Skärmen började "tära" sig helt plötsligt (se bild)

Permalänk

Skärmen började "tära" sig helt plötsligt (se bild)

Hej, igår satt jag och spela på datorn när skärmen började gå galen. Bild: https://m.imgur.com/CyjaChD

Det är dock inte själva skärmen som är problemet då jag testade en annan och det va fortfarande samma problem. Har testat med olika kablar dessutom så det är inte det heller. Förutom det har jag testat ta ut och sätta in gpu igen, passade på att rengöra datorn från en massa damm.
Och så har jag testat med massa olika drivers men är inte så bra på det. All hjälp uppskattas då det är ganska akut!

mvh

Permalänk

@february11th: Låter ju som grafikkortet. Har du möjlighet att ansluta skärmen till moderkortet med grafikkortet borttaget och se om du får annat resultat?

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem

Testat rensa grafikkortkylaren på damm?
Ej med dammsugare. Ta bort det grövsta med fingret och ev köp luft på burk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ganska typiska problem för grafikkort som har tagit skada.
Vad har du för temp på grafikkortet när detta sker?
Jag skulle misstänka att det har överhettat, så pass att det eventuellt kan vara permanenta skador på kortet.
Har vänner som råkat ut för liknande genom åren, har alltid slutat med nytt grafikkort då det varit lite för sent för att rensa bort dammet, skadan var redan skedd.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av february11th:

Hej, igår satt jag och spela på datorn när skärmen började gå galen. Bild: https://m.imgur.com/CyjaChD

Det är dock inte själva skärmen som är problemet då jag testade en annan och det va fortfarande samma problem. Har testat med olika kablar dessutom så det är inte det heller. Förutom det har jag testat ta ut och sätta in gpu igen, passade på att rengöra datorn från en massa damm.
Och så har jag testat med massa olika drivers men är inte så bra på det. All hjälp uppskattas då det är ganska akut!

mvh

finns två saker det kan vara, Skärm/kabel eller grafikkortet/drivrutiner som börjar ge upp. för att ta reda på vad (om det inte är för illa) är att du startar upp datorn och gör en printscreen, ladda upp på valfri sida eller för över till en annan dator eller mobilen, är det skärm/kabel så kommer bilden va felfri, är det grafikkortet/drivrutiner så kommer bilen se likadan ut

och visar det sig vara grafikkortet så är nog de ända som går att testa att baka kortet, men bara en tillfällig lösning om de skulle funka, nytt kort kommer att behövas.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd

kan vara drivrutin alternativt att gpu blir för varm men skulle sätta mina pengar på död gpu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Trasig gpu högst troligtvis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Så, nu har jag använt tryckluft i burk o rengjort hela datorn ink. Gpu men har fortfarande problemet. Testade koppla ut gpu och kopplade in moderkortet med en skärm då ser jag inget fel. Betyder detta att gpu är rökt och jag behöver skaffa ny? Satans, de är så dyra nuförtiden och man är pank som en tom spargris

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av february11th:

Så, nu har jag använt tryckluft i burk o rengjort hela datorn ink. Gpu men har fortfarande problemet. Testade koppla ut gpu och kopplade in moderkortet med en skärm då ser jag inget fel. Betyder detta att gpu är rökt och jag behöver skaffa ny? Satans, de är så dyra nuförtiden och man är pank som en tom spargris

Skickades från m.sweclockers.com

Din GPU har blivit troende och ville träffa Gud.
Finns bara en sak att göra och det är att köpa ny.
Men ett tips är att köpa ett begagnat kort, då får du satans mycket mer för pengarna.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Tack för all hjälp, upskattar det verkligen! Problemet är löst så tråden kan låsas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@february11th: Stop och belägg! Har du hittat en lösning på problemet får du gärna delge denna lösning för andra som har samma problem och hittar hit. Det är god sed liksom.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

@february11th: Stop och belägg! Har du hittat en lösning på problemet får du gärna delge denna lösning för andra som har samma problem och hittar hit. Det är god sed liksom.

Jadu, lösningen var att mitt grafikkort var paj och därmed behöver jag skaffa en ny. För framtida personer med samma problem: identifiera problemkällan först. Byt skärm för att se ifall skärmen är problemet, byt kabel för att se om kabeln är problemet, dra ut grafikkortet och koppla en skärm till moderkortet för att se om grafikkortet/moderkortet är problemet. Rengör inuti era datorer gärna också!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du hade för gpu och hur länge du haft den?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av february11th:

Jadu, lösningen var att mitt grafikkort var paj och därmed behöver jag skaffa en ny. För framtida personer med samma problem: identifiera problemkällan först. Byt skärm för att se ifall skärmen är problemet, byt kabel för att se om kabeln är problemet, dra ut grafikkortet och koppla en skärm till moderkortet för att se om grafikkortet/moderkortet är problemet. Rengör inuti era datorer gärna också!

Skickades från m.sweclockers.com

Detta du skriver är helt vanligt resonemang.
Det är detta man gör normalt.
Man utesluter olika saker för att vara säker på att dessa saker inte orsakar problemet.

Permalänk
Skrivet av wounds:

Får man fråga vad du hade för gpu och hur länge du haft den?

gtx 760, kanske 4 år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@february11th: har du testat att baka kortet?

Permalänk
Skrivet av Enbitost:

@february11th: har du testat att baka kortet?

Vad är det och hur gör man det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du stoppar grafikkortet i ungnen ett tag.. I vissa fall kan det hjälpa lite, under väldigt kort tid..
I princip meningslöst i den stora majoriteten av fall, och det hjälper aldrig under mer än några timmar till kanske nån vecka.

Köp nytt kort, kasta det gamla, strunta i att baka kortet

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

@february11th: Om du är nöjd med prestandan på ditt 760 så kan ju ett 1050 vara något att titta på, finns väl för runt 1400 nya och är väl likvärdig prestanda, iaf om man kikar på https://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

Permalänk
Avstängd
Skrivet av february11th:

Vad är det och hur gör man det?

Skickades från m.sweclockers.com

Är tämligen värdelöst sätt att "laga" dom på och man ska ta bort komponenter som kan smälta och kör dom i ugnen vilket kan e.v ge liv i dom ett tag till men kan lika väl skada kortet vilket inte gör så mycket om det redan är kasst men är oftast en skit fix som ev kan funka ibland

bästa är väll att gå på beg marknaden för 760/950/960 eller liknande från amd går inte för så många kr idag begagnat och är en mycket bättre lösning och är plånboken så tom att det inte går så får du bli kreativ och komma på hur du får in någon hundring

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Har du testat kortet i en annan dator?
Kanske dålig kontakt på PCI-e porten?

Permalänk
Medlem

Om du inte vill baka kortet kan du sälja det som defekt på tradera. Folk gillar och köpa trasiga saker i hopp om att kunna laga dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zyie:

Du stoppar grafikkortet i ungnen ett tag.. I vissa fall kan det hjälpa lite, under väldigt kort tid..
I princip meningslöst i den stora majoriteten av fall, och det hjälper aldrig under mer än några timmar till kanske nån vecka.

Köp nytt kort, kasta det gamla, strunta i att baka kortet

Bakade ett kort med liknande fel för ett tag sen, funkar fortfarande klockrent nu 4 månader efteråt.
Trodde inte alls det skulle funka alls, men det löste problemet för mig iallfall.

Visa signatur

[ASUS Maximus X Hero] [i7-8700k] [32GB DDR4-3200] [RTX3080]
[Amiga 1200] [Blizzard 1230 MK IV+FPU@50mhz 64MB] [Indivision AGA MK2cr] [32GB HDD] [PCMCIA WLAN] [OS3.9]

Permalänk

Okej tack, baka kortet låter inte som något jag är vidare sugen på. Tänker dock lyssna på tipset att sälja den defekt på tradera. Har kikat på 1050.. csn kommer snart så man kanske kan överleva

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@february11th: man tar av kylaren på kortet, lägger det på tex aluminiumbollar på en plåt med gpun uppåt. sen minns jag inte riktigt men tror det var typ 198grader i typ 7 minuter.
jag testade detta på mitt EVGA GTX 580 3GB när det blev konstigt (såg likadant ut som för dig) och det kortet hade jag i 2 år eller så efteråt. så tycker absolut inte att det är ett menigslöst fix. särskilt för oss som inte kan köpa nytt direkt nått går sönder

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Du stoppar grafikkortet i ungnen ett tag.. I vissa fall kan det hjälpa lite, under väldigt kort tid..
I princip meningslöst i den stora majoriteten av fall, och det hjälper aldrig under mer än några timmar till kanske nån vecka.

Köp nytt kort, kasta det gamla, strunta i att baka kortet

Jag bakade ett gtx 470 som inte gav någon bild, efteråt fungerade kortet och jag bytte även kylning. Fungerade felfritt och överklockat tills jag uppgraderade något år senare.

Visa signatur

=)