Hur skaffar jag studentboende i Uppsala?

Permalänk
Medlem

Hur skaffar jag studentboende i Uppsala?

Blev precis antagen till ett tvåårigt masterprogram i Uppsala (jai!), och ställs då inför samma problem som tusentals andra studenter i Uppsala/Stockholm/Göteborg ställs inför; hur skaffar jag mig smartast ett hål i väggen som jag kan kalla hem?

• Jag bor idag i Västerås, varifrån det går en direktbuss till Uppsala som tar ca 1h att åka. Läget är således inte superakut. Min nuvarande lägenhet är dock en studentlägenhet, och de lär kasta ut mig vid något tillfälle.

• Jag har fått förklarat för mig att nationerna är hjälpsamma när det kommer till lägenheter. Hur funkar dessa? Finns det någon som är bättre att vara medlem i än andra? V-Dala är den jag blivit rekommenderat.

• Är det fullständigt idiotiskt att köpa en lägenhet istället för att hyra en? Jag är inte ens säker på att detta går ihop ekonomiskt, men hyrespriserna jag sett är inte direkt låga, och jag funderar då på om man egentligen inte hamnar på en lägre månadskostnad om man köper snarare än hyr? De flesta bostadsrätterna ligger på ~1,3-1,7 miljoner. Såg någon för 1,5 med månadskostnad på 1100kr. Jag har för närvarande ca 500k kronor som jag skulle kunna kasta in, sen får nån förälder stå som medlånstagare. Men jag vet inte om detta ens går ihop?

• EDIT: Vill helst inte vara inneboende. Vet att man inte får vara för kräsen, men jag är typen som behöver kunna bli fri från människor om jag så önskar. ^^

Övriga råd att ge?
Tacksam för all typ av hjälp.😊

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Blev precis antagen till tvåårigt masterprogram i Uppsala (jai!), och ställs då inför samma problem som tusentals andra studenter i Uppsala/Stockholm/Göteborg ställs inför; hur skaffar jag mig smartast ett hål i väggen som jag kan kalla hem?

• Jag bor idag i Västerås, varifrån det går en direktbuss till Uppsala som tar ca 1h att åka. Läget är således inte superakut. Min nuvarande lägenhet är dock en studentlägenhet, och de lär kasta ut mig vid något tillfälle.

• Jag har fått förklarat för mig att nationerna är hjälpsamma när det kommer till lägenheter. Hur funkar dessa? Finns det någon som är bättre att vara medlem i än andra? V-Dala är den jag blivit rekommenderat.

• Är det fullständigt idiotiskt att köpa en lägenhet istället för att hyra en? Jag är inte ens säker på att detta går ihop ekonomiskt, men hyrespriserna jag sett är inte direkt låga, och jag funderar då på om man egentligen inte hamnar på en lägre månadskostnad om man köper snarare än hyr? De flesta bostadsrätterna ligger på ~1,3-1,7 miljoner. Såg någon för 1,5 med månadskostnad på 1100kr. Jag har för närvarande ca 500k kronor som jag skulle kunna kasta in, sen får nån förälder stå som medlånstagare. Men jag vet inte om detta ens går ihop?

Övriga råd att ge?
Tacksam för all typ av hjälp.😊

//G

Lite semi offtopic men..
Angående köp, om lägenheten (för 1.3miljoner) du köper efter 2 år stigit ca 200 000kr så har du i princip bott gratis, då räknar jag med ränta, avgift, el och bredband och vinstskatt typ. Men detta beror lite på vad du annars tänkt göra för de 500 000kr. Du kan ju också investera de i aktier och ha bott "gratis" i en hyresrätt om avkastningen är bra. Finns mycket "trix" man kan göra med sina pengar för att lösa boende, och till olika risker. I ditt läge hade jag köpt en lägenhet

Om man har handpenning så kan man göra 3 val, varav 1 är dåligt och de andra har olika typer av risker

1. Lägga handpenning på bostadsrätt. I längden bor man antagligen "gratis" (risken i bostadsmarknaden)
2. Investera pengarna och bo i hyresrätt. Samma outcome som 1. om avkastningen går bra (risken i börsen)
3. Ha pengarna på ett konto och bara spara + hyresrätt. (Det kostar dig din hyra varje månad, och det är pengar som inte kommer tillbaka.) Ingen risk att dina pengar minskar i värde dock (bortsett från inflation)

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

@ehallq: Tack för svar! Jag har dem liggandes i aktier och fonder idag, men kan inte påstå att de går sådär speciellt bra, och mitt intresse för att pilla med det är lågt. ^^ På ett år har de gått upp ca 4% totalt sett (= ca 10,000kr).

Bomarknaden just nu känns dock riskabelt, och min lekmanna-bedömning är att vi just nu är på någon form av "peak". Enligt de artiklar jag läst förväntas dock inte priserna sjunka nämnvärt, speciellt inte på mindre lägenheter.

/G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@ehallq: Tack för svar! Jag har dem liggandes i aktier och fonder idag, men kan inte påstå att de går sådär speciellt bra, och mitt intresse för att pilla med det är lågt. ^^ På ett år har de gått upp ca 4% totalt sett (= ca 10,000kr).

Bomarknaden just nu känns dock riskabelt, och min lekmanna-bedömning är att vi just nu är på någon form av "peak". Enligt de artiklar jag läst förväntas dock inte priserna sjunka nämnvärt, speciellt inte på mindre lägenheter.

/G

Kika på rikatillsammans.se, Man kan räkna med allt mellan 4-10% i snitt över en längre period.

Mitt boende peakade på 3.5miljoner, men är "nere" i 3miljoner nu. Men har legat stabilt ett tag. Jag skulle inte vara jätterädd för att köpa/sälja nu. Inte små lägenheter i iallafall, precis som du säger

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L