Retro dator, vad är detta för kort?

Permalänk
Medlem

Retro dator, vad är detta för kort?

OBS: Detta är ingen annons.

Tänkte lägga ut denna dator till försäljning, men jag kan inte lista ut vad det är för kort som sitter längst ner, för övrigt så har den en DVI liknande port och en antenn liknande uttag. Kan det vara ett gammalt TV kort?

https://imgur.com/a/MD8xwbJ

Vill även kolla med er retro-fantaster vad jag kan få ut för denna dator:

För övrigt är det en:
Märke: Interaq
Processor: Intel Pentium III, 300MHz
Operativsystem: Microsoft Windows 2000 PRO (5.0, build 2195)
Minne: 224MB RAM
Hårdisk: ca 1.6GB
Grafikkort: Matrox Millennium G400 32MB
Optiskläsare: Asus CD-s400 40Max IDE CD-Rom
3,5 floppy

Permalänk
Medlem

Enligt bilden är det ett CyberOptics PWA-5120 208 REV: E.
Cyberoptics verkar hålla på med precisionsavbildning för mätning.

Kanske är värt något för någon. Happy googling!

Permalänk
Medlem

Processorn är Pentium II om det är 300Mhz.

Matrox G400 korten ligger väl på 270Kr på ebay har jag för mig eller så för 32Mb, runt 150Kr för 16Mb varianten.
G400 kortet är för snabbt egentligen för en P2 300.
Kör ett G400 i min Athlon 800Mhz och det skalar fortfarande när jag överclockar processorn till 933Mhz, CPU tunga kort att dra runt.

1.6Gb disk vet jag inte vad den är värd men det är typ vad man fan i en Pentium maskin.
Personligen sätter jag lite värde på IDE diskar då man kan köra SATA med modernare kontroller kort så diskar kan man nästan få gratis. Många kör med andra lösningar istället för gamla diskar.

Det verkar ju som datorn är byggd med delar som sträcker sig från 1996 till 1999 ungefär så ett ihopplock så det blir nog inget extra värde för originalitet.

En märkesdator som en IBM aptiva är ofta värd mer.

Exakt vad denna är värd vet jag inte, för det beror helt på köpare och vad dessa vill betala.

Sätt 500Kr eller bud som utgång kanske.

Själv betalade jag 150Kr för ett Matrox G400 för ett tag sedan men då var det 16Mb varianten då jag tyckte att dubbla priset för 32Mb var lite blodigt.
Har Matrox kortet SGRAM så är det ju mer värt än om det är SDRAM på kortet.
SGRAM har pins runtom minnes kapseln, SDRAM har bara på två sidor av kapseln.

Man kan alltid kolla på ebay vad det kostar där för billigaste dealen, men ebay är rätt dyrt faktiskt och man kan ofta få bättre deals bara genom att lägga ut en köpes annons har jag märkt.

Processorer, ram och sånt är sällan dyrt, ända undantaget brukar vara top modellen i en serie av CPU:er.
Moderkort är det som kostar pengar då dessa är mer utrotade äm processorer och ram oftast.

Så vill du ha max pris så ta reda på vad det är för moderkort, ju mer en köpare vet om det ju bättre.

Moderkort och grafikkort tenderar till att vara det som är mest värdefullt och det man är villig att betala för.

Permalänk
Medlem

Rent spontant tycker jag inte det är några jätteheta komponenter i datorn direkt, men du har glömt moderkortet. Ett schysst 440BX-kort kan man få en slant för. Det ser ut att vara ett Asus-kort, och det är ju lovande, rätt revision av P2B eller P3B går det att bygga mycket skoj kring

Ett foto på chassit vore nog bra också, snygga gräddvita dylika brukar vara populära.

Skrivet av FabriciusRex:

Enligt bilden är det ett CyberOptics PWA-5120 208 REV: E.
Cyberoptics verkar hålla på med precisionsavbildning för mätning.

Kanske är värt något för någon. Happy googling!

Yes, skulle gissa på att det är ett interfacekort för en profilometer. Väldigt obskyrt, inget man har nytta av utan övriga tillbehör, men kan vara guld värt för den som har resten av grejorna och ett interfacekort som gett sig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!