SweClockers testar "delidding" – utbyte av kylpasta under processorns värmespridare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kenneth:

Fast... Intel har inte skickat någon 8700K till oss.

Doh!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

skit i värmespridaren och kör vattenblocket direkt mot cupn

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Vad använder man lämpligast för att rengöra DIE och IHS? Är det samma som vid vanligt kylpastabyte, dvs kemiskt ren bensin? Jag brukar använda röd aceton och kaffefilter men har för mig aceton skadar PCB plast så det kanske inte är så himla bra

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DunderHoken:

Vafan, "der8auer Delid Die-Mate 2" samt "Thermal Grizzly Conductonaut (5g)" blir ju 800kr...

Ähh. Jag gjorde en delid på min haswell för ca 2 år sedan.
Beställde en 3D-print av ett plastverktyg för ca hundralappen (använde 3Dhubs.com).
Köpte CLU från inet för ca 120 spänn om jag minns rätt.

Kanske var det några tior extra, men projektet slutade på under 250 spänn iaf.

För övrigt har jag både verktyg för haswell och CLU kvar ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Min historia är att jag deliddade min 4790k, inte för överklockning utan för att få ner temperaturerna och kylbehovet i mitt mITX-system. Jag tyckte det absolut värsta med proceduren var oron att man skulle sabba processorn Jag körde med ett rockit88 delidkit som fungerar snarlikt det som användes i videon. Resultatet blev att jag fick ner temperaturerna 15-20 grader och således inte behöver köra kylningen lika hårt = tystare burk.

Jag är lite sugen av samma anledning (4790k här med).
Vad har du för burk och kylare?
Och vad var tempen innan?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Najs. Nog lite sugen på att göra det på min 7920X men inte alls sugen på Liquid Metal biten. Byta ut Intels pasta mot någon vanlig dödlig pasta och skrapa bort avståndet som i nuläget utgörs av original-limmet, gör det en tillräcklig skillnad?

Mig veterligen är s2066 cpuer redan lödda. Eller?

Permalänk
Medlem

Om man pajar sin CPU vid delid, går inte det då på hemförsäkringen om man har drulle?

Permalänk
Medlem

2018 och intel gör allt för att hålla tillbaka oc av deras CPUer. Enda anledningen som intel har kvar är att de inte vill att vi konsumenter ska oc. Ska vi göra det så har intel kommit på ett bra sätt där man förbrukar sin garanti. du måste byta kylpasta under värmespridaren.

Det kan inte vara många fans som håller Intel fana längre.

Finns inget mer att tillägga.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag är lite sugen av samma anledning (4790k här med).
Vad har du för burk och kylare?
Och vad var tempen innan?

Jag har allt i en SilverStone Sugo SG13-Q (11,5 l) och kyler CPU:n med Antec Kühler H2O H600 Pro. Först när jag monterat allt slog temperaturen alltid i taket (99 grader på en kärna) vid stresstest i Prime95 så först misstänkte jag att jag gjort ett kasst jobb med kylpastan, men det blev inte bättre när jag gjort om det hela. Efter delid så kommer jag upp i ca 80 grader vid stresstest, men under vanlig användning av datorn ligger temperaturen på ca 60 grader om jag kommer ihåg rätt (har inte kollat sedan jag gjorde själva ingreppet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

2018 och intel gör allt för att hålla tillbaka oc av deras CPUer. Enda anledningen som intel har kvar är att de inte vill att vi konsumenter ska oc. Ska vi göra det så har intel kommit på ett bra sätt där man förbrukar sin garanti. du måste byta kylpasta under värmespridaren.

Det kan inte vara många fans som håller Intel fana längre.

Finns inget mer att tillägga.

Fast oavsett så klockar dom bättre än AMD för tillfället och då löder AMD större del av cpuerna som säljs idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tBiorrith:

Om man pajar sin CPU vid delid, går inte det då på hemförsäkringen om man har drulle?

Om man skulle förklara vad det innebär så tror jag inte de är villiga att ersätta det medvetna risktagandet, nej.
Försäkringsbolagen kommer antagligen inte vara nå vidare intresserade av att täcka dina kostnader i köket om du tänkt lära dig jonglera med porslin heller.

Klumpighet i vardagen är väl snarare vad drulle är till för

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Jag har allt i en SilverStone Sugo SG13-Q (11,5 l) och kyler CPU:n med Antec Kühler H2O H600 Pro. Först när jag monterat allt slog temperaturen alltid i taket (99 grader på en kärna) vid stresstest i Prime95 så först misstänkte jag att jag gjort ett kasst jobb med kylpastan, men det blev inte bättre när jag gjort om det hela. Efter delid så kommer jag upp i ca 80 grader vid stresstest, men under vanlig användning av datorn ligger temperaturen på ca 60 grader om jag kommer ihåg rätt (har inte kollat sedan jag gjorde själva ingreppet).

Ok, kanske inte finns så mycket att hämta för mig då.
Har Sugo SG08 och Noctua nh-l9, den håller sig runt 70 i spel och runt 80 med OCCT.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Deras processor verkar inte ha några exsponerade "chip" som man kan råka förstöra som jag ser det? är det bara vissa modeller som har det?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av tBiorrith:

Mig veterligen är s2066 cpuer redan lödda. Eller?

Nope

Tex på 7980X delid

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Om det nu var viktigt att inte få ledande material på de där små kontaktytorna på CPUn skulle det inte vara enklare att stryka på ett tunt lager med snabblim alt. sätta dit lite kontorstejp?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att hur bra en Deli Die Guard fungera

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Räcker att googla longevity kryonaut till att hitta folk som menar att de ser fördel att byta ut den en gång per år spec om man når 85+ grader regelbundet i något sammanhang. Jag bettar snarare på att utbildade välbetalda ingenjörer hos Intel gjort sin läxa, helt enkelt. Flesta kylpastor tar stryk av 85+grader i längden men aldrig hört att någon fått delidda pga förbrukad pasta.

Limmet bör ju hålla tätt och se till att vilken kylpasta som helst inte "torkar ut" som du beskriver. Dessutom är det väl rätt självklart att de har en skyldighet att välja något som håller om garantin ryker all världens väg om man deliddar, men jag tror knappast det är så att de hittat världens bästa kylpasta med avseende på livslängd.

Skrivet av anon127948:

Varför bry sig? Intel är som nvidia, en massa fanboys som köper deras grejer oberoende av vad de gör. Kan det tjäna mer pengar så varför inte. Om AMD klår de även på singeltrådat så kommer folk gnälla om att AMD löder fast sina CPUs och då kan man inte vara manlig och delida så Intel är ett bättre köp ändå...

Åja, enligt derBauer går det ju att tjäna hissnande 2-4c även på att göra delid på Ryzen, och det måste ju vara ännu manligare att göra på en processor med fastlödd IHS än en som bara sitter med lim och lite tandkräm

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Finns det något alternativ till Silicon Lottery i Sverige? https://siliconlottery.com/collections/sl/products/delid

Skulle vara skönt att bara skicka iväg CPU:n å så får man tillbaka den deliddad och ett papper som visar hur bra exemplaret är.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@JonasT: är det någon väntetid efter att man applicerat den flytande metallen? förstår det som att man ska sätta ihop plattorna direkt och sen är det bara att tuta och köra?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Jag råkade paja min 7700k under mitt första delid-försök, skickade in bilder, kvitto och ärlig förklaring till mitt försäkringsbolag, fick ersättning för en ny i pengar minus självrisk 750kr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Ingen i Örebro som har en sån där delid grej så man kan dela?
Känns rätt onödigt att köpa en sån för att göra det en gång

Bor inte där längre, hade kunnat gjort det åt dig annars. Men jag köpte min delid-tool här på marknaden, en medlem som skrev ut med 3D skrivare. Fungerade utmärkt på alla jag deliddat (9-10st), och fick endast betala 100:- istället för 400-500:- som ett sådant verktyg kan gå loss på. Hittade inte personen igen, så vet inte om han fortfarande säljer dessa.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

@JonasT: är det någon väntetid efter att man applicerat den flytande metallen? förstår det som att man ska sätta ihop plattorna direkt och sen är det bara att tuta och köra?

Bara att plocka på och köra.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Vad använder man lämpligast för att rengöra DIE och IHS? Är det samma som vid vanligt kylpastabyte, dvs kemiskt ren bensin? Jag brukar använda röd aceton och kaffefilter men har för mig aceton skadar PCB plast så det kanske inte är så himla bra

Ja, undvik plast, aceton förstör ytan omedelbart.

Tidigaste jag kan minnas är att från 2003-2005 (Zalman processor & grafikkortskylning) så har jag kört med Gripen Aceton, Kemisk Ren utan Olja (Röd) som dunstar bort direkt och Bomullstopps (för mindre ytor och förberedelse för rondeller) & Bomullsrondeller (för större ytor som värmespridare & kylare).

1. Ta en bomullstop och sätt den mot öppningen på Aceton flaskan
2. Vänd på flaskan så att bomullstoppen fylls av Aceton, du kan se när den fylls upp upp, den håller mer än vad man tror så man får passa sig, bär den för mycket så släpper den av en sjö av Aceton så fort du pressar ner den på en yta du ska ta bort något på
3. Dra omkring för att rengöra, när den är smutsig, byt sida eller ta en ny
4. Det blir lätt ränder om man inte är så noga, då kan det vara en bra idé att repetera steg 1 & 2 fast med en Bomullsrondell, dra några svep över en större yta så lämnas inga ränder.

Anledningen till att jag inte kör rondell först är för att det är svårt att se vad man gör, lätt hänt att man drar iväg kylpasta från ytan du ska rengöra som då faller utanför den ytan, vilket inte är roligt då det kan vara svårt att få bort det om det trillar bland små kretsar & dylikt, drar alltså oftast av kanterna först med bomullstopp för att inte det ska ske.

(Tack vare att Acetonen dunstar mycket snabbt så gör det inget om det når komponenter du inte tänkt rengöra)

Samma process för att ta bort flytande metall före/efter/vid delid.

Skrivet av fesen:

Gallium "tuggar" sönder aluminium efter en tid, vet inte ens om jag skulle ha gallium baserad pasta på ren koppar, nickelpläterad koppar verkar vara det bästa om man nu tänkt ha det som traditionell kylpasta också.

Oj, skrev nog mitt inlägg för sent igår, du har helt rätt, blandade ihop aluminum och nickelpläterad koppar, såklart menar jag koppar & med nickelpläterad yta, har flertalet gånger testat flytande metall mellan koppar (kylare) och koppar (lappad processor) / nickelpläterad koppar (processor), det fungerar mycket bra (ett tag) sen äts kopparn (även nickelpläterad) sönder, temperaturen är bättre än all kylpasta jag testat men den blir klart sämre med tiden, lösningen har varit att bara köra våtslippapper när det gått en tid, så blir ytorna som nya igen. Verkligen inget som rekommenderas, men det fungerar, och det var kul att testa för temperaturen blir som sagt lägre än med valfri kylpasta.

Bild på hur metallen äter sig in i kopparn och fastnar (går att få bort helt med våtslippapper)

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Bor inte där längre, hade kunnat gjort det åt dig annars. Men jag köpte min delid-tool här på marknaden, en medlem som skrev ut med 3D skrivare. Fungerade utmärkt på alla jag deliddat (9-10st), och fick endast betala 100:- istället för 400-500:- som ett sådant verktyg kan gå loss på. Hittade inte personen igen, så vet inte om han fortfarande säljer dessa.

får hoppas man hittar nåt sånt då.
100kr är helt ok ändå

tack

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200632:

Varför då? Min 8086K går bra mycket svalare än min 7700k som har mindre kärnor.

Får 70 grader i stress på 8086K med alla körnor på 5GHz ej delid och en noctua d15

#17463257

Färre kärnor?
Men detta du ser är inte så konstigt då din i7 8086K är "cherry picked" vilket ju just innebär att den ska klara de stipulerade 5.0 GHz.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Om det nu var viktigt att inte få ledande material på de där små kontaktytorna på CPUn skulle det inte vara enklare att stryka på ett tunt lager med snabblim alt. sätta dit lite kontorstejp?!

Att höfta och bara sätta din vanligt superlim eller kontorstejp? är du galen ?! . Det klarar inte 80+ Grader.
Det folk använder sig av är dock nagellack, som innehåller rätt saker. Det finns lista på vad som bör vara i och vad som inte bör vara.
Då blir det som en coating och det är testat och klarar temperaturerna och skyddar mot kortslutning etc.

Permalänk
Medlem

Jag önskar alla K processorer eller iaf någon special version där processorerna är Cherry pick också är lödda. Då hade jag nog kunnat betala 1000 kr extra. kanske 500 kr för bara vara lödd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Att höfta och bara sätta din vanligt superlim eller kontorstejp? är du galen ?! . Det klarar inte 80+ Grader.
Det folk använder sig av är dock nagellack, som innehåller rätt saker. Det finns lista på vad som bör vara i och vad som inte bör vara.
Då blir det som en coating och det är testat och klarar temperaturerna och skyddar mot kortslutning etc.

Jag körde nagellack på min delidd igår, funkade skit bra!

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Jag körde nagellack på min delidd igår, funkade skit bra!

Hoppas du använde rätt typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Hoppas du använde rätt typ

Frågade syrran om det man lägger över nagellacket för att skapa en yta

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4