Permalänk

Rykande dator

Söker lite råd här. Först av allt jag har ganska bra koll på datorer innon vissa områden.
För någon dag sedan satt jag i soffan som vanligt när det kom ut lätt rök ur min dator. Fick panik och bröt strömmen till den och öppnade fönstret.
Kände dock ingen rök lukt samt att min brandvarnare ej gick.
Kollade igenom dator dagen efter så fort jag kom hem från jobbet och hittade 2 avikelser
1: 3pins kontakten från cpu kylarblocket (coolermaster vattenkylning) var plasten lätt deformerad som om den hade börjat smälta (ej kabeln) bara fästet.
Kan lätt byta ut det till ett nytt fäste, men varför göra det innan jag vet vad som orsakade det hela.
2: hittade en halvstor missfärgning som jag ej sett tidigare på moderkortet en bit över min cpu. Inget har kunnad slå in i moderkortet på det stället.

Fråga mig för mer info
Har ingen aning vad jag skall göra just nu=)

Skulle gärna lägga till bilder på det hela här men har inte en aning om hur man gör det

http://forumbilder.se/H7P7P/dsc-2141

http://forumbilder.se/H7P7P/dsc-2139

http://forumbilder.se/H7P7P/dsc-2102

http://forumbilder.se/H7P7P/dsc-2187

Uppdaterade texten
Permalänk
Medlem

@Creepingdeath9: Gissar på att din coolermaster vattenkylning är över 3 år (dit garanti räcker) och börjat läcka?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creepingdeath9:

Söker lite råd här. Först av allt jag har ganska bra koll på datorer innon vissa områden.
För någon dag sedan satt jag i soffan som vanligt när det kom ut lätt rök ur min dator. Fick panik och bröt strömmen till den och öppnade fönstret.
Kände dock ingen rök lukt samt att min brandvarnare ej gick.
Kollade igenom dator dagen efter så fort jag kom hem från jobbet och hittade 2 avikelser
1: 3pins kontakten från cpu kylarblocket (coolermaster vattenkylning) var plasten lätt deformerad som om den hade börjat smälta (ej kabeln) bara fästet.
Kan lätt byta ut det till ett nytt fäste, men varför göra det innan jag vet vad som orsakade det hela.
2: hittade en halvstor missfärgning som jag ej sett tidigare på moderkortet en bit över min cpu. Inget har kunnad slå in i moderkortet på det stället.

Fråga mig för mer info
Har ingen aning vad jag skall göra just nu=)

Skulle gärna lägga till bilder på det hela här men har inte en aning om hur man gör det

Hej.

Ja något kan absolut ha bränts som du säger, angående bilder så länkar jag en sida där du enkelt kan ladda upp, sen kan du bara posta länkarna här då det är smidigast för dig.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Hej.

Ja något kan absolut ha bränts som du säger, angående bilder så länkar jag en sida där du enkelt kan ladda upp, sen kan du bara posta länkarna här då det är smidigast för dig.

/Lifooz

Tack=)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Creepingdeath9: Gissar på att din coolermaster vattenkylning är över 3 år (dit garanti räcker) och börjat läcka?

Min coolermaster är 2 månader gammal max....
Läcker ej vad jag kan se

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Creepingdeath9: Hur ser det ut på moderkortet där 3-pin var inkopplad?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Fläcken på moderkortet tycker jag ser ut som lite kylpasta.

Visa signatur

Hemmarigg:
Ryzen 7 1700 @3,2Ghz - MSI B450 - GTX 1070 FE - Corsair RAM 2x8GB @3000Mhz - Intel SSD 240 GB - HDD 1 TB - Cryorig H7 - Fractal PSU 550W - Phanteks Enthoo EVOLV TG

Lanburk:
i7 2600K @4,45Ghz - 2x4GB RAM - MSI GTX 970 100ME

Permalänk
Skrivet av pettshop:

Fläcken på moderkortet tycker jag ser ut som lite kylpasta.

Nu när du säger det håller jag med. La ju på kylpasta när jag bytte till vattenkylaren för ca2 månader sedan. Men
Kan inte minnas att jag läckte nå av den när ja applicera det. Bör jag försiktigt kolla om det går av? Topps eller nå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Creepingdeath9: Hur ser det ut på moderkortet där 3-pin var inkopplad?

http://forumbilder.se/H7P7Q/dsc-2196

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ser inte ut att vara nå skador där

Permalänk
Medlem

@Creepingdeath9: Ta en tops och lite isopropylalkohol eller liknande så ska du se att det går bort utan någon större ansträngning!

Visa signatur

Hemmarigg:
Ryzen 7 1700 @3,2Ghz - MSI B450 - GTX 1070 FE - Corsair RAM 2x8GB @3000Mhz - Intel SSD 240 GB - HDD 1 TB - Cryorig H7 - Fractal PSU 550W - Phanteks Enthoo EVOLV TG

Lanburk:
i7 2600K @4,45Ghz - 2x4GB RAM - MSI GTX 970 100ME

Permalänk
Skrivet av pettshop:

@Creepingdeath9: Ta en tops och lite isopropylalkohol eller liknande så ska du se att det går bort utan någon större ansträngning!

Gjorde de för ett tag sedan och det visade sig bara vara lite kylpasta=) ingen skada under det heller=)

Har också bytt ut kontakten till kabeln, och det visade sig att det var jorden som hade största skadan runt sig GND.
Har dock ej startat upp datan. Funderar om problemet ligger i nätagget. Kanske behöver bytas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Creepingdeath9:

Gjorde de för ett tag sedan och det visade sig bara vara lite kylpasta=) ingen skada under det heller=)

Har också bytt ut kontakten till kabeln, och det visade sig att det var jorden som hade största skadan runt sig GND.
Har dock ej startat upp datan. Funderar om problemet ligger i nätagget. Kanske behöver bytas

Skickades från m.sweclockers.com

skulle tipp på dålig kontakt i jordstiftet då.

har man dålig kontakt kommer det agera som typ en resistor och gå varmt där och troligen därför kontakten ser ut att ha börjat smälta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creepingdeath9:

Datorn

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Har du någon molex till 3 pin adapter och testa den med ?
(Eller fläktkontroller om du har en funkar och testa med också.)

Skulle inte tro att det är nätagget då hade det antingen brutit strömmen vid kortslutning eller bränt av den snabbare än vad du märkt av nu.

Ser nästan ut som att antingen pumpen dött och kortsluter 3 pin nu.

När du säger bytt kontakten till kabeln, du har inte tagit av kontakten från pumpen antar jag och satt dit ny kontakt ?
Eller menar du 3 pin uttaget i sig på annan plats ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Har du någon molex till 3 pin adapter och testa den med ?
(Eller fläktkontroller om du har en funkar och testa med också.)

Skulle inte tro att det är nätagget då hade det antingen brutit strömmen vid kortslutning eller bränt av den snabbare än vad du märkt av nu.

Ser nästan ut som att antingen pumpen dött och kortsluter 3 pin nu.

När du säger bytt kontakten till kabeln, du har inte tagit av kontakten från pumpen antar jag och satt dit ny kontakt ?
Eller menar du 3 pin uttaget i sig på annan plats ?

Ja jag har en molex till 3 pin adapter som jag skulle kunna testa med.

Jag menade att jag bara har bytt ut plast kontakten som alla pin är anslutna till på kabeln. Den som hade smält.
Bara för att kunna testa den igen.

Men skall kolla om pumpen lagt av lite senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av johanruda:

Jaja! =D

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle tipp på dålig kontakt i jordstiftet då.

har man dålig kontakt kommer det agera som typ en resistor och gå varmt där och troligen därför kontakten ser ut att ha börjat smälta.

Skall kolla upp det tack=p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Creepingdeath9:

Ja jag har en molex till 3 pin adapter som jag skulle kunna testa med.

Jag menade att jag bara har bytt ut plast kontakten som alla pin är anslutna till på kabeln. Den som hade smält.
Bara för att kunna testa den igen.

Men skall kolla om pumpen lagt av lite senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Datorn startar, pumpen funkar. Ingen rök. Men när windows startat upp stängs datorn av....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creepingdeath9:

Datorn startar, pumpen funkar. Ingen rök. Men när windows startat upp stängs datorn av....

Du kanske skulle titta på temperaturer (framför allt CPU kanske om du har möjlighet innan den stängs av). Annars kan du kanske titta i BIOS. Jag antar att det kan vara lite svårt att hinna titta i loggfiler etc, fast kommer ingen blåskärm eller liknande är det nog sannolikt att det inte finns något där iallafall.

Edit: Har du någon nätdel i reserv (gammal avlagd etc) kan det vara intressant att byta också.

Permalänk
Medlem

@Creepingdeath9: Du råkar inte ha annan CPU kylare att testa med?
Annars kan du köra en ful variant och starta datorn utan 3-pin ansluten, bara för att se om du kommer längre utan att den dör?
(Det är skapligt mycket massa i vatten-blocket, så du borde klara att starta datorn innan tempen går för hög.)

Kommer du längre utan att vattenkylaren är ansluten, har du hittat felet.
Annars kan man misstänka nätdelen.

EDIT:
Skulle tempen hinna för högt, så throttlar datorn ner CPU.
Inget jag brukar rekommendera, men i felsöknings syfte borde det vara OK.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

@Creepingdeath9: Du råkar inte ha annan CPU kylare att testa med?
Annars kan du köra en ful variant och starta datorn utan 3-pin ansluten, bara för att se om du kommer längre utan att den dör?
(Det är skapligt mycket massa i vatten-blocket, så du borde klara att starta datorn innan tempen går för hög.)

Kommer du längre utan att vattenkylaren är ansluten, har du hittat felet.
Annars kan man misstänka nätdelen.

EDIT:
Skulle tempen hinna för högt, så throttlar datorn ner CPU.
Inget jag brukar rekommendera, men i felsöknings syfte borde det vara OK.

Skall prova dessa saker men bara i felsöknings syfte=) tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Creepingdeath9: Stäng av datorn direkt du konstaterar att du kom förbi där den stängde av tidigare.
Inte i windows, utan stäng av med knappen på nät aggregatet. Windows skall spara ner allt och det tar tid och alstrar värme. Något du inte vill utan cirkulerande vatten.

Och stänger den ner som innan är du i alla fall lite klokare. (Vattenkylaren kanske inte är problemet.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Så man kan inte lita på sluten vattenkylning till 100%?
Tur jag inte skaffade det.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Så man kan inte lita på sluten vattenkylning till 100%?
Tur jag inte skaffade det.

Det var väl ett onödigt påhopp?
Vi vet ju inte var felet ligger ännu? Kan vara moderkortet, kan vara nätdelen, kan vara kylaren.
Du kan inte lita på någonting som kan gå sönder.
En luftkylare där fläkten går sönder, kan överhetta precis likadant. Vilken otur att du köpte en sån då?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Det var väl ett onödigt påhopp?
Vi vet ju inte var felet ligger ännu? Kan vara moderkortet, kan vara nätdelen, kan vara kylaren.
Du kan inte lita på någonting som kan gå sönder.
En luftkylare där fläkten går sönder, kan överhetta precis likadant. Vilken otur att du köpte en sån då?

Det är inget påhopp:)
Får hoppas TS löser problemet.

Slutna vattenkylare ska väl hålla om inte annat så täcker väl garantin om något annat tar skada.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Det var väl ett onödigt påhopp?
Vi vet ju inte var felet ligger ännu? Kan vara moderkortet, kan vara nätdelen, kan vara kylaren.
Du kan inte lita på någonting som kan gå sönder.
En luftkylare där fläkten går sönder, kan överhetta precis likadant. Vilken otur att du köpte en sån då?

Nu består ju vattenkylaren också av fläktar. Förutom fläkten finns (till skillnad från luftkylare) vatten som kan läcka (och eventuellt fixa kortslutning), och pump som kan gå sönder. Detta är ju dock ett meckarforum, många tycker väl att det är kul att skruva. Själv skulle jag dock vara på tok för bekväm för att ha vattenkylare nuförtiden och prioriterar driftsäkerhet

Permalänk
Medlem

Nu handlade det om att hjälpa TS lista ut hur få igång datorn.
@jorgen69: Första raden ställde du en fråga. Andra raden omvandlade du den till ett påstående.
@dannesthlm: Vist är en AIO vattenkylare mera komplicerad än en flänsar och en fläkt. Men vad gäller gränssnittet är det precis lika simpelt! En enkel kontakt.
Nu har TS valt at investera i en AIO. Ni föredrar fläns och fläkt? Det finns andra trådar som går in på för och nackdelar om respektive. Låt oss hålla tråden på ämnet.
Väntar på att höra från TS hur det har gått?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Det var väl ett onödigt påhopp?

Ett påhopp mot alla AIOs där ute, eller vad menar du?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ett påhopp mot alla AIOs där ute, eller vad menar du?

Kan du förklara vad "Tur att jag inte skaffade det" har med TS problem att göra? Jag menade att det inte hör till tråden. TS har ju inte ens listat ut om det är AIO kylaren som är problemet. Så varför kasta ur sig något sådant? Man kan väl vänta till TS konstaterat att alla AIO är skit och att TS aldrig mera kommer beblanda sig med dylikt?
Tänk om det visar sig att det var PSU hela tiden? Vad dumma AIO hatare måste känna sig?

Fullständigt onödigt sidospår. Som att bråka om vilket bilmärke som är bäst, eller om CocaCola eller Pepsi är bäst?

Vad ni väljer för kylning kunde jag inte bry mej mindre om.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!