Betalar du faktura direkt eller förfallodatum?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är beklämmande att så många betalar fakturorna direkt på grund av att man annars inte vet in om man har pengar att betala med.

Permalänk
Medlem

Direkt, annars vet jag med mig att jag glömmer bort att något kommer betalas och blir jag förvånad när det saknas pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tycker det är beklämmande att så många betalar fakturorna direkt på grund av att man annars inte vet in om man har pengar att betala med.

Jag har en ordentlig buffert så betala räkningar finns det pengar till om mot förmodan man inte skulle få lön på två månader.

Och för att svara på trådskaparens fråga.

Hyra, el, Internet och mobil betalas med autogiro.
Övriga fakturor lägger jag in efter smaksak. Ibland sista betalningsdatum ofta direkt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

. Ibland sista betalningsdatum ofta direkt.

Varför betala innan förfallodatum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför betala innan förfallodatum?

Så är räkningen betald och ur världen.

Som sagt buffert som räcker och blir över. Varför inte betala när du har räkningen i handen. Man måste ändå logga in på Internetbanken.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Olika, det mesta går per automatik annars omgående.

Permalänk
Medlem

På återkommande fakturor har jag så att det dras automatiskt sista dagen.

Om jag köper något över nätet på faktura, fått och inspekterat varorna till min belåtenhet så brukar jag i regel signera betalningen direkt då. När pengarna skall dras väljer jag där och då beroende på vad för köp det är och vem jag har köpt av. Vanligtvis signerar jag och betalar direkt dock skulle jag säga.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torhrolfr:

Är så fräck så jag betalar alltid dagen efter datumet gått ut.

Varför?

Skrivet av PointMan:

På förfallodatumet, aldrig före. Varför ska företaget få ränta på mina pengar i onödan?!

Varför inte?
Jag skulle förstå det om man hade pengarna på ett egen konto med ränta men jag törs anta att du och alla andra i den här tråden har sina pengar som går till fakturor på ett nollräntekonto. Även om du/ni inte har det så handlar det om ören man hinner samla ihop i ränta.

Skrivet av Bascule666:

Cash management är det som gäller. Finns absolut ingen anledning att ge dina pengar tidigare till företagen än nödvändigt.

Det är skillnad mellan "absolut ingen anledning" och "ingen anledning som gagnar mig". Själv tycker jag det är skönt att få bort räkningarna ganska snabbt. Det ger en enklare överblick på min ekonomi och det finns färre medel på kontot ifall något skulle hända med det.

Skrivet av joakim99:

Jag tycker det är beklämmande att så många betalar fakturorna direkt på grund av att man annars inte vet in om man har pengar att betala med.

I mitt fall rör det sig inte om huruvida jag har råd eller inte utan snarare om jag har pengar på just det kontot eller inte. Att sätta en betalning på x tusen kronor flera veckor i framtiden är som att tigga om otillräcklig täckning när dagen väl kommer. Det är även därför jag inte gillar autogiro.

Permalänk

Nästan alltid på förfallodatum.
Det mesta kommer som E-faktura, med föfallodatumet förvalt, men även andra fakturor väljer jag oftast förfallodatument.

/GC

Permalänk
Medlem

Betala när jag får lön, så man vet hur mycket pengar man har kvar att leva för. Om företagen skall få pengarna på förfallodagen känns bara tramsig, eftersom det bli dyrare för mig i slutändan om man missar en räkning och räntan idag för pengar på bank är idag minimal.

Permalänk
Medlem

Stående räkningar betalar vi via autogiro i slutet av månaden. Men då jag köper väldigt mkt via nätet så får jag fakturor både via Klarna och Qliro. Jag brukar klicka i "betala direkt".
För mig spelar det absolut ingen roll eftersom man ändå inte får ngn ränta på lönekontot.

Om företagen får ränta är inte något som påverkar mig negativt. Då kanske de kan fortsätta erbjuda sparkonto, gratis fakturor etc. De kan även bjussa på att skjuta upp fakturan gratis. Det har jag behövt att göra ett par gånger eftersom frakten varit så långsam och jag vill ej betala innan jag fått varan.

Permalänk
Medlem

varierar, jag har varit seg på att betala den senaste tiden men vanligtvis brukar jag betala dom så fort jag har något ärende i internet banken.
men brukar aldrig bli sen, har hänt någon gång att jag betalar det en dag sen eller så men det brukar ignoreras av mina "försäljare".

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har allt på autobetalning e-faktura som betalas på förfallodagen tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Betalar fakturan när jag tar emot den, alternativt på förfallodagen om det är en e-faktura.

Permalänk
Avstängd

Skannar in dom i mobilbanken med kameran så fort dom kommer och ställer datumet på 25e så alla dras då oavsett när dom kommer. Inte går det att glömma då heller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Betalar fakturan när jag har fått varan och bestämt att jag vill behålla den.

Permalänk
Medlem

Jag betalar mellan löneutbetalning och den 30e. Inte så jädra noga, bara dem blir betalda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ironin är att just nu är det precis tvärt om i Sverige iom minusräntan. De flesta större företag får nu betala för att ha pengarna i Sverige/en svensk bank. Dvs, desto senare man betalar, desto gladare blir dom. I synnerhet om man dessutom betalar så pass sent att dom får ta ut en påminnelseavgift. Så vill ni straffa ert påtvingade elbolag osv, se till att betala så fort ni kan, ni lär dessutom själv ändå ha 0% ränta på kontot ni betalar från

Gäller ju främst stora institutioner och företag som banker och liknande. Dem får betala för att hålla pengarna hos centralbanker. Banker i Europa övervägde att hålla kontanter i egna valv istället för att behöva sätta in dem hos ECB. Tror fortfarande depositräntan ligger på minus -0.4, styrräntan ligger väl dock runt 0.0 hos ecb

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Minnet är kort men intensivt för det mesta...

Permalänk
Medlem

[quote postid="17478719" userid="266355" name="Tdoll"

Text...

Det är skillnad mellan "absolut ingen anledning" och "ingen anledning som gagnar mig". Själv tycker jag det är skönt att få bort räkningarna ganska snabbt. Det ger en enklare överblick på min ekonomi och det finns färre medel på kontot ifall något skulle hända med det

[/quote]

Har man inte bättre kontroll på sina konton än att man kan hålla koll på betalningar som faller in om några veckor så är det nog dags att tänka till lite. Varför är det "skönt" att få bort räkningarna direkt? För att man saknar planeringsförmåga? Internetbankerna gör det inte speciellt svårt att se vilka kommande transaktioner som är på väg. I dagsläget gör det ingen större ränteskillnad men ska du sköta ett företag eller om räntan går upp till normala nivåer har det stor betydelse.

Ett tips om säkerheten, ha alla dina pengar på ett annat konto och en annan bank som faktiskt ger ränta och använd din "normala" bank enbart för transaktioner.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

När jag jobbade på faktureringsbank fick jag reda på att det är vanligt med en "graceperiod" på 6 dagar tror jag det var. Alltså att påminnelser inte kommer direkt dagen efter utan man har några dagar extra på sig att betala.

Permalänk
Medlem

Jag betalar alla räkninar såfort jag får lön (dvs 25). Däremot borde jag schemalägga betalningen tills förfallodatumet för att det gör det lite lättare att spåra. Hade lyckats slarva bort en räkning för ett tag sedan och letade länge och väl om jag faktiskt hade betalat eller inte på min bank. Hade jag schemalagt det på förfallodatumet hade det varit enklare att se, nu visste jag inte riktigt när jag skulle ha betalt den.

Skrivet av clappen:

När jag jobbade på faktureringsbank fick jag reda på att det är vanligt med en "graceperiod" på 6 dagar tror jag det var. Alltså att påminnelser inte kommer direkt dagen efter utan man har några dagar extra på sig att betala.

Jag har sett att de flesta företag kan förlänga faktura datumet rätt rejält så länge man hör av sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tycker det är beklämmande att så många betalar fakturorna direkt på grund av att man annars inte vet in om man har pengar att betala med.

Jag förstår inte din mening riktigt. Menar du att om man betalar räkningarna direkt så är risken stor att pengarna är slut innan lönen kommer? Hushållsekonomi är ju en väldigt simpel matematik, om man har väldigt lite pengar kvar varje månad dagarna inför löning så tycker jag personligen att man bör se över sin ekonomi. Ett sparkonto med ett par månadslöner tycker jag de flesta bör satsa på att ha, alt 10-20 000 på ett sparkonto och resterande på investeringar.

Permalänk
Medlem

Privat betalar nästan uteslutande på sista dagen. Lägger alltid in dom direkt när de kommer och sätter det angivna datumet.

På företaget gör jag tvärt om betalar direkt. Detta för att jag passar på att bokföra det direkt, detta då bokföringsprogrammet hämtar transaktionerna direkt från min internetbank.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Loggar in när lönen kommer den 27:e eller någon dag senare och betalar allt för den månaden.

Fattar inte att folk orkar logga in på banken så fort det kommit en räkning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Loggar in när lönen kommer den 27:e eller någon dag senare och betalar allt för den månaden.

Fattar inte att folk orkar logga in på banken så fort det kommit en räkning.

Vet inte vad du har för bank, men logga in och betala kan väl inte ta mer än nån minut
Alla är vi olika: för mig personligen upplever jag det enklare och mindre riskfyllt att ta räkningarna direkt än att 100% säkert komma ihåg att betala allt runt den 25 varje månad.
(jag har tillräckligt bra buffert så att lönedagen inte är speciellt kritisk/viktig, så jag lägger inte automatiskt någon större vikt vid den som vissa verkar göra )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Oftast vid månadsslut. Ibland på förfallodatum, ibland innan, ibland lite efter. Det varierar.

Permalänk
Medlem

Jag glömmer bort att betala tills jag ser denna tråden. Tack för att ni räddade mig från den påminnelsen.

Permalänk
Medlem

Jag köper inte så mycket på nätet som privatperson men med driver däremot ett företag där jag handlar till arbetena jag gör.

Allting som är fasta kostnader som inte förändras tex hyra osv har jag på autogiro
Rörliga kostnader bensin el osv kör jag efaktura

På företaget har jag en pärm som heter obetalt och en som heter betalt och där hamnar allt som folk betalt till mig eller som jag betalt leverantörer jag brukar försöka betala dom 2-4 dagar innan förfallodatum.
En gång i veckan går jag igenom pärmen och lägger in nya betalningar på banken och flyttar även över betalda fakturor till andra pärmen.

Men av egen erfarenhet kan jag säga att människor betalar oftast på förfallodatumet om inte dagar veckor och till och med ibland månader efter, men dom flesta är faktiskt duktiga.

Kan också säga när man stöter på kunder så säger dom "nu har jag betalt din faktura" men så kommer inte pengarna in föränn 14-30dagar senare så ibland undrar man om folk verkligen vet hur förfallodatum fungerar.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Brukar alltid lägga in fakturorna direkt men gör så att de dras 25:e direkt när man fått lön.