta experimentera i helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Tusen tack för den grymma sammanfatting, vore jätte uppskattat om du kunde dela med dig dina iställningar så jag har något att utgå ifrån.

Min skärm är just nu överklockad till 165 hz, men i PUBG kommer jag knappast upp i det med ett 1070, ska testa sänka det ner till 144hz igen för att se om det hjälper

@_niko_ Testat lite olika inställningarna nu personligen, landat på 30 brightness, men ser fortfarande BLB i hörnet under sommar eftermiddag (så typ dagsljus?), kan ju dock vara att jag fixerar mig på det nu när jag vet att det är en blödning i hörnet som ett par andra nämnet tidigare i tråden. Men ska forsätta experimentera i helgen.

Hur går det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ronz: Det har gått bra nu när jag tweakat enligt setting rekommendationer så syns det mindre än innan, dock så ser jag fortfarande lite blb i vissa scenarion, men det kan ju vara för att jag fokuserar på det. Men jag misstänker att det kommer att släppa över tiden, när jag förtryckt det, haha.

Jag tror ett problem är att skärmen kommer ut ur lådan med alldeles för hög brightness, vilket gör att det förvärrar befintlig BLB en hel del. Jag skulle förmodligen kunnat fått ett nytt ex, men jag tror problemet är som ovan nämnade kommentarer tyder på är att det är större chans att få en monitor med värre problem än en helt fel fri.

Tusen tack för all hjälp, Inet som jag köpte ifrån var också grymt hjälpsamma.

Permalänk
Medlem

@shogou:
Dum fråga men hur testar man efter BLB? Jag har 2 IPS-skärmar av äldre modell idag och har aldrig märkt av nånting. Funderar på att köpa 2st XB271HU för att ersätta mina gamla med.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mats76:

@shogou:
Dum fråga men hur testar man efter BLB? Jag har 2 IPS-skärmar av äldre modell idag och har aldrig märkt av nånting. Funderar på att köpa 2st XB271HU för att ersätta mina gamla med.

Svaret på din fråga bör framgå ganska bra om du läser hela tråden. Ställ in skärmen efter de ljusförhållanden som råder i rummet. Ta upp en helt svart bild på skärmen.

Dock så kan jag tycka att det är ganska meningslöst att leta efter BLB. Har du aldrig märkt något så är det väl bra. Letar du och hittar BLB så kommer du att se det efter det.

Visa signatur