Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Tips på att förvara kablar?

Vad har ni alla för tips att förvara kablar bäst?

nu pratar vi inte två strömkablar etc, utan lite mer än så.

på jobbet har jag X antal lådor med nätverkskablar, strömkablar, skärmkablar etc, och just nu är de bara nerstoppade i lådor, hullerombuller.

så ge mig alla era tips på att förvara kablar bäst, hur lindar ni ihop dem etc!

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Använd valfri tom vägg och sätta "krattor" så kablarna kan hänga rakt. Då ser man utan problem varje ände och längd.

Edit: hittade bild. Något i stil med detta fast ni behöver nog modell dubbelt så stor.
https://www.electrokit.com/produkt/kabelhallare-for-vaggmonte...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Vad har ni alla för tips att förvara kablar bäst?

nu pratar vi inte två strömkablar etc, utan lite mer än så.

på jobbet har jag X antal lådor med nätverkskablar, strömkablar, skärmkablar etc, och just nu är de bara nerstoppade i lådor, hullerombuller.

så ge mig alla era tips på att förvara kablar bäst, hur lindar ni ihop dem etc!

klart bäst dom som sitter kvar på kabeln även om den inte används. bara bunta ihop, köp dom med olika färger om du vill sortera allt snabbare.
https://www.amazon.com/Cable-Management-Ties-Self-Gripping-Or...

https://www.amazon.com/TANKING-Reusable-Fastening-Microfiber-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

klart bäst dom som sitter kvar på kabeln även om den inte används. bara bunta ihop, köp dom med olika färger om du vill sortera allt snabbare.
https://www.amazon.com/Cable-Management-Ties-Self-Gripping-Or...

https://www.amazon.com/TANKING-Reusable-Fastening-Microfiber-...

Jag har gjort enligt ovan men med hjälp av förbrukade toapapperrullar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

ska kolla om det går att köpa in.

funderar på att skaffa en massa ziplock påsar och sortera, skulle funka till en stor del av de mindre kablarna, fint att märka upp med.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

ska kolla om det går att köpa in.

funderar på att skaffa en massa ziplock påsar och sortera, skulle funka till en stor del av de mindre kablarna, fint att märka upp med.

dom kardborrband som finns i olika färger borde ju gå att skriva på med en spritpenna ? finns ju såna som används sätta namn i barnkläder.
kardborrbanden finns ju nästan på varje laddare för bärbara.

vad gör du med ziplock påsarna när laddaren används ?

@PlogarN97: sparar du toarullarna i en låda när laddaren används ?

Permalänk
99:e percentilen

En toarulle och två bitar silvertejp blir en praktisk och tålig kabelhållare. Ställer man dem på höjden i en låda blir det enkelt att hitta och få fram rätt kabel. Så här ser det ut i min låda med ljudkablar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

En toarulle och två bitar silvertejp blir en praktisk och tålig kabelhållare. Ställer man dem på höjden i en låda blir det enkelt att hitta och få fram rätt kabel. Så här ser det ut i min låda med ljudkablar.

Smart! Den iden tar jag med mig.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av Xcalibur:

dom kardborrband som finns i olika färger borde ju gå att skriva på med en spritpenna ? finns ju såna som används sätta namn i barnkläder.
kardborrbanden finns ju nästan på varje laddare för bärbara.

vad gör du med ziplock påsarna när laddaren används ?

@PlogarN97: sparar du toarullarna i en låda när laddaren används ?

tanken är mer till typ strömkablar, att man när man behöver en, slänger ner påsen i en låda tills vidare.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle förvarat de ihopbundna med iardborreband eller löst sittande buntband, beroende på hur ofta man tar nya kablar, sen en låda/kabelsort t.ex. strömkablar i en låda och skärmkablarna i en låda. Är det nånga sorters kablar ni bara har enstaka av så läggs de i samma låda.
Sen skrivs det på lådan vad det är för sorter.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Ett tips är att förvara kablarna i rullar med samma diameter för att enklare ha reda på hur långa de är.
En diameter på 10 cm ger ju en omkrets på ca 30 cm, och är då kabeln 4 varv så vet man ju direkt att den är ca 1,2 m lång. Fungerar ju lika bra med 15 cm diameter, för då är ju varje varv ca 50 cm långt.

Permalänk
Medlem

Jag satte fast ett bagagenät under bordet där routern, 3 fördelare och 20 meter kablar nu ligger xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag satte fast ett bagagenät under bordet där routern, 3 fördelare och 20 meter kablar nu ligger xD

Detta var bra!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |