Vilken leverantör och router anser ni bäst för fiber?

Permalänk
Medlem

Vilken leverantör och router anser ni bäst för fiber?

Hejsan alla!
Nu är det så att jag kommer att få fiber nästa månad (äntligen!!) Men behöver lite råd och hjälp från er då jag bara har haft internet via telejacket och med leverantörernas standard router under alla dessa år.

Jag vet att denna frågar säkert har ställts flera gånger, ber om ursäkt för det, men jag undrar bara vilket alternativ som är bäst, då jag inte orkar flytta fram och tillbaka hela tiden

Så de alternativen jag har att välja mellan då jag tyckte att dessa leverantörerna är "bäst" är:
- Bredbandsbolaget
- Bredband2
- Bahnhof
- Telia

Funderar grovt på att skaffa Bahnhof med deras 100/10 bredband. Jag laddar aldrig upp något så 100/100 känns lite onödigt. Men ni vet säkert bäst.

Finns även säkert fler leverantörer men kan inte få ComHem om ni nu rekommenderar den.

I dagsläget har jag Telia med 30mbit, får ut max 6-7 Mbit (kan ej få högre än 30mbit paketet).
Bytte till Bredbandsbolaget för många månader sen, till deras 24mbit (återigen kunde ej få bättre paket) och då fick jag 0.7 Mbit max MED kabel. MED KABEL!!
Och jag provade med flera olika kablar samt datorer men fick samma resultat så det blir kanske bättre med fiber om jag nu väljer BBB.

Vill även passa på att fråga vilken router jag ska köpa för att få det bästa resultatet. Oftast så brukar leverantörerna skicka med kassa prylar. Har kollat upp några routrar och det blir nog ett val mellan dessa två:
- Asus RT-AC66U
- Asus RT-N66U
Prisskillnaden mellan dessa två är ungefär 160kr.

Så min lilla fråga är, vilken leverantör rekommenderar ni? Och vilken router med den?
Ni får jättegärna rekommendera bättre router samt leverantör

Tack!

Permalänk

AC66 ska du definitivt välja av dessa två alternativ. AC ger ordentligt skjuts om du har enheter som stödjer det och för nästan ingen prisskillnad i ditt exempel.

Leverantör är väl inte jättestor skillnad egentligen. Jag hade valt den med bäst pris för den hastigheten du kikat på

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Avstängd

Jag skulle valt Bahnhof.
Skulle absolut inte välja BBB iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag valde Bredband2 när jag skulle teckna fiber. Dom gav halva priset i 6 månader och ingen bindningstid. Tänkte att om jag inte är nöjd efter 5 månader byter jag, men jag har blivit kvar. Har inget att klaga på så långt. Har tidigare haft Ownit fiber på annan adress och även de var mycket bra.
Asus RT-AC66U helt klart.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

jag hade valt Bahnhof pga hur dem försöker arbeta för integriteten.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag skulle valt Bahnhof.
Skulle absolut inte välja BBB iallafall.

Varför inte BBB?

Jag har fiberlan via BBB nu och får låna router under tiden jag är kund som funkar hur bra som helst. Har haft dem i flera år nu utan några större problem förutom några veckor sedan då jag blev utan internet i 28timmar pga någon störning i nätet. Men små problem kan man ju få hos alla någon gång.

Har man möjlighet att välja ISP(vilket inte jag kan) är det väl bara ta de som kan ge bäst pris på den uppkoppling man behöver.

Permalänk
Medlem

Har Telia fiber via stadsnätet här i Jönköping, haft det i ca 5 år, utan några driftstopp.
Betalar för 100/100, får ut ca 130-160Mbit åt båda håll.

Asus RT-AC66U hade jag tagit.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av zippys:

Hejsan alla!
Nu är det så att jag kommer att få fiber nästa månad (äntligen!!) Men behöver lite råd och hjälp från er då jag bara har haft internet via telejacket och med leverantörernas standard router under alla dessa år.

Jag vet att denna frågar säkert har ställts flera gånger, ber om ursäkt för det, men jag undrar bara vilket alternativ som är bäst, då jag inte orkar flytta fram och tillbaka hela tiden

Så de alternativen jag har att välja mellan då jag tyckte att dessa leverantörerna är "bäst" är:
- Bredbandsbolaget
- Bredband2
- Bahnhof
- Telia

Funderar grovt på att skaffa Bahnhof med deras 100/10 bredband. Jag laddar aldrig upp något så 100/100 känns lite onödigt. Men ni vet säkert bäst.

Finns även säkert fler leverantörer men kan inte få ComHem om ni nu rekommenderar den.

I dagsläget har jag Telia med 30mbit, får ut max 6-7 Mbit (kan ej få högre än 30mbit paketet).
Bytte till Bredbandsbolaget för många månader sen, till deras 24mbit (återigen kunde ej få bättre paket) och då fick jag 0.7 Mbit max MED kabel. MED KABEL!!
Och jag provade med flera olika kablar samt datorer men fick samma resultat så det blir kanske bättre med fiber om jag nu väljer BBB.

Vill även passa på att fråga vilken router jag ska köpa för att få det bästa resultatet. Oftast så brukar leverantörerna skicka med kassa prylar. Har kollat upp några routrar och det blir nog ett val mellan dessa två:
- Asus RT-AC66U
- Asus RT-N66U
Prisskillnaden mellan dessa två är ungefär 160kr.

Så min lilla fråga är, vilken leverantör rekommenderar ni? Och vilken router med den?
Ni får jättegärna rekommendera bättre router samt leverantör

Tack!

AC varianten är en vassare modell. Hade inte tagit i N66U med en tång. Bättre att ta ett kliv ner till AC55U isåfall.

Hade tagit Bahnhof då de jobbar för nätneutraliteten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Både BBB och Telia lagrar data och säljer ut dig såg fort dom blir stämda.

Bahnhof eller Bredband2 är att rekommendera, dom lagrar inget och kan då inte ge ut några uppgifter om pengakåta medieföretag vill stämma dig.

Haft båda och dom levererar vad dom lovar utan att sälja ut dig

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megacrash:

Varför inte BBB?

Jag har fiberlan via BBB nu och får låna router under tiden jag är kund som funkar hur bra som helst. Har haft dem i flera år nu utan några större problem förutom några veckor sedan då jag blev utan internet i 28timmar pga någon störning i nätet. Men små problem kan man ju få hos alla någon gång.

Har man möjlighet att välja ISP(vilket inte jag kan) är det väl bara ta de som kan ge bäst pris på den uppkoppling man behöver.

Jag har tidigare haft fiber hos BBB och det var rätt struligt och även deras TV var ett riktigt ök. Supporten var värdelös och det tog en timme att komma fram så jag valde Bahnhof så fort jag fick möjlighet att byta.
Föreningen jag bodde i hade avtal med BBB så kunde inte välja något annat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Fick fiber inkopplat i Onsdags, kom hem ifrån semester i Söndags. Beställde från Bredband2 deras 1000/1000. Vart inkopplat på 2 min och fick ut 928/908 utan router med router ligger jag runt 600-800 ner och 500-700 upp. Kör med ASUS RT-AC87U. (Kommer koppla in en pfsense maskin så får hoppas man får ut max hastighet efter det.)

Så för dig skulle jag rekommdera Bahnhof eller Bredband2. Sen router väg ska ASUS RT-AC66U klara av 100/100 utan några problem.

Sen om du ska hosta någon en tjänst som behöver en IP Adress får du be om det separat från Bahnhof och Bredband2 för de kör med GCNAT.

Permalänk
Medlem

Bahnhof!! Kan inte uttala mig om andra leverantörer. Haft Bahnhof sedan jag fick fiber och aldrig ett ISP-relaterat problem. Sen gör det ju inget att de åtminstone värnar nätneutraliteten.. Mest en principsak för min del.

AC-routern hade varit mitt personliga val. Dock hade jag nog också rekommenderat dig att kika på Netgears Nighthawk R7000 som du nu får för 1189:- på CDON. Bra och trevlig router om än med lite krångligt gui om man är van vid ASUS, men man vänjer sig.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Både BBB och Telia lagrar data och säljer ut dig såg fort dom blir stämda.

Bahnhof eller Bredband2 är att rekommendera, dom lagrar inget och kan då inte ge ut några uppgifter om pengakåta medieföretag vill stämma dig.

Haft båda och dom levererar vad dom lovar utan att sälja ut dig

Spelar det någon roll ifall jag väljer Bahnhofs VPN paket?
Kan alltid vara bra att ha, men tror inte att det är nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zippys:

Spelar det någon roll ifall jag väljer Bahnhofs VPN paket?
Kan alltid vara bra att ha, men tror inte att det är nödvändigt.

Det är ju egentligen kaka på kaka, men det kan ju knappast skada och det kostar ju knappt något.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Om jag nu väljer en Asus RT-AC66U, vilken firmware rekommenderar ni? Det finns ju deras stock firmware sedan finns det även Asuswrt-Merlin firmware
Vilken är mer stabil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zippys:

Spelar det någon roll ifall jag väljer Bahnhofs VPN paket?
Kan alltid vara bra att ha, men tror inte att det är nödvändigt.

Personligen skulle jag rekommendera att inte "lägga alla äggen i samma korg"!
Är det så att du har ett reellt "behov" av en VPN rekommenderar jag att du skaffar en annan VPN-leverantör som inte loggar. T.ex. Mullvad eller Anonine.
Är "behovet" inte så stort att VPN behöver omfatta P2P har jag för mig att du kan ansluta gratis med Bahnhofs VPN-tjänst!? Annars finns ju alltid Cyberghost m.fl för gratis VPN-skyddat surfande....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zippys:

Om jag nu väljer en Asus RT-AC66U, vilken firmware rekommenderar ni? Det finns ju deras stock firmware sedan finns det även Asuswrt-Merlin firmware
Vilken är mer stabil?

Kör Asuswrt-Merlin är lika om inte tom bättre än ASUS egna firmware. Får ju lite mer inställningar än ASUS erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zippys:

Vill även passa på att fråga vilken router jag ska köpa för att få det bästa resultatet. Oftast så brukar leverantörerna skicka med kassa prylar. Har kollat upp några routrar och det blir nog ett val mellan dessa två:
- Asus RT-AC66U
- Asus RT-N66U
Prisskillnaden mellan dessa två är ungefär 160kr.

N-varianten borde inte ens vara ett alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Kör Asuswrt-Merlin är lika om inte tom bättre än ASUS egna firmware. Får ju lite mer inställningar än ASUS erbjuder.

Finns det någon liten guide på hur man installerar den där firmwaren? Har som sagt bara använt mig av leverantöras router

Permalänk
Medlem
Skrivet av zippys:

Finns det någon liten guide på hur man installerar den där firmwaren? Har som sagt bara använt mig av leverantöras router

Ladda ner rätt fil till din router. Sen är det bara att uppgradera på exakt samma sätt som du gör med standard firmware. Rekommderat när du installera första gången är att göra en reset efter du har installerat den. Så vill du gå tillbaka till standard firmware så är det bara uppdatera som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Både BBB och Telia lagrar data och säljer ut dig såg fort dom blir stämda.

Bahnhof eller Bredband2 är att rekommendera, dom lagrar inget och kan då inte ge ut några uppgifter om pengakåta medieföretag vill stämma dig.

Haft båda och dom levererar vad dom lovar utan att sälja ut dig

Bredband2 verkar spara uppgifter och kan även lämna ut dem till tredje part enligt deras integritet policy, tror nog de enda är Bahnhof som ej gör det.

https://www.bredband2.com/integritet/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Bredband2 verkar spara uppgifter och kan även lämna ut dem till tredje part enligt deras integritet policy, tror nog de enda är Bahnhof som ej gör det.

https://www.bredband2.com/integritet/

Skrivet 2017-07-03 16:24, ja det lär ha ändrats

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Bredband2 - Snabbast, bäst svarstider - problemfritt (har det själv).

Hade Bahnhof innan pga. integriteten, men det var konstigt nog ostabilt, iallafall i mitt nät. Sedan försöker de även störa ut IPTV-strömmar, vilket inte helt ligger i paritet med deras image...

Permalänk
Medlem

Om du gillar teknik så rekommenderar jag Mikrotik routers. Oöverträffad prestanda, pris och funktion. Du behöver dock intresset och viljan att lära dig mer om nätverk.
Vad gäller internetleverantör skulle jag välja Bahnhof för att de åtminstone försöker stå upp för sina kunders anonymitet på nätet.

Permalänk
Medlem

Hade BBB (numera Tele2?) innan jag bytte till Bahnhof som jag haft i 2½ år drygt och det är som natt och dag. En, (1) nertid på 10-15min hittills, snabba svarstider runt 5-6ms och bra upp/ner hastigheter.
Med BBB kunde det vara 10-15min downtime varje dag vissa veckor.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Supreme8001:

Om du gillar teknik så rekommenderar jag Mikrotik routers. Oöverträffad prestanda, pris och funktion. Du behöver dock intresset och viljan att lära dig mer om nätverk.

Mikrotik lol.
Du glömde nämna oöverträffad säkerhetsbrist.

On topic. Bredband2 har jag haft goda erfarenheter av.

Visa signatur

Chassi:NZXT Switch 810 White PSU:CM V-Series Mobo:ASUS Z170 PRO GAMING CPU:i7-7700K Kylare:CoolerMaster Air Maker 8 RAM:Corsair 16GB DDR4 3000MHz GPU:Asus 1070 SSD: 6x Samsung 830 128GB RAID10 in IcyDock HDD:Seagate/WD->21TB & LSI 9211 Controller OS:unRAID + 2x Virtual Gaming Win10 Tillbehör:Logitech G402, DeathAdder Chroma / QPAD MK-85 / Sennheiser Momentum 2.0 Wireless Skärmar:BenQ 24" LCD+Oculus Rift Mobiler:LG G6 + Samsung S6 Edge + Gear VR SM-R323 HTPC:Raspberry Pi3 LibreELEC Network:Cisco / HP / Meraki

Permalänk
Medlem
Skrivet av cncepic:

Mikrotik lol.
Du glömde nämna oöverträffad säkerhetsbrist.

Ja, Precis som alla andra leverantörer, inklusive Cisco. Säkerhetshål har alla, det viktiga är att hålen patchas vilket sällan görs på konsumentprodukter. Mikrotik är bra på att skicka ut uppdateringar efter att säkerhetsproblem upptäckts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Ja, Precis som alla andra leverantörer, inklusive Cisco. Säkerhetshål har alla, det viktiga är att hålen patchas vilket sällan görs på konsumentprodukter. Mikrotik är bra på att skicka ut uppdateringar efter att säkerhetsproblem upptäckts.

Ja, det är sant. Just att regelbundna uppdateringar skickas ut även till äldre modeller många år efter skulle jag säga är en klar fördel med både Mikrotik och Ubiquiti.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Bredband2 verkar spara uppgifter och kan även lämna ut dem till tredje part enligt deras integritet policy, tror nog de enda är Bahnhof som ej gör det.

https://www.bredband2.com/integritet/

Notera att detta skrevs: 2017-07-03 16:24
Nu loggar samtliga ISP vad jag vet, skaffa en vpn eller proxy då dessa inte tvingas logga.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Notera att detta skrevs: 2017-07-03 16:24
Nu loggar samtliga ISP vad jag vet, skaffa en vpn eller proxy då dessa inte tvingas logga.

Inte Bahnhof och om man är ej säkert så får man ju också med deras gratis vpn. Kan bara rekommendera dem. Har haft Bahnhof nu i circa 5 månader och har bara haft ett avbrott vilket berodde på tekniken själv. Jag har också riktig bra ping i spel (körde cs idag med 5ms!). Deras gratis vpn integrity är snabb. Får minst 50 mb/s (Har 100/100 över Telia öppen fiber. Får ut ungefär 120). Sen är det ju också billigare än t.ex. Telia. Kan bara rekommendera Bahnhof. Här är en länk till deras logg statistik: https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2018/09/10/topp-3...

Skickades från m.sweclockers.com