Memory Management Krashar & Fortnite Krashar konstant! (2 olika 1080 ti)

Permalänk
Medlem

Memory Management Krashar & Fortnite Krashar konstant! (2 olika 1080 ti)

Hej SweClockers. Detta kommer bli ett rätt så långt inlägg men jag hoppas någon kommer ta sig tiden att läsa igenom.

Detta är min Setup:
i7-8700k
32gb Corsair Vengeance DDR4
Asus ROG 1080 Ti
750w PSU

Jag har sedan Januari månad streamat heltid på twitch, använder OBS och har under de första månaderna streamat & spelat in via GPU i OBS helt felfritt.

Första veckan i Juni så började Fortnite krasha konstant, mellan 10-50 minuter, samt att datorn har fått flertal Memory management errors.

Gjorde få följande för att försöka fixa och utsluta problemet.
Formaterat om datorn
Installerat om både Epic Games & Fortnite flera gånger, samt verifierat filerna.
Följt varenda guide på google/youtube/reddit angående fortnite krash problem samt memory management errors:
Stresstestat både CPU & RAM samt kört MEMTEST utan fel.
Prövat nya & gamla drivers på GPUn.
Kört med och utan Geforce Experience.

Så fort jag valde CPU som encoder då jag streamat har inte datorn krashat eller spelet (inte mer än vanligt iaf).

Då valde jag att skicka in grafikkortet på reklamation och webhallen svarade tillbaka att dom har bekräftat ett fel i kortet och sedan skickat ut ett nytt kort till mig.

Kom hem från min semester i torsdags förra veckan, satte i frugans 1070 och streamade i 5 dagar utan problem (via CPUn).
Fick hem de nya 1080 i tisdags, kopplade in och startade första streamen igår.
Streamade från GPUn i 3 timmar innan vi startade fortnite och efter några minuter fick jag memory management krash.
Startade om datorn och tog CPU som encoder på streaming och de fungerade i 6timmar efter det.

Idag när jag startade streamen och streamade från CPUn så började spelet krasha varje 10-30 minuter med felkoder som verkar handla om KERNAL fel och avläsningen av VRAM i gpun.

Nu pratade jag med webhallen och skall tydligen skicka in kortet återigen för felsökning, men tänkte iallafall höra med er på SweClockers innan jag skickar tillbaks kortet på måndag.

All hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Det vore ju bra med fellogg från fortnite och windows om du ska ens börja hitta vad som är fel. Exakta meddelanden är också riktigt bra istället för att dom verkar handla om kernel/vram fel. - Börja med det.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Kan det vara nätagget som är på väg att säga upp sig?
Dvs 1080 drar mer ström än ett 1070 och den skillnaden gjorde att nätagget orkade med i mer än x antal minuter.
Är det tex ett Corsiars CS/CX, Be quite kraft och det är runt 2år eller äldre så är risken ganska stor att du har fått ut livstiden som man kan räkna med på dessa skitagg.
Ett döende/ej döende men på gränsen nätagg kan orsaka alla möjliga o omöjliga fel/strul/osv.

Formaterade om så antar jag formatera hd/ssd installera windows/prg/spel på nytt/osv?
Du är säker på att webhallen inte råkade skicka ut det kort dom bekräftat var fel? (troligen inte dock).

Skrivet av KevinS92:

Idag när jag startade streamen och streamade från CPUn så började spelet krasha varje 10-30 minuter med felkoder som verkar handla om KERNAL fel och avläsningen av VRAM i gpun.

Var det fortnite igen?

Om du skipar OBS och kör xsplit/nividia shadowplay/nåt annat istället heller skippar streama helt o hållet (dvs enbart för test) funkar fortnite då?
Vad får du för temp? (cpu/gpu/osv)
Snurrar fläkt i nätagget när det belastas med tex fortnite/streaming?

Och givetvis så kan det ju vara fel på det nya kortet med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Kan det vara nätagget som är på väg att säga upp sig?
Dvs 1080 drar mer ström än ett 1070 och den skillnaden gjorde att nätagget orkade med i mer än x antal minuter.
Är det tex ett Corsiars CS/CX, Be quite kraft och det är runt 2år eller äldre så är risken ganska stor att du har fått ut livstiden som man kan räkna med på dessa skitagg.
Ett döende/ej döende men på gränsen nätagg kan orsaka alla möjliga o omöjliga fel/strul/osv.

Formaterade om så antar jag formatera hd/ssd installera windows/prg/spel på nytt/osv?
Du är säker på att webhallen inte råkade skicka ut det kort dom bekräftat var fel? (troligen inte dock).

Var det fortnite igen?

Om du skipar OBS och kör xsplit/nividia shadowplay/nåt annat istället heller skippar streama helt o hållet (dvs enbart för test) funkar fortnite då?
Vad får du för temp? (cpu/gpu/osv)
Snurrar fläkt i nätagget när det belastas med tex fortnite/streaming?

Och givetvis så kan det ju vara fel på det nya kortet med.

Jag spelade 4 månader konstant utan problem med 1080 Ti, min PSU skall klara det utan problem. Även fattat de som att 1080 ti skall pipa om det får för lite ström.

Har formaterat om datorn redan

Det var ett helt nytt kort (ny kartong osv), samt dom sa att jag skulle få ett helt nytt kort.

Nu har en streamer kollega fått samma problem som mig med sitt 1080 ti. (också asus rog 1080 ti), detta verkar jäkligt märkligt.

Permalänk
Medlem

Problemet med skräp nätagg som tex dom jag nämde är att dom dels har en väldigt ojämn kvalitet (och det är då främst kondingar som har ojämn kvalitet) vilket leder till att om du tar ett agg på hyllan så kan det hålla i 6mån.
Men hade du tagit det brevid som var ett exakt likadant märke/modell/watt och tillverkat 5sek senare/tidigare så kan det ha hållt (i exakt samma dator som använts på exakt samma sätt osv) i 5+år.

När kondingar (och då särskilt skräpkondingar) åldras (vilket dom gör av satt användas och även av vilken temp dom utätts för) dom tappar då orken ju mer dom åldras vilket leder till att nätagget i sig tappar orken=inte orkar driva lika många watt.

Finns en tumregel inom elektronik branchen att för varje ökande 10° så halveras livstiden detta är ju då på en typisk konding dvs en som ligger i mitten av kvalitets kurvan.
Dvs skräpkondingar kommer tappa mer än halva livstiden för varje 10° ökning dom bästa kondingar kommer tappa mindre än halva livstiden för varje 10° ökning.

Och skräpagg är inte alltid lika med billigt för övrigt tex corsairs CS/CX serie finns det en del agg som är billigare och betydligt bättre.
Och CS/CX är långt ifrån dom värsta skräpaggen men dom är troligen dom absolut mest sålda/populärast.

Med andra ord att ett nätagg (även ett extremt bra men betydligt mer troligt med ett skräp) funkade/orkade med igår betyder INTE att det alltid kommer funka/orka med idag!
Och det kan mycket väl vara att det inte orkar driva ett 1080ti men för stunden går ett 1070 bra tack vare att det har åldrats och tappat kraften!
OM det är nätagget som tappat orken så kommer även 1070 att börja krångla=agget orkar ej med längre frågan är bara hur lång tid det skulle ta.

Är det samma kombo OBS/fortnite som krånglar för kollegan?
Tittar ej på fortnite själv så kan ej säga om andra har samma problem heller ej.
Och igen har du provat fortnite utan att streama alternativt med annat streaming prg för att kanske kunna utesluta att det är just kombon OBS/fortnite som är problemet?
Heller är det fortnite som är problemet även utan att streama?
Funkar andra spel att streama utan problem?
Kanske det är Epic´s unreal enginge som är problemet dvs andra spel med samma enginge (tex pubg) kraschar medans andra spel med annan motor funkar bra?

Några nya prg/spel du installerat som du ej hade förut (men installerade efter format/ny win)?
Windows uppdateringar jag fick en igår men ej haft burken igång på 2-3 dar?
Vad kör du win 7/8/10?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv

Är minnena med i kompabilitetslistan hos moderkorts tillverkaren?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinS92:

Jag spelade 4 månader konstant utan problem med 1080 Ti, min PSU skall klara det utan problem. Även fattat de som att 1080 ti skall pipa om det får för lite ström.

Har formaterat om datorn redan

Det var ett helt nytt kort (ny kartong osv), samt dom sa att jag skulle få ett helt nytt kort.

Nu har en streamer kollega fått samma problem som mig med sitt 1080 ti. (också asus rog 1080 ti), detta verkar jäkligt märkligt.

Har ett soundblaster programvara på min PC som haft "grafiska fel" (tom. krashar så fort man drar musen över den) sedan en viss Win10 update - den har plöstligt börjat fungera utan att jag gjort något, och den har vart broken sen i princip lansering av Win10.
Jag tror vi tappat kontrollen på vad för W10 medför för updates.
Prova hitta en äldre iso på en Win10 och kör utan updates och se hur det går... bara för att testa denna teori.
Jag fick min första blåskärm imorse på flera flera månader så tror dom håller på lite igen.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS:
RAMen är det inte, kört memory diagnostic tools och prime 95 i flera timmar. Det har fungerat felfritt tills jag satte i det nya 1080 ti somsagt.

Idag gick det bra att streama från CPUn men spela in via GPUn. Riktigt konstigt beteende då det verkar ändra hur det kraschar osv