Permalänk
Medlem

RAM minne modul DÖD?

Hej på er

Jag skulle starta datorn igår och fick då felkoden 55 på mitt moderkort.
googlade lite, då sa de att den betyder typ, "no memory installed".

Fanns lite olika lösningar på detta, från uppdatera bios till döda minnesmoduler.

Jag tog då bort en modul då funkade det.
Sen bytte jag ut den till den jag tog bort i och satte den i samma slott. Då funkade det inte.
Tesade båda i den slotten den döda satt i med samma resultat.
Testade båda två i de andra två slottarna. Funkade inte.

Jag tolkar detta som att en av modulerna är döda. Håller ni med?

Låter kansk givet vad det är men jag är definitivt ingen expert på området så jag frågar här
för att få lite andra åsikter och idéer så jag inte missar nåt som ev. kan lösa det.

Mvh

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är den modulen död. Bara att köpa en ny. Har hänt mig två gånger. Men det var en del småfel innan de gav upp för mig. Typ problem att ladda upp spel eller att det helt plötsligt hängde sig i spelet. Försvann så fort jag byte ut den trasiga ram modulen.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Tyvärr så är den modulen död. Bara att köpa en ny. Har hänt mig två gånger. Men det var en del småfel innan de gav upp för mig. Typ problem att ladda upp spel eller att det helt plötsligt hängde sig i spelet. Försvann så fort jag byte ut den trasiga ram modulen.

Ok, tack för svar!
Kändes lite surt bara, modulerna är precis 2 år gamla körda på angivna latenser... :/

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem

@ALmo:

Kan du reklamera? Beroende på tillverkare men några har livstids garanti.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

@Gnarf: Bra tänkt! Det står på inet: 1 år, (Tillverkaren har livstids garanti)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Slutsats: Går inte att reklamera!
Den livstidsgaranti som finns gäller bara så länge Corsair tillverkar dem.
Vilket är logiskt om man tänker längre än näsan räcker som jag inte gjorde... XD

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALmo:

Vilket är logiskt om man tänker längre än näsan räcker som jag inte gjorde... XD

Ja, man kan ju inte kunna allt. Det som är fördelen med forumet. Trista pengar nu när alla ram minnen är så dyra jämfört med när vi köpte DDR 3 minne till datorn första gången. Har hänt en del de sista 6 åren..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALmo:

Bara göra en RMA på dem hos Corsair, du får betala frakten dit men de ersätter modulerna.
Sen går det väl reklamera i 3 år hos butiken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Bara göra en RMA på dem hos Corsair, du får betala frakten dit men de ersätter modulerna.
Sen går det väl reklamera i 3 år hos butiken...

Antar att det inte var Corsair som tillverkat dem?

Edit: läste ett par gånger till och kommit fram till att garantin bara gäller så länge de fortfrande tillverkar minnena? (kan dom inte tillverkas mer är det svårt att skicka nya)? Eller har jag fattat fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Antar att det inte var Corsair som tillverkat dem?

Edit: läste ett par gånger till och kommit fram till att garantin bara gäller så länge de fortfrande tillverkar minnena? (kan dom inte tillverkas mer är det svårt att skicka nya)? Eller har jag fattat fel

Skickades från m.sweclockers.com

Jag bytte ut ett par Corsair XMS2 för 2 år sedan, ganska säker på att de inte tillverkats på väldigt länge.

Minnena var säkert 5-7 år gamla, var inga problem, fast du får ju svar på den frågan när du gör en RMA-ansökan.

Permalänk
Medlem

Mkt möjligt att det går att göra som ni säger.
Men för min del så spelar det ingen roll då en kompis hade ett kit över för några hundra..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ALmo: Många DDR4 moduler har livstids garenti så kolla det först innan du öppnar plånboken. 👍

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese: Finns svar på detta i tråden..

Visa signatur