Hårdvaru Mediaspelare vad bör man köpa?

Permalänk
Medlem

Hårdvaru Mediaspelare vad bör man köpa?

Sitter med en Cood-E TV Amlogic S805 1GB Ram 8GB ROM i dagsläget som kör Android 4.4.2 i grunden men laddar Kodi 15.2 direkt.

Söker nu en android box eller android tv box med möjlighet att köra 4K videos kravet är också att den är passivt kyld.

Har kollar på:

Cood-E 4K Bäst prestanda av boxarna jag har tittat på men tidigare Cood-e TV dåligt med uppdateringar.
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/mediaspelare/cood-e...

Xiaomi Mi Box 2GB Ram 8GB ROM Nyligen uppdaterade de till Android tv 8 Nackdel saknar nätverksuttag.

S8 Mini 4K 1GB Ram 8GB ROM Android 7.1 kommer troligen inte uppdateras av tillverkaren verkar vara den klenaste boxen.
https://fyndiq.se/product/15212775-s8-mini-4k-android-tv-box/

MXQ Pro 4K 2GB ram 16GB ROM Android 7.1 kommer troligen inte uppdateras av tillverkaren verkar annars vara en ganska ok box sett att den går att få under 500 på vissa ställen.
https://fyndiq.se/elektronik/tv/mediaspelare/#12877092-mxq-pr...

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Inget snack. Köp nvidia shield. Dyr, men i särklass bäst, trots den har några år på nacken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blommenstorvik:

Inget snack. Köp nvidia shield. Dyr, men i särklass bäst, trots den har några år på nacken.

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia shield må vara bra men den har väl en fläkt om jag inte missminner mig?

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Skrivet av Grabben_83a:

Nvidia shield må vara bra men den har väl en fläkt om jag inte missminner mig?

Jo, det stämmer. Jag har haft min i 2 år nu, och har aldrig hört fläkten starta...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

jag hör, om jag lägger örat på, ett svagt ljud från min shield, men har pro modellen, med 500gb hårdisken, i, så är nog den som låter, aldrig hört något som påminner om en fläkt.

så den är helt tyst, allt bakgrundsljud kommer dränka det lilla ljud den kan avge.
min streamar plex och netflix, och känner inte att den går särskilt svettig.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Är väl snack om en ny mi box på G. Inväntar den själv då min Boxee börjat vara....gammal.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Nvidia shield må vara bra men den har väl en fläkt om jag inte missminner mig?

Har också en Nvidia Shield, har aldrig hört något fläktljud ifrån den. Men jag har ju ljudet påslaget när jag kollar på Tv:n, kan ju vara därför jag aldrig hört nått.

Permalänk
Medlem

Nvidia Shielden har fläkt och en bekant har fått byta sin just för att fläkten har lagt av 2ggr.
Därav att jag helst vill ha en helt passiv box. Men Shilden har varit nere på 1490:- på reor om jag inte missminner mig hos bla Komplett.

Har också hört något rykte om en ny Mi Box men inte riktigt om och när den skall komma.

Man kanske får vänta in en rea eller vänta på nya mi boxen då min tv klarar 4k material i sin egen mediaspelare men inte alla format.

Netflix finns det egen app för i tvn.

Men trevlig med något som kan köra Kodi.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Avstängd

Mi box saknar ethernet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jo men ska ha bra wifi enligt vad jag läst. Tålamodet tog slut så beställde en, kan återkomma då jag fått den med mina tankar kring den.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Har en Mi Box och den funkar bra, kör Netflix och Kodi (1080p-material). Den reagerar snabbt med.

Fick hem en MXQ Pro 4K i början av veckan, har inte hunnit testat den så mycket men la på Netflix och testade lite snabbt och det var väl ok. Blev inte riktigt vän med fjärrkontrollen. Måste labba mer för att kunna ge ett bra omdöme.

Permalänk
Medlem

APTV4K med kodi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det blir en Xiaomi Mi Box plockade en från Webhallen hade fri frakt med Best hem till dörren tyckte det var ok för 799:- få den samma dag som man beställer.

Visst går att få billigare från nån asiatisk sida eller geekbuying eller vad alla diverse sidor heter men nu får jag den fort.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

APTV4K med kodi?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har den för fördelar över shielden, dom kostar ju nästan lika mycket.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Ingen aning. Bara ett förslag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Det blir en Xiaomi Mi Box plockade en från Webhallen hade fri frakt med Best hem till dörren tyckte det var ok för 799:- få den samma dag som man beställer.

Visst går att få billigare från nån asiatisk sida eller geekbuying eller vad alla diverse sidor heter men nu får jag den fort.

Haxx. Bor i Norrlands urskog så får min till veckan. Vi får jämföra upplevelser då (läs du får ge mig tips) :).

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Haxx. Bor i Norrlands urskog så får min till veckan. Vi får jämföra upplevelser då (läs du får ge mig tips) :).

Tyvärr för min del blir det retur av Xiaomi boxen.
Detta då min tv inte får ut något Dolby ljud vid Xiaomin och Kodi vilket fungerar på min gamla box.
Får inget ljud alls.

Min i övrigt så verkade den ganska trevlig hann uppdatera den till android tv 8 och testa lite den verkade inte långsam i menyerna.
Men när den håller på att uppdatera appar så låser sig hela enheten tills den är klar då man inte kan bläddra förbi befintlig app som håller på att uppdateras vilket också var något irriterande.
Men främsta orsaken att jag lämnade den åter var att jag inte fick ut något Dolby ljud.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Vero 4K. Den fungerar utmärkt och skapas/säljs av samma gäng som gör osmc-distrubutionen med Kodi:
https://osmc.tv/vero/

Rekommenderas varmt! Funderar på att köpa den nya versionen som kom nyss och ha till min andra TV som kör med en RBP just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Tyvärr för min del blir det retur av Xiaomi boxen.
Detta då min tv inte får ut något Dolby ljud vid Xiaomin och Kodi vilket fungerar på min gamla box.
Får inget ljud alls.

Min i övrigt så verkade den ganska trevlig hann uppdatera den till android tv 8 och testa lite den verkade inte långsam i menyerna.
Men när den håller på att uppdatera appar så låser sig hela enheten tills den är klar då man inte kan bläddra förbi befintlig app som håller på att uppdateras vilket också var något irriterande.
Men främsta orsaken att jag lämnade den åter var att jag inte fick ut något Dolby ljud.

Skumt nog ska väl de funka. Många fick väl problem av Oreo updaten men ska finnas lösningar tror jag.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Skumt nog ska väl de funka. Många fick väl problem av Oreo updaten men ska finnas lösningar tror jag.

Jag snabbkollade lite på det men fick det inte att funka och vi hade andra ärenden och när jag ändå fick skjuts så passade jag på att lämna tillbaka den.

För jag lämnade även tillbaka en 55tums tv då den var alldeles för stor hos mig har riktat in mig på en 43tums istället men kommer ta tid att hitta nått bra.

Ljudet fungerade på 55tummaren då den har Dolby Atmos samt Surround men när den andra tvn jag har inte har mer än Dolby Digital Plus så funkade det inte, funkar dock med min gamla Cood-e Box.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Aha. Jag är mindre kräsen då jag är helt utan mediaspelare atm och kör mest med tv-ljud eller lurar. Har 1080p plasma. Blir jag missnöjd är den KASS. Jag var nöjd med boxeen bortsett från h265 stödet som saknades.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blommenstorvik:

Inget snack. Köp nvidia shield. Dyr, men i särklass bäst, trots den har några år på nacken.

Skickades från m.sweclockers.com

nej den är inte bäst...... (på spel ok, men inte för media)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ahh det har du skrivit om att den har problem med DTS ljud redan.
Jag som inte kollat runt ordentligt.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Aragorns "fel" att jag beställde en. Mycket bra genomgång för oss noobs som han gjort. Jag räknas definitivt till den grupp som hade miboxen som 1a.
Kanske blir ny tv då 3åringen slutar kasta.....allt........hela tiden...

Har en 60" plasma så har väl inte dålig tv men nörd som man är vill man ha nytt. Vore trist om han i sinne slängde en leksak och pajjade en ny 65"oled då hade han hamnat på blocket, billigt 😀.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Skrivet av aragon:

nej den är inte bäst...... (på spel ok, men inte för media)

Å vilken spelare anser du vara bättre? Har ännu inte hittat nåt stabilare, med större stöd för andra ändamål än just streamad media.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Blommenstorvik: om vi talar om den som är bäst på att ha stöd för strömningstjänster, är det utan tvekan wetek play 2, har fullt stöd för alla stora tjänster, klarar alla format, ink dts utan problem. (netflix i 4k, c-more,hbo nordic, via play)
Det betyder inte att den är smidigast eller att den är superstabil, dock startar jag om den mer sällan än min shield. Men man måste skaffa en 3-part fjärr för att göra den rätt.

Talar vi om smidigaste boxen är det utan tvekan mi box 3, fruktansvärt stabil (aldrig tvingats starta om den) nackdelen är det att den bara ger 1080p på netflix samt har den samma svaghet som alla android tv boxar har, den stödjer inte c more eller hbo nordic, då måste man använda chromecast.
Just chromecast med shield innebär det att man mellan varje avsnitt måste koppla ifrån boxen och sedan starta avsnittet och för att sedanansluta igen. ( jäkligt tröttsamt efter en stund)

Är det så att man bara ska streama från externa källor skulle jag nog säga att vanlig chromecast ultra är det som är bäst,
men har du någon lokal plex,emby, eller hdd faller den bort ganska fort då den saknar mkv stöd.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluesky1:

ser ut att vara jäkligt mycket strul med den. men så kan det låta om wetek eller vilken box som helst på deras forum.
Jag är dock lite frågande,
fungerar, netflix. hbo nordic mm alls på den, och i så fall i vilken upplösning? jag letade men hittade bara info att användare önskade få dom funktionerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ser ut att vara jäkligt mycket strul med den. men så kan det låta om wetek eller vilken box som helst på deras forum.
Jag är dock lite frågande,
fungerar, netflix. hbo nordic mm alls på den, och i så fall i vilken upplösning? jag letade men hittade bara info att användare önskade få dom funktionerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Vero kör ju kodi så det kanske finns någon extension/add on för netflix osv?