SweClockers-folk som bor utomlands?

Permalänk
Medlem

Danmark senaste två åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Snowy86:

Kanske haft tur, men för mig så har arbetsvilkoren varit riktigt bra här i USA. 4 veckor semester, 5 nästa år. Det som inte fungerat lika bra är mest att lägenheter osv är så otroligt dyrt...

Det var som fan. Jag kände nog ingen som hade mer än 2 veckor någonsin. Sen var det lite ovant som svensk att inte ha någon uppsägningstid. När de skar ner på frugans jobb var det: "vi måste spara in. Du, du och du får gå hem vid lunch. Här är en check på lönen sen senaste utbetalning"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vill du berätta mer om vad som gör Nederländerna och specific Amsterdam bra?

Det är en storstad i ett kompakt format. Inget är längre bort än 15-20 minuters cykelväg i princip.

Jag kan cykla från jobbet, åka och handla mat och hämta barnen på dagis inom en halvtimma, och då jobbar jag ändå rätt långt ifrån dagis (i Amsterdam mått mätt). Och jag vet alltid att det tar samma tid då man slipper bilköer, tunnelbana som strular osv. Sen är det såklart en fördel att slippa våra långa kalla vintrar i Sverige, även om det regnar mycket här. Jag tar regn och +10c en hel vinter alla gånger över slask, snö och mörker.

Sen gillar jag den avslappnade stilen här. Man får vara som man är så länge man inte stört folk runt omkring.. dricka vin eller öl på födelsedagskalas på dagis? Inga problem.

Sjuksystemet här är också bättre. Alla har en husdoktor som man kan gå till när som helst, dom kan även göra hembesök om du inte kan/vill röra dig. Behöver du gå till sjukhuset så är det alltid kort/ingen väntetid på akuten. Stor kontrast mot Sverige alltså.

Skolan är även den bättre. Dom börjar skolan när dom är 4 år här och då förväntas dom kunna ta hand om sig själva (torka sig i röven osv). Dom lär sig även engelska, matematik och läsa/skriva i den åldern. Min son är 6 år och han kan läsa/skriva på svenska/holländska och lite engelska. Och han är inget geni eller så.

Gillar man droger så är det ju en perfekt stad också. Min erfarenhet här är att de flesta tar någon sorts drog då och då. Det finns inget stigma över det och jag upplever det som att det är väldigt få som har problem med beroende. Det är bara så, är det fest så finns det droger. Efter det så återgår man till det normala livet. Inga konstigheter.

Värt att nämna när vi ändå pratar droger och problem, så har jag under mina 6 år här ALDRIG sett ett ungdomsgäng (fulla eller nyktra) dra runt på kvällen och föra oväsen eller skrämma folk eller bråka. I Stockholm (och de flesta svenska städer) är det ju det närmsta krigstillstånd på fredagskvällen. Jag har bara sett ett bråk när jag varit ute och festat här och det var mellan två engelska killar så det förklarar ju den saken.

Ja de där var lite kort mina fem cent om varför jag gillar Amsterdam

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Det är en storstad i ett kompakt format. Inget är längre bort än 15-20 minuters cykelväg i princip.

Jag kan cykla från jobbet, åka och handla mat och hämta barnen på dagis inom en halvtimma, och då jobbar jag ändå rätt långt ifrån dagis (i Amsterdam mått mätt). Och jag vet alltid att det tar samma tid då man slipper bilköer, tunnelbana som strular osv. Sen är det såklart en fördel att slippa våra långa kalla vintrar i Sverige, även om det regnar mycket här. Jag tar regn och +10c en hel vinter alla gånger över slask, snö och mörker.

Sen gillar jag den avslappnade stilen här. Man får vara som man är så länge man inte stört folk runt omkring.. dricka vin eller öl på födelsedagskalas på dagis? Inga problem.

Sjuksystemet här är också bättre. Alla har en husdoktor som man kan gå till när som helst, dom kan även göra hembesök om du inte kan/vill röra dig. Behöver du gå till sjukhuset så är det alltid kort/ingen väntetid på akuten. Stor kontrast mot Sverige alltså.

Skolan är även den bättre. Dom börjar skolan när dom är 4 år här och då förväntas dom kunna ta hand om sig själva (torka sig i röven osv). Dom lär sig även engelska, matematik och läsa/skriva i den åldern. Min son är 6 år och han kan läsa/skriva på svenska/holländska och lite engelska. Och han är inget geni eller så.

Gillar man droger så är det ju en perfekt stad också. Min erfarenhet här är att de flesta tar någon sorts drog då och då. Det finns inget stigma över det och jag upplever det som att det är väldigt få som har problem med beroende. Det är bara så, är det fest så finns det droger. Efter det så återgår man till det normala livet. Inga konstigheter.

Värt att nämna när vi ändå pratar droger och problem, så har jag under mina 6 år här ALDRIG sett ett ungdomsgäng (fulla eller nyktra) dra runt på kvällen och föra oväsen eller skrämma folk eller bråka. I Stockholm (och de flesta svenska städer) är det ju det närmsta krigstillstånd på fredagskvällen. Jag har bara sett ett bråk när jag varit ute och festat här och det var mellan två engelska killar så det förklarar ju den saken.

Ja de där var lite kort mina fem cent om varför jag gillar Amsterdam

Låter som ett riktigt skönt ställe. Det där med droger tycker jag inte är ett problem. När man är på fest i Sverige är det ju alkohol som gäller och det är ju en drog det med.

Hur är det att leva? Alltså hur mycket tjänar man? Vad kostar boende och mat t ex? Har man pengar över i slutet av månaden? Högst individuellt såklart men om du skulle gissa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Låter som ett riktigt skönt ställe. Det där med droger tycker jag inte är ett problem. När man är på fest i Sverige är det ju alkohol som gäller och det är ju en drog det med.

Hur är det att leva? Alltså hur mycket tjänar man? Vad kostar boende och mat t ex? Har man pengar över i slutet av månaden? Högst individuellt såklart men om du skulle gissa?

Vet faktiskt inte vad standarden är kring lön.. min lön är ganska bra men har ett ganska specifikt jobb också. Att äta ute, alkohol och att handla i mataffären är helt klart billigare än i Sverige. Hyrorna är ganska höga här dock, men att köpa lägenhet är billigare. Så det är lite tvärtom mot Stockholm. Priserna stiger kraftigt just nu på grund av Brexit då många engelsmän flyttar hit. Vanliga lägenheter brukar ligga runt €1500-2000/mån inklusive allt. Skulle väl tippa på att en "normal" lön ligger runt €3K kanske.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Vet faktiskt inte vad standarden är kring lön.. min lön är ganska bra men har ett ganska specifikt jobb också. Att äta ute, alkohol och att handla i mataffären är helt klart billigare än i Sverige. Hyrorna är ganska höga här dock, men att köpa lägenhet är billigare. Så det är lite tvärtom mot Stockholm. Priserna stiger kraftigt just nu på grund av Brexit då många engelsmän flyttar hit. Vanliga lägenheter brukar ligga runt €1500-2000/mån inklusive allt. Skulle väl tippa på att en "normal" lön ligger runt €3K kanske.

Alright, får ta en funderare och kolla upp lite mer. Tack för inblicken i alla fall!

Permalänk
Medlem

Bodde i Irland i 5.5 år på grund av jobb. Flyttade tillbaka för snart 1.5 år sen

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Bodde på Norska västkusten i två år. Träffade kärleken där men en Isländska. Hakade på henne till Island. Bodde där i 4 år. Är nu sen nån månad eller två tillbaka i Sverige.

Inga kulturkrockar direkt att bo i Norge eller Island.

Jag följer upp med en bild från min datorplats hemma på Island.

http://imgur.com/dnq7Tvk

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det var som fan. Jag kände nog ingen som hade mer än 2 veckor någonsin. Sen var det lite ovant som svensk att inte ha någon uppsägningstid. När de skar ner på frugans jobb var det: "vi måste spara in. Du, du och du får gå hem vid lunch. Här är en check på lönen sen senaste utbetalning"

Skickades från m.sweclockers.com

Är helt klart orolig för uppsägningstiden. Frugar jobbar inte vidare mycket, och har inte nog med pengar sparat för att känna mig säker. Vart bordde ni? Bor i Kalifornia och lagarna där verkar något bättre. Synd bara att allt är så mycket dyrare här.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Banco:

Jag följer upp med en bild från min datorplats hemma på Island.

http://imgur.com/dnq7Tvk

Wow! Snacka om schysst utsikt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Snowy86:

Är helt klart orolig för uppsägningstiden. Frugar jobbar inte vidare mycket, och har inte nog med pengar sparat för att känna mig säker. Vart bordde ni? Bor i Kalifornia och lagarna där verkar något bättre. Synd bara att allt är så mycket dyrare här.

Vi bodde i Michigan. Där fick jag intrycket att 2 veckors semester var normen (det är också lagstadgad minimum med 2 veckors semester har jag för mig). Kalifornien var onekligen väldigt dyrt när vi var där på semester. MI var i motsats mycket billigare än Sverige. Jag skulle tippa på att levnadskostnaden var ca 20% lägre totalt sett än här hemma - och då var lönenivån för min och frugans yrkeskategorier ändå 30% högre än här... så man levde onekligen gott

Sen ang. uppsägning så har ni (förutsatt att du jobbat ett år) ändå rätt till unemployment benefits? Nu varierar storleken på dessa iofs. från stat till stat. Men stater som är styrda av demokrater (som CA) är ju oftast ganska frikostiga.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Wow! Snacka om schysst utsikt!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja eller hur! Jag njöt av den. Men det är fint att vara tillbaka i Sverige med den här tropiska värmen också.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Kan inte ni som bor utanför visa lite hur det ser ut med, lite bilder från lgh och utanför. Kanske vardagen och sånt. Alltid kul att se o jämföra lite.

Här lite bilder från Penang i Malaysia, bodde där 2017-2018.

Utsikt från balkongen mot Andamansjön:

Lyktor under kinesiska nyåret:

Kek Lok Si-templet i kvällsbelysning under kinesiska nyåret:

Utsikt från Penangs kullar mot Andamansjön:

Durian till salu:

Dold text
Permalänk
Medlem

Bor och jobbar i Seoul, Sydkorea sedan 2013. Större skala på allt jämnfört med Sverige. Mycket trevliga och roliga personer som bor här. Har inga planer på att flytta tillbaka till Sverige än så länge.

De har inte lika bra lagar när det gäller arbete som Sverige, tre veckor semester per år verkar vara standard. Som utlänning klarar man sig undan med ganska låg skatt och det mesta är billigt, som lite plåster på såren trots de dåliga villkoren.

Om man har svenskt (långt namn) kan man få problem ibland om man vill registrera sig för tjänster online, vissa fält har en maxlängd på typ 10 karaktärer.

Året har fyra säsonger som Sverige, men temperaturen är högre och luften fuktigare, vintern varar inte lika länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Är det för övrigt någon därute som emigrerat till Kanada? Hur gick det för er? Har varit sugen på det i omgångar nämligen.

Flyttade till Kanada i slutet på 2013. Har permanent uppehållstillstånd sedan ett år tillbaka och innan dess hade jag ett gäng olika jobbvisum. Nästa år kan jag ansöka om medborgarskap vilket jag planerar att göra.

Såg att det diskuterades arbetsvilkor och liknande. Jag har i nuläget 22 semesterdagar, 5 sjukdagar (fullt betalt) och 8 röda dagar per år. Nästa år får jag fem extra semesterdagar när jag påbörjar mitt femte år på jobbet. Bostadsmarknaden här i Quebec är betydligt mycket bättre än många andra ställen i Kanada.

Permalänk
Medlem

Har bott nu i ca 7 år i Manchester, UK, Flyttade hit tillsammans med tjejen(nu fru) när hon började plugga. Företaget som jag jobbade för då hade ett syster företag i Manchester och de ville promota att de var lite mer internationell, så bytte bara kontor, så var en relativt enkel flytt

Har inga planer på att flytta tillbaka. Men om det blir en flytt till ett annat land då blir det nog inte Sverige i dagsläget.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Mafnus:

Flyttade till Kanada i slutet på 2013. Har permanent uppehållstillstånd sedan ett år tillbaka och innan dess hade jag ett gäng olika jobbvisum. Nästa år kan jag ansöka om medborgarskap vilket jag planerar att göra.

Såg att det diskuterades arbetsvilkor och liknande. Jag har i nuläget 22 semesterdagar, 5 sjukdagar (fullt betalt) och 8 röda dagar per år. Nästa år får jag fem extra semesterdagar när jag påbörjar mitt femte år på jobbet. Bostadsmarknaden här i Quebec är betydligt mycket bättre än många andra ställen i Kanada.

Kul! Hur hamnade du i Kanada från första början? Jobb eller kärleken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Bor i Norge sen 7 år tillbaka. Det är precis så glamoröst som det låter 🤣

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd

Någon som bor i Japan som skulle kunna hjälpa mig med att köpa en CD-skiva där som jag inte kan köpa från Amazon.jp och inte heller från någon japansk köpsida? ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av waegogin:

Bor och jobbar i Seoul, Sydkorea sedan 2013. Större skala på allt jämnfört med Sverige. Mycket trevliga och roliga personer som bor här. Har inga planer på att flytta tillbaka till Sverige än så länge.

De har inte lika bra lagar när det gäller arbete som Sverige, tre veckor semester per år verkar vara standard. Som utlänning klarar man sig undan med ganska låg skatt och det mesta är billigt, som lite plåster på såren trots de dåliga villkoren.

Om man har svenskt (långt namn) kan man få problem ibland om man vill registrera sig för tjänster online, vissa fält har en maxlängd på typ 10 karaktärer.

Året har fyra säsonger som Sverige, men temperaturen är högre och luften fuktigare, vintern varar inte lika länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Coolt! Har du varit på GSL någon gång? Har du träffat Tastetosis-gänget?

Hur fungerar förresten det sociala/dejting där som utlänning då, om jag har förstått det rätt men rätta mig om jag har missförstått, vissa asiater inte vill dejta utlänningar (eller snarare kanske att deras familj/släkt förbjuder dem och det är viktigt i landet att man gör "det som är bäst för familjen")?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av casualnerd:

2011-2013 - San Jose, Kalifornien - studerade fotografi, men önskar jag hade ändrat programmet till något mer IT relaterat som jag var inne på väldigt tidigt under studierna.

2013-2015 - Dublin, Irland - Flyttade dit pga jobb inom IT och kulturen, var inte så sugen på återvända till Sverige efter USA.

2015-2017 - Stockholm, Sverige - Bättre betalt jobb och roligare uppgifter än det jag jobbade med på Irland, samt att företaget erbjöd boende under anställningen.

2017-Nu - Oslo, Norge - Flyttade hit pga kärleken vilket inte riktigt höll, stannar för jobbet och kollegorna som jag trivs enormt med.

Skrivet av Reves:

6 månader Serres, Grekland - European Voluntary service
3 år Dublin, Irland - Jobb
2 år Kyoto, Japan - Plugg

Köra 2 år i Kyoto är i topp för dom bästa beslut jag gjort i mitt liv

Ni som varit i Irland och jobbat, har ni några tips&tricks eller andra fuskkoder?
Har fått jobberbjudande jag tackat ja till men ännu inte skrivit kontrakt, och om allt går som planerat ska jag börja jobba den 23'de den här månaden. (Juli)

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Jobbar på att komma ifrån detta nya trygga "Sverige", Japan eller Sydkorea är mitt mål om 1-2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Coolt! Har du varit på GSL någon gång? Har du träffat Tastetosis-gänget?

Hur fungerar förresten det sociala/dejting där som utlänning då, om jag har förstått det rätt men rätta mig om jag har missförstått, vissa asiater inte vill dejta utlänningar (eller snarare kanske att deras familj/släkt förbjuder dem och det är viktigt i landet att man gör "det som är bäst för familjen")?

Har inte varit på GSL eller träffat Tastetosis. Däremot träffade jag Dota 2 Alliance gänget på G-Star, jag är inte särskilt insatt i e-sport.

Det finns så otroligt mycket människor hãr, så dejting är inget problem. Familj och föräldrar har mer inflytande än i Sverige, om förhållandet blir seriöst måste man bli accepterad av föräldrarna, det behöver inte vara något personen säger rakt ut däremot. Kan hända att förhållandet avslutas på annat vis. De flesta förväntar sig inte seriösa förhållanden med utlänningar men det varierar givetvis beroende på person. En sak som förvånade mig är hur många singlar som fortfarande bor his föräldrar, jag har flera kollegor som är 30+ singlar som fortfarande inte bor själva.

Om man som kille vill hitta tjej i Korea har man bra lãge då alla män har militärtjãnstgöring, det skapar mängd singlar runt 18-24 års ålder.

Det ãr vanligt när man gifter sig att mannen köper huset och kvinnan köper inredningen, men som utlänning är det inte lika viktigt.

Jag är gift med en Koreanska så jag sysslar inte med dejting nu för tiden, men jag kände aldrig av några problem innan jag blev gift. Ett tips är att lära sig åtminstone några koreanska ord, många kan inte bra engelska och att säga något på koreanska kan vara en bra isbrytare.

Edit: Vill bara förtydliga att militärtjänst inte håller på mellan 18-24, det var bara ett ungefärligt åldersspann.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Kul! Hur hamnade du i Kanada från första början? Jobb eller kärleken?

Skickades från m.sweclockers.com

Kärleken för min del.

Permalänk
Medlem

Hunnit med 3 länder utöver Sverige.
Färöarna under sommarloven på gymnasiet samt högskolan. Tyskland en utbytestermin samt att jag bodde i Israel ca 6 år.
På Färöarna jobbade jag med lättare it-support samt som vaktmästare åt olika företag. Var som att bo i en mindre stad på landsbygden med väldigt gammaldags värderingar. Löner och priser är ungefär som här i Sverige förutom på bostäder som är dyrt.

Att bo i Hamburg i Tyskland var som att bo i vilken modern storstad som helst typ.

Efter att ha blivit klar med min utbildning 2006 fick jag jobb som ingenjör på Ericsson och blev som massor av andra av med jobbet i finanskrisen. Och eftersom det var extremt svårt att få jobb i Sverige så jag började söka runt i massa länder och hamnade till slut i Israel. Och under tiden jag bodde där stötte jag på extremt många kulturskillnader men lärde mig extremt mycket.

Livet i Israel går egentligen att sammanfatta med fem ord religion, politik, militär, teknologi samt fest. Trots att jag inte ens var med i militären på något sätt hade vi på arbetstid vapenträning mm. Och oavsett vart man gick såg man regelbundet tungt beväpnade militärer och poliser…

Religionen påverkar landet starkt då massor med lagar och oskrivna regler styr landet har sina grunder i denna. Exempelvis är i princip allt stängt från fredag eftermiddag till söndag morgon.. Regelbundet förekom det även stora fester som alla förväntades delta i. Om några skulle gifta sig så bjöd man inte in bara släkt och vänner som här hemma utan även grannar mm bjöds in.

En arbetsvecka är som standard 44timmar lång och man har 2 veckor semester per år. Efter att ha jobbat 5år på ett ställe får man sedan 1 extra dag semester per år.

Något som snabbt slog mig var hur extremt dyrt i princip allt var. Många som jobbar heltid har inte ens råd med kallhyran på en liten etta så ofta bodde hela släkter i en och samma bostad. Att bo typ 15 personer i en liten 3a är långt ifrån ovanligt... Exempelvis ligger medellönen efter skatt på ca 20000:- samtidigt kostar en liten 20kvm lägenhet 15000:-. Mat och alkohol kostade ca 3ggr så mycket som Sverige förutom grönsaker som kostade typ samma. Elektronik, kläder mm kostar ca 50% mer jämfört med Sverige. Notera även att pensionerna i princip obefintliga så den unga arbetsföra delen av familjen förväntas försörja de äldre.

Internet ska vi inte tala om på pappret ser det bra ut men i praktiken är det en katastrof. Man översäljer extremt hårt vilket gör att det ofta är i princip oanvändbart. Där jag bodde hade jag på pappret Gbit med 250GB bandbredd för den lilla summan av ca 500:-. Denna anslutning gav i praktiken ut runt 0,25-0,5Mbit dygnet runt. Packet lossen brukade ligga stabilt runt 50%. Anledningen eftersom man översålt så extremt hårt. I området jag bodde hade man ca 3000 kunder som hade en Gbit lina var samtidigt matades helt området av en ända Gbit lina. Och ville man byta operatör var det i praktiken omöjligt eftersom man då fick dra fram en ny fysisk kabel från den operatören vilket kunde kosta hundra tusentalskronor…

Annat värt att notera är vädret som ofta var plågsamt varmt. På vintern ofta 15-20c för att sedan på sommaren ofta bli 40-50c

men är nu sedan våren 2016 tillbaka i Sverige igen och vardagen här är mycket tråkigare än i israel men samtidigt är den otroligt mycket bekvämare samt tryggare.

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av St3amer:

Bott två gånger i USA (NY) under uppväxten, farsan jobbade för ABB. Sen ett par år i Hong Kong och på Filippinerna. Fuckar min brorsa mig ur arvet på sommarhuset tar jag pengarna och flyttar till Costa Rica.
USA är OK men boendekostnaderna börjar bli olidliga (särskilt i LA och/eller NYC om man ska bli actor/slash waitress...)

Varför Costa Rica? Hur är kriminaliteten i sydamerika? Har fått för mig att den är hög och det gör mig, som svensk, rädd.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Besökte Danmark i 2 timmar när jag var 3 år gammal, känns faktiskt som att man är lite utav en utforskare!

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

Ni som varit i Irland och jobbat, har ni några tips&tricks eller andra fuskkoder?
Har fått jobberbjudande jag tackat ja till men ännu inte skrivit kontrakt, och om allt går som planerat ska jag börja jobba den 23'de den här månaden. (Juli)

Vad är det du tänker på? Skaffa PPS-nummer så fort du kan, och öppna bankkonto.
För cirka 10 år sedan när jag bodde där (Samma tid som Reves) så var det lite krånligt men bankerna och övriga system har nog anpassat sig bättre sen dess. Då var det speciella tider och dagar man kunde öppna bankkonto. Man behövde papper från arbetsgivare, en el- eller gasräkning på den adress du bor på, samt PPS-nummer.

Men Irland är rätt najs, mycket regn, väldigt ofta. Men alla AW väger upp det

Permalänk
Medlem

Bor som så många andra svenskar i Norge.
Träffade en flicka när jag spelade WoW för ca 10 år sedan.
Vi har vart ett par i ca 8 år nu, och gifte oss i Nidarosdomen i Trondheim nu i sommar.
Flyttade till henne i Trondheim för lite över 3 år sedan efter att jag jag fick jobb här.
Stortrivs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Varför Costa Rica? Hur är kriminaliteten i sydamerika? Har fått för mig att den är hög och det gör mig, som svensk, rädd.

Costa Rica tillhör Nordamerika, och är ett av de mest utvecklade länderna i Latinamerika då de la ner sin militär på 40-talet och la mycket på utbildning istället. Har du en Intel processor finns det en chans den är gjord där som mim Haswell

Kriminaliteten är högre än här men låg med regionens mått.

Morsan är därifrån och jag är medborgare så jag är lite partisk antar jag

Skickades från m.sweclockers.com