Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Kan rekommendera appen Opti om man vill ha enkel koll på om kostnaden för sina fonder är höga eller låga, alternativ om man vill byta fonder till de som är snarlika mm. Gratis app med stöd för bankID och ett flertalet banker och siter

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Kan rekommendera appen Opti om man vill ha enkel koll på om kostnaden för sina fonder är höga eller låga, alternativ om man vill byta fonder till de som är snarlika mm. Gratis app med stöd för bankID och ett flertalet banker och siter

Finns tyvärr inte till Android än! går att sätta upp sig på en e-postlista när den kommer ut.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Lite sent att komma med detta inlägg nu men, Avanza kör gratis courtage på USA-marknaderna - handlar ni något?
OBS! fortfarande växlingsavgift på 0,25%.

Köpte lite allt möjligt. Resonerade som så att det är långsiktiga placeringar så timingen är lite strunt samma. Men dollarn har tappat lite mot SEK senaste veckan, index har gjort lite högre toppar senaste månaderna, och ser nu ut att vända upp från en liten svacka, så därför kändes det som ett ok läge.

 Walt Disney Co
 Take-Two Interactive Software Inc
 Taiwan Semicond Mfg Co
 Berkshire Hathaway Inc Class B
 Activision Blizzard Inc
 Ferrari NV
 Alphabet Inc Class C
 Baidu Inc
 Alibaba Group Holding Ltd
 Tesla Inc

Nått mer man borde slå till på?`

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Lite sent att komma med detta inlägg nu men, Avanza kör gratis courtage på USA-marknaderna - handlar ni något?
OBS! fortfarande växlingsavgift på 0,25%.

Köpte lite allt möjligt. Resonerade som så att det är långsiktiga placeringar så timingen är lite strunt samma. Men dollarn har tappat lite mot SEK senaste veckan, index har gjort lite högre toppar senaste månaderna, och ser nu ut att vända upp från en liten svacka, så därför kändes det som ett ok läge.

 Walt Disney Co
 Take-Two Interactive Software Inc
 Taiwan Semicond Mfg Co
 Berkshire Hathaway Inc Class B
 Activision Blizzard Inc
 Ferrari NV
 Alphabet Inc Class C
 Baidu Inc
 Alibaba Group Holding Ltd
 Tesla Inc

Nått mer man borde slå till på?`

Köpte mig en liten näve AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Månadsskiftets köp och sälj är klara och resultatet blev väll sisådär med en snittavkastning på 2,29%. Men jämfört med SIXRX som ligger runt 0% för de senaste 12 månaderna är det ett godkänt resultat.
Novotek gör ett återbesök efter att ha blivit ratad förra månaden det tråkiga är att den köps in dyrare än den såldes (30,24 vs. 28,35).

Får korrigera. Kom fram till att det var tid att rensa bort lite till för att snabba på övergången till 6mån istället för 12mån och dessa var inte roliga. Så resultatet för månaden blev istället -7,68%.

Citat:

Aktie

Inköpspris

Försäljningpris

Utdelning

Vinst/Förlust

DHI Group, Inc.

2,45

Unisys Corporation New

13,3

Andersen & Martini B A/S

66,5

Concentric AB

153,2

G4S plc

22,13

NOVOTEK AB ser. B

30,24

Marimekko Corporation

10,4

14,3

0,43

41,63%

Dedicare AB ser. B

129,68

63,47

5

-47,20%

HiQ International AB

59

60,78

3,2965

8,60%

Tieto

27,17

27,64

1,19

6,11%

Nobia AB

70,9

68,35

7

6,28%

SAS AB

22,86

16,74

-26,77%

Lehto Group Oyj

13,1

9,52

0,289

-25,12%

Orion Corporation B

32,56

23,21

1,2325

-24,93%

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Då var köp och sälj för augusti gjorda (några dar innan månadsskiftet tom.)
Månaden blev väldigt bra med hela 26,86% i snitt.
Månadens kanon var Softronic med makalösa 140%.
Kalkonen blev Lucara diamond med -21%.
Den enda som får nytt förtroende i sex månader till är Uniflex.

Citat:

Aktie

Inköpspris

Försäljningpris

Utdelning

Vinst/Förlust

Natural Health Trends Corp.

23,865

Finjan Holdings, Inc.

4,2876

Uniflex AB ser. B

21,7059

KappAhl AB

36,9153

Vestas Wind Systems A/S

424,5

Aker BP

285,8

Lucara Diamond Corp

19,3979

14,66

0,5616

-21,53%

Honkarakenne Oyj B

3,7696

3,46

-8,21%

Softronic AB ser. B

9,7

22,6

0,75

140,72%

Ponsse Oyj 1

23,81

30,65

0,6375

31,40%

Raisio Plc Vaihto-osake

3,85

3,64

0,1445

-1,70%

Raute Corporation A

25,3

28,8

1,0625

18,03%

Tethys Oil AB

63,4

101,96

60,82%

Uniflex AB ser. B

24,5

21,7059

1,65

-4,67%

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

@Dahle86: Hur väljer du ut vilka du ska ta för varje månad? Vad är teorin du har bakom köp och sälj varje månad?

Jag köper lite på känn och en del går bra och en del dåliga. Jag är på plus i genomsnitt iaf.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

@Dahle86: Hur väljer du ut vilka du ska ta för varje månad? Vad är teorin du har bakom köp och sälj varje månad?

Jag köper lite på känn och en del går bra och en del dåliga. Jag är på plus i genomsnitt iaf.

Tar ut dem efter magiskaformeln med momentum.

Norden tar jag fram på borsdata.se, så väljer jag de fyra högst rankade varje månad som jag inte redan äger. Dock köper jag bara en per lista (t.ex. large cap Sverige) varje månad. Det för att undvika att bli för tung i small cap.

USA tar jag fram på magicformulainvesting.com där kan man välja mellan 30 eller 50 bolag utan inbördes ordning. Först tar jag 30 bolag, söker upp dem på Avanza och lägger i en bevakningslista. Efter det tar jag bort alla som är på minus och sämre än Nasdaq på 3 och 6 månader. Sen tar jag två slumpmässigt av de som finns kvar. Finns inga tar jag och söker efter 50 och försöker på nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

@Dahle86: Tack.
Är verkligen nybörjare på börsen märker jag mer och mer. Vet inte ens vad small/large cap är.

Måste läsa på mer om börsen känner jag. Men det låter ju som en smart strategi du har hittat.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

@Dahle86: Tack.
Är verkligen nybörjare på börsen märker jag mer och mer. Vet inte ens vad small/large cap är.

Måste läsa på mer om börsen känner jag. Men det låter ju som en smart strategi du har hittat.

Är precis som med de flesta ämnen. Ju mer man lär sig ju mer vet man man inte vet.

Large cap är de största bolagen på svenska börsen. Sen har vi mid cap och small cap vilka då är medel stora och små bolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

@iller:

Seb har bra fick 10%

kolla

http://www.dividend.com/

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Medlem

Jag har ett sparande i ett ISK hos Avanza (blandade aktiefonder och lite aktier) på omkring 100 000 kronor så långt. ligger ungefär 10-15% upp årligen.

Jag har även ett gammalt traditionellt fondsparande i depå på annat håll som jag fått av mina föräldrar som består av tre fonder (alla med 1,25% avgift) varav en gått upp över 200% (allemansfond) och den i skrivande stund upp 425% (småbolagsfond). Funderar på om jag ska sälja av dessa och stoppa in dem i ISKn. Värdet totalt är ca 170 000 kronor, varav anskaffningsvärdet är ca 48 000 kronor vilket skulle innebära en del skatt.

Läser http://www.smaspararguiden.se/blogg/darfor-ska-du-salja-gamla... och blir nyfiken och mer taggad på att sälja av och investera i andra fonder och aktier.

Målet med sparande är oklart. Pension möjligen. Renoveringar kanske.

Stämmer allt som står i Småspararguiden? Någon som har några vettiga åsikter kring detta. Borde jag sälja och investera på nytt? Åsikter? Tankar? Idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snody:

Nej. Jag vill flytta chansen att blir "rik" till närtid, och hur gör man det? Jo, genom att investera lite mindre belopp i hög risk. Jag är t.om. villig att ta ett sämre statistiskt utfall under hela livstiden mot att möjligheterna att bli rik är större nu. Alltså "chansar" jag. Gruvbolag i Arizona. Yes!

...och där blir vi utköpta med närmare +500% vinst sedan köp. Hittat ett liknande gruvbolag så en del av vinsten går in där, resten får ligga likvid ett tag. Börs känns ruskigt övervärderat och riskabelt för tillfället.

Permalänk
Medlem

Nu söker jag lite tips/tankar här.

Sambon och jag har rätt stor summa sparade pengar på bankkonto med liten ränta. Jag skulle vilja sätta över dessa till var sitt ISK konto för att på så sätt inte förlora pengar genom inflationen (ca 2,2%).

Så tanken är att föra över en liten summa varje månad till fonder där risken är liten men avkastningen med stor sannolikhet är över 2%.

Vi har nu ungefär lika mycket pengar på ISK-konton där vi har blandade fonder och jag även lite aktier, så risk tar vi med hälften av pengarna redan.

Om vi verkligen inte hittar drömhuset (Liten chans med dagens priser och mina krav), så är tanken lite tidigare pension för oss båda. så säg 10-15 år på sikt, men egentligen längre tid eftersom man bara tar ut en liten summa i taget att leva på efter "pensionen".

Är det en dum idé att flytta pengarna till lågrisk-fonder? Vilka fonder ska man satsa på? Eller ska man våga att satsa allt på blandade fonder istället?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

@Lagers: Det är en jättebra idé att flytta pengarna. Jag tycker att du ska köra en härlig mix av någon billig globalfond, någon teknikfond, kanske någon småbolagsfond. Det finns ju en uppsjö av olika fonder, men själv har jag ett månadssparande i följande fondportfölj:

25% Swedbank Robur Ny Teknik
25% DnB Teknologi
20% Didner & Gerge Småbolag
15% LF Global Indexnära
15% LF Fastighetsfond

Kan även rekommendera att snegla på Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

Jag tycker också att det är trevligt att krydda med lite aktier inom sånt man är intresserad av. Har bla ett gäng AMD-aktier, Fortnox, Phase Holographic och siktar på att köpa MTG regelbundet inför den kommande splitten då jag tänker att värderingen av MTGx kan sticka lite efter uppdelningen.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Nu söker jag lite tips/tankar här.

Sambon och jag har rätt stor summa sparade pengar på bankkonto med liten ränta. Jag skulle vilja sätta över dessa till var sitt ISK konto för att på så sätt inte förlora pengar genom inflationen (ca 2,2%).

Så tanken är att föra över en liten summa varje månad till fonder där risken är liten men avkastningen med stor sannolikhet är över 2%.

Vi har nu ungefär lika mycket pengar på ISK-konton där vi har blandade fonder och jag även lite aktier, så risk tar vi med hälften av pengarna redan.

Om vi verkligen inte hittar drömhuset (Liten chans med dagens priser och mina krav), så är tanken lite tidigare pension för oss båda. så säg 10-15 år på sikt, men egentligen längre tid eftersom man bara tar ut en liten summa i taget att leva på efter "pensionen".

Är det en dum idé att flytta pengarna till lågrisk-fonder? Vilka fonder ska man satsa på? Eller ska man våga att satsa allt på blandade fonder istället?

spiltan räntefond är väldigt lågrisk ger väl ~2-3% /år dessutom väldigt låg avgift.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/94867/spiltan-ran...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Nu söker jag lite tips/tankar här.

Sambon och jag har rätt stor summa sparade pengar på bankkonto med liten ränta. Jag skulle vilja sätta över dessa till var sitt ISK konto för att på så sätt inte förlora pengar genom inflationen (ca 2,2%).

Så tanken är att föra över en liten summa varje månad till fonder där risken är liten men avkastningen med stor sannolikhet är över 2%.

Vi har nu ungefär lika mycket pengar på ISK-konton där vi har blandade fonder och jag även lite aktier, så risk tar vi med hälften av pengarna redan.

Om vi verkligen inte hittar drömhuset (Liten chans med dagens priser och mina krav), så är tanken lite tidigare pension för oss båda. så säg 10-15 år på sikt, men egentligen längre tid eftersom man bara tar ut en liten summa i taget att leva på efter "pensionen".

Är det en dum idé att flytta pengarna till lågrisk-fonder? Vilka fonder ska man satsa på? Eller ska man våga att satsa allt på blandade fonder istället?

Flytta till fonder är bättre än sparkonto.
Ska ni ha pengarna om 1-3 år så skulle jag ta spiltan räntefond.
10-15 år globalfond/Sverigefond/spiltan investmentbolag.
Är ni lite rädda för svängningar ta 25-50% spiltan räntefond och resten global/Sverige/investmentbolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

@erssn:
På mitt nuvarande ISK konto har jag redan b.la Swedbank Robur Ny Teknik, LF Global Indexnära och även Spiltan Aktiefond Investmentbolag och 9 till fonder. Har utgått från Rikatillsammans men lekt om mitt innehav. Sambon har Rikatillsammans (från 2017) rakt av. De pengar vi får in nu och i framtiden sätter vi in på nuvarande ISK-konto. Så detta nya isk-konto ska tömma sparkontot och sedan stanna av med insättningar.

Har även aktier som t.ex NCC, Investor, SCA, Scandic, Castellum och även några data-aktier på Nordnet. MTG har jag sneglat på, ska bevaka den tror jag.

Tanken jag har är att jag inte ska riskera så stor bortfall med alla våra pengar, ha ungefär hälften av våra pengar på mycket låg risk. Jag är nybörjare på börsen och vet inte än vad man ska titta på för minimera riskerna. Sambon vill ha lite mindre risk än vad jag vågar mig på också.

Tycker du att jag ska strunta i lågrisk och köra en spridd portfölj även på dessa pengar?

@griid: Spiltan räntefond har jag i den vanliga portföljen. Den har gått sådär än så länge, men är nog en av de man kanske ska ta med ändå om jag bygger en lågrisk-portfölj.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Flytta till fonder är bättre än sparkonto.
Ska ni ha pengarna om 1-3 år så skulle jag ta spiltan räntefond.
10-15 år globalfond/Sverigefond/spiltan investmentbolag.
Är ni lite rädda för svängningar ta 25-50% spiltan räntefond och resten global/Sverige/investmentbolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom vi redan har hälften av pengarna på Global/sverige/europa-fonder så betyder det att vi ska satsa på Spiltan räntefond för alla pengar från sparkontot? Är det inte bättre att ta några stycken olika räntefonder och sprida riskerna där med?

Visst är man alltid rädd för svängningar. Man vill ju inte förlora massor med pengar när man väl ska ta ut dom. Sedan är väl inte dessa pengar något man måste ha för att överleva. Det är verkligen svårt detta med risk vs avkastning.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Eftersom vi redan har hälften av pengarna på Global/sverige/europa-fonder så betyder det att vi ska satsa på Spiltan räntefond för alla pengar från sparkontot? Är det inte bättre att ta några stycken olika räntefonder och sprida riskerna där med?

Visst är man alltid rädd för svängningar. Man vill ju inte förlora massor med pengar när man väl ska ta ut dom. Sedan är väl inte dessa pengar något man måste ha för att överleva. Det är verkligen svårt detta med risk vs avkastning.

Eftersom ni verkar se på dessa pengar separat på alla andra sätt så borde ni göra det även här. Så 25-50% räntor resten global/Sverige. Det är hur jag ser det.

Själv är jag nästan helt i aktier och inga räntor mer än 0räntekonton.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Nu söker jag lite tips/tankar här.

Sambon och jag har rätt stor summa sparade pengar på bankkonto med liten ränta. Jag skulle vilja sätta över dessa till var sitt ISK konto för att på så sätt inte förlora pengar genom inflationen (ca 2,2%).

Så tanken är att föra över en liten summa varje månad till fonder där risken är liten men avkastningen med stor sannolikhet är över 2%.

Vi har nu ungefär lika mycket pengar på ISK-konton där vi har blandade fonder och jag även lite aktier, så risk tar vi med hälften av pengarna redan.

Om vi verkligen inte hittar drömhuset (Liten chans med dagens priser och mina krav), så är tanken lite tidigare pension för oss båda. så säg 10-15 år på sikt, men egentligen längre tid eftersom man bara tar ut en liten summa i taget att leva på efter "pensionen".

Är det en dum idé att flytta pengarna till lågrisk-fonder? Vilka fonder ska man satsa på? Eller ska man våga att satsa allt på blandade fonder istället?

Index-fonder med låg avgift. Satsa på många delar av världen ifall någon marknad faller. Några delar med risk-fonder.

Robur Ny teknik och småbolag Sverige har gått bra som högrisk-fonder

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Försöker ge en bekant råd. Han har fått ca 2 milj i arv.
Har redan eget sparande, ett par milj (blandade fonder hos storbank, men rätt låga avgifter och bra spridning som det är men är inte jätteintresserad själv), bor i villa med låg belåning, bra inkomst osv.

Tanken är att arvet ska investeras, 10+ år horisont. Jag har tänkt att börsen vore det bästa, men han skulle bli ganska sur om börsen svänger ner i några år månadsspara 50k för att sprida inköpet över 2 år är knappast en fördel?

Då han inte kommer va så aktiv så är något enkelt upplägg att föredra.

Hur hade ni gjort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Här är min långsiktiga sparplan som jag månadsparar i:

Avanza Zero - 23,8%
SPP Aktiefond global - 18,5%
Spiltan Aktiefond investmentbolag - 14,8%
SPP aktiefond USA - 13,9%
AMF aktiefond Europa - 10,1%
Spiltan global investmentbolag - 9,1%
SPP aktiefond Japan - 6,4%
Swedbank robur ny teknik 3,5%

Kanske borde omfördela, men jag tycker det funkar bra hittills.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Försöker ge en bekant råd. Han har fått ca 2 milj i arv.
Har redan eget sparande, ett par milj (blandade fonder hos storbank, men rätt låga avgifter och bra spridning som det är men är inte jätteintresserad själv), bor i villa med låg belåning, bra inkomst osv.

Tanken är att arvet ska investeras, 10+ år horisont. Jag har tänkt att börsen vore det bästa, men han skulle bli ganska sur om börsen svänger ner i några år månadsspara 50k för att sprida inköpet över 2 år är knappast en fördel?

Då han inte kommer va så aktiv så är något enkelt upplägg att föredra.

Hur hade ni gjort?

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant fråga eftersom det ofta pratas om månadsspara. Men man ska ju inte gå in med allt i en fond. Med den lilla kunskap jag har så hade jag nog spridit det på rätt många fonder. Med 100k per fond blir det lätträknat men man kanske ska sprida ännu mer?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kalium:

Som sagts tidigare, bolaget delades därav det stora dyket. Jag jobbar inom SCA och har därför ganska bra koll på vad som händer här. Jag vet inte varför dom tipsar om att sälja, men det går bra för SCA just nu i alla fall.

Ahaa, lite insider trading där, alltså?

EDIT:

Skrivet av Dahle86:

Mitt råd hade varit att strunta i hans portfölj då den faktiskt inte är super imponerade trots att den är super omständig.

Den är inte tänkt att vara superimponerande, den ska vara väldigt trygg. Han följer Warren Buffet:s princip att det allra viktigaste är att inte gå back.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ahaa, lite insider trading där, alltså?

EDIT:
Den är inte tänkt att vara superimponerande, den ska vara väldigt trygg. Han följer Warren Buffet:s princip att det allra viktigaste är att inte gå back.

Den är ändå super omständig, vilket är ett dåligt tecken då man kan göra en trygg portfölj utan att köpa en salig blandning med fonder, ETFer och guld.

Över 3 år hade vilken indexfond som helst gett likvärdigt resultat. Till mindre krångel och billigare. Visst hans är stabilare men gud vad mycket jobb för ingen skillnad i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Intressant fråga eftersom det ofta pratas om månadsspara. Men man ska ju inte gå in med allt i en fond. Med den lilla kunskap jag har så hade jag nog spridit det på rätt många fonder. Med 100k per fond blir det lätträknat men man kanske ska sprida ännu mer?

Statistiskt är det bättre att bara hiva in allt på en gång.
Finns ingen anledning att välja flera likadana fonder från olika fondbolag. Då dessa ändå kommer gå likvärdigt. Lättare då med allt på samma plats för att göra utbetalningar sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av glemmy:

Försöker ge en bekant råd. Han har fått ca 2 milj i arv.
Har redan eget sparande, ett par milj (blandade fonder hos storbank, men rätt låga avgifter och bra spridning som det är men är inte jätteintresserad själv), bor i villa med låg belåning, bra inkomst osv.

Tanken är att arvet ska investeras, 10+ år horisont. Jag har tänkt att börsen vore det bästa, men han skulle bli ganska sur om börsen svänger ner i några år månadsspara 50k för att sprida inköpet över 2 år är knappast en fördel?

Då han inte kommer va så aktiv så är något enkelt upplägg att föredra.

Hur hade ni gjort?

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla på Lysa, mycket enkelt men de har ändå bra fondval och låg avgift. Normalt skulle jag säga 100% aktier på så lång tid, men risken är att han får panik och säljer allt om börsen skulle dyka med 50% tex som den gjorde under senaste finanskrisen. 60/40 skulle kanske passa honom bättre.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dahle86:

Den är ändå super omständig, vilket är ett dåligt tecken då man kan göra en trygg portfölj utan att köpa en salig blandning med fonder, ETFer och guld.

Över 3 år hade vilken indexfond som helst gett likvärdigt resultat. Till mindre krångel och billigare. Visst hans är stabilare men gud vad mycket jobb för ingen skillnad i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte särskilt omständig. Tar inte mer än en kvart två gånger om året, men det kanske räknas som omständligt?

Skillnad blir det ju självklart

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Jag har ett sparande i ett ISK hos Avanza (blandade aktiefonder och lite aktier) på omkring 100 000 kronor så långt. ligger ungefär 10-15% upp årligen.

Jag har även ett gammalt traditionellt fondsparande i depå på annat håll som jag fått av mina föräldrar som består av tre fonder (alla med 1,25% avgift) varav en gått upp över 200% (allemansfond) och den i skrivande stund upp 425% (småbolagsfond). Funderar på om jag ska sälja av dessa och stoppa in dem i ISKn. Värdet totalt är ca 170 000 kronor, varav anskaffningsvärdet är ca 48 000 kronor vilket skulle innebära en del skatt.

Läser http://www.smaspararguiden.se/blogg/darfor-ska-du-salja-gamla... och blir nyfiken och mer taggad på att sälja av och investera i andra fonder och aktier.

Målet med sparande är oklart. Pension möjligen. Renoveringar kanske.

Stämmer allt som står i Småspararguiden? Någon som har några vettiga åsikter kring detta. Borde jag sälja och investera på nytt? Åsikter? Tankar? Idéer?

Trött respons på mina frågeställningar. Kanske ordbajsade för mycket :). Hur som så tog jag beslut idag om att sälja av allt som ligger i gammal depå. Ska lägga 20-30k i sparkonto (där jag redan har 20k liggandes) som buffert. Resten ska in i ISK. Oklart om jag kastar in allt på en gång eller portionerar in det över tid.