Intel Core i9-9900K, i7-9700K och i5-9600K prislistas hos återförsäljare

Permalänk
Medlem

vilka jävla priser.. sheech...

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

4200:- för en i7 8700k? Jag köpte min för drygt 2 månader sedan för 3400:- på inet... Lyckad affär må ja säga

Tror de utgår från lanseringspriser faktiskt. Vill minnas att 8700K gick lös för typ 4200:- vid lansering men sjönk ganska snabbt till kring 3800:- (vilket var 7700Ks priser ett bra tag).

Skrivet av Chris_Kadaver:

Äckligt med i5a för över 3000:- plus det faktum att de introducerar ett till segment. Konkurrensen från AMD lyser med sin frånvaro återigen.

Nu är det väl så att AMD inte alls lyser med sin frånvaro utan att Intel kör sitt eget race oberonede.. vilket de idag är i en marknadssits att göra tyvärr.

Skrivet av GuessWho:

På vissa låter det som att det är en katastrof att 9700k inte har HT och att alla tidigare i7 med HT kommer vara mycket snabbare, typ.

Vill man betala mer för mindre så..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Njae... väntar på Ryzen 3xxx och jämförande tester. Gamla bettan får rulla på ett tag till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

är sugen på en 9700k...8 kärnor med låga temps och nära 5ghz???? Wow det vore en fin julklapp av flickvännen....som dock inte ser skillnad ens på AMD/INTEL så det kan bli svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Tänk för 7 år sedan nu faktiskt, köpte jag mig i7 2600k för runda slängar 2.5k och det var topp CPU'n då.

Du får tänka på att svenska kronan har tappat närmre 50% av sitt värde sedan dess. Köpte själv min 2500k 2012 och då låg USD -SEK på ca 6.25 kr, mot ca 9 kr idag. I samma pengavärde har processorn "bara" gått upp runt 10%, och var det inte för den justering uppåt på priset så verkar ju faktiskt säljpriset i USD vart konstant sedan dess vilket är rätt imponerande.

Permalänk
Medlem

Känns lite dyrt, speciellt när man kan få en ryzen 2700x för ca 3300kr. då kan man få en bättre spelupplevelse om man skjuter till dom pengarna till grafik kortet istället.
men med lödd IHS så kanske dom klockar som gudar 5.5ghz på luft? minns att SB hade vissa guldex som gjorde 5+ghz på luft.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

äsch, 9900 är tusen spänn dyrare än vad jag trodde den skulle vara, men det verkar vara tidens melodi i allt från grafikkort till minnen.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakwetu:

äsch, 9900 är tusen spänn dyrare än vad jag trodde den skulle vara, men det verkar vara tidens melodi i allt från grafikkort till minnen.

Kollade för någon dag sedan vad mina RAM kostade när jag köpte dem för två år sedan jämfört med idag.. Det är dubbla priset idag. Det enda positiva är att SSD har blivit något billigare, woohoo!

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Som nån redan skrev.
Dyrt att vara Intel och Nvidia fan just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Tror de utgår från lanseringspriser faktiskt. Vill minnas att 8700K gick lös för typ 4200:- vid lansering men sjönk ganska snabbt till kring 3800:- (vilket var 7700Ks priser ett bra tag).

Nu är det väl så att AMD inte alls lyser med sin frånvaro utan att Intel kör sitt eget race oberonede.. vilket de idag är i en marknadssits att göra tyvärr.

Vill man betala mer för mindre så..

Det är väl självklart att intel kan öka sina priser så länge de dominerar på det här viset. AMD är ljusår bort vad gäller prestanda, men trots detta ändå vinner vad gäller pris/prestanda. Detta på grund av brutalt höga priser från intels sida som alltså nu tycks öka ytterligare. Hade AMD haft likvärdig prestanda hade vi inte sett den här prisutvecklingen. Räkna in DDR4 priserna och grafikkortspriserna i den här ekvationen så krävs det inget ljushuvud för att räkna ut att det inte längre är speciellt kul att vara entusiast. Det smittar till och med av sig på begagnatmarknaden, så det är inte ens kul att jaga deals beggat längre.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på en 4:e gen 4770K, den är över 5 år nu, kanske dax att uppgradera till en 9700K.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är väl självklart att intel kan öka sina priser så länge de dominerar på det här viset. AMD är ljusår bort vad gäller prestanda, men trots detta ändå vinner vad gäller pris/prestanda. Detta på grund av brutalt höga priser från intels sida som alltså nu tycks öka ytterligare. Hade AMD haft likvärdig prestanda hade vi inte sett den här prisutvecklingen. Räkna in DDR4 priserna och grafikkortspriserna i den här ekvationen så krävs det inget ljushuvud för att räkna ut att det inte längre är speciellt kul att vara entusiast. Det smittar till och med av sig på begagnatmarknaden, så det är inte ens kul att jaga deals beggat längre.

ja att amd är bättre på multitrådadprestanda gör att dem är ljusår borta. Men visst intel kanske klämmer ur det sista ur sin mainstream nästa år och gör det dem borde ha gjort nu, rillverkar det sista dötts rycket ifrån ringbuss och ger marknaden en 10käring cpu, för längre än så kommer det inte förrns den måste sälja Hedt cpuer som mainstream när amd släpper loss 12 o 16 kärnor i mainstream segmentet nästa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Sitter med en i5 2500k nu som är 7 år gammal, priset på i5 9600k är typ vad jag hade förväntat mig så blir nog en sån för mig.
Behöver inte HT på 6 kärnor när jag bara spelar, så sparar några kronor där.

Visa signatur

Intel i7 9700K 5.0 GHz, Corsair Hydro H115i Pro || Corsair Vengence 3000MHz 16GB || MSI Gaming M5 Z370 || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming 12GB || Samsung EVO 970, 2x EVO 860 || Fractal Design Define R6 TG Blackout

Permalänk
Medlem
Skrivet av xray:

Sitter med en i5 2500k nu som är 7 år gammal, priset på i5 9600k är typ vad jag hade förväntat mig så blir nog en sån för mig.
Behöver inte HT på 6 kärnor när jag bara spelar, så sparar några kronor där.

Går i samma tankar som du men 9900K för min del dock, själv sitter jag på en I7 2600 (ej K) just nu.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Varför är det så tyst om nya moderkortsserien till i9:an? Inte hört ett skvatt om de nya z390-modellerna.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  2x ASUS RTX 2080ti Dual OC
ASUS ROG XI Formula  gskill Trident Z RGB 4000mhz 32gb
i9-9900k @ 5 ghz  ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat

Permalänk
Medlem
Skrivet av terasque:

Varför är det så tyst om nya moderkortsserien till i9:an? Inte hört ett skvatt om de nya z390-modellerna.

Jag tror typ alla tillverkare har läckt designen på sina moderkort. Videocardz.com har dem. Men du kan även kolla på reddit.com/r/NVidia då de har dykt upp där.

Men mitten av Oktober lanseras dem officiellt är vad jag har hört.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är väl självklart att intel kan öka sina priser så länge de dominerar på det här viset. AMD är ljusår bort vad gäller prestanda, men trots detta ändå vinner vad gäller pris/prestanda. Detta på grund av brutalt höga priser från intels sida som alltså nu tycks öka ytterligare. Hade AMD haft likvärdig prestanda hade vi inte sett den här prisutvecklingen. Räkna in DDR4 priserna och grafikkortspriserna i den här ekvationen så krävs det inget ljushuvud för att räkna ut att det inte längre är speciellt kul att vara entusiast. Det smittar till och med av sig på begagnatmarknaden, så det är inte ens kul att jaga deals beggat längre.

Det beror väl på hur du menar. När det kommer till ren singeltrådprestanda är man efter Intel ja men inte ljusår bort. I många fall skiljer det inte mer än 15-20% som mest de få scenarion där CPUn agerar flaskhals. I multitrådade applikationer så presterar ändå AMD bättre.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är väl självklart att intel kan öka sina priser så länge de dominerar på det här viset. AMD är ljusår bort vad gäller prestanda, men trots detta ändå vinner vad gäller pris/prestanda. Detta på grund av brutalt höga priser från intels sida som alltså nu tycks öka ytterligare. Hade AMD haft likvärdig prestanda hade vi inte sett den här prisutvecklingen. Räkna in DDR4 priserna och grafikkortspriserna i den här ekvationen så krävs det inget ljushuvud för att räkna ut att det inte längre är speciellt kul att vara entusiast. Det smittar till och med av sig på begagnatmarknaden, så det är inte ens kul att jaga deals beggat längre.

Hur får du 5-10% i IPC till ljusår ? Sen är det inte bara konkurrens som styr, 8 Core får fortfarande ses som en "lyxvara" då det inte behövs för gemene user. Sen var de inte särskilt dyra för att vara "Top of the line" Gaming Cpu.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jag antar det vore rätt onödigt att köpa sig ett z370-kort och 8700k nu när 9700k (edit: och z390-mobos) är så nära release? Åsikter? Går i uppgraderingstankar från Z97

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Som nån redan skrev.
Dyrt att vara Intel och Nvidia fan just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Snarare dyrt att ligga på topp, fan eller ej.

Intel sätter priserna på 9900K för att dom vet att den kommer klämma dit AMDs dito 2700x på alla plan och på så vis kommer den sälja bra trots det höga priset.

Sen om vissa inte tycker att det är värt nästan 2000 extra är väll en annan femma, prestanda/krona kommer aldrig vara toppsegmentens starka sida oavsett om tillverkaren heter AMD, Intel eller Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exhale315:

Jag antar det vore rätt onödigt att köpa sig ett z370-kort och 8700k nu när 9700k (edit: och z390-mobos) är så nära release? Åsikter? Går i uppgraderingstankar från Z97

Jag hade inväntat recensioner nu när det bara är några veckor kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vill man betala mer för mindre så..

Nej
Men om 9700k blir något snabbare än 8700k för ungefär samma pris
så blir det ungefär samma för ungefär samma.

Vilket inte är mycket till utveckling.

Det var roligare förr när utvecklingen tog större steg.
Som när jag gick från Pentium 4 (med HT) till Core 2 Duo och kunde köra de i samma klockfrekvens men Core 2 Duon var bara så mycket snabbare än Pentium 4an på allt man kastade på den.

Men tyvärr verkar varken Intel, AMD eller någon annan kunna göra så stora steg längre...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Palme_570:

Hur får du 5-10% i IPC till ljusår ? Sen är det inte bara konkurrens som styr, 8 Core får fortfarande ses som en "lyxvara" då det inte behövs för gemene user. Sen var de inte särskilt dyra för att vara "Top of the line" Gaming Cpu.

Hur får du det till att Coffe Lake bara har 5-10 % övertag i IPC?

Jämför t.ex. 720p resultaten där man inte verkar slå i någon GPU-flaskhals (finns spel där GPU blir flaskhals även här).

Ställer man i5-7400 mot R3-1200 / R3-1300X (alla har 4C/4T, i5-7400 är klockad mellan Ryzen modellerna) så ligger övertaget i spel på runt 20-25 % för i5-7400.

Man ser ungefär samma resultat om man jämför i5-8400 / i5-8600K mot R5-2600X, inte riktigt äpplen mot äpplen här (om målet är att mäta IPC) då det handlar om 6C/6T mot 6C/12T. Dock verkar 6T eller 12T nära nog noll skillnad i dagens spel.

Har själv gjort en "riktig" IPC mätning. D.v.s. använt ett verktyg som heter perf som kan direkt mäta IPC då det räknar antal instruktioner som färdigställs per tidsenhet. D.v.s. detta verktyg ger en äkta IPC mätning i "genomsnittligt antal x86 instruktioner som körs per cykel".

IPC varierar rätt mycket med typ av arbetslast, relativ prestandaskillnad mellan Skylake och Zen varierar också rätt mycket. Men på det stora hela kan man säga

  • heltalslaster: runt 15-25 % fördel för Skylake

  • flyttalslaster: runt 5-10 % fördel för Skylake

  • SIMD-laster: runt x2 fördel Skylake

Då i princip 100 % av alla "IPC jämförelser" verkar utförs genom att man tittar på Cinebench är det inte så konstigt att många drar slutsatsen att det bara skiljer 5-10 %. Det är skillnaden i just det fallet då Cinebench är primärt begränsat av flyttalsprestanda.

Men nämn gärna ett enda annan program som år 2018 är begränsat av skalära flyttal. Majoriteten av alla program har heltalsprestanda som primär flaskhals, moderna program som tuggar flyttal där programmeraren i alla fall har grundläggande kunskaper om linjäralgebra använder sig av SIMD (då det ger x2-8 högre prestanda jämfört med motsvarande med skalära flyttal).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cyberz:

Som nån redan skrev.
Dyrt att vara Intel och Nvidia fan just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med deras bästa konsumentcpu kommer väl kosta mellam 20 - 30 000kr. Ska man ha ett Nvidia grafikkort som inte är mer inlåst än en iPhone med grym prestanda så hamnar man på runt 100 00kr. Där motargumentet på inlåsningen på Geforce och iPhone är det kvittar för alla spel går ändå köra.
Det kostar att ligga på topp folk säger, men när en schysst desktopdator kostar norr om 150 000kr så kollar jag på det andra lagen. Nu har de inte bra grafikkort ännu, men jag har ingen brådska.

*edit*
Förutom att Geforce är inlåst genom bl.a. openGl genom RDP, pci passthrough. Så om man har grafikproblem och kontaktar visa programtillverkare så säger de något typ släng ditt Nvidia 2080Ti grafikkort och köp ett riktigt grafikkort, om felet då kvarstår.. Ja först då är det ett giltigt supportärende som vi kan kolla på.

Så detta med att ligga på topp då man inte ens ha produkter som håller den kvalitet så det blir ett giltligt garantiärende för alla problem vet dä tusan.

Men klart är att för rent spelande av mainstreamspel så är 9900K +2080Ti det bästa man kan köpa i år och troligen även nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur får du det till att Coffe Lake bara har 5-10 % övertag i IPC?

Jämför t.ex. 720p resultaten där man inte verkar slå i någon GPU-flaskhals (finns spel där GPU blir flaskhals även här).

Ställer man i5-7400 mot R3-1200 / R3-1300X (alla har 4C/4T, i5-7400 är klockad mellan Ryzen modellerna) så ligger övertaget i spel på runt 20-25 % för i5-7400.

Man ser ungefär samma resultat om man jämför i5-8400 / i5-8600K mot R5-2600X, inte riktigt äpplen mot äpplen här (om målet är att mäta IPC) då det handlar om 6C/6T mot 6C/12T. Dock verkar 6T eller 12T nära nog noll skillnad i dagens spel.

Har själv gjort en "riktig" IPC mätning. D.v.s. använt ett verktyg som heter perf som kan direkt mäta IPC då det räknar antal instruktioner som färdigställs per tidsenhet. D.v.s. detta verktyg ger en äkta IPC mätning i "genomsnittligt antal x86 instruktioner som körs per cykel".

IPC varierar rätt mycket med typ av arbetslast, relativ prestandaskillnad mellan Skylake och Zen varierar också rätt mycket. Men på det stora hela kan man säga

  • heltalslaster: runt 15-25 % fördel för Skylake

  • flyttalslaster: runt 5-10 % fördel för Skylake

  • SIMD-laster: runt x2 fördel Skylake

Då i princip 100 % av alla "IPC jämförelser" verkar utförs genom att man tittar på Cinebench är det inte så konstigt att många drar slutsatsen att det bara skiljer 5-10 %. Det är skillnaden i just det fallet då Cinebench är primärt begränsat av flyttalsprestanda.

Men nämn gärna ett enda annan program som år 2018 är begränsat av skalära flyttal. Majoriteten av alla program har heltalsprestanda som primär flaskhals, moderna program som tuggar flyttal där programmeraren i alla fall har grundläggande kunskaper om linjäralgebra använder sig av SIMD (då det ger x2-8 högre prestanda jämfört med motsvarande med skalära flyttal).

Ja om vi nu börjar med att titta på det du länkar har 7400 ett övertag med 14% över 1300x i 720p som snitt inte 15-25%. Med det sagt vet vi inget om när turbo nivåerna har kickat in och på vilken nivå vilket kan vara till fördel för någon av dem. IPC måste ju först och främst mätas vid statisk frekvens. Sen så är det ju så att i majoriteten av syntetiska tester är AMD ändå är väldigt nära / clock förutom främst spel som de ligger mest efter i vilket snarare tyder på dåligt implementering vid cpu <-> Gpu arbete än dålig IPC vilket alltså tyder på andra problem än ren processor kraft.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hunkaboy86:

Ojoj, nu kliar det i mitt feta köp finger. Blir nog en i9 9900K för mig då jag spelar i 1080p och på typ low settings, vill ju ha så nära 144 fps som möjligt

Du borde nog uppgradera dina andra komponenter i din dator istället som typ skärm. De är inte direkt vad man skulle kalla bra.

Skrivet av anon159643:

Håller med deras bästa konsumentcpu kommer väl kosta mellam 20 - 30 000kr. Ska man ha ett Nvidia grafikkort som inte är mer inlåst än en iPhone med grym prestanda så hamnar man på runt 100 00kr. Där motargumentet på inlåsningen på Geforce och iPhone är det kvittar för alla spel går ändå köra.
Det kostar att ligga på topp folk säger, men när en schysst desktopdator kostar norr om 150 000kr så kollar jag på det andra lagen. Nu har de inte bra grafikkort ännu, men jag har ingen brådska.

*edit*
Förutom att Geforce är inlåst genom bl.a. openGl genom RDP, pci passthrough. Så om man har grafikproblem och kontaktar visa programtillverkare så säger de något typ släng ditt Nvidia 2080Ti grafikkort och köp ett riktigt grafikkort, om felet då kvarstår.. Ja först då är det ett giltigt supportärende som vi kan kolla på.

Så detta med att ligga på topp då man inte ens ha produkter som håller den kvalitet så det blir ett giltligt garantiärende för alla problem vet dä tusan.

Men klart är att för rent spelande av mainstreamspel så är 9900K +2080Ti det bästa man kan köpa i år och troligen även nästa år.

Du tillhör en mycket liten skara som använder de funktionerna.

Permalänk
Medlem

7820X max 4,3 Ghz 140W 8/16 kärnor/trådar tillverkad med 14Nm
9900K MAX 5,0 Ghz 95W? 8/16 kärnor/trådar tillverkad med 14Nm
Vem tror på att man räknar TDP på samma sätt idag och när 7820X släpptes.

Sweclockers skulle använda kylare som är anpassade till max tdp så vi får se hur bra/dåligt det stämmer/presterar mot en topp kylare

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Håller med deras bästa konsumentcpu kommer väl kosta mellam 20 - 30 000kr. Ska man ha ett Nvidia grafikkort som inte är mer inlåst än en iPhone med grym prestanda så hamnar man på runt 100 00kr. Där motargumentet på inlåsningen på Geforce och iPhone är det kvittar för alla spel går ändå köra.
Det kostar att ligga på topp folk säger, men när en schysst desktopdator kostar norr om 150 000kr så kollar jag på det andra lagen. Nu har de inte bra grafikkort ännu, men jag har ingen brådska.

*edit*
Förutom att Geforce är inlåst genom bl.a. openGl genom RDP, pci passthrough. Så om man har grafikproblem och kontaktar visa programtillverkare så säger de något typ släng ditt Nvidia 2080Ti grafikkort och köp ett riktigt grafikkort, om felet då kvarstår.. Ja först då är det ett giltigt supportärende som vi kan kolla på.

Så detta med att ligga på topp då man inte ens ha produkter som håller den kvalitet så det blir ett giltligt garantiärende för alla problem vet dä tusan.

Men klart är att för rent spelande av mainstreamspel så är 9900K +2080Ti det bästa man kan köpa i år och troligen även nästa år.

2080ti är inte riktgt ett kort som är mening att köra passthrough med så självklart har de ingen "bra support" för det. Det är reserverat för pro utrusting. Tror inte att AMD direkt hjälper dig med passthough support om du har problem med ett vanlig Vega 56.

Sen har det alltid funnits dunder dyra CPUs på server sidan, nu har de sett att det finns dem som är villiga att betala för det på konsument sidan så då har de tagit över några modeller dit.

Istället för att då uppskatta valfriheten så passar ni på att gnälla på att de kostar si och så mycket... Det är ingen välgörenhet och att jämföra med förr funkar inte. Då var utbudet mindre och antalet kunder mindre. Självklart börjar det existera "lyxvaror" om det finns tillräckligt med kunder för det. För 10 år sen var scenen en helt annan och de dyraste varorna var helt enkelt billigare pga mindre konsumenter i den scenen.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Palme_570:

Ja om vi nu börjar med att titta på det du länkar har 7400 ett övertag med 14% över 1300x i 720p som snitt inte 15-25%. Med det sagt vet vi inget om när turbo nivåerna har kickat in och på vilken nivå vilket kan vara till fördel för någon av dem. IPC måste ju först och främst mätas vid statisk frekvens. Sen så är det ju så att i majoriteten av syntetiska tester är AMD ändå är väldigt nära / clock förutom främst spel som de ligger mest efter i vilket snarare tyder på dåligt implementering vid cpu <-> Gpu arbete än dålig IPC vilket alltså tyder på andra problem än ren processor kraft.

Vi kan vara rätt säker att CPUerna kör på sina 4C turbo-nivåer i spel när det handlar om 4C/4T modeller.

Då gäller att i5-7400 ligger på 3,3 GHz, R3-1200 3,1 GHz medan R3-1300X ligger på 3,6 GHz.

Vilket är orsaken till att man måste titta på både R3-1200 och R33-1300X, i5-7400 ligger precis mitt emellan. När du bara jämför mot R3-1300X jämför du mot en CPU som kör på 10 % högre frekvens.

Vidare, även i 720p med R3-1200 är vissa spel klart GPU-bunda, dessa måste ju tas bort. Detta är jämförelse mot i5-7400 och i5-8600K

1 AC_Origins 1.606398 2 BF1 1.451192 3 CivVI 1.913522 4 Divinity 1.459621 5 F1_2017 1.267868 6 FarCry5 1.297242 7 Hellblade 1.277361 8 Hitman 1.085995 9 Prey 1.563946 10 RoTR 1.400216 11 Witcher3 1.028307 12 Wolfenstein2 1.027113

Hitman, Witcher 3 och Wolfenstein 2 måste vara rätt ordentligt GPU-bundna. i5-8600K har 50 % fler kärnor och 24 % högre frekvens.

Jämför man då i5-7400 mot R3-1200 får man

1 AC_Origins 1.326568 2 BF1 1.485666 3 CivVI 1.154265 4 Divinity 1.316273 5 F1_2017 1.094088 6 FarCry5 1.312332 7 Hellblade 1.195341 9 Prey 1.303191 10 RoTR 1.301053

28 % bättre prestanda för i5-7400, men i detta fall har i5-7400 ca 6 % högre frekvens

i5-7400 mot R3-1300X

1 AC_Origins 1.157810 2 BF1 1.324812 3 CivVI 1.024155 4 Divinity 1.138479 5 F1_2017 1.152713 6 FarCry5 1.189550 7 Hellblade 1.123842 8 Hitman 1.078146 9 Prey 1.186441 10 RoTR 1.194588

17 % bättre prestanda för i5-7400, men i detta fall har R3-1300X ca 9 % högre frekvens

D.v.s skillnaden i IPC ligger ungefär på 22-23 % i de spel som i stort sätt är helt CPU-bundna med dessa CPUer.

Att jämföra IPC är väldigt svårt om man gör det på något annat sätt än att verkligen mäta IPC med de räknare som finns inuti alla moderna x86 CPUer (vilket är vad "perf" gör). Men med ovan kan man i alla fall säga att i spel är skillnaden klart närmare 20-25 % än vad den är 5-10 %.

Nu mätte jag ett par rätt specifika fall som är relevant för mitt arbete. Det handlade om kompilering, git-operationer, skapa projektfiler (rätt mycket BASH och TCL skript) samt köra unit-tester. Ändå "riktiga" program som alla är _helt_ CPU-bundna med undantag för skapandet av projektfiler där man ser 100 % "I/O-wait" ibland (däremot hanterar disk-cachen kompileringen så att den är 100 % CPU-bunden).

Där är IPC fördelen för Skylake 28 % över de fall jag mätte (Python exemplet exkluderat då det fick så väldigt avvikande värde, Skylake ligger 42 % högre där, vilket i.o.f.s. även gäller Geekbench där Zen presterar rätt dåligt i "Lua" testet som också är ett skriptspråk precis som Python).

Sedan är det ju faktiskt prestanda folk i praktiken bryr sig om, men det är nästan lögn att mäta då både i7-8700K och R7-2700X rätt ofta får GPUn som flaskhals, även när man kör GTX1080Ti i 720p. Ska bli intressant att se motsvarande mätningar med RTX1080Ti när i9-9900K släpps, kommer nog inte vara jättestor skillnad mellan i7-8700K och i9-9900K i spel då GPUn kommer vara flaskhals i många spel.

Även om min mätning är korrekt för att mäta IPC så är den egentligen inte jätterepresentativ för verklig prestanda då CPU-modeller kör olika frekvens samt jag begränsade alla CPUer till 4C/4T för att kunna göra äpple mot äpplen jämförelse (m.a.p IPC).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vi kan vara rätt säker att CPUerna kör på sina 4C turbo-nivåer i spel när det handlar om 4C/4T modeller.

Då gäller att i5-7400 ligger på 3,3 GHz, R3-1200 3,1 GHz medan R3-1300X ligger på 3,6 GHz.

Vilket är orsaken till att man måste titta på både R3-1200 och R33-1300X, i5-7400 ligger precis mitt emellan. När du bara jämför mot R3-1300X jämför du mot en CPU som kör på 10 % högre frekvens.

Vidare, även i 720p med R3-1200 är vissa spel klart GPU-bunda, dessa måste ju tas bort. Detta är jämförelse mot i5-7400 och i5-8600K

1 AC_Origins 1.606398 2 BF1 1.451192 3 CivVI 1.913522 4 Divinity 1.459621 5 F1_2017 1.267868 6 FarCry5 1.297242 7 Hellblade 1.277361 8 Hitman 1.085995 9 Prey 1.563946 10 RoTR 1.400216 11 Witcher3 1.028307 12 Wolfenstein2 1.027113

Hitman, Witcher 3 och Wolfenstein 2 måste vara rätt ordentligt GPU-bundna. i5-8600K har 50 % fler kärnor och 24 % högre frekvens.

Jämför man då i5-7400 mot R3-1200 får man

1 AC_Origins 1.326568 2 BF1 1.485666 3 CivVI 1.154265 4 Divinity 1.316273 5 F1_2017 1.094088 6 FarCry5 1.312332 7 Hellblade 1.195341 9 Prey 1.303191 10 RoTR 1.301053

28 % bättre prestanda för i5-7400, men i detta fall har i5-7400 ca 6 % högre frekvens

i5-7400 mot R3-1300X

1 AC_Origins 1.157810 2 BF1 1.324812 3 CivVI 1.024155 4 Divinity 1.138479 5 F1_2017 1.152713 6 FarCry5 1.189550 7 Hellblade 1.123842 8 Hitman 1.078146 9 Prey 1.186441 10 RoTR 1.194588

17 % bättre prestanda för i5-7400, men i detta fall har R3-1300X ca 9 % högre frekvens

D.v.s skillnaden i IPC ligger ungefär på 22-23 % i de spel som i stort sätt är helt CPU-bundna med dessa CPUer.

Att jämföra IPC är väldigt svårt om man gör det på något annat sätt än att verkligen mäta IPC med de räknare som finns inuti alla moderna x86 CPUer (vilket är vad "perf" gör). Men med ovan kan man i alla fall säga att i spel är skillnaden klart närmare 20-25 % än vad den är 5-10 %.

Nu mätte jag ett par rätt specifika fall som är relevant för mitt arbete. Det handlade om kompilering, git-operationer, skapa projektfiler (rätt mycket BASH och TCL skript) samt köra unit-tester. Ändå "riktiga" program som alla är _helt_ CPU-bundna med undantag för skapandet av projektfiler där man ser 100 % "I/O-wait" ibland (däremot hanterar disk-cachen kompileringen så att den är 100 % CPU-bunden).

Där är IPC fördelen för Skylake 28 % över de fall jag mätte (Python exemplet exkluderat då det fick så väldigt avvikande värde, Skylake ligger 42 % högre där, vilket i.o.f.s. även gäller Geekbench där Zen presterar rätt dåligt i "Lua" testet som också är ett skriptspråk precis som Python).

Sedan är det ju faktiskt prestanda folk i praktiken bryr sig om, men det är nästan lögn att mäta då både i7-8700K och R7-2700X rätt ofta får GPUn som flaskhals, även när man kör GTX1080Ti i 720p. Ska bli intressant att se motsvarande mätningar med RTX1080Ti när i9-9900K släpps, kommer nog inte vara jättestor skillnad mellan i7-8700K och i9-9900K i spel då GPUn kommer vara flaskhals i många spel.

Även om min mätning är korrekt för att mäta IPC så är den egentligen inte jätterepresentativ för verklig prestanda då CPU-modeller kör olika frekvens samt jag begränsade alla CPUer till 4C/4T för att kunna göra äpple mot äpplen jämförelse (m.a.p IPC).

Väl observerat, jag kollade bara index lite snabbt. Däremot så känner jag att spel är en dålig mätare för IPC iaf om man ska dra slutsatser om potentialen för cpun då den som sagt involverar långt mer än bara cpu.

Ditt eget test är intressant men kanske lite för specifikt och som du nämner finns det utstickare där Zen är märkbart efter, men och andra sidan finns det test där Zen är mer eller mindre on par.

I slutänden är det ju också så precis som du nämner att den verkliga prestandan vid deras givna frekvenser som är det relevanta men det gör också gapet mindre relevant vad gäller spel då de flesta kommer spela på inställningar som Funkar lika väl på AMD som INTEL eller ha så höga frames att det har ändå ingen betydelse.

Som jag ser det är Zen på uppgång och det kommer förmodligen hända betydligt mer mellan GENs än vad det gör för Intel som fortfarande bygger på Core i grunden vilket nu är 10onde gen ? 9onde ? Aja många är det iaf.

Tror dessutom att spel prestanda är något AMD jobbar på för fullt.

Med allt det sagt för jag väl se mig besgerad och får väl flaga för att det är större skillnad än 5-10% helt enkelt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9