Videotutorials som förklarar foto- och videogrundarna på ett lättförståeligt sätt?

Permalänk
Avstängd

Passar på att tipsa om en svensk "tuber" som jag lärt mig massor ifrån.
Mattias Burling
https://www.youtube.com/channel/UCgVwlIabrL100C9_6vyM9-g

Permalänk
Medlem

@Jopp<3: Ska jag kolla in, tack

Permalänk
Medlem

@wayney: Jag har haft min G7X II i tre år nu. Det jag ångrar mest är att jag inte fotade i råformat redan från början. Jag tänkte då som du gjorde nu "jag kör i JPG tills jag lär mig, då kan jag byta till RAW". Första utlandssemestern med flickvännen tog jag jättefina bilder på, men de är i JPG så redigeringsmöjligheterna är kraftigt begränsade. Har tagit fina nattbilder i London, och även de är kraftigt begränsade i vad jag kan göra innan jag förstör bilden (som nämndes tidigare i tråden).

Jag har aldrig använt Camera Raw, men kan rekommendera Adobe Lightroom. Vet inte vilken Photoshop-licens du har, men i billigaste prenumerationen ingår ju PS och LR tillsammans. LR erbjuder väldigt bra funktioner för att organisera dina foton i biblioteksform utöver all redigering du kan göra. Redigeringen påverkar aldrig originalfilen, utan alla redigeringar lagras i Lightrooms databas. Det innebär att man aldrig behöver hålla på och göra kopior på originalen när man börjar redigera.

Adobe satsar mer och mer på molnlösningar och därför lanseras Lightroom mer och mer som webbapplikation samtidigt som du kan köra och synka dina foton mot mobila enheter.

Permalänk
Medlem

@Sebbepojken: Har börjat att endast fota i raw - blev mycket bättre slutresultat.
Camera Raw känns grymt och jag kommer nog fortsätta använda det för redigering.

Kör just nu Moderskeppets kurs - riktigt bra, rekommenderas

Permalänk
Medlem
Skrivet av wayney:

@Sebbepojken: Har börjat att endast fota i raw - blev mycket bättre slutresultat.
Camera Raw känns grymt och jag kommer nog fortsätta använda det för redigering.

Kör just nu Moderskeppets kurs - riktigt bra, rekommenderas

Camera Raw och Lightroom använder samma "motor" (lighroom använder camera raw för att rendera bilderna). Man har i grund och botten samma reglage men Lightroom har, tror jag, lite fler. Lightroom har även verktyg för att katalogisera och betygsätta bilder. Det finns även stöd för att publicera bilder inne från lightroom på en rad olika bildsidor, tex Flickr.
Med reservation för att det var länge sedan jag använda camera raw så tror jag inte att man kan göra lokala justeringar där utan om man vill göra det så måste bilden först göras till en bitmappad bild och tas in i photoshop för att göra lokala justeringar där med lagermasker.
Så lightroom är, på många sätt, smidigare och ger ett smidigt arbetsflöde. Det finns ju andra liknande program såklart men lightroom har flest användare, på gott och ont.
Skulle man sedan vilja göra mer avancerade saker går det enkelt att öppna en kopia av filen i Photoshop eller annat redigeringsprogram inne från lightroom. När man är färdig och sparar bilden dyker den upp direkt i ens bildkatalog. Jag använder själv Affinity Photo istället för Photoshop.

Nu säger jag inte detta för att du absolut måste använda lightroom men det kan definitivt vara värt att kolla in, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Avslutar med ett exempel på sista punkten. Två bilder, tagna från nästan samma punkt vid två olika tillfällen:
https://farm5.staticflickr.com/4126/5055320516_8bc66b9ec0_z.jpgsvartedalen08 by Robert Petersson, on Flickr

https://farm5.staticflickr.com/4076/4802961068_e8b4258cd6_z.jpgsvartedalen03 by Robert Petersson, on Flickr

Edit:
Kolla gärna in Tammys övriga bilder. Mycket bra skit där och hon har ett, tycker jag, ganska unikt bildspråk för en natufotograf.

Ser bra ut, vilket Instagramfilter användes på den sista bilden?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Ser bra ut, vilket Instagramfilter användes på den sista bilden?

Gå-upp-tidigt-som-satan-och-hoppas-på-att-det-ligger-dimma-som-solen-kan-lysa-upp-när-den-tittar-över-horisonten-filtret.

Om du är uppriktigt intresserad så är bilden en aning beskuren och så har jag ökat kontrast och färgmättnad en aning.
Den översta bilden har mer handpåläggning. Där har jag även gjort lokala justeringar på några ställen.

Edit: I min värld så är "instagramfilter" något man använder för att försöka få en medioker bild att verka intressant. Om inte råmaterialet är bra nog är det inte värt att lägga på ett filter. Det där med att sminka en gris osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Gå-upp-tidigt-som-satan-och-hoppas-på-att-det-ligger-dimma-som-solen-kan-lysa-upp-när-den-tittar-över-horisonten-filtret.

Om du är uppriktigt intresserad så är bilden en aning beskuren och så har jag ökat kontrast och färgmättnad en aning.
Den översta bilden har mer handpåläggning. Där har jag även gjort lokala justeringar på några ställen.

Edit: I min värld så är "instagramfilter" något man använder för att försöka få en medioker bild att verka intressant. Om inte råmaterialet är bra nog är det inte värt att lägga på ett filter. Det där med att sminka en gris osv.

Jag menar bara på att det känns som nuförtiden så är det väldigt få som gör som du gjorde. Gick upp tidigt som fan för att få en riktigt bra bild. Känns som gemene man fotar, lägger på filter/effekter, done!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Okej, jag kommer köra på Camera Raw nu till en början iaf.
Kanske testar Lightroom senare

Permalänk
Hedersmedlem

@wayney *Rubrik förtydligad*

Täänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...