Mate 10 pro eller Oneplus 6

Permalänk
Medlem

Mate 10 pro eller Oneplus 6

Hej,

är på jakt efter ny telefon efter att batteriet har dött i min galaxy S6 och skulle behöva lite guidning i mobildjungeln.
Budget mellan 4-6 tusen, med fokus på prestanda per krona. Har bara haft Samsung innan men vill prova nå nytt då deras batteri inte är nå höjdare.

Har tittat en del på Oneplus6 och Huaewi Mate10 pro

fördelar med OP6 - ingen bloatware, nyare modell (mer långsiktig?)
nackdelar med OP6 - verkar aningen stor (har små händer och diggar inte 2-handat mobilanvändande)

Fördelar med Mate10 - verkar ha sjukaste batteriet, gått ner i pris en del då det är en äldre modell, bra kamera (även om det inte är prio)
nackdelar med Mate10 - äldre modell (mindre långsiktigt?), lär va mycket bloatware,

Det jag prioriterar i en mobil är:
*Långsiktighet - ogillar starkt att köpa nya telefoner, skulle helst ha samma en längre tid (gillar dock att fynda) #investera
*Batteritid
*Snabbhet (tror seriöst dock att ingen mobil är snabbare än någon annan då min S6:a fortfarande är skitsnabb efter års användande)
*Bloatware är väl ingen höjdare
*använder trådlösa lurar så 3,5 ingång spelar ingen roll.

OP6
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4758382

Mate 10 pro
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4518338

Öppen för förslag !
PS: hade köpt en p20 pro om den inte var så jäklars dyr

Permalänk
Hedersmedlem

Så ingen p20 pro.
En p20 då?

Den är väl rätt så vass också men för en snällare peng?
Har själv funderat lite på ny lur och då har det väl stått mellan p20 och op6 (men kommer nog vänta nå år till eller så).
Edit:
Ja nokias telefoner har varit av intresse också. Dels för att det är en nordisk tillverkare vilket i sig är trevligt men ger även mindre risk för "ful" mjukvara. Och dels för att de ska köra snabba rena andoidversioner. Men ja, de har fallit på nivån på kamerorna för min del.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Har du kollat månadens mobil på Comviq? P20 Pro till ett mycket bra pris om du är beredd att binda dig på 2år. Annars kan jag bara prata gott om Mate 10 Pro, har en själv sedan i början av året och kunde inte vara nöjdare. Oneplus 6 är inte dum den heller men den har jag inte provat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan inte säga så mycket om OP6, men har använt min mate 10 pro sedan den kom, och tycker mycket om den. Batteritiden är som sagt otrolig, använder den och lyssnar just nu på runt 8h musik varje dag, castar till tvn samt kollar på youtube/netflix varje dag, och har nästan alltid runt 20-30% batteri kvar tills jag sätter i laddaren på kvällen. Fingeravtrycksläsaren fungerar mycket bra, och är otroligt snabb. Visst finns det en del appar som man inte kan avinstallera (tyvärr), men har inte irriterat mig på någon. Att det inte finns ett 3,5mm jack är smått irriterande, speciellt om man vill ladda samt lyssna på något samtidigt. Men man får med en adapter, samt hörlurar (vet ej hur bra) som fungerar i usb-c uttaget. Dessutom laddar mobilen otroligt snabbt.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

@nisselask: Jo jag har sett den dealen, men tycker 8600kr för en mobil är lite saftigt!

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Inte imponerad av den "vanliga" p20, den har inte det där monster-batteriet som mate10 pro o p20 pro har. Känns som man får mer av andra tillverkare i den prisklassen!

Permalänk
Medlem

Jag har haft min OP6 (vita versionen) i tre veckor nu och jag är grymt nöjd.
Ansiktsupplåsning och svepgester är två smidiga funktioner.
Jag har iof redan rootat mobilen med magisk och slängt in xposed och en avbloatad (avbloatade stock googleappar) ROM.
För mig var det otänkbart med en mobil utan hörlursuttag. Jag hade gärna haft en officiell IP-klassning också men den skall tydligen vara hyffsat tät enligt testare.

Det som talar för OP6 är med hänsyn till ditt krav på lång hållbarhet då OP har en stark ställning bland utvecklare så den kommer garanterat få uppdateringar under ett decenniums tid.

Permalänk
Medlem

Kanske Nokia 7 plus? Fullgod prestanda, om än inte monsterprestanda. Grymt batteri, rent android, garanterade mjukvaruuppdateringar i två år o garanterade säkerhetsuppdateringar i tre år. Allt till ett rätt billig peng.

Permalänk
Medlem

OnePlus 6, ett enkelt val!

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

@nisselask: Jo jag har sett den dealen, men tycker 8600kr för en mobil är lite saftigt!

Abbonemang behöver du väl i vilket fall och Comviq hör till de billigare. Påslaget du betalar för telefonen blir 4.800kr.

Permalänk
Medlem

Skulle säga oneplus, åtminstone ur ett uppdateringsperspektiv, vad jag förstått så är dom lika usla som LG. Kan vara snabba på bollen ibland med ett få ut nya modeller med den senaste versionen av Android och rentav bara bland dom första.
Men för att sen överge stödet helt i princip, LG har sin G4 historia, ska inte svära på det men jag har läst liknande om Huawei.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Skulle säga oneplus, åtminstone ur ett uppdateringsperspektiv, vad jag förstått så är dom lika usla som LG. Kan vara snabba på bollen ibland med ett få ut nya modeller med den senaste versionen av Android och rentav bara bland dom första.
Men för att sen överge stödet helt i princip, LG har sin G4 historia, ska inte svära på det men jag har läst liknande om Huawei.

De har dock en helt ny och bättre uppdateringspolicy nu mera.
https://www.google.se/amp/s/www.androidauthority.com/huawei-m...
https://www.xda-developers.com/huawei-p20-mate-10-bi-monthly-...

Permalänk
Medlem

Mjo har läst det. LG sa basicly samma i början på året, men tills jag ser de facto är jag skeptisk.
Får helt enkelt hoppas dom står vid sina ord.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Oneplus utan tvekan

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem

Yeye. LG ar även utlovat bättring med uppdateringarna till G4.
För över ett år sedan utlovades att nougat faktiskt skulle komma till LG G4. Pinsamt långt efter men de försökte väl fixa ryktet. Och de lyckades få ut nougat. Till sydkorea... i höstas... För övriga marknaden har det sagt att de kommer med mer info om NÄR nougat ska rullas ut i övriga världen. Men ja, nu har det ju varit tyst i ett år. Alla frågor kring det här besvaras med total tystnad.

Så när LG säger att de ska sköta uppdateringarna bättre framöver generellt så betyder det i mina öron ungefär - "vi vänder skiten ryggen och går därifrån och menar inte alls det vi säger".

Snacka kan dom.
Men jag har svårt att tro på innehållet när de gjort samma grej innan (utlovat bättring med mjukvaran) och bara skitit i det hela ändå.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Skrivet av RVX:

Mjo har läst det. LG sa basicly samma i början på året, men tills jag ser de facto är jag skeptisk.
Får helt enkelt hoppas dom står vid sina ord.

Skrivet av Söderbäck:

Yeye. LG ar även utlovat bättring med uppdateringarna till G4.
För över ett år sedan utlovades att nougat faktiskt skulle komma till LG G4. Pinsamt långt efter men de försökte väl fixa ryktet. Och de lyckades få ut nougat. Till sydkorea... i höstas... För övriga marknaden har det sagt att de kommer med mer info om NÄR nougat ska rullas ut i övriga världen. Men ja, nu har det ju varit tyst i ett år. Alla frågor kring det här besvaras med total tystnad.

Så när LG säger att de ska sköta uppdateringarna bättre framöver generellt så betyder det i mina öron ungefär - "vi vänder skiten ryggen och går därifrån och menar inte alls det vi säger".

Snacka kan dom.
Men jag har svårt att tro på innehållet när de gjort samma grej innan (utlovat bättring med mjukvaran) och bara skitit i det hela ändå.

Jag kan iallafall säga att så många uppdateringar min OnePlus 3 fått av OnePlus så är det i stil nästan med Nexus serien, alltså hur många uppdateringar. OnePlus 3 får fortfarande uppdateringar och kommer också få säkerhetsuppdateringar i minst 1 år till, så OnePlus är inte alls som LG när det gäller uppdateringar. OnePlus 3 fick t.ex. Android Oreo o slutet av november 2017, alltså 3 månader efter att Oreo lanserats

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Jag sitter med en Oneplus 5t och är hur nöjd som helst. Snabba uppdateringar, rent operativsystem och bra funktioner (gester, ansiktsupplåsning, dash charging, osv).
Så jag skulle säga att Oneplus 6 är ett riktigt bra val!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Jag kan iallafall säga att så många uppdateringar min OnePlus 3 fått av OnePlus så är det i stil nästan med Nexus serien, alltså hur många uppdateringar. OnePlus 3 får fortfarande uppdateringar och kommer också få säkerhetsuppdateringar i minst 1 år till, så OnePlus är inte alls som LG när det gäller uppdateringar. OnePlus 3 fick t.ex. Android Oreo o slutet av november 2017, alltså 3 månader efter att Oreo lanserats

Jag har inga invändningar mot oneplus.
Sitter däremot med en LG G4 och har lärt mig att inte lita på vad de säger när LG lovar bättring

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Tja

Har en Mate 10 pro som jobbtelefon(dual sim) och tycker den är grym.
Batteritiden är bra men det stora batteriet kan vara lite missvisande då kirin 970 verkar vara lite törstigare än Snapdragon, vid flitigt användande har man ofta 40% när man går och lägger sig.
En kompis köpte OP 6 och kunde inte vara nöjdare så du blir nog nöjd oavsett vilken du tar.

Kameran på Mate 10 pro är riktigt bra men krävs lite träning då den inte är jättebra på "point and click".

Permalänk

Oneplus 6. Gillat de sedan de började med de första flaggskepps krossarna. Tyvärr har vi ingen ÅF utom (Telia just för 6an?) som säljer dessa Har Iphone 6S privat och Iphone 8 som jobbtelefon, gillar dock starkt Oneplus 6.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jaha, ser nu att jag formulerade mig aningen knasigt. Menade att Huawei var lika usla som LG, inte Oneplus

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har inga invändningar mot oneplus.
Sitter däremot med en LG G4 och har lärt mig att inte lita på vad de säger när LG lovar bättring

Oooh you to? Aldrig vart så missnöjd över ett köp ever, litar aldrig på LG igen. Nästa köp blir en Google, möjligen Nokia om dom fortsätter att hålla lika bra takt vad gäller uppdateringar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

Oneplus 6. Gillat de sedan de började med de första flaggskepps krossarna. Tyvärr har vi ingen ÅF utom (Telia just för 6an?) som säljer dessa Har Iphone 6S privat och Iphone 8 som jobbtelefon, gillar dock starkt Oneplus 6.

Finns ju bl.a. Webhallen som säljer dessa, men förstår vad du menar. Hade personligen gärna sett Tele2 sälja telefonen också, känns rätt tungt att behöva trycka ut 5-6000 kr för en telefon direkt även om man har råd när man kan avbetala den tillsammans med sitt abonnemang utan någon ränta på detta.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Om man binder sig 24 månader på Halebop Mellan som kostar 269 kr / månad så betalar man 3120 kr för Oneplus 6 64GB, 3840 kr för 128GB och 4320 kr för 256GB. Väldigt bra priser tycker jag.

https://shop.halebop.se/mobiltelefoner?filter=oneplus&sotg=po...

Permalänk
Medlem

Oneplus 6 har 3.5 utgång Mata 10 pro har det inte så valet är ju enkelt, skulle dra mig för att skaffa en mobil utan 3.5, även om jag själv primärt använder andra metoder för att lyssna på musik mm så är 3.5 användbart då vilka billiga hörlurar som helst man hittar med 3.5 funkar.

Åt andra sidan mobiler med bra ljud över 3.5 finns inte många, har själv en Mate 9 pro och musik över 3.5 låter ganska dåligt med den, funkar med mobilsamtal om man vill men inte mycket mer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Skulle valt mate 10 pro. Båda är väldigt bra mobiler men Oneplus har inte vågat ge sin mobil en Ip klass vilket Huawei har gjort.

Har själv en mate 9 pro och är väldigt nöjd det enda jag saknar är trådlös laddning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Men IP-klass är bara värt något om fuktskador är täckta av garantin, jag vet inte hur det är med Huawei på den punkten men det är många som inte lämnar garantier för fukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

@jOnÄTÄn: Men IP-klass är bara värt något om fuktskador är täckta av garantin, jag vet inte hur det är med Huawei på den punkten men det är många som inte lämnar garantier för fukt.

Ja visst men klarar telefonen av kraven och uppfyller ex ip 68 lär den inte vara lika känslig som ex Oneplus 6 som inte uppfyller de kraven. Så även om det inte täcks av garantin så är det fortfarande en extra säkerhet så klart det är värt något.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Gillar du ren androidkänsla så väljer du bort Huawei

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Av den nedmonteringen iFixit gjorde av OP6 så kunde de se att den hade inbyggt vattenskydd, likt IP-klassade telefoner, bara att de inte gått igenom certifieringen då den är förknippad med extrakostnader som hade ökat priset på telefonen. Så mitt argument står kvar ang. om det täcks av garantin eller inte, det är det enda som är av relevant annars är det bara ett tomt löfte.