Vilken leverantör och router anser ni bäst för fiber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djayy:

Inte Bahnhof och om man är ej säkert så får man ju också med deras gratis vpn. Kan bara rekommendera dem. Har haft Bahnhof nu i circa 5 månader och har bara haft ett avbrott vilket berodde på tekniken själv. Jag har också riktig bra ping i spel (körde cs idag med 5ms!). Deras gratis vpn integrity är snabb. Får minst 50 mb/s (Har 100/100 över Telia öppen fiber. Får ut ungefär 120). Sen är det ju också billigare än t.ex. Telia. Kan bara rekommendera Bahnhof. Här är en länk till deras logg statistik: https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2018/09/10/topp-3...

Skickades från m.sweclockers.com

Observera att Bahnhofs högre hastigheter inte är ”riktiga hastigheter”. Ofta gör det ingen skillnad, men de använder muliplexing. Så tex istället för en lina på 100mbit kan man tex få 10 på 10mbit eller liknande.

Ofta gör det inget. Men när man använder tjänster som bara tillåter en anslutning och inte multiplexing så blir effektivt hastigheten en bråkdel då. Fick erfara detta när en vän fick sin IP-TV tjänst felsökt och hade Bahnhof.

Permalänk
Skrivet av Haddoq:

Observera att Bahnhofs högre hastigheter inte är ”riktiga hastigheter”. Ofta gör det ingen skillnad, men de använder muliplexing. Så tex istället för en lina på 100mbit kan man tex få 10 på 10mbit eller liknande.

Ofta gör det inget. Men när man använder tjänster som bara tillåter en anslutning och inte multiplexing så blir effektivt hastigheten en bråkdel då. Fick erfara detta när en vän fick sin IP-TV tjänst felsökt och hade Bahnhof.

Oj, det har jag inte hört om tidigare

Jag sitter nu själv i valet och kvalet. Hade fiber via BBB i 18 år fram till min flytt förra året. Sitter just nu med Telenors vDSL och även om det fungerar hyffsat sedan de till slut fick det att fungera så saknar jag mitt fiber och ska om några månader till slut får tillgång till öppet nät och fiber igen!

När jag kollar utbudet för en snarlik adress (samma stadsnät och samma hyresvärd så utbudet lär vara minst det de har där) så ser jag att jag har dessa att välja på för just bredbandstjänsten:

A3
Bahnhof
Boxer
Bredband2
Com Hem
Net at Once
Riksnet
Telia
Th1ng
Tyfon
Universal TELECOM
Viasat

Som det ser ut har jag varit mest inne på Bahnhof för jag har hört bra saker om dem angående bland annat nätneutralitet och integritet samt jag vet jag kan få publik ipadress vilket jag vill ha. Övriga har jag inte hunnit kolla på så mycket...

Är det verkligen så att det kan bli strul med hastigheten pga multiplexing om man har dem som ISP?

De är inte billigast men inte heller dyrast. Vad jag hört från hyresvärden ska tydligen Telenor även gå att få genom det öppna nätet men jag kan inte se dem ännu och jag kommer ju vilja byta från vDSL till fiber omedelbums så ja...

typo
Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Avstängd

Stabilt?

@Djayy: Låter ju sjukt bra! Hur är bahnhof ang stabiliteten? Menar mer om du får samma hastighet hela tiden eller om det känns svajigt ibland?

Permalänk
Medlem

Sitter själv och lurar lite på om man inte ska se över bredbandet hemma. Jag har 250/250 via Bahnhof idag. Betalar 399kr per månad. Jag fick ett mail av Bredband2 med erbjudande om 250/2500 för halva priset i sex månader och sedan 365kr per månad, alltså lägre än vad mitt löpande pris hos Bahnhof är idag.

Jag kör med oVPN.se idag så är inte direkt orolig över integriteten. Men även Bredband2 är väl rätt seriösa när det gäller integriteten?
Vad hade ni andra gjort?

Räknar man på Bredband2 vs Bahnhof över en 12 månader framöver:

Bahnhof: 399x12 = 4788kr
Bredband2: 182x6 + 365x6 = 3282kr

Skillnad: 1506kr i fördel för B2.

Rätt mycket pengar.

Tankar?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrcoolers:

@Djayy: Låter ju sjukt bra! Hur är bahnhof ang stabiliteten? Menar mer om du får samma hastighet hela tiden eller om det känns svajigt ibland?

Jag har aldrig haft problem med hastigheten i Telias öppen fiber. Det hände sista veckan att anslutningen var borta för 20 minuter men det var ej Bahnhofs fel. Alla ISPs i Telias nät hade samma problem i mitt område. Hastigheten har alltid varit högre, än jag har beställt, (120/120) när jag har kört en speedtest. Kan fortfarande bara rekommendera Bahnhof! (Har 100/100 btw)

Permalänk
Avstängd

De håller på dra in fiber i fastigheten där jag bor, nät ifrån IP-Only, kommer kunna välja internet ifrån de flesta olika leverantörerna, så om någon har tips på val så vore jag tacksam. Pengarna är inte en issue men vill ha bästa prestandan i form av Svarstider och stabilitet.

Sneglar på Bahnhof och Ownit, men ser i tråden att många rekommenderar Bredband 2? Vad skulle ni själva valt i dagsläget?

Permalänk
Medlem

Haft Bahnhof i flera år och har alltid funkat smärtfritt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Både BBB och Telia lagrar data och säljer ut dig såg fort dom blir stämda.

Bahnhof eller Bredband2 är att rekommendera, dom lagrar inget och kan då inte ge ut några uppgifter om pengakåta medieföretag vill stämma dig.

Haft båda och dom levererar vad dom lovar utan att sälja ut dig

Bara att jämför vad som hände när telia blev tillsagda att blockera vissa sidor och när bahnhof blev det.

Telia tog det till domstol, bahnof gav upp.

Permalänk
Medlem

Telia fungerar stabilt för mig.

Gällande router så anser jag att man skall bygga något själv och köra med ipfire,opnsense,pfsense,smoothwall, etc, speciellt i de högre hastigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Fick fiber inkopplat i Onsdags, kom hem ifrån semester i Söndags. Beställde från Bredband2 deras 1000/1000. Vart inkopplat på 2 min och fick ut 928/908 utan router med router ligger jag runt 600-800 ner och 500-700 upp. Kör med ASUS RT-AC87U. (Kommer koppla in en pfsense maskin så får hoppas man får ut max hastighet efter det.)

Så för dig skulle jag rekommdera Bahnhof eller Bredband2. Sen router väg ska ASUS RT-AC66U klara av 100/100 utan några problem.

Sen om du ska hosta någon en tjänst som behöver en IP Adress får du be om det separat från Bahnhof och Bredband2 för de kör med GCNAT.

Tips är att slänga in custom firmware på routern.
Jag körde en äldre AC56U och hade inga problem att få 950 Mbit/s båda hållen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Lego Master

Har flaxat fram och tillbaka mellan olika leverantörer de senaste åren.
Började med Bahnhof, av samma skäl som många redan uppgivit. Men deras nät var instabilt för mig, och de skyllde bara på stadsnätet istället för att ta det på allvar. Jag låg nere under 1mbit/s flera timmar i sträck ibland. Kiss, kass.

Så jag bytte till Telia som precis blivit tillgängligt i mitt stadsnät. Fine, det rullade på som det ska. Men sen ville jag höja hastigheten och det kunde de inte bistå med, tydligen. Satt med 100/100 då och ville ha 250/250. De sa att stadsnätet inte tillät det.

Bytte då till nya operatören Th1ng, som verkar stabil hittills. De kan utan omsvep leverera 250/250 till mig, i samma stadsnät som Telia säger inte gick (och mitt gamla Bahnhof-ab var också 250). Sjukt märkligt.

Vad gäller router körde jag på en ASUS också ett tag (oklart med modell, AC66U möjligen) men den överhettade och höll på att dumma sig. Kör numer en uppsättning TP-Link Deco M5 och är sjukt nöjd. Mesh is the shit.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Bara att jämför vad som hände när telia blev tillsagda att blockera vissa sidor och när bahnhof blev det.

Telia tog det till domstol, bahnof gav upp.

Du citerar också ett inlägg som är 3 år gammalt.

Men OT: Kan du som användare inte byta DNS och "låsa upp" samtliga sidor kanske man inte ska ha internet alls.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället