Vad kommer hända med klimatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Jag förstår hur du tänker. Jag tycker det är väldigt sunt att lyssna på alla sidor och bilda uppfattning. Och jag kan förstå att du hamnar mitt i mellan efter att ha lyssnat på säg 5 stycken talare för och 5 talare emot. Vad jag dock tänker blir fel i det, i det här fallet är ju att det finns mångdubbla som talar för att vi påverkar klimatet än vad som säger att det är naturliga cykler. Tex här ser du.

"Several studies of the consensus have been undertaken.[1] Among the most-cited is a 2013 study of nearly 12,000 abstracts of peer-reviewed papers on climate science published since 1990, of which just over 4,000 papers expressed an opinion on the cause of recent global warming. Of these, 97% agree, explicitly or implicitly, that global warming is happening and is human-caused.[2][3] It is "extremely likely"[4] that this warming arises from "... human activities, especially emissions of greenhouse gases ..."[4] in the atmosphere.[5] Natural change alone would have had a slight cooling effect rather than a warming effect.[6][7][8][9]"

Så egentligen borde du läsa 97 artiklar eller lyssna på 97 föreläsningar som talar för att vi påverkar temperaturen och 3 som talar emot. Och då kanske du inte skulle hamna i mitten i frågan. Och du kanske borde ge den andra sidan en ärlig chans och läsa eller kolla på andra än dessa Aftonbladet/P1 experter om du nu inte gillar dem.
Förstår du hur jag tänker?

Och jag håller med om att utan tvivel folk får studier på beställning av olika företag som ska tala för deras produkt. Men vem är det som tjänar på det här? Det känns ju tydligt om ExxonMobil beställer en studie att den kommer vara vinklad.

Om man ska lita på den vetenskapliga principen så känns det som att 97% som de nu visar på wikipediasidan borde vara något man kan lita på någelunda. När det ändå går så långt att NASA har en egen dedikerad sida för det så skulle det krävs en gigantisk konspiration för att det inte skulle ligga någon sanning i det här.

Absolut, men alla föreläsningar är inte av seriösa forskare utan många är bara s.k. experter.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det som är intressant är att höjd skatt på "fulkött" inte är någon vänstergrej om man nu trodde det.

Fulkött handlar inte bara om var geografiskt saker produceras utan även hur själva produktionen sker, en majoritet av det danska köttet skulle nog kvala in som fulkött även om det produceras i närheten.

@Nätälskare.
Det var lite det som var min poäng, att bara sänka skatter hjälper inte i detta fall. Därför är sannolikt vägen framåt en skattehöjning på importerat "fulkött" som är dåligt för klimatet och människan på kort och lång sikt.
Den typen av skattehöjningar är strategiskt smart då det sannolikt gynnar en majoritet på sikt.

Jo det är ju faktiskt aningen meningslöst att vi har dom strikta regler för köttproduktion i Sverige om vi ändå kan köpa kött från länder utan dessa regler. Men dilemmat är just också att straffbeskattningar påverkar just dom fattigare i samhället. Lösningen är inte så enkel som man kan tro

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jo jag förstår, men det är ändå intressant att ta reda på om det är ett alternativ att sänka skatten.
länkade en bild från Willys.

Inga av dessa är ekologiska eller liknande

Danskt fläskfile 84:90 kr per KG
Svensk fläskfile 168 kr per KG

Hur mycket måste vi sänka skatten för att göra den svenska fläskfile billigare än den danska?
Alternativt, hur mkt måste vi sänka den svenska köttbiten för att någon som tidigare köpt den danska köper den svenska?

https://www.willys.se/sortiment/Kott-chark-och-fagel/Kott/Fla...

Tydligen 83,10:-

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hur vet du att denna kylan och torkan vi har nu är onaturlig och inte den på 1800 talet? Vem skulle kunna visa det?

Ja precis. Vädret går i cykler som allt annat. Visst vi har en viss påverkan på vädret men inte till den grad som miljömupparna påstår. På 1800 talet fanns ju inga bilar. Industrialismen kom först på 1900 talet så vad var det som påverkade vädret då?? Sen denna planet kom till så har ju vädret förändrats hela tiden. Det är helt normalt, inget är statiskt.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Absolut, men alla föreläsningar är inte av seriösa forskare utan många är bara s.k. experter.

Detta lär väl vara sant åt båda sidorna?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Detta lär väl vara sant åt båda sidorna?

Ja.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Jo det är ju faktiskt aningen meningslöst att vi har dom strikta regler för köttproduktion i Sverige om vi ändå kan köpa kött från länder utan dessa regler. Men dilemmat är just också att straffbeskattningar påverkar just dom fattigare i samhället. Lösningen är inte så enkel som man kan tro

Det är långt ifrån meningslöst att vi har dom strikta reglerna som vi har, det är den enda vägen framåt. Problemet är att en del bara tänker med plånboken.
Straffbeskattning i detta fallet kommer sannolikt gynna de fattiga på sikt då marknaden för denna typ av kött minskar och alla fördelar som det medför. Kostnaden och riskerna förknippat med "fulkött" längre fram kommer bli monumentala om det får fortsätta, och det kommer drabba den fattiga först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tydligen 83,10:-

Inte nödvändigtvis.
Men även om vi tar bort all skatt så kommer vi inte kunna kapa 83,10.
Sporten är väl att hitta en nivå så att människor som inte är pålästa men ändå på något sätt förstår fördelen med att köpa svenskt faktiskt gör det.
Kanske handlar om att det inte ska vara så stor skillnad i kombination med lite kampanj så folk blir upplysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Ja precis. Vädret går i cykler som allt annat. Visst vi har en viss påverkan på vädret men inte till den grad som miljömupparna påstår. På 1800 talet fanns ju inga bilar. Industrialismen kom först på 1900 talet så vad var det som påverkade vädret då?? Sen denna planet kom till så har ju vädret förändrats hela tiden. Det är helt normalt, inget är statiskt.

Jag postar dessa länkar en tredje gång eftersom du verkar tro att det är en liten falang av "miljömuppar" som tror såhär. Att dra till med de extremaste grupperna är ointressant och orelevant. På samma sätt som det är ointressant att dra till med militanta extremfeminister i en debatt om feminism. Saker och ting är inte svarta och vita och konsensus i den vetenskapliga sfären är att människan har påverkat miljön och att vi måste ändra på oss.

https://climate.nasa.gov
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Scientific_opinion_on_climate...

"Several studies of the consensus have been undertaken.[1] Among the most-cited is a 2013 study of nearly 12,000 abstracts of peer-reviewed papers on climate science published since 1990, of which just over 4,000 papers expressed an opinion on the cause of recent global warming. Of these, 97% agree, explicitly or implicitly, that global warming is happening and is human-caused.[2][3] It is "extremely likely"[4] that this warming arises from "... human activities, especially emissions of greenhouse gases ..."[4] in the atmosphere.[5] Natural change alone would have had a slight cooling effect rather than a warming effect.[6][7][8][9]"

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Inte nödvändigtvis.
Men även om vi tar bort all skatt så kommer vi inte kunna kapa 83,10.
Sporten är väl att hitta en nivå så att människor som inte är pålästa men ändå på något sätt förstår fördelen med att köpa svenskt faktiskt gör det.
Kanske handlar om att det inte ska vara så stor skillnad i kombination med lite kampanj så folk blir upplysta.

Du vet verkligen inte hur mycket pengar som går i skatt va?
Skulle sparat bilden jag såg på FB häromdan, en elräkning på typ 1300 är 300 spänn el och resten skatt. För att betala den måste man dessutom jobba in typ 2500 som man skattar på först.
Jag kan inte alla kostnader förknippade med ett jordbruk, men t ex diesel behövs vilket också är 70-80% i skatt. Så att kapa 50% av kostnaden genom skattelättnader låter inte särskilt orimligt.

Och ja, lite info till folk är bra och ju fler av oss som shoppar lokalproducerat desto bättre.
Jag försöker så gott jag kan, för det är enorm skillnad på fulkött och finkött.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du vet verkligen inte hur mycket pengar som går i skatt va?
Skulle sparat bilden jag såg på FB häromdan, en elräkning på typ 1300 är 300 spänn el och resten skatt. För att betala den måste man dessutom jobba in typ 2500 som man skattar på först.
Jag kan inte alla kostnader förknippade med ett jordbruk, men t ex diesel behövs vilket också är 70-80% i skatt. Så att kapa 50% av kostnaden genom skattelättnader låter inte särskilt orimligt.

Och ja, lite info till folk är bra och ju fler av oss som shoppar lokalproducerat desto bättre.
Jag försöker så gott jag kan, för det är enorm skillnad på fulkött och finkött.

Har rätt bra koll på skatter då jag både bott utomlands i många år men även driver eget här hemma i Sverige, dock inte inom jordbrukssektorn.

Mitt tips är att resa runt lite, helst bosätta sig i ett annat land så man får en känsla för hur det fungerar i länder där man betalar mindre skatt.
Kan säga såhär, jag har mer kvar i plånboken i Sverige och kan göra betydligt mer saker än i något annat land jag bott och jobbat i.

Jag är dålig på att känna skillnad på en dansk fläskfile eller svensk, tror inte jag skulle klarat ett blindtest. Men det spelar ingen roll, köper svenskt ändå och det är det vi ska promota, högre skatt på importerat fulkött anser jag är enda lösningen.

Kostnaden för vård kommer ändå gå upp men kan vi och många andra såsom UK göra en markering i form av höjd tull så kommer vi sannolikt tjäna på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Har rätt bra koll på skatter då jag både bott utomlands i många år men även driver eget här hemma i Sverige, dock inte inom jordbrukssektorn.

Mitt tips är att resa runt lite, helst bosätta sig i ett annat land så man får en känsla för hur det fungerar i länder där man betalar mindre skatt.
Kan säga såhär, jag har mer kvar i plånboken i Sverige och kan göra betydligt mer saker än i något annat land jag bott och jobbat i.

Jag är dålig på att känna skillnad på en dansk fläskfile eller svensk, tror inte jag skulle klarat ett blindtest. Men det spelar ingen roll, köper svenskt ändå och det är det vi ska promota, högre skatt på importerat fulkött anser jag är enda lösningen.

Kostnaden för vård kommer ändå gå upp men kan vi och många andra såsom UK göra en markering i form av höjd tull så kommer vi sannolikt tjäna på det.

Jag har rest en hel del och jobbar globalt, visst är vårt system med skatter bland de bästa i världen, men vi är inte bäst och höjd skatt är inte lösningen på alla problem.
De senaste fyra åren borde vara bevis nog på hur man kan försämra för de flesta i en högkonjuktur...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hävdat att höjd skatt är lösningen på alla problem.
Skulle t.ex. mkt väl kunna tänka mig skattesänkningar i kombination med att man tar bort saker som barnbidrag, studiebidrag och kanske kortar ner betald föräldraledighet för medel till höginkomsttagare.

Jag tycker nog de senaste 12 åren är en tragisk historia med ökade klyftor mellan fattiga och rika samt en politik som gör att unga får det riktigt svårt att t.ex. ta sig in på bostadsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag har aldrig hävdat att höjd skatt är lösningen på alla problem.
Skulle t.ex. mkt väl kunna tänka mig skattesänkningar i kombination med att man tar bort saker som barnbidrag, studiebidrag och kanske kortar ner betald föräldraledighet för medel till höginkomsttagare.

Jag tycker nog de senaste 12 åren är en tragisk historia med ökade klyftor mellan fattiga och rika samt en politik som gör att unga får det riktigt svårt att t.ex. ta sig in på bostadsmarknaden.

Ökade klyftor är inte ett problem, var lägsta nivån ligger är det. Och det blev bättre 8 av de 12 åren du nämner.
Det enda du har rätt i är att unga fått det svårare att komma in på bostadsmarknaden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ökade klyftor är inte ett problem, var lägsta nivån ligger är det. Och det blev bättre 8 av de 12 åren du nämner.
Det enda du har rätt i är att unga fått det svårare att komma in på bostadsmarknaden.

Rätt? Det är ingen hemlighet att klyftorna mellan rika och fattiga ökat. Sen om man anser det är bra det är ju högst personligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Jag postar dessa länkar en tredje gång eftersom du verkar tro att det är en liten falang av "miljömuppar" som tror såhär. Att dra till med de extremaste grupperna är ointressant och orelevant. På samma sätt som det är ointressant att dra till med militanta extremfeminister i en debatt om feminism. Saker och ting är inte svarta och vita och konsensus i den vetenskapliga sfären är att människan har påverkat miljön och att vi måste ändra på oss.

https://climate.nasa.gov
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Scientific_opinion_on_climate...

"Several studies of the consensus have been undertaken.[1] Among the most-cited is a 2013 study of nearly 12,000 abstracts of peer-reviewed papers on climate science published since 1990, of which just over 4,000 papers expressed an opinion on the cause of recent global warming. Of these, 97% agree, explicitly or implicitly, that global warming is happening and is human-caused.[2][3] It is "extremely likely"[4] that this warming arises from "... human activities, especially emissions of greenhouse gases ..."[4] in the atmosphere.[5] Natural change alone would have had a slight cooling effect rather than a warming effect.[6][7][8][9]"

https://www.youtube.com/watch?v=SyUDGfCNC-k

"The Earth is over 4 Billion years old. Man has only been documenting temperatures since the 1800s. Yet so-called climate change experts have the arrogance to proclaim bogus theories as fact. Because it pushes the Globalist agenda. It pushes Big Government's agenda. When you look at the history of the scientist who preach global warming/climate change they are Government funded. They are being paid to push the agenda. The Earth has went through extreme changes in those billions of years, and it will continue to do so. It does not matter if Humans exist or not.

By the way, 31,000 scientists have signed a petition stating there is "no convincing scientific evidence that human release of carbon dioxide is causing...catastrophic" warming. These are the Scientist that have integrity, and are not funded by the Globalist agenda."

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

https://www.youtube.com/watch?v=SyUDGfCNC-k

"The Earth is over 4 Billion years old. Man has only been documenting temperatures since the 1800s. Yet so-called climate change experts have the arrogance to proclaim bogus theories as fact. Because it pushes the Globalist agenda. It pushes Big Government's agenda. When you look at the history of the scientist who preach global warming/climate change they are Government funded. They are being paid to push the agenda. The Earth has went through extreme changes in those billions of years, and it will continue to do so. It does not matter if Humans exist or not.

By the way, 31,000 scientists have signed a petition stating there is "no convincing scientific evidence that human release of carbon dioxide is causing...catastrophic" warming. These are the Scientist that have integrity, and are not funded by the Globalist agenda."

En YouTube-video som svar alltså? Tack.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Själv är jag glad över miljö rörelserna.
Tack vare dom så:
Har vi ingen bly i bensinen.
Alla levande ting tackar för detta.

Bilarna går bättre än nånsin tack vare katalysatorer och lambasonder i kombination med avancerad insprutning.
Hade inte biltillverkarna tvingats till detta skulle vi fortfarande kört med stinkande förgasarbilar.
Och "under litern vettu!" vore fortfarande ett mått på en bränslesnål bil.

Privatpersoner och industrier kan inte längre bara lägga ett avlopp rakt ner i närmaste vattendrag.
Numera sparar företag pengar på att ha låga utsläpp.

Det har visat sig att man inte behöver använda extremt giftiga och flyktiga kemikalier för att tvätta saker (t.ex. elektronik).
Utan det fungerar även med vanligt vatten om man tänker till lite.

Men jag är mindre nöjd över:

Att det enda sättet vi i Sverige verkar ha för att styra utvecklingen är nya skatter.

Att de som föreslår dessa skatter nästan uteslutande är storstadsbor som verkar ha noll insyn i att "landsbygden" (d.v.s. enligt dom allt som inte är våra 3 största städer, och 75% av befolkningen) inte har samma förutsättningar att "ta bussen istället".

Att bara välbärgade har råd att vara riktigt miljövänliga.
De i lägenhet och som inte har råd med en ny bil varannat år straffskattas på alla tänkbara olika sätt.
Har du däremot villa och bra ekonomi så kan du enkelt investera i solpaneler och miljöbilar för att på så sätt slinka undan skatter.

Att om miljömupparna på allvar tycker att vi skall åka kollektivt så gör det GRATIS !
Det finns redan ett helt gäng kommuner i Sverige (inkl. min egen) som erbjuder i princip gratis bussar (en symbolisk summa brukar krävas för ett busskort).
Om småkommuner klarar detta så vore det ju busenkelt för storstäderna att erbjuda samma service.

Att miljömupparna verkar sakna all form av långsiktigt tänkande.
Hur många köpte inte etanolbilar när det var vad mupparna pushade för ?
Hur många har inte bytt till diesel ?, som ett tag var jättebra för miljön men numera är samhällets fiende nummer 1.
Och alla som skaffar elbil idag, när kilometerskatten kommer (och det gör den, var så säker) och när den extra elskatten för att du använder den till att åka till jobbet introduceras.
Ja när ekonomin och fördelarna med elbil inte längre går ihop, vad händer då ?
Lyssnar man på miljömupparnas retorik så står det ju klart att dom är mot alla former av frihet vad gäller förflyttning.

Permalänk
Medlem

Solen kommer bara bli varmare när den åldras så till slut kommer haven koka bort och det är inget vi kan påverka :).

Vi påverkar vädret men mycket mindre än folk vill få det att låta som. sen är sverige ett litet land som påverkar vädret VÄLDIGT lite med vår lilla folkmängd.

vill man se in i jordens framtid kan man titta på venus där är det varmt och mysigt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

...
"The Earth is over 4 Billion years old. Man has only been documenting temperatures since the 1800s. Yet so-called climate change experts have the arrogance to proclaim bogus theories as fact. Because it pushes the Globalist agenda. It pushes Big Government's agenda. When you look at the history of the scientist who preach global warming/climate change they are Government funded. They are being paid to push the agenda. The Earth has went through extreme changes in those billions of years, and it will continue to do so. It does not matter if Humans exist or not."

Intressant. Här kommer klimatförnekarnas verkliga ansikte fram. De offrar hellre hela mänskligheten än att de vill se att Staten börjar reglera och lagstifta om utsläppen. Hujedaneme!!!

Citat:

It does not matter if Humans exist or not.

Helt klart kommer livet på Jorden klara sig oavsett hur illa vi beter oss. Det som jag ser som en liten smula (ironi) intressant är om mänskligheten kan överleva.

https://www.deviantart.com/humon/art/Mother-Gaia-207388674

Skrivet av helgonet:

...
"By the way, 31,000 scientists have signed a petition stating there is "no convincing scientific evidence that human release of carbon dioxide is causing...catastrophic" warming. These are the Scientist that have integrity, and are not funded by the Globalist agenda."

Om vi antar att det stämmer att 31.000 forskare (scientists) har skrivit under petitionen, då innebär det att petitionen har skrivits under av mindre än 0,3% av alla de som enligt kraven i petitionen var kvalificerade att göra det. Och granskar man dessa krav och underskrifter framkommer det att på sin höjd ca 13.245 faktiskt kan kallas forskare. Av dessa kan 39 st kallas klimatforskare. Jämför det med de tusentals klimatforskare från olika länder som regelbundet arbetar med IPCC-rapporterna.

https://skepticalscience.com/OISM-Petition-Project.htm

Tips: De som argumenterar mot att klimatförändringen är verklig och orsakad av människan har dålig koll på fakta och väldigt dåligt minne. De upprepar gamla argument om och om igen, trots att dessa argument har bemötts och krossats om och om igen. På sajten https://skepticalscience.com har man samlat dessa bristfälliga argument tillsammans med motargumenten som visar vad det är för fel på dem. Många (alla?) av de klimatförnekande argumenten som framförts i denna tråd återfinns där.

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

Det händer inte så mycket med klimatet. Det har alltid fluktuerat och jorden har mekanismer för att reglera det.
Problemet är att vi hal låtit vår civilisation blivit väldigt sårbar (mest för att det är billigast) så vi inte tål dessa variationerna längre.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Det händer inte så mycket med klimatet. Det har alltid fluktuerat och jorden har mekanismer för att reglera det.
Problemet är att vi hal låtit vår civilisation blivit väldigt sårbar (mest för att det är billigast) så vi inte tål dessa variationerna längre.

Vår civilisation har inte funnits så länge att den någonsin utsatts för den typ av globala "variationer" vi nu står inför. Det är till och med möjligt att vår civilisation uppstod till del tack vare de mycket stabila klimatförhållandena de senast 10.000 åren eller så.

Det är helt klart billigast och enklast att välja att inte överleva som art. Men vill vi verkligen det?

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel.
Istiden ska ju komma ca var 10e tusen år och enligt forskare så har vi gått över tiden, så det betyder att det borde komma en ny istid snart, eller har den globala uppvärmningen förhindrat den?
Somsagt, rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

@mrbrix: Lite osäkert när/om det blir en ny istid. Om 50.000 år möjligen, enligt Milankovitchcyklerna. Men det är också möjligt att vi genom utsläppen av växthusgaser nu permanent lämnar "Icehouse Earth" och går in i "Greenhouse Earth" istället. Och att det därför inte blir några mer istider på många miljoner år, eller kanske inte ens någonsin mer. Solen blir sakta varmare och det blir mindre sannolikt att "Greenhouse Earth" avbryts.

Det finns tre möjliga stabila lägen för Jordklotet.

  • "Snowball Earth" - Massor med snö och is över hela jordklotet som reflekterar det mesta av solstrålningen.

  • "Icehouse Earth" - Snö och is nära polerna. Breder ut sig ibland (istid) och drar sig lite tillbaka ibland (mellanistid). Vi befinner oss i en mellanistid just nu. Eller gjorde det...

  • "Greenhouse Earth" - Ingen snö och is alls vid polerna. Inga glaciärer. Havsytan 65 meter högre än idag. Mycket olikt dagens värld. Detta är det "normala" läget; Ca 80% av jordens historia.

Det minst vanliga "läget" är det vi lever i nu, med is vid polerna. Dinosaurierna levde i "Greenhouse Earth" som vi tycks vara på väg mot.

https://en.wikipedia.org/wiki/Greenhouse_and_icehouse_Earth

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adoby:

Vår civilisation har inte funnits så länge att den någonsin utsatts för den typ av globala "variationer" vi nu står inför. Det är till och med möjligt att vår civilisation uppstod till del tack vare de mycket stabila klimatförhållandena de senast 10.000 åren eller så.

Det är helt klart billigast och enklast att välja att inte överleva som art. Men vill vi verkligen det?

Tolkningsfråga. Homo Sapiens har funnits i runt 300'000 år eller mer, lite beroende på vilken forskare man tror på, så en eller annan istid har vi allt fått stå ut med.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Tolkningsfråga. Homo Sapiens har funnits i runt 300'000 år eller mer, lite beroende på vilken forskare man tror på, så en eller annan istid har vi allt fått stå ut med.

Ja, det är stämmer nog bra. Men nu gällde det inte hur länge det funnits människor utan hur länge den mänskliga civilisationen har funnits. Och den anses nog normalt ha uppstått och utvecklats under den innevarande mellanistiden.

Dessutom är det inte en ny istid mänskligheten står inför, utan en värld utan is och snö. Stigande havsnivå. Hundratals miljoner (miljarder?) människor är beroende av floder med smältvatten från snö och glaciärer i bergskedjor. Utan snö/is blir det översvämning följt av torka. Följt av flyktingströmmar.

Skrivet av ZecretW:

Det händer inte så mycket med klimatet. Det har alltid fluktuerat och jorden har mekanismer för att reglera det.
Problemet är att vi hal låtit vår civilisation blivit väldigt sårbar (mest för att det är billigast) så vi inte tål dessa variationerna längre.

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_world#Rise_of_ci...

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

https://www.youtube.com/watch?v=SyUDGfCNC-k

"The Earth is over 4 Billion years old. Man has only been documenting temperatures since the 1800s. Yet so-called climate change experts have the arrogance to proclaim bogus theories as fact. Because it pushes the Globalist agenda. It pushes Big Government's agenda. When you look at the history of the scientist who preach global warming/climate change they are Government funded. They are being paid to push the agenda. The Earth has went through extreme changes in those billions of years, and it will continue to do so. It does not matter if Humans exist or not.

By the way, 31,000 scientists have signed a petition stating there is "no convincing scientific evidence that human release of carbon dioxide is causing...catastrophic" warming. These are the Scientist that have integrity, and are not funded by the Globalist agenda."

Men seriöst... En meteorolog? Men, det är väl närmare klimatforskning än vissa andra varit under åren...

Mannen verkar vara omedveten om aktuell forskning. Som tex träringar eller isprov. Låter det dessutom troligt att tusentals vetenskapsmän över hela världen är i maskopi i just klimatforskning? Varför lita på vetenskap överhuvudtaget? Och om det nu skulle vara tal om en konspiration... varför gör då världens länder det minsta möjliga om ens det för miljön? Vad verkar mest troligt? Konspiration eller att karln är en idiot? Det mesta av forskning är på något vis bundet till statliga bidrag. Militären, staten igen, eller subventioner. Och visst, jorden har gått igenom enorma förändringar, under miljoner år, inte enorma förändringar på bara några årtionden. Han verkar heller inte förstå skillnaden på teori och hypotes.

31,000 forskare? Inom vilket område? Värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Vi får se efter nästa sommar.

Vad jag vill säga är att vi bör börjar tänka lite längre.

Inte säkert att nästa sommar blir kallare, dessa temperatursvängningar kan hålla i sig några år.
För ca 10 000 år sedan försvann de sista isresterna sen istiden i Sverige, tänk vad de måste kört bil då som fick isen att smälta.

Permalänk
Inaktiv

600000 tusen års klimat kan man ju dock se i is runtifrån världen? 2,7 miljoner år är världens äldsta is framplockad med borrning, mha den kan forskare se längre tillbaks i jordens klimat än vad ovan youtube klipp visar.

Den äldsta isbiten som visar hur klimatet var oavbrutet är 800000 år gammal.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av helgonet:

https://www.youtube.com/watch?v=SyUDGfCNC-k

"The Earth is over 4 Billion years old. Man has only been documenting temperatures since the 1800s. Yet so-called climate change experts have the arrogance to proclaim bogus theories as fact. Because it pushes the Globalist agenda. It pushes Big Government's agenda. When you look at the history of the scientist who preach global warming/climate change they are Government funded. They are being paid to push the agenda. The Earth has went through extreme changes in those billions of years, and it will continue to do so. It does not matter if Humans exist or not.

By the way, 31,000 scientists have signed a petition stating there is "no convincing scientific evidence that human release of carbon dioxide is causing...catastrophic" warming. These are the Scientist that have integrity, and are not funded by the Globalist agenda."

Tack för dagens garv.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989