Corsair RM650X vs EVGA Supernova G3 vs Seasonic FOCUS Plus Gold vad hade ni valt?

Permalänk

Corsair RM650X vs EVGA Supernova G3 vs Seasonic FOCUS Plus Gold vad hade ni valt?

Är väl ingen större skillnad mellan dom, men vad hade ni valt? Finns många som säger att det inte finns någon anledning att köpa något annat då Corsair RM650X är billigare och bättre, men vad säger ni?

Verkar vara många som har problem med en tickande fläkt på Seasonic FOCUS? Det är ju värdelöst i så fall..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd

@blue eyed devil:
god morgon.
seasonic

corsair agget har troligen spoltjut.
och evga aggets fläkt låter en del när den väl startar

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Är väl ingen större skillnad mellan dom, men vad hade ni valt? Finns många som säger att det inte finns någon anledning att köpa något annat då Corsair RM650X är billigare och bättre, men vad säger ni?

Verkar vara många som har problem med en tickande fläkt på Seasonic FOCUS? Det är ju värdelöst i så fall..

Har en seasonic focus och ingen tickande fläkt (går att reklamera sådant också). Men har inte kollat så fläkten verkligen startar tyvärr.

Skrivet av jurassic park:

@blue eyed devil:
god morgon.
seasonic

corsair agget har troligen spoltjut.
och evga aggets fläkt låter en del när den väl startar

Kan sätta något på att oavsett agg kan det bli spoltjut (Beror oftast på en combo av olika delar/komponenter).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Har en seasonic focus och ingen tickande fläkt (går att reklamera sådant också). Men har inte kollat så fläkten verkligen startar tyvärr.

Kan sätta något på att oavsett agg kan det bli spoltjut (Beror oftast på en combo av olika delar/komponenter).

corsair är kända för sina tjutande agg.
samtliga av dessa agg jag har ägt har tjutit så mycket att jag lämnade tillbaka dom.
evga däremot- inget tjut. med samma komponenter i datorn!

jag har inte ägt något seasonic FOCUS, bara läst en drös bra recensioner och dom säljer som smör.
jag drar min slutsats efter det

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Skrivet av jurassic park:

corsair är kända för sina tjutande agg.
samtliga av dessa agg jag har ägt har tjutit så mycket att jag lämnade tillbaka dom.
evga däremot- inget tjut. med samma komponenter i datorn!

jag har inte ägt något seasonic FOCUS, bara läst en drös bra recensioner och dom säljer som smör.
jag drar min slutsats efter det

Självklart, har hört det med från flera håll. Men beror på övriga delar också, t.ex bytt grafikkort och moderkortet börjar låta t.ex (skrev så bara för det inte är någon garanti att datorn blir tyst med vist agg).

Sen kan det vara så vissa agg är mer benägna att få spoltjut.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart, har hört det med från flera håll. Men beror på övriga delar också, t.ex bytt grafikkort och moderkortet börjar låta t.ex (skrev så bara för det inte är någon garanti att datorn blir tyst med vist agg).

Sen kan det vara så vissa agg är mer benägna att få spoltjut.

nej, corsair är skit.
fläkten är bra (på detta, RM650X) men med sån stor risk för tjut så hade jag definitivt valt seasonics alternativ istället.
ts kan ju testa själv. om ett inte fungerar så skicka tillbaka det och prova ett av dom andra. enkelt

NER MED CORSAIR

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem

Har en Seasonic FOCUS själv och mycket riktigt har den ett missljud från fläkten. Inget tickande ljud utan mer ett "brummande". Hörs inte under load utan bara i idle om man inte har det semipassiva läget på. Verkar dock som om andra har fått värre exemplar än vad jag fått så ska du köpa FOCUS så köp från ett ställe som är enkelt att returnera till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 MK: Aorus Z390 Elite CPU: i9 9900K kylning: Noctua NH-D15 GPU: MSI RX 6800 Gaming Z Trio RAM: Corsair 32GB 3200Mhz CL16 SSD: Corsair Force MP510 960GB, 2X Samsung 850 EVO 500GB PSU: Seasonic FOCUS Plus 650W Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jbbiiiii:

Har en Seasonic FOCUS själv och mycket riktigt har den ett missljud från fläkten. Inget tickande ljud utan mer ett "brummande". Hörs inte under load utan bara i idle om man inte har det semipassiva läget på. Verkar dock som om andra har fått värre exemplar än vad jag fått så ska du köpa FOCUS så köp från ett ställe som är enkelt att returnera till.

jag fick ett härligt brummande ljud från ett FD Node 304 chassi med psu fläkten vänd neråt mot en glasskiva.
en massa rolig ljud hördes när ljudet studsade XD

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurassic park:

corsair är kända för sina tjutande agg.
samtliga av dessa agg jag har ägt har tjutit så mycket att jag lämnade tillbaka dom.
evga däremot- inget tjut. med samma komponenter i datorn!

jag har inte ägt något seasonic FOCUS, bara läst en drös bra recensioner och dom säljer som smör.
jag drar min slutsats efter det

Sist och slutligen är det bara chansen som avgör verkar det som.

Har haft 2st EVGA 650W nätagg (dock GQ och inte G3) som båda hade brutalt mycket spoltjut, fläkten var också ganska högljudd.
Har ett Corsair RM550x nu som jag aldrig har hört minsta lilla ljud från, vet inte ens om/när fläkten går igång för det hörs absolut ingenting.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hg:

Sist och slutligen är det bara chansen som avgör verkar det som.

Har haft 2st EVGA 650W nätagg (dock GQ och inte G3) som båda hade brutalt mycket spoltjut, fläkten var också ganska högljudd.
Har ett Corsair RM550x nu som jag aldrig har hört minsta lilla ljud från, vet inte ens om/när fläkten går igång för det hörs absolut ingenting.

som sagt, fläkten är bra. det dröjer ett bra tag innan den drar igång på RM-serien.
otroligt bra faktiskt

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Avstängd

@blue eyed devil: vad blev det för roligt?

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem

Jag har en RM750X och märker inget missljud eller liknande från den, funkar som en dröm

Permalänk
Medlem

Jag har ett EVGA Supernova G3. Gillar att det är helmodulärt och litet. Men precis som jurassic park nämner ovan så låter fläkten en del precis när den drar igång om man använder det semipassiva läget "eco". Istället för att varva upp sakta drar den igång direkt till ca 1000 rpm (källa). Om ens dator ligger och pendlar runt belastningen för när fläkten startar kan det bli riktigt störande då den startar och stannar ofta. I det aktiva fläktläget slipper man detta beteende och fläkten är hyfsat tyst när effektuttaget är lågt. Jag stör mig inte på fläkten i det aktiva läget men jag hade idag köpt ett annat agg med "snällare" fläktkurva vid låga belastningar.

Permalänk
Medlem

Kör med ett RM650i och inga konstigheter alls. Det enda jag uppleft tihhils är att min fläkt inte ville gå in i 0-rpm mode under idle men det var antagligen bara mjukvarubugg i Corsair Link.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kf:

Jag har ett EVGA Supernova G3. Gillar att det är helmodulärt och litet. Men precis som jurassic park nämner ovan så låter fläkten en del precis när den drar igång om man använder det semipassiva läget "eco". Istället för att varva upp sakta drar den igång direkt till ca 1000 rpm (källa). Om ens dator ligger och pendlar runt belastningen för när fläkten startar kan det bli riktigt störande då den startar och stannar ofta. I det aktiva fläktläget slipper man detta beteende och fläkten är hyfsat tyst när effektuttaget är lågt. Jag stör mig inte på fläkten i det aktiva läget men jag hade idag köpt ett annat agg med "snällare" fläktkurva vid låga belastningar.

visst är fläkten störande?
jag trodde jag hade köpt världens bästa nätagg och va jätteglad ända tills fläkten drog igång.
hmm

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Geeks Gaming

Har ett RM750X och den fläkten har aldrig startat då jag inte fått systemet över 300W. Men nej har inte hört ett ljud från dom. Både Evga och Corsair är väldigt bra, tror du blir nöjd med vilket som...

Permalänk
Skrivet av jurassic park:

@blue eyed devil: vad blev det för roligt?

Har ett evga g2 atm (riktigt tyst och bra, aldrig hört fläkten), men till mitt nya bygge tror jag att det blir ett RM650x

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Jag har ett EVGA Supernova G3. Gillar att det är helmodulärt och litet. Men precis som jurassic park nämner ovan så låter fläkten en del precis när den drar igång om man använder det semipassiva läget "eco". Istället för att varva upp sakta drar den igång direkt till ca 1000 rpm (källa). Om ens dator ligger och pendlar runt belastningen för när fläkten startar kan det bli riktigt störande då den startar och stannar ofta. I det aktiva fläktläget slipper man detta beteende och fläkten är hyfsat tyst när effektuttaget är lågt. Jag stör mig inte på fläkten i det aktiva läget men jag hade idag köpt ett annat agg med "snällare" fläktkurva vid låga belastningar.

Jag har G3 och kan intyga att det hörs när väl fläkten går igång. Inga större problem annars med spoltjut eller liknande. Det tickande ljudet från PWM som tydligen focus har problem med finns inte heller, det sistnnämnda ljudet är enligt mig det värsta som finns att lyssna på. Jag kan ifrågasätta poängen med att ha en liten nätdel som G3 egentligen, om man ändå har en stor låda.

Det som jag kan tipsa om när man köper G3 är att alltid välja 750 W eller uppåt. Dessa nätdelar har 3 år längre garanti och prisskillnaden mellan 650 och 750 w var inte stor senast jag kollade.

Permalänk
Medlem

Röstar för Seasonic, köpte det själv iaf. Jag lade dock en extra slant och köpte Titanium.

Permalänk
Medlem

Mellan Corsair RM650X och EVGA Supernova 650W G2 då?

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

@Flowjah: Jag skulle gå på Corsair, jag var tvungen att byta ut mitt EVGA Supernova för fläkten lät så mycket. Mitt RM850i är däremot helt ljudlöst. Det är förvisso bättre fläkt i i-serien än i x-serien men så vitt jag har förstått så skall även x-serien vara väldigt tysta.

http://blog.szynalski.com/2017/06/in-search-of-a-quiet-psu-se...

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av jurassic park:

nej, corsair är skit.
fläkten är bra (på detta, RM650X) men med sån stor risk för tjut så hade jag definitivt valt seasonics alternativ istället.
ts kan ju testa själv. om ett inte fungerar så skicka tillbaka det och prova ett av dom andra. enkelt

NER MED CORSAIR

Har haft flera av Corsairs nätagg, bl.a rm650x, inget har haft spoltjut.

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Flowjah:

Mellan Corsair RM650X och EVGA Supernova 650W G2 då?

Båda är väldigt bra nätaggregat, mitt rm650x fungerar kanon och är helt ljudlöst. Övriga komponenter: 6700K (OC 4.5Ghz), 16gb RAM, 980ti.

Permalänk

Har haft ett rm550x, helt suveränt nätagg, extremt tyst, semipassivt även med fläkten igång var det så pass tyst att man inte visste om den var i drift, inget spoltjut what so ever.

Har även ett EVGA 1000 G3, fläkten hörs och är således inte lika tyst som rm550, inget spoltjut i detta heller.

Fördelen när det gäller EVGA agget är att mitt g3 1000 är mindre än rm550x var, rm550x var betydligt längre.

Oavsett vilket du väljer är de riktigt bra.

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av blue eyed devil:

Är väl ingen större skillnad mellan dom, men vad hade ni valt? Finns många som säger att det inte finns någon anledning att köpa något annat då Corsair RM650X är billigare och bättre, men vad säger ni?

Verkar vara många som har problem med en tickande fläkt på Seasonic FOCUS? Det är ju värdelöst i så fall..

Vad ska du ha för komponenter i övrigt?

Permalänk
Medlem

Har främst tittat på seasonic själv.

Permalänk
Medlem

Seasonic alla dagar i veckan, jämbördiga alternativ dock.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Har ett Corsair RM650X utan missljud eller liknande. Fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk

Sitter med RM750x och har inga som helst missljud eller liknande. Toknöjd

Permalänk
Medlem

Så RM550x är bra nog eller är det värt att punga ut lite extra för tex Seasonic FOCUS+ 550W Gold eller BitFenix WhisperM 550W?