Del 3: Så fungerar internet – hos Ownit

Permalänk
Melding Plague

Del 3: Så fungerar internet – hos Ownit

Hur löser vi den rådande bristen på IP-adresser? Det undersöker Karl Emil Nikka när han går igenom routerns funktion och träffar Ownits kundtjänst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bahnhof är den enda operatörer som jag känner till som använder NAT444. Är det ens någon mer i Sverige som gör det?

Har Bahnhof i sommarstugan, och just Sweclockers.com funkar extremt dåligt på grund av detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Har du problem med cg-nat så prata med dem. De kan ga dig en publik ip istället. Går även att ansöka om det här i de flesta fall. Fungerar inte det så är det helt klart ett fall för supporten.

Finns fler leverantörer som använder det. Kan inte lista dem, och de pratar inte om det. Men det finns.

@Agustavsson: Har väldigt sällan sett problem hos Bahnhof faktiskt. De fall som jag sett/vet om har varit via vissa stadsnät. De som sitter direkt mot Bahnhof ser man väldigt sällan problem hos.

Min mor sitter på Bahnhof via Karlstad stadsnät, min far med fiber direkt till deras utrustning. Jag satt med dem över stadsnät tidigare, men kan inte ha dem i nuvarande boende. Igen av oss har upplevt problem. Enda avbrotten har varit vid planerade arbeten.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Tack Emil.
Mycket bra förklarat och lätt att förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Bahnhof är den enda operatörer som jag känner till som använder NAT444. Är det ens någon mer i Sverige som gör det?

Har Bahnhof i sommarstugan, och just Sweclockers.com funkar extremt dåligt på grund av detta.

Samtliga mobiloperatörer kör CGN så Bahnhfo är långt ifrån ensamma. Viasat kör också CGN på sina abonnemang över fiber/koppar. Har däremot lite svårt att föreställa mig att Sweclockers skulle fungera sämre med CGN specifikt som teknik, låter snarare som något fel hos Bahnhof/lokalt i sådana fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

@Cenorida: Har du problem med cg-nat så prata med dem. De kan ga dig en publik ip istället. Går även att ansöka om det här i de flesta fall. Fungerar inte det så är det helt klart ett fall för supporten.

Yes, redan gjort

Skrivet av fadelol:

Samtliga mobiloperatörer kör CGN så Bahnhfo är långt ifrån ensamma. Viasat kör t.ex. CGN på sina abonnemang över fiber/koppar. Har däremot lite svårt att föreställa mig att Sweclockers skulle fungera sämre med CGN specifikt som teknik, låter snarare som något fel hos Bahnhof/lokalt i sådana fall.

Att Bahnhofs NAT444 ställer till problem för Sweclockers-användare är allmänt känt här i forumet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Det är alltid intressant med sådana här reportage, så jag ser fram emot nästa del. Jag kommer även ihåg en viss Jörgen Städje som gjorde fina djupgående artiklar. Metallsmycken i ansiktet verkar vara en grej på Ownit

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Att Bahnhofs NAT444 ställer till problem för Sweclockers-användare är allmänt känt här i forumet.

Jag har Bahnhof och har upplevt problem med SweClockers ända sedan SweClockers aktiverade https. Då och då (någon gång var 5te minut) så timar anslutningen ut och jag får vänta 5-20 sekunder på att kunna ladda om sidan. Ofta vid dessa lägen så är det många bilder som misslyckas att laddas. Är detta ett symptom på trasig NAT444? Isåfall får jag be om en publik adress.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skönt att inte ha problemet med enbart 1 IPv4 adress utan kunna köra switch och slippa dåliga routrar med låg throughput. Kan inte ens föreställa mig hur kasst det måste vara om man kör med medföljande routrar med bredbandet man köpt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av fadelol:

Samtliga mobiloperatörer kör CGN så Bahnhfo är långt ifrån ensamma. Viasat kör också CGN på sina abonnemang över fiber/koppar. Har däremot lite svårt att föreställa mig att Sweclockers skulle fungera sämre med CGN specifikt som teknik, låter snarare som något fel hos Bahnhof/lokalt i sådana fall.

Låter som Bahnhof har slut på portar/connections i sin router... Hade liknande problem en gång hemma innan jag ökade på /proc/sys/net/ipv4/ip_conntrack_max.

Permalänk
Medlem

> Skapa video med hjälp av Ownit
> Få en kommentarstråd om Bahnhof

Permalänk
Avstängd

I min BRF ska vi tydligen uppgradera från Ownit 100/100 för 89 kr till Ownit 1000/1000 för 56 kr.

Det tackar man ju knappast nej till.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Inaktiv

** Tråd lätt rensad från §1.6/off-topic och svar på dito //mod **

Permalänk
Skrivet av Hjemrdeil:

Skönt att inte ha problemet med enbart 1 IPv4 adress utan kunna köra switch och slippa dåliga routrar med låg throughput. Kan inte ens föreställa mig hur kasst det måste vara om man kör med medföljande routrar med bredbandet man köpt.

Min netgear tyckte inte om 100/100 som lånades ut av dåvarande isp. Den lukta lite bränt när jag lät steam hämta GTA IV samtidigt som jag laddade upp video till youtube. Routern dog när halva spelet hade hämtats

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Skönt att inte ha problemet med enbart 1 IPv4 adress utan kunna köra switch och slippa dåliga routrar med låg throughput. Kan inte ens föreställa mig hur kasst det måste vara om man kör med medföljande routrar med bredbandet man köpt.

Kör man riktiga grejor tappar man inget

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Ja detta görs med samarbeta med (ownit)
Men denna gången börjar reklamen blir mer uppenbar och mindre saklig info om hur saker funkar...

Så -5 Kenneth av mig på detta avsnitt

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

*bump*
Ironiskt att Ownit diskuterar IPv6 när dom själva fortfarande inte tillhandahåller det till sina användare. Jag brukar skriva ett mail om året och fråga hur det går och om dom behöver betatestare men får för det mesta goddag yxskaft-svar.