Permalänk

Bygga Li-ion batteri pack.

Hej! Håller just nu på med att bygga en Elektriskt longboard och har precis byggt klart ett 10s5p batteripack men har funderingar över den totala volten. Innan jag byggde ihop batteriet så kollade jag varje cells volt och den kom på 3,49V per cell, så 10 sådana i serie bör ju resultera i 34,9V men jag får 36,2V totalt. Är detta normalt att det kan skilja lite eller har jag nu varit dum och byggt ett obalanserat batteri fast än jag kollade volten för varje cell innan?

Batterierna jag använder är Samsung 25R och har en BMS installerat. Är detta i fel kategori så ber jag om ursäkt, hittade inte något bättre passande.

Permalänk
Medlem

Det kan vara mätfel i multimetern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Det kan vara mätfel i multimetern.

Det jag var rädd för, nu har man möjligtvis byggt ett batteri med olika laddningar på cellerna vilket ej kommer resultera till något positivt. Bara börja om, köpa ny multimeter och försöka igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sturesson:

Det jag var rädd för, nu har man möjligtvis byggt ett batteri med olika laddningar på cellerna vilket ej kommer resultera till något positivt. Bara börja om, köpa ny multimeter och försöka igen.

Om det skulle vara lite olika spänning på de individuella batterierna är inget problem. Men har de samma strömkapacitet? Annars blir du i princip begränsad till kapaciteten med det som har lägst.
Och har du koll på hur mycket ström dessa kommer försörja? Batterier har en begränsning i hur stark ström de kan leverera, undvik att gå över den om du vill behålla livslängd.

Permalänk
Medlem

3.49V är för lågt per batteri, standard är 3.6 så inget att oroa sig för med andra ord.
Säkert mätfel eller för låg laddnivå av batterierna.
Spänningen går upp mot 4.2V fulladdat och utan belastning.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Om det skulle vara lite olika spänning på de individuella batterierna är inget problem. Men har de samma strömkapacitet? Annars blir du i princip begränsad till kapaciteten med det som har lägst.
Och har du koll på hur mycket ström dessa kommer försörja? Batterier har en begränsning i hur stark ström de kan leverera, undvik att gå över den om du vill behålla livslängd.

Ja de har alla samma strömkapacitet på 2.5A per cell men max discharge är på 20A per cell, dock så kan bara batteriet klara av runt 50A kontinuerligt då nickel bitarna som är svetsade mellan batterierna inte klarar av mer än så, hade behövt mer nickel för att kunna överföra mer ström. Så varje enstaka batteri kommer att ge ut 10A max (totalt 50A max per cell).

Skrivet av flukke:

3.49V är för lågt per batteri, standard är 3.6 så inget att oroa sig för med andra ord.
Säkert mätfel eller för låg laddnivå av batterierna.
Spänningen går upp mot 4.2V fulladdat och utan belastning.

Batterierna kommer nog oftast runt 3.5V då det är runt där dem håller längst när försäljarna förvarar dem, var mest orolig att om skillnaden mellan cellerna var för hög att det tillslut skulle bli så stor skillnad att någon cell skulle gå sönder eller i värsta fall börja brinna. Som du säkert redan förståt så är detta första batteriet jag bygger och man blir ju alltid nojig med brand och sådana saker

Permalänk
Medlem

Med en BMS installerad sker balanseringvid varje laddcykel så en initial diff i cellspänning bör vara ok.
För bra livslängd bör din pack ligga på omkring 41V fulladdad och 32V urladdad. För långtidslagring bör 35-37V vara en bra nivå.
Finns massor att hitta på nätet kring detta, t.ex. urladdningskurvor på https://www.powerstream.com/18650-high-discharge-rate.htm
Med en pack i denna storleken är det viktigt att tänka på säkerheten, sätt säkringar nära batteripacken som löser ut om det skulle hända något. Sätt gärna också någon temperatursensor på cellerna som kan avbryta laddning om temperaturen blir oväntat hög. På större system är det inte ovanligt att man har flera temperatursensorer utspridda bland cellerna.

Permalänk
Skrivet av ED_209:

Med en BMS installerad sker balanseringvid varje laddcykel så en initial diff i cellspänning bör vara ok.
För bra livslängd bör din pack ligga på omkring 41V fulladdad och 32V urladdad. För långtidslagring bör 35-37V vara en bra nivå.
Finns massor att hitta på nätet kring detta, t.ex. urladdningskurvor på https://www.powerstream.com/18650-high-discharge-rate.htm
Med en pack i denna storleken är det viktigt att tänka på säkerheten, sätt säkringar nära batteripacken som löser ut om det skulle hända något. Sätt gärna också någon temperatursensor på cellerna som kan avbryta laddning om temperaturen blir oväntat hög. På större system är det inte ovanligt att man har flera temperatursensorer utspridda bland cellerna.

Ok tack så mycket för tips! Får kolla runt på nätet hur man installerar temperatursensorer och sådant, samt se om jag kan sätta en säkring. Trodde det skulle räcka att ha en BMS och sedan typ ladda i garaget på stengolv under bara några timmar, dock man kan aldrig vara för säker då det kan handla om liv ifall det börjar brinna.

Permalänk
Skrivet av Sturesson:

Ok tack så mycket för tips! Får kolla runt på nätet hur man installerar temperatursensorer och sådant, samt se om jag kan sätta en säkring. Trodde det skulle räcka att ha en BMS och sedan typ ladda i garaget på stengolv under bara några timmar, dock man kan aldrig vara för säker då det kan handla om liv ifall det börjar brinna.

du kan aldrig ha för mycket säkerhet med lithiumbatterier när de dramatiskt går sönder kan det spotta ut glödande lithium flera meter om man har otur som kan sätta fyr på något brännbart i närheten.

exempel extremfall under kontrollerade former vad som kan hända.

därför man ska ha både säkerhet på temperatur då de går väldigt varma samt helst även en säkerhetstimer typ kaffetimer kopplad till laddaren så att den bara max står igång ungefär den tiden du mätt upp normalt det tar att ladda batteriet ungefär just för att förhindra överladdning som i klippet så gått det går.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows