Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

hjälp mig med mitt första dator bygge!

Permalänk

hjälp mig med mitt första dator bygge!

hej,
jag har haft samma gamla dator nu allt för länge och tyckte att det var dags för en ny. Jag har ingen erfarenhet när det kommer till att bygga en egen så jag tar gärna emot synpunkter på datorn om ni har några. Jag undrar lite över hur den kommer att prestera och ifall allting passar ihop men även ifall jag gjort något val som borde ändras på för att få den bättre för ungefär samma pris. Även ifall det finns något jag glömt.

Här nedan är min inköps lista:

tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av malteramel:

hej,
jag har haft samma gamla dator nu allt för länge och tyckte att det var dags för en ny. Jag har ingen erfarenhet när det kommer till att bygga en egen så jag tar gärna emot synpunkter på datorn om ni har några. Jag undrar lite över hur den kommer att prestera och ifall allting passar ihop men även ifall jag gjort något val som borde ändras på för att få den bättre för ungefär samma pris. Även ifall det finns något jag glömt.

Här nedan är min inköps lista:
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1025048/datorbygge

tack!

Ser bra ut !
Billiga komponenter men ingenting som sticker ut som direkt "dumsnålt".
Tror dock inte att du kan sätta en 140mm fläkt baktill i det chassit.

Permalänk
Avstängd

ser bra ut och är så jag hade byggt dator idag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda jag hade gjort vore att ta en vanlig SATA-SSD istället, du kan få dubbla storleken för samma peng.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Andreaz1: oki, tack för svaret! Så skulle ett bättre val vara typ en samsung 860 EVO 500GB vara bättre? Och Hur kommer det påverka datorn om jag har mycket lägre 550MB/s på SATA kortet istället för 3000MB/s på det andra.

Permalänk
Avstängd

Sålänge du inte gör tung video redigering så kommer du inte märka någon skillnad förutom att du har mer plats

Visa signatur

Dator 1:Ryzen 5 1600 @3.9ghz| Giabyte 1070 G1 @2023mhz | 16gb 2400mhz | Corsair 650W | NZXT s340 | 120gb ssd | 1 tb hdd | asus rog strix b350-F gaming am4
Dator 2: Ryzen3 1300| Msi 1050TI| 8gb 2666mz| Corsair 550W| Eclipse P400| 120gb ssd| 320gb HDD| Msi b350 AM4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av malteramel:

hej,
jag har haft samma gamla dator nu allt för länge och tyckte att det var dags för en ny. Jag har ingen erfarenhet när det kommer till att bygga en egen så jag tar gärna emot synpunkter på datorn om ni har några. Jag undrar lite över hur den kommer att prestera och ifall allting passar ihop men även ifall jag gjort något val som borde ändras på för att få den bättre för ungefär samma pris. Även ifall det finns något jag glömt.

Här nedan är min inköps lista:
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1025048/datorbygge

tack!

Du får ofta mer för pengarna om du köper via flera butiker. Här är en dator med lite trevligare chassi, snabbare RAM (som Ryzen gillar), bättre nätaggregat och även större SSD. Allt detta för endast 300kr mer. Fraktkostnaderna är i princip lika med noll år 2018 - så det behöver man inte tänka på.

Datorn kommer att klara det mesta i 1080p. Däremot skulle jag nog personligen titta på ett annat grafikkort. Som sagt så klarar det säkert det mesta - men kommer nog inte vara jätte långlivat. Det är trots allt ungefär en två år gammal generation och var redan då lite mer av ett budgetkort. Jag hade nog köpt begagnat. Det kommer trots allt en ny generation grafikkort om ungefär två veckor - och lär säkert dyka massor med kort här på marknaden som folk vill sälja. Du kan nog få ett 1070Ti för ungefär samma pris som för ett nytt 1060-kort.

PS. Det finns också vitt Meshify C ifall det var ett vitt chassi du ville ha - https://www.inet.se/produkt/6902705/fractal-design-meshify-c-...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Tips
Lite dyrare men dubbelt så stor.
https://prisjakt.nu/produkt.php?p=4771894

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkII | Intel i7 8700 | Gigabyte Z370N WIFI | Samsung 960 EVO NVMe 250GB | Samsung 970 EVO NVMe 1TB | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 2x8GB | Noctua NH-L12 | Corsair SF600 600W | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Permalänk

@Samlooh: okej ser super bra ut! Har kollat lite videos om hur man gör och sätt att visa använder ett armband som gör att man inte avger någon statisk elektricitet hur men nödvändigt är ett sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av malteramel:

@Samlooh: okej ser super bra ut! Har kollat lite videos om hur man gör och sätt att visa använder ett armband som gör att man inte avger någon statisk elektricitet hur men nödvändigt är ett sådant?

Jag har monterat hundratals datorer och inte använt armband mer än en handfull gånger. Räcker med att då och då ta i ett element eller chassit när du endast ska montera komponenterna. Inga garantier men jag har aldrig haft problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@malteramel: Armbandet är nödvändigt . du borde använda ett sådant .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av malteramel:

@Samlooh: okej ser super bra ut! Har kollat lite videos om hur man gör och sätt att visa använder ett armband som gör att man inte avger någon statisk elektricitet hur men nödvändigt är ett sådant?

Det finns en bra guide här på forumet som kan vara bra att läsa igenom.

Skrivet av ....:

Jag har monterat hundratals datorer och inte använt armband mer än en handfull gånger. Räcker med att då och då ta i ett element eller chassit när du endast ska montera komponenterna. Inga garantier men jag har aldrig haft problem.

Att ta på ett element är rätt meningslöst i sammanhanget, se punkt 2.4 i guiden jag länkade ovan.

Permalänk
Medlem

Här är ett till alternativ om du vill kunna köra freesync. Gillar meshify men här är ett "bättre" dock fulare chassi. Ljuddämpningen i R-serien är bättre.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av malteramel:

@Samlooh: okej ser super bra ut! Har kollat lite videos om hur man gör och sätt att visa använder ett armband som gör att man inte avger någon statisk elektricitet hur men nödvändigt är ett sådant?

Helt nödvändigt är det väl inte, utan man använder det mest som en extra säkerhet. Jag hade inget sådant när jag byggde min första dator och det var inga problem med den. De kostar ju däremot endast typ 50kr så man kan väl lika gärna köpa en för säkerhetsskull.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.