Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Finns det ett vettigt telefonbyte för mig? (från OP 5T)

Permalänk
Medlem

Finns det ett vettigt telefonbyte för mig? (från OP 5T)

Har en lite trist telefonhistorik det senaste. Efter mycket om och med (med mycket läsning och trådar skapade här och på swedroid) plockade jag ut en Huawei Mate 9 Pro i september. Den krånglade för mig och jag kom inte riktigt överens med den så redan när Oneplus 5T släpptes i november/december någon gång så blev det en sådan istället. Den gillar jag. Formatet är bra, prestandan är bra, batteritiden fungerar men hade gärna haft bättre.

Vad jag dock inte gillar med den är kameran. Inte alls. I dagsljus går det absolut att få bra bilder, men upplever det som att direkt det blir sämre förhållanden så funkar den inte tillfredsställande. Det har till och med gått så långt att jag vid vissa tillfällen velat ta en bild men tänk "Äh det blir inte bra ändå". Så vill jag såklart inte ha det när det handlar om en telefon jag ska använda varje dag. Det upplevde jag iallafall inte med Mate 9 Pro, eller min Nexus 6P jag hade innan dess. Vid vissa tillfällen har jag funderat på ett batteribyte på min 6P och köra på den igen. Men den känns inte riktigt lika modern längre så det känns fel.

Så jag är väl egentligen ute efter ett byte igen. Igår plockade jag hem en Huawei P20 Pro eftersom den fått såpass bra omdömmen på just batteritid och kamera. Det som tyvärr slår mig är att den inte alls känns lika rapp/snärtig som min 5T, och det känner jag inte riktigt är OK med tanke på priset 8600kr. Det är inte att den är långsam öht, men jag märker en skillnad.

Så vad ska jag göra egentligen? P20 Pro känns som att den kommer returneras, Samsung Galaxy S9 har enligt uppgifter helt värdelös batteritid (vilket är synd för den är helt OK prismässigt och även snygg), och inga andra telefoner har jag fått upp ögonen för. Oneplus 6 kändes som ett alternativ, men det verkar inte som att kameran är speciellt mycket bättre än 5T om man läser åsikter från folk som bytt mellan dem.

Tips, idéer? Vänta på en Oneplus 6T, vänta på Galaxy note 9? Andra varianter? Mina krav är följande:

Bra batteritid
Dubbla sim-platser
Bra kamera
Snabb "upplevelse".

Jag blir inte klok. Det känns faktiskt som att det inte finns så mycket alternativ än att vänta.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Administrativ avgift

@macmann1: Tips är att roota telefonen och köra in OnePlus Camera M gjorde min OP5 till en riktig kamerahäst ^^

Annars är det i princip:
Iphone X
Galaxy S9
P20 PRO

som har de bästa kamerorna men kostar därefter.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@andra94: Det kanske vore nåt. Har inga problem att roota. Försökte få igång Google camera på den, men lyckades inte hitta någon variant som funkade bra.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Administrativ avgift

@macmann1: Återkom med resultat , drog även in en customrom i och med denna mod. Natt och dag i jämförelse ^^

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@andra94: Vilken rom kör du?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Administrativ avgift

@macmann1: Jag har en vanlig OP5 inte OP5T vet ej om de delar ROM men jag kör AICP roms.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Var väl någon version av android som det kom stöd för någon kamera-api eller dylikt va? I den vevan kom det ett par kamera-appar vill jag minnas.
5t borde ju ha stöd för detta och isf är det ju bara installera någon kamera-app typ manual camera eller liknande där man kan ställa in allt manuellt.
De gångerna det är lite mörkt är det ju isf bara ändra iso(?) lite. Här är ett exempel på hur det blev på min gamla nexus 5 som hade rätt kass kamera även då den var i hetluften:

Vänstra delen är default kamera-app utan blixt, högra är med manual camera med lite ändrad iso tror jag det var utan blixt. Nu ser ju högra delen rätt kass ut men med tanke på att det var kolsvart och kameran på telefonen var rätt kass så blev det ju dugligt ändå.

Kan ju tänka mig att på en 5t blir resultatet bra mycket bättre, och även bättre om det finns något ljus till att börja med.