Permalänk
Medlem

ComHem Bredband 1200

Hej

Är det någon/några här på forumet som idag använder Comhems Bredband 1200 och kan berätta vilka hastigheter ni får i verkligheten?
Spannet på 600-1200Mbps är stort så det vore intressant att få veta vad vi kunder får ut i verkligheten. Jag har själv i dagsläget Bredband 500 men ser nu att jag automatiskt kommer få Bredband 600 snart. Lägsta hastighet blir fortsättningsvis fortfarande 300Mbps.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk

Hallå

Jag har Bredband 1200 från comhem.

Just nu fungerar det mycket dåligt där jag bor. Svajiga hastigheter och hastigheter långt under utlovat spann. Fungerade hur bra som helst innan när jag hade bredband 250.

Däremot så har comhem efter min felanmälan tagit på sig att felet ligger på deras sida, så dom är på gång att ta hand om det. Dock så tar det sin lilla tid, snart är jag uppe i en månad.

Än så länge: mycket dåligt, men vi får se hur det blir när dom väl fixar problemet.

Permalänk
Medlem

@KaiserWilhelm: Tack för info. Återkom gärna med info om vad du får för hastighet när allt fungerar som det skall. Jag funderar på att uppgradera men priset avskräcker i dagsläget.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Comhem och hastigheter..

Comhem är ett rent skitföretag. Vi har ständiga problem med hastigheten i vårt område och har man inget annat val prishöjer dom i ett. Har varit svajigt i flera år med hastigheter långt under utlovat och tidvisa avbrott.

När vi ringer supporten så är det aldrig något fel. ”Ni har bra signalvärden något måste vara fel hos er..Har ni startat om er router?” Dessutom skall man sitta 1 h eller mer i kö till deras ofta värdelösa support.

Det som är skumt är att vi börjar undra om Comhem håller på med segmenterad lastbalansering, dvs man styr kapacitet dit det klagas mest?
En granne ringde och klagade i veckan. Var som vanligt inget fel.

Han påtalade då att Telia är ute och marknadsför öppen fiber i området och många funderar på detta pga att Comhem inte fungerar. Dagen efter hade alla sina maxvärden igen och hastigheterna gick upp från 80-100Mbit tio 250Mbit och är plötsligt är nätet mer stabilt igen.

Ett tipps är att hålla sig så långt borta från Comhem som det bara går.....Ett sktföretag som ägs av riskkapitalister som bara är ute efter att suga ut pengar och skiter i sina befintliga kunder..

Grattis till bredband 600 och bara att vänta på prishöjningen som följer om ett tag trotts vad dom påstår nu...”Pga att vi investerar i vårt nät höjer vi priserna..”

Permalänk
Medlem

Grattis om dom gör det..

@KaiserWilhelm:

Så sade dom till oss också för en massa år sedan. Hände inte ett skit..vi hade dock en person som jobbade på Terracom som satte dom på pottan ordentligt...och överbevisade allt deras skitsnack.

Slutade med att han fick prata med tekniska chefen till slut. Denne erkände efter ett långt och tekniskt samtal att det inte var ekonomiskt lönsamt för Comhem att investera i sitt backend för att alla kunder skulle få sin max hastighet i områden där Comhem har monopol. ” Hade ni varit ett fiberområde kanske vi lagt ner lite mer...”. Härav att dom har så stort spann på vad man får ut. Man klarar helt inte att hålla uppe hastigheterna under högbelastningsperioder.

Permalänk
Medlem

Åter till just Breband 1200 då, är det inte ett otroligt onödigt intervall? Klarar Gigabit kort/utrustning detta? Annars är väl nästa steg 10Gbit? Tänker främst på routrar och switchar då.

Permalänk
Medlem

@Fonzzi: Jag bara undrar vad du håller på med. Jag har haft Comhem ett antal år och det har bara blivit stabilare. De gånger jag behövt anlita suporten har det varit bra. Det vore bra om du var lite mer konkret så man kanske kunde förstå vad problemet är.

Permalänk
Medlem

Borde väl gå i taket

@Worse:

1200 Mbit borde nog för de flesta innebära att dom maxar ut sitt interna LAN som du skriver. De flesta torde väl ligga på 1Gbit prylar eller lägre. Är väl det som är vanligast i konsumentprodukter av idag.

Känns som om 10Gbit fortfarande är dyrt och rikatat mot företag.

Permalänk
Medlem

Bet den..?

Skrivet av Hubertus:

@Fonzzi: Jag bara undrar vad du håller på med. Jag har haft Comhem ett antal år och det har bara blivit stabilare. De gånger jag behövt anlita suporten har det varit bra. Det vore bra om du var lite mer konkret så man kanske kunde förstå vad problemet är.

Problemet är att dom inte håller vad dom lovar och har väldigt svårt att få ordning på saker och ting..

Bara att läsa och begrunda. Vi är inte ensamma i vårt område:

https://se.trustpilot.com/review/www.comhem.se

Ett omvittnat kasst företag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worse:

Åter till just Breband 1200 då, är det inte ett otroligt onödigt intervall? Klarar Gigabit kort/utrustning detta? Annars är väl nästa steg 10Gbit? Tänker främst på routrar och switchar då.

Det är 1200 Mbit/s endast via trådlöst vilket ingen lär kunna få ut i praktiken på en enskild enhet, LAN portarna är fortfarande bara 1 Gbit/s...

Hårdvaran de levererar är denna: WiFi Hub C2

Så det är bara ren hype för att kunna marknadsföra sig med en teoretisk siffra högre än 1000 Mbit/s

Permalänk
Medlem

@Fonzzi: Comhem är stabila och levererar mer än jag betalar för. Det är det jag går på. Dina utläggningar ger jag inte så mycket för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Det är 1200 Mbit/s endast via trådlöst vilket ingen lär kunna få ut i praktiken på en enskild enhet, LAN portarna är fortfarande bara 1 Gbit/s...

Hårdvaran de levererar är denna: WiFi Hub C2

Så det är bara ren hype för att kunna marknadsföra sig med en teoretisk siffra högre än 1000 Mbit/s

Jao på en enhet når man knappast 1200mbit iom begränsningar i wifi och 1giglanportar men du kan ju få 900 på en dator på lan1 och 300 på en annan lanport samtidigt tex. Teoretiskt i alla fall.

Finns ju idag rätt få wifikort som ens i teorin kan nå 1200mbit wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Du kanske jobbar där...?

@Hubertus:

Tur för dig att det fungerar så bra då..känns lite på ditt sätt att ta dem i försvar som att du har din utkomst är beroende av dem..**bort /mod**

Bara att kolla på länken jag bifogade. Är hundratals som har dåliga erfarenheter och problem med dem.

Våra problem i vårt område med varierande hastigheter och tidvis nedkoppling har pågått i 10 år utan lösning trotts återkommande löften från dem.

§1.2
Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserWilhelm:

Hallå

Jag har Bredband 1200 från comhem.

Just nu fungerar det mycket dåligt där jag bor. Svajiga hastigheter och hastigheter långt under utlovat spann. Fungerade hur bra som helst innan när jag hade bredband 250.

Däremot så har comhem efter min felanmälan tagit på sig att felet ligger på deras sida, så dom är på gång att ta hand om det. Dock så tar det sin lilla tid, snart är jag uppe i en månad.

Än så länge: mycket dåligt, men vi får se hur det blir när dom väl fixar problemet.

Jag var i samma sits som dig, hade 500mbit men fick ut typ 60-90mbit på kvällar och helger. Det tog dom 8 månader att komma fram till att det var kapacitetsbrist i deras nät och inget dom kunde göra så fick tillbaka en massa månadsavgifter och de rev vårat kontrakt. Så nu sitter jag på Telia 100, då det är det bästa vi kan få med dom. Stabilt som satan men tråkigt.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonzzi:

@Hubertus:

Tur för dig att det fungerar så bra då..känns lite på ditt sätt att ta dem i försvar som att du har din utkomst är beroende av dem..Kanske jobbar du på kundtjänst anlitad av Comhem?

Bara att kolla på länken jag bifogade. Är hundratals som har dåliga erfarenheter och problem med dem.

Våra problem i vårt område med varierande hastigheter och tidvis nedkoppling har pågått i 10 år utan lösning trotts återkommande löften från dem.

Alla operatörer har problemområden och trustpilot är inte mycke att gå på. Samma betyg på telia osv:

https://se.trustpilot.com/review/www.telia.se

Ska man gå på sånnadär siter får man unpluga och bosätta sig i skogen. Ser likadant ut på massa ”betygssiter” för många av de stora leverantörerna. Alltid stöter dom sig med någon. Kunder med problem är fö de mest högljuda/troligast att ranta på dylig site och ibland undrar man om endel ens har leverantören i fråga. Man blir inte en av sveriges största lev utan att ha merparten nöjda kunder. Men man är såklart berättig att ha sin egna åsikt och tro på vilken site man vill.

Tycker detta föll av trådskaparens fråga förövrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut hos oss...

@Phunky:

Var och en får dra sin slutsats. Så här har det sett ut hos mig de senaste dagarna mätt mot Bredbandskollen vilket man enligt Comhems kundtjänst skall göra. När jag fick mail från dem igår var det inga problem och vi har en stabil signal i området. Jag frågade dem då hur uppkopplingen kan variera så mycket och har så gjort under lång tid samt även har momentana avbrott. Får återigen ett svar om att vi har stabil signal. Har 250Mbit avtal.

7 september 2018, 16:30 – Stockholm
Com Hem
110.39 Mbit/s 6.99 Mbit/s 12.55 ms
7 september 2018, 16:28 – Stockholm
Com Hem
238.75 Mbit/s 7.05 Mbit/s 16.13 ms
6 september 2018, 23:20 – Stockholm
Com Hem
247.37 Mbit/s 7.60 Mbit/s 11.78 ms
6 september 2018, 19:31 – Stockholm
Com Hem
236.34 Mbit/s 7.55 Mbit/s 14.88 ms
6 september 2018, 19:31 – Stockholm
Com Hem
240.33 Mbit/s 3.20 Mbit/s 13.03 ms
6 september 2018, 19:04 – Stockholm
Com Hem
93.13 Mbit/s 8.08 Mbit/s 15.48 ms
6 september 2018, 19:02 – Stockholm
Com Hem
93.15 Mbit/s 7.88 Mbit/s 14.24 ms
6 september 2018, 18:55 – Stockholm
Com Hem
93.43 Mbit/s 7.51 Mbit/s 14.17 ms
6 september 2018, 16:25 – Stockholm
Com Hem
93.59 Mbit/s 7.78 Mbit/s 14.56 ms
6 september 2018, 16:25 – Stockholm
Com Hem
87.09 Mbit/s 7.43 Mbit/s 16.19 ms
6 september 2018, 16:13 – Stockholm
Com Hem
89.61 Mbit/s 8.22 Mbit/s 13.95 ms
6 september 2018, 16:05 – Stockholm
Com Hem
16.23 Mbit/s 5.56 Mbit/s 34.19 ms
6 september 2018, 16:05 – Stockholm
Com Hem
21.93 Mbit/s 6.25 Mbit/s 34.78 ms
5 september 2018, 13:59 – Stockholm
Com Hem
93.15 Mbit/s 7.73 Mbit/s 12.44 ms
5 september 2018, 13:56 – Stockholm
Com Hem
93.08 Mbit/s 8.26 Mbit/s 11.73 ms

Liknar lite det som skrivits tidigare med hastigheter runt 80-100Mbit oavsett om man betalt för mer. Känns som man oftast hamnar i undre spannet av deras uppgivna intervall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonzzi:

@Phunky:

Var och en får dra sin slutsats. Så här har det sett ut hos mig de senaste dagarna mätt mot Bredbandskollen vilket man enligt Comhems kundtjänst skall göra. När jag fick mail från dem igår var det inga problem och vi har en stabil signal i området. Jag frågade dem då hur uppkopplingen kan variera så mycket och har så gjort under lång tid samt även har momentana avbrott. Får återigen ett svar om att vi har stabil signal. Har 250Mbit avtal.

7 september 2018, 16:30 – Stockholm
Com Hem
110.39 Mbit/s 6.99 Mbit/s 12.55 ms
7 september 2018, 16:28 – Stockholm
Com Hem
238.75 Mbit/s 7.05 Mbit/s 16.13 ms
6 september 2018, 23:20 – Stockholm
Com Hem
247.37 Mbit/s 7.60 Mbit/s 11.78 ms
6 september 2018, 19:31 – Stockholm
Com Hem
236.34 Mbit/s 7.55 Mbit/s 14.88 ms
6 september 2018, 19:31 – Stockholm
Com Hem
240.33 Mbit/s 3.20 Mbit/s 13.03 ms
6 september 2018, 19:04 – Stockholm
Com Hem
93.13 Mbit/s 8.08 Mbit/s 15.48 ms
6 september 2018, 19:02 – Stockholm
Com Hem
93.15 Mbit/s 7.88 Mbit/s 14.24 ms
6 september 2018, 18:55 – Stockholm
Com Hem
93.43 Mbit/s 7.51 Mbit/s 14.17 ms
6 september 2018, 16:25 – Stockholm
Com Hem
93.59 Mbit/s 7.78 Mbit/s 14.56 ms
6 september 2018, 16:25 – Stockholm
Com Hem
87.09 Mbit/s 7.43 Mbit/s 16.19 ms
6 september 2018, 16:13 – Stockholm
Com Hem
89.61 Mbit/s 8.22 Mbit/s 13.95 ms
6 september 2018, 16:05 – Stockholm
Com Hem
16.23 Mbit/s 5.56 Mbit/s 34.19 ms
6 september 2018, 16:05 – Stockholm
Com Hem
21.93 Mbit/s 6.25 Mbit/s 34.78 ms
5 september 2018, 13:59 – Stockholm
Com Hem
93.15 Mbit/s 7.73 Mbit/s 12.44 ms
5 september 2018, 13:56 – Stockholm
Com Hem
93.08 Mbit/s 8.26 Mbit/s 11.73 ms

Liknar lite det som skrivits tidigare med hastigheter runt 80-100Mbit oavsett om man betalt för mer. Känns som man oftast hamnar i undre spannet av deras uppgivna intervall.

Du hijacka den här tråden rätt brutalt med ditt missnöje. Att du har problem betyder inte att alla har det. Hos mig har COMHEM fungerat i stort sett felfritt och jag har stabilt mellan 480 - 510 Mbit/s. Så alla har som sagt inte problem, det är likandant det hos andra operatörer också vissa kunder har problem andra inte.

Permalänk
Medlem

Jag har som sagt Bredband 500 idag och får 400-430Mbps när jag testar med Bredbandskollen eller Speedtest. Tyvärr röstade de i min Brf ned förslaget om att dra in fiber till samtliga lägenheter.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk

@Phunky:

Vissa är låsta till en operatör, men hur det fungerar i det området kan variera beroende på när och var man tittar.

Finns en del klagomål på NetAtOnce, men jag har inte haft några störe problem med dom, dock så bytte dom avtal i mitt hyrehus från "100Mbit" som snittade på 118/62Mbit/s - Det nya "100/100" snittar på 97/78Mbit/s - det duger för mig. har låg latens och så även om jag föredraar den lite högre ned-hastigheten.

Permalänk
Skrivet av Fonzzi:

@KaiserWilhelm:

Så sade dom till oss också för en massa år sedan. Hände inte ett skit..vi hade dock en person som jobbade på Terracom som satte dom på pottan ordentligt...och överbevisade allt deras skitsnack.

Slutade med att han fick prata med tekniska chefen till slut. Denne erkände efter ett långt och tekniskt samtal att det inte var ekonomiskt lönsamt för Comhem att investera i sitt backend för att alla kunder skulle få sin max hastighet i områden där Comhem har monopol. ” Hade ni varit ett fiberområde kanske vi lagt ner lite mer...”. Härav att dom har så stort spann på vad man får ut. Man klarar helt inte att hålla uppe hastigheterna under högbelastningsperioder.

Wops. Det låter ju inte alls lovande det här. Hoppas att det bara är något tillfälligt i mitt område och att dom faktiskt åtgärdar det.

Eftersom att jag i snitt(beroende på tid på dygnet) hamnar på cirka 600 Mbit(men när ComHems "tekniker" mätte fick han också väldigt svajiga hastigheter, ibland så lågt som 2-300 Mbit) kan jag lika gärna nedgradera till deras Bredband 600 isf.

Nu vet jag inte hur mycket deras ord är att ta gällande det, men dom har i alla fall lagt upp följande på sin officiella driftstatus sida:
Vi åtgärdar just nu ett fel i vårt nät som påverkar bredbandstjänsten. Felet visar sig som låg hastighet. Felet beräknas vara åtgärdat: 2018-09-12 16:00.

Innan hade dom bara erkänt felet men skrev aldrig det offentligt.

Permalänk
Medlem

Jag har ComHem 500/50 genom koax och får full hastighet. Problemen ligger oftast närmast kunden i koaxbestånd, dvs i de befintliga kopparledningarna i husväggen. Be om att få prova på, du har ju alltid öppet köp. Att gå på trustpilotreviews är helt absurt då inte ens en promille av kunderna skulle få för sig att skriva något där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserWilhelm:

Wops. Det låter ju inte alls lovande det här. Hoppas att det bara är något tillfälligt i mitt område och att dom faktiskt åtgärdar det.

Eftersom att jag i snitt(beroende på tid på dygnet) hamnar på cirka 600 Mbit(men när ComHems "tekniker" mätte fick han också väldigt svajiga hastigheter, ibland så lågt som 2-300 Mbit) kan jag lika gärna nedgradera till deras Bredband 600 isf.

Nu vet jag inte hur mycket deras ord är att ta gällande det, men dom har i alla fall lagt upp följande på sin officiella driftstatus sida:
Vi åtgärdar just nu ett fel i vårt nät som påverkar bredbandstjänsten. Felet visar sig som låg hastighet. Felet beräknas vara åtgärdat: 2018-09-12 16:00.

Innan hade dom bara erkänt felet men skrev aldrig det offentligt.

Troligtvis eftersom nätfel felsöks efter ett visst antal liknande felanmälningar. De flesta som ringer supportnummer har problem att hitta strömknappen på datorn.

Utöver detta är det lite kul hur vissa i denna tråden dömer ut företag utefter dess kundtjänst. Alla borde väl förstå att de som faktiskt kan något inte tar kundsamtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Skrivet av thmz:

Troligtvis eftersom nätfel felsöks efter ett visst antal liknande felanmälningar. De flesta som ringer supportnummer har problem att hitta strömknappen på datorn.

Utöver detta är det lite kul hur vissa i denna tråden dömer ut företag utefter dess kundtjänst. Alla borde väl förstå att de som faktiskt kan något inte tar kundsamtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är lite galet. Nog för att comhems telefonsupport är undermålig och behöver bli bättre, men det är ju inte dom som faktiskt avhjälper fel i slutändan. Personen jag talade med i ett av mina väldigt många samtal på senaste tiden visste knappt vad traceroute var.

Men utöver detta så har jag aldrig haft något som helst fel under de senaste ~10 åren jag har varit kund hos Comhem. Har alltid kunnat få full hastighet och ha en stabil uppkoppling, varför jag fortfarande väntar tålmodigt och litar på att det löser sig till sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserWilhelm:

Ja det är lite galet. Nog för att comhems telefonsupport är undermålig och behöver bli bättre, men det är ju inte dom som faktiskt avhjälper fel i slutändan. Personen jag talade med i ett av mina väldigt många samtal på senaste tiden visste knappt vad traceroute var.

Men utöver detta så har jag aldrig haft något som helst fel under de senaste ~10 åren jag har varit kund hos Comhem. Har alltid kunnat få full hastighet och ha en stabil uppkoppling, varför jag fortfarande väntar tålmodigt och litar på att det löser sig till sist.

Du kan alltid begära kompensation i slutändan

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Från och med i måndags aktiverade de Bredband 600 för mig och jag får i snitt 530/50Mbps. Tror ni man vågar uppgradera till Bredband 1200 och förvänta sig minst 800/100Mbps?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Från och med i måndags aktiverade de Bredband 600 för mig och jag får i snitt 530/50Mbps. Tror ni man vågar uppgradera till Bredband 1200 och förvänta sig minst 800/100Mbps?

Har du inte rätt att häva köpet om du inte är nöjd? Och sen gå tillbaka till Bredband 600

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Nån som har hunnit uppgradera och vet vilka hastigheter man kan få ut? Främst 50 till 100 lockar, iom att modemet som redan nämnts bara har 1Gbit/s LAN portar (och förmodligen den mesta övriga nätverksutrustningen man har själv också). Ska man våga hoppas på bättre PING också? Har 600/100 idag med C1 modemet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nån som har hunnit uppgradera och vet vilka hastigheter man kan få ut? Främst 50 till 100 lockar, iom att modemet som redan nämnts bara har 1Gbit/s LAN portar (och förmodligen den mesta övriga nätverksutrustningen man har själv också). Ska man våga hoppas på bättre PING också? Har 600/100 idag med C1 modemet....

Menar du att uppgradera från 600-1200mbit? Kommer inte påverka pingen det minsta och jag tycker det är en helt onödig tjänst för normal användare om man inte vill förlänga epenis lr toktankar filer. I koax påverkar uppströmshastigheten mer men inte ens uppgradering från 50-100 gör nån skillnad om man nu inte håller på och tankar/skickar filer samtidigt av någon större magnitud. Möjligen att framtida funktioner i docsis 3.1 kan förbättra pingen men slutkundens valda hastighet har extremt lite med saken att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Menar du att uppgradera från 600-1200mbit? Kommer inte påverka pingen det minsta och jag tycker det är en helt onödig tjänst för normal användare om man inte vill förlänga epenis lr toktankar filer. I koax påverkar uppströmshastigheten mer men inte ens uppgradering från 50-100 gör nån skillnad om man nu inte håller på och tankar/skickar filer samtidigt av någon större magnitud. Möjligen att framtida funktioner i docsis 3.1 kan förbättra pingen men slutkundens valda hastighet har extremt lite med saken att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl främst uploaden jag är ute efter som jobbar mkt hemma. Lär inte vara så mkt som bottnar ur 1200 Mbit/s, eller snarare 1 Gbit då iom att flaskhalsen lär vara den egna nätverksutrustningen. Ang. ping så tänkte jag ifall de nya hastigheterna kanske kom genom ny teknik som i sin tur skulle kunna erbjuda bättre ping, även om det väl i sig knappast lär hända då överföringskabeln är densamma. Dvs kablarna i sig blir knappst snabbare eller kortare.

Permalänk
Medlem

Har mailat lite med ComHem om detta och dom hävar att modemet i sig kan klara av 4 Gibt/s och at man därför kan komma upp i aviserad hastighet genom att använda flera portar. Vilket dom väl på sätt och vis har en poäng i förutsatt att chipsetet verkligen klarar av att transportera 4 x 1 Gbit/s. Nån som vet hur det ligger till?