Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Jag utgår från att du har ett par Frontier edition kort hemma.

Inte relevant för sakfrågan: varför kostar RTX korten så mkt?

Men du menar du att man måste äga korten för att kunna svara på sakfrågan?

(men om du vill veta så skulle det aldrig falla mig in att köpa dessa grafikkort själv; använder bara jobbets datorer hemma )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Inte relevant för sakfrågan: varför kostar RTX korten så mkt?

Men du menar du att man måste äga korten för att kunna svara på sakfrågan?

(men om du vill veta så skulle det aldrig falla mig in att köpa dessa grafikkort själv; använder bara jobbets datorer hemma )

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menar att du köper marketing snack blint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Jag menar att du köper marketing snack blint.

Det där får du utveckla.

Du menar att t.ex. 102:ans 751 mm2 bara är rent marknadsföringssnack som inte stämmer i verkligheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det där får du utveckla.

Du menar att t.ex. 102:ans 751 mm2 bara är rent marknadsföringssnack som inte stämmer i verkligheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menar att dom i och med deras dominsans på marknaden inte har ägnat sig en sekund åt att utveckla spelkort så nu 2 år senare när det är dags att lansera något nytt säljer dom ett dyrt workstation kort med minimal (obefintlig för 2080) prestandavinst för spel. Deras marketing division har under ett halvår lyckats få många att tro att detta är något bra för spelare, grattis du är en av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Svårt att veta detaljer när det är helt olika tester som sagt, men Guru3D ligger väldigt mycket högre i bildfrekvens för BF1 över hela brädet. Det tyder normalt på att de kör en enklare sekvens där GPU:n inte belastas lika hårt. Då kan resultaten bli ganska annorlunda. Vill du testa "vår", kör uppdraget "Steel on Steel" enligt videon som ligger i toppen på testsidan!

Nämnvärt är också att de inte verkar låst upp 200 FPS-gränsen som ligger (se 1080p). Det bidrar sannolikt till att jämna ut siffrorna i toppen även för 2560, antagligen är samtliga 2080 Ti-kort ännu lite snabbare än vad som visas där..

Ja det var det jag trodde men jag tänkte då på att differensen mellan deras test för RTX 2080 Ti och ert test var markant högre i procent än differensen mellan de två testen för GTX 1080. Känns som det blir väldigt konstiga resultat i deras test faktiskt.

Ska se om jag kan testa er sekvens för skojs skull :), se var mitt Palit 1080 ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Jag menar att dom i och med deras dominsans på marknaden inte har ägnat sig en sekund åt att utveckla spelkort så nu 2 år senare när det är dags att lansera något nytt säljer dom ett dyrt workstation kort med minimal (obefintlig för 2080) prestandavinst för spel. Deras marketing division har under ett halvår lyckats få många att tro att detta är något bra för spelare, grattis du är en av dem.

Ovanstående hade varit korrekt om jag hade sagt att merpriset RTX ger är prisvärt; men det har jag inte. Så det verkar snarare som du på egen hand har tolkat in nått påhitt i det jag skriver.

Däremot så har jag sagt att DLSS verkar ha potential; är generellt en fan av "smarta genvägar" och DLSS kan nog vara en sådan.

RTRT, i sig, gillar jag. Det tar realtidsgrafik framåt. Tids nog är tekniken redo för spelkort. Om denna tid är nu är dock ytterst oklart/osäkert.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ovanstående hade varit korrekt om jag hade sagt att merpriset RTX ger är prisvärt; men det har jag inte. Så det verkar snarare som du på egen hand har tolkat in nått påhitt i det jag skriver.

Däremot så har jag sagt att DLSS verkar ha potential; är generellt en fan av "smarta genvägar" och DLSS kan nog vara en sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ipac:

Ja vi har gått igenom det här några gånger nu...det är inte den medelmåttiga konventionella prestandaökningen som nvidia tar betalt för här.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok den medelmåttiga konventionella prestandaökningen tar dom inte betalt för och RTX är inte "prisvärt". Då är vi alltså helt överens om att det enda man betalar för är deras pr kampanj. Det blev bara ett missförstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Läser en del inlägg här och där om att priset är som det är på grund av saknad konkurrens. Låt säga att AMD släpper ett kort som presterar i klass med 2080Ti så lär dom knappast sälja det för 5000:- eller runt den summan. Det är en av nackdelarna med att den här serien är så dyr jämfört med tidigare. När AMD (och kanske Intel om ett par år?) ser att dom kan ta så mycket för ett toppkort är det självklart att dom kommer hänga på. Oavsett är det imponerande kort, speciellt Ti även om det svider lite för mycket för min egna plånbok är jag säker på att dom som köper det inte kommer bli missnöjda.

Hoppas DLSS hittar in i några titlar snart! Det är nog det jag tycker är mest intressant nu faktiskt.

Enligt den här videon på Digital Foundry så är det ungefär 28 titlar på G som kommer att använda DLSS.
4K] Nvidia RTX DLSS Analysis: AI Tech Boosts Performance by 40%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ok den medelmåttiga konventionella prestandaökningen tar dom inte betalt för och RTX är inte "prisvärt". Då är vi alltså helt överens om att det enda man betalar för är deras pr kampanj. Det blev bara ett missförstånd.

Frågan rörde inte vad man betalar för utan vad Nvidia tar betalt för. Dvs det var en fråga i nvidias perspektiv.

Rent krasst tar de betalt för sina kostnader+marginal. Om man jämför 2080 mot 1080 begriper man rätt fort att kostnaderna ökat så att kunden får betala mer borde iaf inte vara överraskande för någon.

Vet inte RTX-funktionernas värde och det gör i ärlighetens namn inte du heller. Att värdet kommer förbli 0 är dock inte troligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming

Pris: 16.499 kr

Bara som en jämförelse vad man får för ca. samma pris:

Marantz SR6012 Pris: 10.990 kr

Harman Kardon HKTS 65 Pris: 6.490 kr

Så 16.500 kr vs 17.500 kr. Med det här ljudpaketet kommer du höja spelupplevelsen med "Order of magnitude" dvs. minst 10 gånger. Samma sak för Film, Musik, Konsoll, TV, iPhone/Ipad, Netflix, streaming etc. En hel del PC folk sitter med dyra grafikkort och kör sedan med Logitech högtalare eller Headset dvs. har aldrig upplevt hur bra ljud låter och hur mycket det höjer spelkänslan.

Stöd inte nVidia med deras löjligt överprisade kort. Skaffa ovanstående paket istället för sketna 10-20% bättre fps-prestanda. Tro mig, din upplevelse kommer att höjas med faktor 10 istället för 0.1 eller 0.2.

Permalänk
Medlem

@ipac: Tillbaks till ruta ett då. Nvidia har inget att sälja men vill gärna "lansera en ny generation" och ta bra betalt. Passar väldigt bra strax efter att mining hysterin har dött ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

@ipac: Tillbaks till ruta ett då. Nvidia har inget att sälja men vill gärna "lansera en ny generation" och ta bra betalt. Passar väldigt bra strax efter att mining hysterin har dött ut.

Framförallt så har konkurrenterna inget att sälja så tamingen att komma med "åbäket" RTX kommer aldrig bli bättre.

De tror uppenbarligen på det här, annars skulle de aldrig ta den här risken.

Turing har en del förbättringar över Pascal även vid icke-RTX rendering, därför 2080 kan tävla mot 1080Ti trots mindre, eller iaf färre, resurser för konventionell rendering.

Den lätta vägen här hade varit att ta fram stora, men fortfarande normala, kretsar där alla resurser las på konv. rendering. Folk hade säkert köp det rakt av.

Men Nvidia valde en svårare väg.

Herr Konsument är skeptisk och det har jag full förståelse för. Tycker dock det är för tidigt att säga att nvidia till 100% säkerhet har gjort fel val. I ett längre perspektiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Läser en del inlägg här och där om att priset är som det är på grund av saknad konkurrens. Låt säga att AMD släpper ett kort som presterar i klass med 2080Ti så lär dom knappast sälja det för 5000:- eller runt den summan. Det är en av nackdelarna med att den här serien är så dyr jämfört med tidigare. När AMD (och kanske Intel om ett par år?) ser att dom kan ta så mycket för ett toppkort är det självklart att dom kommer hänga på. Oavsett är det imponerande kort, speciellt Ti även om det svider lite för mycket för min egna plånbok är jag säker på att dom som köper det inte kommer bli missnöjda.

Hoppas DLSS hittar in i några titlar snart! Det är nog det jag tycker är mest intressant nu faktiskt.

Om AMD släppte ett kort som var i samma klass som ett RTX 2080 Ti och sålde detta för 8000 kr, skulle följande hända.

  1. Nvidia skulle sänka priset till 10 000 kr.

  2. Nvidia skulle släppa ett som var lite starkare än AMD:s och deras 2080Ti och sälja detta för ca 14 000 kr.

  3. Folks skulle ropa - "wow! nu kostar ett 2080Ti bara 10 000 kr! grymt billigt! skönt att vi äntligen fått konkurrens".

  4. För att sedan springa i väg och köpa dessa "superbilliga" kort från Nvidia.

Det vara exakt det som hände när AMD släppte R9 290 och R9 290x.

Så nej, vi konsumenter borde inte klaga på priserna, vi har fått de priser som vi förtjänar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@ipac: Nvidia har inte gort fel val, skiten säljer som smör och dom har de verkliga prestandaförbättringarna att ta fram när väl AMD/Intel kommer med något vettigt. Så länge dom inte sätter sig i Intels sits med att få ett kapacitetshaveri när det väl händer så är det lugna puckar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

@ipac: Nvidia har inte gort fel val, skiten säljer som smör och dom har de verkliga prestandaförbättringarna att ta fram när väl AMD/Intel kommer med något vettigt. Så länge dom inte sätter sig i Intels sits med att få ett kapacitetshaveri när det väl händer så är det lugna puckar.

Baserat på kommentarer här låter det som de gjort jättefel iofs... (tänker i konsumentens perspektiv alltså)

Om man förenklar det hela hade de 3 alternativ, lansera RTX: nu, sen eller aldrig. I så fall tycker jag nog de gjorde rätt.

Det som svider är väl dock att de troligtvis gjort det med Pascal-liknande marginaler. Noterat att det är fult att tjäna pengar här...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är imponerande fps prestanda men det var ju inte det som var själva grejen med rtx. Den stora grejen är ju just rtx. Det har ingen i världen testat än och ändå betalar folk för Nvidias överpriser. Att swec ens ger en utmärkelse är dåligt eftersom kortet lovar magi med rtx som inte ens är prövat än. Det är ju vad dom säljer in kortet med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Baserat på kommentarer här låter det som de gjort jättefel iofs... (tänker i konsumentens perspektiv alltså)

Om man förenklar det hela hade de 3 alternativ, lansera RTX: nu, sen eller aldrig. I så fall tycker jag nog de gjorde rätt.

Det som svider är väl dock att de troligtvis gjort det med Pascal-liknande marginaler. Noterat att det är fult att tjäna pengar här...

Skickades från m.sweclockers.com

Der är fult att tjäna pengar genom att sälja tomma löften.

Permalänk

@A1200: Tror de flesta PC-människorna nöjer sig med denna kombon eller billigare och fortfarande ha pengar över till ett dyrt graffe. Ljudmässigt lär det ligga en bra bit över medelmåttig kvalité plus kommunikation på köpet.

https://www.inet.se/produkt/6607033/sennheiser-game-one-svart... - 1289 kr
https://www.proshop.se/Ljudkort/ASUS-Essence-STX-II-71-ljudko... - 2555 kr

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Der är fult att tjäna pengar genom att sälja tomma löften.

Japp. Men det återstår att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

@A1200: Tror de flesta PC-människorna nöjer sig med denna kombon eller billigare och fortfarande ha pengar över till ett dyrt graffe. Ljudmässigt lär det ligga en bra bit över medelmåttig kvalité plus kommunikation på köpet.

https://www.inet.se/produkt/6607033/sennheiser-game-one-svart... - 1289 kr
https://www.proshop.se/Ljudkort/ASUS-Essence-STX-II-71-ljudko... - 2555 kr

Be en kompis komma över så kollar ni på en film med bra ljud och bra bas, t.ex. "A quiet place". Så lyssnar ni genom headsetet kontra Marantz/HK kombot. Basen kommer kännas i kroppen...:)

Tro mig, skillnaden är E N O R M. Om nu någon funderar på att lägga 17 lax på sketna ON/OFF effekter så finns det så mycket mer du kan få för de pengarna. Det är min poäng..;)

PS Själv kör jag med 2 Harman Kardon Subwoofers, diagonalt placerade. Sju högtalare för övrigt (5.2.2). Förresten, basen står för 30% procent av ljudet och jag tycker mig ha bättre ljud än när jag går på bio.

Permalänk
Medlem

Hög strömförbrukning ska tydligen fixas i nästa drivrutin enligt Nvidia (från techpowerup).

Citat:

Our power consumption readings for non-gaming states, like single-monitor and multi-monitor, showed terrible numbers. Especially multi-monitor power is a major issue with 57 W, which is 5x that of the GTX 1080 Ti. When asked, NVIDIA told us that they are aware of the issue and that it will be fixed in a coming driver update. I specifically asked "are you just looking into it, or will it definitely be fixed", and the answer was that it will definitely be fixed. This update will also reduce fan speed in idle, which will help bring down noise levels".

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=-pNIQuVEIz0&feature=share

RTX 2070 verkar bli en dyr historia också. RIP grafikkortsmarknaden.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Be en kompis komma över så kollar ni på en film med bra ljud och bra bas, t.ex. "A quiet place". Så lyssnar ni genom headsetet kontra Marantz/HK kombot. Basen kommer kännas i kroppen...:)

Tro mig, skillnaden är E N O R M. Om nu någon funderar på att lägga 17 lax på sketna ON/OFF effekter så finns det så mycket mer du kan få för de pengarna. Det är min poäng..;)

PS Själv kör jag med 2 Harman Kardon Subwoofers, diagonalt placerade. Sju högtalare för övrigt (5.2.2). Förresten, basen står för 30% procent av ljudet och jag tycker mig ha bättre ljud än när jag går på bio.

Varför skulle det ena utesluta det andra? Man kan skaffa bra ljud och ett grafikkort. Sen skulle jag inte slösa bort att koppla ljudsystemet till datorn ändå då film avnjutes i vardagsrummet framför bra TV eller projektor, inte framför datorn. Vill man få inlevelse framför datorn när man spelar rekommenderar jag nog snarare en bra hörlursförstärkare och ett par riktigt bra lurar så man blir avskärmad också.

Jag själv spelar för tävlingens skull och att vinna så inlevelse har inget med saken att göra, blir bara multiplayerspel (CS, PUBG, BF1) i princip där mest tid läggs i de två första.

Skulle nog för övrigt titta på ett bättre system också som duger till musik.

Permalänk

@A1200: Ja visst är det fint med ett bra hemmabiosystem men du spelar väl inte på din PC framför TVn i vardagsrummet? Två helt skilda världar där undantaget är en HTPC eller brist på plats. Jag har själv ett 5.1 system i vardagsrummet och min PC i ett annat rum. Tycker ljudet jag får från mina lurar är fantastiskt bra och ger mig tillräckligt med inlevelse utan att ha en baslåda som mullrar i väggarna.

- men mer till din punkt. Det är ju en fråga om vad folk prioriterar. Folk som köper dessa kort vill ha det bästa i bildkvalitet eller högsta siffrorna på 3dmark och inte ljud. Vill du ha det bästa musik/filmljudet så finns det betydligt dyrare ljudanläggningar där kvalitén reflekterar priset mindre och mindre men då handlar det nog inte bara om ljudet längre utan en statussymbol. Samma sak går att säga om grafikkort, inte minst allt annat som går in i datorn. Sen finns det säkert också "bättre" saker att lägga pengar på än bra ljud.

Personligen skulle jag inte haft nåt emot att kunna spendera på både ett 2080 ti och en ny ljudanläggning med dubbla subbar och Dolby Atmos men ibland måste man välja det ena eller det andra.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Om AMD släppte ett kort som var i samma klass som ett RTX 2080 Ti och sålde detta för 8000 kr, skulle följande hända.

  1. Nvidia skulle sänka priset till 10 000 kr.

  2. Nvidia skulle släppa ett som var lite starkare än AMD:s och deras 2080Ti och sälja detta för ca 14 000 kr.

  3. Folks skulle ropa - "wow! nu kostar ett 2080Ti bara 10 000 kr! grymt billigt! skönt att vi äntligen fått konkurrens".

  4. För att sedan springa i väg och köpa dessa "superbilliga" kort från Nvidia.

Det vara exakt det som hände när AMD släppte R9 290 och R9 290x.

Så nej, vi konsumenter borde inte klaga på priserna, vi har fått de priser som vi förtjänar.

Sorgligt, blir lite som You're damned if you do, and you're damned if you don't.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ratatosk:

Om AMD släppte ett kort som var i samma klass som ett RTX 2080 Ti och sålde detta för 8000 kr, skulle följande hända.

  1. Nvidia skulle sänka priset till 10 000 kr.

  2. Nvidia skulle släppa ett som var lite starkare än AMD:s och deras 2080Ti och sälja detta för ca 14 000 kr.

  3. Folks skulle ropa - "wow! nu kostar ett 2080Ti bara 10 000 kr! grymt billigt! skönt att vi äntligen fått konkurrens".

  4. För att sedan springa i väg och köpa dessa "superbilliga" kort från Nvidia.

Det vara exakt det som hände när AMD släppte R9 290 och R9 290x.

Så nej, vi konsumenter borde inte klaga på priserna, vi har fått de priser som vi förtjänar.

Sant men AMDs R9 290-serie var ändå relativt framgångsrik. Deras senaste toppkort som kunde tävla med Nvidia på ett seriöst sätt. Tyvärr så hade redan då Nvidia en stor "mind share" så AMD kan inte konkurrera med liknande prestanda längre. De måste vinna, över hela brädet.

AMDs chans att komma tillbaka stort, som jag ser det, är att de gör en HD4870 igen. De släpper en relativt liten kärna c.a. 250 - 300 mm², som kan konkurrera med RTX 2080 i traditionell rasteringsprestanda, gärna att den är ett par procent snabbare, säg runt 10% över lag. Den lilla kärnan kommer möjliggöra en prisbild som är lägre än den för Nvidia för tillfället. Jag har svårt att tro att de kan sänka priset så mycket. Kanske 100$ eller så men inte mycket mer än det.

Om AMD skipper allt vad deep learning och ray tracing är nästa generation och satsar på det nästnästa så tror jag de har en chans att fånga upp alla oss gamers som är lite skeptiska till att hoppa på hype-tåget kring "Hybrid Ray Tracing" och deep learning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Om AMD släppte ett kort som var i samma klass som ett RTX 2080 Ti och sålde detta för 8000 kr, skulle följande hända.

  1. Nvidia skulle sänka priset till 10 000 kr.

  2. Nvidia skulle släppa ett som var lite starkare än AMD:s och deras 2080Ti och sälja detta för ca 14 000 kr.

  3. Folks skulle ropa - "wow! nu kostar ett 2080Ti bara 10 000 kr! grymt billigt! skönt att vi äntligen fått konkurrens".

  4. För att sedan springa i väg och köpa dessa "superbilliga" kort från Nvidia.

Det vara exakt det som hände när AMD släppte R9 290 och R9 290x.

Så nej, vi konsumenter borde inte klaga på priserna, vi har fått de priser som vi förtjänar.

Värsta är att det nog lär dröja minst ett år innan Navi kommer ut. Under tiden sägs det att det kommer en Vega Refresh (vilket nog ingen kommer att bry sig om) och nVidia kan fortsätta ta ut sin 70% vinstmarginal eller vad dom har.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Är det inte så att Vega64 och GTX 1080 har ungefär samma prestanda

Dock kan jag hålla med om att Vega64 är för dyrt.

GTX 1080 är mellan 5-8% bättre än Vega 64:

1070Ti är 6-7% bättre än Vega 56:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

GTX 1080 är mellan 5-8% bättre än Vega 64:

https://www.youtube.com/watch?v=cJFm51OFcNA

1070Ti är 6-7% bättre än Vega 56:

https://www.youtube.com/watch?v=VqABChFrD_w

Verkar vara mer eller mindre dött lopp mellan dem om man väger in alla upplösningar samt DX11 och DX12:

https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...

Men finns säkert variationer beroende på var man tittar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Ja, jag reagerade också på det. Möjligt att det är lätt byta på ner partnertillverkares egen design men inte på ett 2080 FE. Dåligt av Nvidia att superlimma en liten täckplåt, istället för att låta skrivarna synas på ovansidan. De vill inte att man ska kunna öppna den, trots att produkten är riktad till entusiaster och överklockare.